[Rig]Issie helemaal dood?

Pagina: 1
Acties:

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Disclaimer: Nouja, ik heb dan maar [rig] er voor gezet, want tis eigenlijk ze mobo met alles erop en eraan wat nix meer doet, vandaar rig.

Om maar eens met de deur in huis te vallen. Zit ik net lekker Goldmember te kijken in de bios, belt mijn "zwager" me op, omdat ze compjoeter nixz meer doet. Nou goed. Film afgelopen, ik er heen.

Hij vertelde me dat hij Windows opnieuw aan het installen was, en dat bij het opnieuw opstarten middenin de installatie ineens een harde (niet oorverdovend, maar gewoon eng hard voor een computer) sis uit hij kast....

[probeer na te doen modus]
PSSSS sss sss
[/probeer na te doen modus]

Hij had meteen de comp uitgedrukt met de schakelaar op zijn ATX voeding, en open gehaald. Testen enz... enz...
Now's when I come in.

Ik haal alles van zijn mobo af (een fastfame 9vaav), en laat de ATX plug en speaker zitten. Hij zou nu moeten gaan huilen als een gek, want hij kan zelfs zijn geliefde processortje niet meer vinden. Je raadt het al: NIETS.
Harddeschijven spinnen wel op, alle leds gaan branden, maar hij geeft voor de rest geen kik.

Goed, ik de processor dichterbij bekijken (socket 370 Celeron 766). Niets aan de hand, ziet er niet opgeblazen uit ofzow.

"Hmm, geef me je PCI kaarte us"...
Ik kijken, en is er gewoon een SMD Condensator van zijn Kreatief SB 128 afgesprongen, en bungelt er nu nog 'n beetje bij.
Ook op 1 van zijn NoName geheugensimms is een condensator eraf geplopt.

Voor de rest ziet alles er goed uit, maar ik vertrouw dit voor geen meter. Geheugen en SB zijn zowieso dood, maar dan denk ik het mobo ook.

Wat kan ik hem nou het beste adviseren om te doen?
(BTW, hij is druk bezig athlon te kopen nu :P )

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Beste advies? Hem rustig door laten gaan met die Athlon te kopen zou ik denken :+ Als zowel een PCI kaart als een DIMM geploft is, is er een flinke stoot door z'n Fastfame (nog nooit van gehoord) gegaan lijkt me en da's nooit goed. Je kan voor de grap nog een andere PSU proberen natuurlijk maar ik persoonlijk zou het zaakje niet meer vertrouwen (de PSU overigens ook niet meer).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Voedign is inderdaad verdachte nr. een, die zou ik sowieso nooit meer aansluiten op een mobo... Dikke kans dat zelfs met een nieuwe voeding eea stuk is, elco's ploffen graag van printjes af, maar dan moet je het toch wel bont maken met overvoltage (of verkeerde polariteit).... Dikke kans dat alles een enkeltje schroothoop krijgt.... zonde :'(

Verwijderd

Zo daar heb ik nog nooit van gehoord! Daar moet een flinke bult stroom doorheen geknalt zijn.

Verwijderd

Goed, ik ben dus diegene van wie de Computer is gespongen zeg maar.... Het gebeurde heel Vreemd. Maaruh... Ik ben nu dus al druk bezig met kijken wat ik nu het best kan kopen, het moet in elk geval een snelle jager zijn, wat adviseren jullie mij, jah, voor deze celly hoef ik geen nieuw mobo meer te kopen.

Dus ouders boven, GVD how kin dat nou weer din) jah, pap dat weet niemand toch....
Pap: Nou ik vind het wel typisch dat alles ineenkeer stuk is.
Ik : jah ik ook.
Pap: Wat moet je nou allemaal weer hebben dan.
Ik; Ja zoiezo nieuw Mobo, Processor en Geheugen.
Pap: Nou dan krijg jij van mij een Nieuwe Mobo, processor en geheugen.

Gelukkig had ik mijn vriendin aan de telefoon, die heeft alles gehoord. Dus pap daar gaat je geld. Ik zelf zat te denken aan een Ahtlon Xp 2600, maar wat voor Mobo & Koeler heb ik hiervoor Nodig?

Verwijderd

Ik heb al gezocht op Epox.com, maar dat is ook zo'n vage site. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment moet ik het maar ff doen met een Intel Celeron 400 Mhz.
hopelijk wordt dat binnenkort een Athlon, maar ik moet ff weten wat voor Epox Moederbord ik hiervoor nodig ben. voor de Athlon XP 2600, bij Epox.com kom ik er maar niet uit, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, alvast bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 23:27:
Ik heb al gezocht op Epox.com, maar dat is ook zo'n vage site. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment moet ik het maar ff doen met een Intel Celeron 400 Mhz.
hopelijk wordt dat binnenkort een Athlon, maar ik moet ff weten wat voor Epox Moederbord ik hiervoor nodig ben. voor de Athlon XP 2600, bij Epox.com kom ik er maar niet uit, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, alvast bedankt.
Ik d8 aan ut begin van dit topic dat we je moesten helpen met een hardware-matig probleem, maar het enige wat je dus wil weten is wat voor mobo+cooling je bij die Athlon het beste kunt gebruiken.
Dit kun je zelf denk ik ook wel vinden als je een klein btje moeite ervoor doet.
Maar ik zal je een handje op weg helpen.
Kijk bijvoorbeeld ff in de pricewatch of op de site van een paar computerzaken bijv:
www.informatique.nl
www.chicon.nl
www.graficall.nl
enz
enz

