Toon posts:

Waar vind ik in vredesnaam passende tweaters :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Ik heb een stel oude boxen staan die nog lekker werken. Nu waren de tweeters die erin zaten kapot gegaan. Deze heb ik vervangen door een stelletje van CAT. AUB niet gan zeiken dat het kut dingen zijn want ze deden het perfect, koste maar 5 Euro p/st en ik was er blij mee.

Nu hebben die krengen laatste weer de geest gegeven. Ik niet blij natuurlijk. Omdat de CAT tweetertjes nogal op een omslachtige mannier bevestigd waren heb ik besloten om het deze keer maar gelijk goed te doen. Ik ben dus op zoek naar een ronde tweater ook de bevestiging dus met 3 schroefgaten en een buitendiamter van 100mm. Op de conrad site zijn zat tweeters en dometweeters te vinden, maar de informatie die erbij staat is ronduit waardeloos.

Ik zoek dus goedkope tweeters die in mijn box zouden passen. Daarbij heb ik nog een opmerking. Ik vermoed dat de tweeters de geest hebben gegeven omdat ze in de zelfde ruimte zitten als de 2x 20cm bass drives. Daar komt nogal wat druk in te staan als ik muziek draai en de oude tweeters waren dus daning gebouwd dat hoge druk niet bij de tweeter zelf terecht kon. De nieuwe hadden dit dus niet :(.

Nu heb ik eens een soort van halve bol gezien die je binnen in je speaker over je tweeter kon zetten om deze te beschermen van binnen uit. Weet iemand waar ik deze kan kopen/vinden en of het mij zou kunnen helpen?

Dus zowieso een tweeter met buitendiamter 100mm en eventueel beschrming tegen hoge druk in de box zelf. Wie heeft raad?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
Die bol is ook te halen bij Conrad. Althans, ik heb 'm al in meerdere jaren in de gids gezien. Misschien verstandig om de gids zelf te bestellen, dat bladert een stuk fijner dan die helse site en je hebt meteen alles op een rij. Ik denk overigens dat de tweeter eerder kappot is gegaan omdat ie gewoon crappy is. Maar Conrad heeft ook andere tweeters, wellicht die eens proberen. Kost rond de 25,- euro denk ik.
Anders misschien zelfbouwzaken als speakers&co e.d.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Mag ik even zeggen dat het woord tweaters lastig leest :) Het is tweeters, dit lijkt zoveel op tweakers :/

Mother, will they like this song?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De meeste (alle?) dome-tweeters zijn dicht van achteren. Die kan je dus gemakkelijk in dezelfde ruimte als de woofer monteren. Misschien is het filter niet goed, waardoor er teveel lage tonen in de tweeter komen?

Siditamentis astuentis pactum.

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38

TMV

Probeer Intertechnik eens..

www.intertechnik.de

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Waren de orginele tweeters ook dome's, of hadden die een normale conus? In het laatste geval zou het namelijk heel goed kunnen dat het filter het probleem is. Conus tweeters kunnen over het algemeen veel beter tegen lage tonen dan dome tweeters.

Ik heb ook ervaring met die CAT tweeters en bij mij gingen ze niet meer kapot nadat ik het filter had veranderd naar een tweede orde filter op ongeveer 3 kHz.

Verwijderd

Volgens mij is een visaton DT 94 10cm buiten diameter, deze tweeter is ook niet zo duur.

check www.visaton.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook ervaring met die CAT tweeters en bij mij gingen ze niet meer kapot nadat ik het filter had veranderd naar een tweede orde filter op ongeveer 3 kHz.
Ha dat klinkt interessant, want ik heb geen zin om als maar tweeters te moeten blijven kopen. Dit stelletje heeft redelijk snel de geest gegeven. Eerst de ene en na wat langere tijd de ander. Dus een filter zou mischien wel helpen. valt dat makkelijk voor de tweeter in te bouwen of moet ik daarvoor me box overhoop halen? Ben beetje muziek n00b zeg maar.

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Inbouwen is niet moeilijk, je moet alleen het oude filter er even uit zien te halen. Twee filters achter elkaar werkt namelijk niet goed. Eventueel kun je het filter ook direct op de aansluiting achterop aansluiten.

Volgens mij kun je bij de Conrad complete filters bestellen, maar die konden wel eens duur zijn in verhouding tot de speakers. Misschien kun je dan beter de onderdelen los kopen en zelf aan elkaar solderen.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 07:29
Misschien moet je ook een nieuwe versterker, dan hoef je niet iedere keer je tweeters te vervangen :)

(Of wat zachter draaien, maar dat zal wel geen optie zijn, of wel?)

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Topicstarter
zachter draaien? nee dat zit er niet in en me versterkers zijn ook wel goed. Het er 2 staan en ik zorg ervoro dat er iig ggen klipping optreedt, dus daar sloop ik me tweaters iig niet door.
Pagina: 1