probleem met KonCD

Pagina: 1
Acties:

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 22:35
ik krijg dezelfde melding als de persoon in dit topic :

KonCd/Cd brander fout

alleen, ik ben nog dermate noob dat de oplossing die daar gegeven word mij niet geheel duidelijk is

kan iemand mij uitleg geven hoe die oplossing uit te proberen op mijn computert, zodat ik weer cdtjes ken fikken

aangezien jullie hier op NOS een stuk meer verstand hebben van linux etc als dat ik zelf heb dacht ik van, laat ik eens even aankloppen....

nog even ter info

ik gebruik Redhat met daarop de KDE desktop
ben bekend met Superuser en durf ook rustig een en ander uit te spoken met linux maar weet gewoon ff niet waar ik moet zoeken

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

welke bootmanager gebruik je ?? lilo/grub/enz

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• The_Wounded
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10-2021
als je in linux komt moet je ff een console openen en het volgende commando in typen:
"modprobe ide-scsi"
als dit een fout geeft moet je je kernel opnieuw compileren.

• NightOwlNL
-ProXy- schreef op 25 september 2002 @ 09:01:
welke bootmanager gebruik je ?? lilo/grub/enz
ik heb grub als bootmanager
The_Wounded schreef op 25 september 2002 @ 11:21:
als je in linux komt moet je ff een console openen en het volgende commando in typen:
"modprobe ide-scsi"
als dit een fout geeft moet je je kernel opnieuw compileren.
dit geeft de fout command not found

volgende vraag :D hoe compile je die kernel

ik weet wat compilen inhoud... maar heb even niet de financiele middelen om een boek te kopen....

Verwijderd

Typ eens in en post de output eens van:
code:
1
dmesg | grep scsi

En je hebt een toevoeging aan je kernelopties met iets als hdc=ide-scsi . Maar aangezien je grub hebt weet ik het ff niet. Voor een kernel compile is het nog te vroeg :)

Overigens staat de meeste documentatie ook online. www.redhat.com lijkt een goede start.

• NightOwlNL
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 14:10:
Typ eens in en post de output eens van:
code:
1
dmesg | grep scsi

En je hebt een toevoeging aan je kernelopties met iets als hdc=ide-scsi . Maar aangezien je grub hebt weet ik het ff niet. Voor een kernel compile is het nog te vroeg :)

Overigens staat de meeste documentatie ook online. www.redhat.com lijkt een goede start.
op redhat.com kon ik nou niet 1 2 3 iets vinden wat ik zocht, vandaar dat ik hier dus nu loop te "zeuren"

• NightOwlNL
dmesg | grep scsi geeft niets anders dan de volgende commandlineregel, en al helemaal geen foutmelding, dus please help me out

owjah, Hoe edit ik als SU me kernelopties

Verwijderd

Om te kunnen branden dien je:
- ide-scsi support hebben in je kernel of als module
- als bootoptie meegeven dat een bepaalde ide-device ide-scsi gebruikt

Een module laad je als root (su - ) met het commando 'modprobe ide-scsi' . Dit commando geeft als het goed gaat geen output. Met het commando 'lsmod' kun je controleren of de module geladen is.

De regel die je als bootoptie kunt gebruiken heb ik al gegeven, hdc moet je vervangen door de door jou gewenste ide-device.

Als je iets beter kijkt bij RedHat op de site kwam je o.a. http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.3-Manual/ allerlei handleidingen voor RedHat 7.3 tegen.

• NightOwlNL
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 16:44:
Om te kunnen branden dien je:
- ide-scsi support hebben in je kernel of als module
- als bootoptie meegeven dat een bepaalde ide-device ide-scsi gebruikt

Een module laad je als root (su - ) met het commando 'modprobe ide-scsi' . Dit commando geeft als het goed gaat geen output. Met het commando 'lsmod' kun je controleren of de module geladen is.
bij beide comando's krijg ik een foutmelding, vandaar dat ik dit topic dus geopend heb
ik krijg namelijk steeds de melding bash : comand not found
De regel die je als bootoptie kunt gebruiken heb ik al gegeven, hdc moet je vervangen door de door jou gewenste ide-device.

Als je iets beter kijkt bij RedHat op de site kwam je o.a. http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.3-Manual/ allerlei handleidingen voor RedHat 7.3 tegen.
vast bedankt, zal er morgen veel aandacht aan besteden

• NightOwlNL
heb net met hulp van me broer ff door redhat heen wat dingetjes aangepast zoals omschreven in t topic
nu maar hopen dat dat ding t eens is met wat ik aangepast heb

werkt dus nog niet

stomme ding loopt te zeuren van

unable to open scsidriver
acces denied to scsidriver
!
en dan de melding van log in als root om KonCD te configureren

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ik vraag me af of linux wel wat voor je is aangezien zoeken en lezen niet je sterkste kant lijken te zijn en er hier toch wel minsens van je verwacht word dat je zelf wat zaken opzoekt en probeerd voordat je allerlei vragen gaat stellen (nofi).