Beetje rondsnuffelen en zoeken en je komt er wel uit.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

wie zegt dat je een epox nodig hebt? Je kunt ook eens kijken op wat voor mobo's de testen van de verschillende reviews gelopen zijn. Dan heb je iig min of meer garantie dat het moet werken... Maar ik denk dat elk recent Socket A bordje (met een BIOS update) wel geschikt moet zijn voor deze nieuwe proc. Maar zeker weten doe ik t niet :|

Launching containers into space

Verwijderd

de 8k5a2 of a3 zijn best goed, tenzij je voor een Kt400 chipset wil.
Qua CPU, die Xp2600 is voorlopig nog niet leverbaar,d uurt nog wel een paar weken, cooler, geen boxed of iets dergelijks, ga voor qualiteit, zo'n T-bred kun je best veel uit halen qua overclocken, dus een Swiftech/Alpha/thermaltake lijkt me geen overbodige luxe.

Verwijderd

Whieee schreef op 14 oktober 2002 @ 23:42:
wie zegt dat je een epox nodig hebt? Je kunt ook eens kijken op wat voor mobo's de testen van de verschillende reviews gelopen zijn. Dan heb je iig min of meer garantie dat het moet werken... Maar ik denk dat elk recent Socket A bordje (met een BIOS update) wel geschikt moet zijn voor deze nieuwe proc. Maar zeker weten doe ik t niet :|
Precies!
Waarom een Epox perse. Er is genoeg keuze. Dus je komt er wel uit ;)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Whatever you do, koop in ieder geval een stekkerdoos met spanningsbeveiliging.

Iets als deze jongen:

Afbeeldingslocatie: http://www.apc.com/resource/images/family/surgearrestpersonal_fam_NL.jpg

(Zie onder andere hier bij APC.)

En verder, en dit is niet beledigend voor de AMD fans bedoelt, maar als je geldt hebt voor een Athlon XP 2600, dan kan je ook ophoesten voor een Intel P4 2,5 GHz. En aangezien die toch minder problemen geven dan VIA + AMD (denk Via en Soundblaster en andere PCI interupt problemen) verdient een i845PE + P4 2,4 of 2,5 zeker ook de aandacht. Ook in verband met de beroerde levertijden en beschikbaarheid van de XP2600+

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-08 12:08
een XP2600+ is idd nog niet echt lekker leverbaar. Ik zou zelf gewoon rustig voor een 2200+ gaan. Want die is tenminste nu al te koop. Als mobo man je eventueel ook denken aan een MSI KT400. Ook niet verkeerde bordjes IMO. Als je niet wil overclocken zou ik een simpele maar stille koeler kopen (Artic Super Silent Pro €20,-) maar als je betere prestaties, en nog stillere koeling wilt hebben moet je idd meer in de richting van een Alpha + Papstfan gaan o.i.d.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

JumpStart schreef op 14 oktober 2002 @ 23:45:
....

En verder, en dit is niet beledigend voor de AMD fans bedoelt, maar als je geldt hebt voor een Athlon XP 2600, dan kan je ook ophoesten voor een Intel P4 2,5 GHz.
Dat kan, maar volgens mij hebben we hier iemand die echt snel wil... (en XP2600+ is sneller dan P4 2,5GHz) (8> (Enneh het is bedoelD :+ )
En aangezien die toch minder problemen geven dan VIA + AMD (denk Via en Soundblaster en andere PCI interupt problemen) verdient een i845PE + P4 2,4 of 2,5 zeker ook de aandacht.
Sorry? :r VIA + AMD problemen? Niet werkende soundblaster? :? Ik zit hier met 3 (DRIE!!!!) bakken met een AMD CPU (Athlon / Athlon / AthlonXP), met alledrie een VIA chipset op het mobo (KT133A / KT266 / KT133A) en verder volgestampt met netwerk (RTL8139), geluid van Creative (SB 16 PCI / SB 128 / SB Live! 5.1) en nVidia videokaarten (GF2 MX / GF2 Ti / GF4 Ti4600). Ook hoor ik over het algemeen weinig over zulke problemen. Meestal gaat het om driver issues en is het zo opgelost... :Y)
Ook in verband met de beroerde levertijden en beschikbaarheid van de XP2600+
Tja, daar kan ik niks tegen inbrengen... :+
:+

Launching containers into space

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Whieee schreef op 15 oktober 2002 @ 00:13:
[...]

Dat kan, maar volgens mij hebben we hier iemand die echt snel wil... (en XP2600+ is sneller dan P4 2,5GHz) (8> (Enneh het is bedoelD :+ )

[...]

Sorry? :r VIA + AMD problemen? Niet werkende soundblaster? :? Ik zit hier met 3 (DRIE!!!!) bakken met een AMD CPU (Athlon / Athlon / AthlonXP), met alledrie een VIA chipset op het mobo (KT133A / KT266 / KT133A) en verder volgestampt met netwerk (RTL8139), geluid van Creative (SB 16 PCI / SB 128 / SB Live! 5.1) en nVidia videokaarten (GF2 MX / GF2 Ti / GF4 Ti4600). Ook hoor ik over het algemeen weinig over zulke problemen. Meestal gaat het om driver issues en is het zo opgelost... :Y)

[...]

Tja, daar kan ik niks tegen inbrengen... :+
:+
Allright, allright, spelfoutje :) speel op de bal, niet op de man, dank je ;)

Feit is wel dat er aan de lopende band nieuwe 4-in-1 drivers uitkomen, en een latency patch, en ga zo nog maar even door. Laatst nog iemand meegemaakt die helemaal gek werd omdat A3D met geen enkele mogelijkheid op een VIA chipset aan de praat te krijgen was (4-in1, IRQs handmatig instellen, de latency patch, kortom 'the works' ). Geluidskaart HUP in een i845, en het ging vlekkeloos.

Hier wil ik dus géén flame mee wil beginnen, ik wil er alleen maar mee zeggen dat over het algemeen Intel CPU op Intel chipset minder (potentiele) problemen met zich meebrengt dan VIA.

Maar hiermee beginnen we off-topic te raken...

Wat nog wel even over AMD vs Intel gemeld mag worden, speciaal voor de topicstarter, is de mogelijke opwaardeer-paden.

Het enige wat je nog in een AMD bord kan proppen volgend jaar is een 3000+ Barton. Als de verhalen kloppen zal Barton namelijk niet verder komen dan de 3000+ rating. En dan is het maar de vraag of dat zomaar kan, of dat er nog moederbord revisies nodig zijn of niet.

Als je nu een Hypertreading-ready moederbord koopt dan kan je nog mee naar de P4 3,2 en waarschijnlijk zelfs de 0.09 µ Prestonia met FSB van 166 ipv 133 MHz.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• danny boot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 13:40
Hee Wacht Met Weg gooie Die moederboord FastFame Zooi heeft De Tik Om Beveiligingen in te bouwen!!! Bios Reset!!! En Voeding los van moederboor voor een Minut of 5 kijk voor de jumper op het moederboor naast de batterij. KAN soms Groote Wonderen Doen!!! Probeer Het.

Succes Danny Boot

AMD Athlon64 3500+ (Venice), A8N-E 1,5GB PC3200, XFX GeForce 6800Ultra 256MB DDR3, 2x SP1614C+1xHD160JJ van Samsung (rest is niet boeiend)

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
danny boot schreef op 15 oktober 2002 @ 16:52:
Hee Wacht Met Weg gooie Die moederboord FastFame Zooi heeft De Tik Om Beveiligingen in te bouwen!!! Bios Reset!!! En Voeding los van moederboor voor een Minut of 5 kijk voor de jumper op het moederboor naast de batterij. KAN soms Groote Wonderen Doen!!! Probeer Het.

Succes Danny Boot
Je shift zit los..

Maar een bios reset zal niet helpen tegen doorgebrande onderdelen vermoed ik.. :)

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:58

Freaked

..

Rip, ik denk ook dat het aan de voeding ligt..
Koop nu maar lekker een Athlon :9~
Geluk bij een ongeluk :?

..

• danny boot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 13:40
Ha dat zou ik eerst proberen voor je mij voor gek verklaar IK werk bij de importeur van dat FastFame toko soms daar heb ik die tip tijd geleden ook gehad mijne was ook "dood". Dus niet zo zeiken of zet anders geen Forum bericht op want hedelijden Vragen doe je maar ergens anders!!!

AMD Athlon64 3500+ (Venice), A8N-E 1,5GB PC3200, XFX GeForce 6800Ultra 256MB DDR3, 2x SP1614C+1xHD160JJ van Samsung (rest is niet boeiend)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

danny boot: wil je proberen om je wat minder puberaal te gedragen? Zo lok je flames uit.. Daarnaast moet ik ook echt meer dan 1x lezen om jouw posts te kunnen interpreteren: wil je dan ook wat meer fatsoenlijk gebruik maken van het Nederlands? Zo kom je wat meer in de lijn van jouw "ICT Nivo 3 BOL" profiel :)

Zie de FAQ en bovenal de FAQ Forumgedrag voor details.

Verwijderd

EEJ dannyBOOT, jouw informatie heeft geholpen,

Harstikke bedankt.

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 09:27
En vertel je dit je Pa ook >:)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Pagina: 1