MAAR .........
Omdat ik de kwaadste ook niet ben ;)
Als je ff in je browser www.koncd.org had getoetst dan was je op een site gekomen waar je allerlei info over koncd kunt vinden. In jou geval moet je http://www.koncd.org/download/README maar eens doorlezen daar staat het antwoord op je vraag nl.

Verwijderd

Wat voor brander heb je?

• NightOwlNL
Slaiter schreef op 26 september 2002 @ 08:59:
Ik vraag me af of linux wel wat voor je is aangezien zoeken en lezen niet je sterkste kant lijken te zijn en er hier toch wel minsens van je verwacht word dat je zelf wat zaken opzoekt en probeerd voordat je allerlei vragen gaat stellen (nofi).

MAAR .........
Omdat ik de kwaadste ook niet ben ;)
Als je ff in je browser www.koncd.org had getoetst dan was je op een site gekomen waar je allerlei info over koncd kunt vinden. In jou geval moet je http://www.koncd.org/download/README maar eens doorlezen daar staat het antwoord op je vraag nl.
het zoeken en lezen is best te doen

alleen ik kan bijvoorbeeld niet vinden welk device in vredesnaam mijn SCSI cdwriter is
het is een plextor 4/2/20 trouwens
en als ik cdrecord -scanbus doe dan zie ik em ook in t lijstje staan

in de readme staat trouwens dit stukje

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
INSTALLATION
------------

- ./configure
- make
- make install (as root !)

Read the INSTALL file !

als ik dan als root intik ./configure
dan krijg ik bash: ./configure: onbekend bestand of map
dus dan denk ik > help hier gaat iets fout, hoe komt dit, en dan ga ik zoeken op t net, kan ik niet vinden wat ik zoek en dan kom ik dus hier, aangezien jullie als medelanders waarschijnlijk wel de oplossing hebben (en please, ik wil dit gewoon graag snappen alleen heb ik zo t idee dat er iets aan de installatie van mijn redhat mist (er was in de installatie ergens zo een optie om kernelgerelateerde software te installeren, maar er werd mij geadviseerd dit niet te installeren omdat ik t niet nodig had, maar nu vermoed ik dat ik die dingen dus wel nodig had...))

(ja ik weet t t is nederlands ja, maar dat vind ik ff makkelijker nu ik nog zo een n00b ben :D)

PS ik ben al jaren bezig met windows, werk ook supermakkelijk met configfiles van een lichttafel waarmee ik nog maar net een half jaar werk alleen linux is nu de volgende stap voor mij en ik zie waarschijnlijk gewoon iets over t hoofd...

• NightOwlNL
hmmm waarom krijg ik achtereenvolgens de volgende foutmeldingen

code:
1
2
3
4
5
6
7
Cannot open SCSI driver !

Acces Denied to SCSI driver.

!

You neet to start KOnCD as root to configure !

vervolgens 2x
code:
1
Kon het programma 'mod' niet vinden

Verwijderd

ff over dat ./configure enzo: Dat commando moet je invoeren IN de directory die ontstaat als je een source package net hebt uitgepakt. Dus als je bijvoorbeeld net Frobs-1.2.tar.gz hebt gedownload:

tar -zxf Frobs-1.2.tar.gz
cd Frobs-1.2
./configure
make
(als de ./configure stap zonder errors verliep)
make install
(als de make stap goed ging)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

MR_WAZOO schreef op 27 september 2002 @ 03:14:

You need to start KOnCD as root to configure !
Heb je dat al gedaan :?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

ook ik heb na de migratie naar debian dit probleem....

als ik dmesg | grep scsi doe krijg ik:
code:
1
2
3
4
request_module[scsi_hostadapter]: Root fs not mounted
request_module[scsi_hostadapter]: Root fs not mounted
i2o_scsi.c: Version 0.0.1
scsi0 : SCSI host adapter emulation for IDE ATAPI devices

ik heb de append regel in me lilo staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
lba32
boot=/dev/hda
root=/dev/hda2
install=/boot/boot-menu.b
map=/boot/map
delay=20
vga=normal
default=Linux
image=/vmlinuz
    label=Linux
    read-only
#   restricted
#   alias=1
image=/vmlinuz.old
    label=LinuxOLD
    read-only
    optional
#   restricted
#   alias=2
append="hdc=ide-scsi"

wie ziet de fout ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• NightOwlNL
ik heb die foutmelding als root gekregen :D

• NightOwlNL
niemand bij wie een lichtje gaat branden :( ??

Verwijderd

volgens mij is het simpelste om als je een loginscherm ziet (kdm of gdm of zo) even als root in te loggen en dan al die dingetjes van hierboven nog een keer te proberen. Zul je zien dat je iets verder komt. Als root nog nooit van modprobe heeft gehoord klopt er iets niet :).

Oja, en kijk even hoe /boot/grub/menu.lst eruit ziet. Het mooiste zou zijn als daar zou
staan:

"kernel /boot/bzImage root=/dev/hda1 hdd=ide-scsi" (of hdc=ide-scsi, in het laatste geval heb je maar 1 cdspeler/writer, in het eerste is het de tweede)

Mocht dat niet zo zijn, kijk dan even of je die scsi-emulater wel als module bestaat door (terwijl je nog steeds root bent, want gewone gebruikers hebben dat bestand niet in hun path staan) "modprobe ide-scsi" (zie hierboven)

Lukt dat niet, ga dan (als root) naar /usr/src/linux en tik 'make menuconfig'
Ergens onder IDE zaken staat SCSI emulation support, dat moet een M-etje zijn. Dan moet er nog SCSI support (een *) en SCSI -cdrom support (een M-etje).

Dan sla je het op en ga je goed op het web zoeken hoe je nou in godsnaam een kernel moet compileren :).

• NightOwlNL
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 00:24:
volgens mij is het simpelste om als je een loginscherm ziet (kdm of gdm of zo) even als root in te loggen en dan al die dingetjes van hierboven nog een keer te proberen. Zul je zien dat je iets verder komt. Als root nog nooit van modprobe heeft gehoord klopt er iets niet :).

Deze reply tik ik nadat ik als root ben ingelogd en heb vervolgens onderstaande dingen ondervonden
modprobe kan ik wel vinden als root maar deze geeft totaal geen output, en daardoor vermoed ik dat mijn veronderstelling dat ik de ide-scsi module niet nodig heb juist is zoals ik hieronder ook schrijf
Oja, en kijk even hoe /boot/grub/menu.lst eruit ziet. Het mooiste zou zijn als daar zou
staan:

"kernel /boot/bzImage root=/dev/hda1 hdd=ide-scsi" (of hdc=ide-scsi, in het laatste geval heb je maar 1 cdspeler/writer, in het eerste is het de tweede)
dit staat er niet, maar zoals ik al eerder aangaf heb ik een echte scsi brander, dus lijkt scsi emulatie mij in dit geval vrij overbodig, zo niet, waarom is deze emulatie nodig???
Mocht dat niet zo zijn, kijk dan even of je die scsi-emulater wel als module bestaat door (terwijl je nog steeds root bent, want gewone gebruikers hebben dat bestand niet in hun path staan) "modprobe ide-scsi" (zie hierboven)

zoals ik aan t begin van mijn reply al zei heb ik dit geprobeert maar krijg ik hiermee geen resultaat in de vorm van een andere text dan mijn commandline

Lukt dat niet, ga dan (als root) naar /usr/src/linux en tik 'make menuconfig'
Ergens onder IDE zaken staat SCSI emulation support, dat moet een M-etje zijn. Dan moet er nog SCSI support (een *) en SCSI -cdrom support (een M-etje).

ik heb een map gevonden met linux-2.4 en hier in heb ik wat je zegt nagekeken, dit is inderdaad aanwezig en staat allemaal op de juiste manier ingesteld
Dan sla je het op en ga je goed op het web zoeken hoe je nou in godsnaam een kernel moet compileren :).
ben voor de gein maar ff begonnen volgens een stappenplan een kerneltje te compilen

kijken of dit nut heeft

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Heb je trouwens scsi cdrom support ook aan staan?

• NightOwlNL
Slaiter schreef op 30 september 2002 @ 20:15:
Heb je trouwens scsi cdrom support ook aan staan?
volgens mij wel

en anders moet ik nog een keer compilen

• NightOwlNL
na het compilen van de kernel heb ik nog steeds exact hetzelfde probleem :(
ik ben er in iedergeval zeker van dat ik alles aan heb staan en heb geladen wat geladen moet worden dus ik weet het niet meer

• NightOwlNL
hier weer een update

ik kwam erachter dat sd_mod niet geladen word, dat deze dus failed bij t opstarten
Pagina: 1