Het is natuurlijk per model verschillend wat de vergelijking oplevert. Je kunt een crappy pilaar vergelijken met een goeie boekenplank, als het dan alleen om het laag gaat. Maar daarnaast is de klank ook nog eens belangrijk. Maar heel globaal kun je wel stellen dat een pilaar wat lager doorgaat.
Of dit dan ook meteen de keuze moet zijn voor DD 5.1 weet ik niet. Films klinken naar mijn mening al gauw vrij aardig op een sub-sat setje. Het laag wordt veelal prima weergegeven door de sub. Daarbij speelt ook nog eens een rol dat het geluid vaak abstract is, je weet niet precies hoe het zou moeten klinken, het is geen instrument bijv. Bij muziek luister je toch al gauw wat kritischer naar het onderste gedeelte van het frequentiebereik.
Persoonlijk vind ik een subwoofer niet snel goed klinken. Vandaar ook dat ik in mijn opstelling twee forse fronts heb staan welke het laag weergeven. Dit klinkt in zowel muziek als films heel anders dan de meeste subs die ik heb gehoord (op een positieve manier). Maar dat is mijn persoonlijke mening en betekent niet dat je niet kunt genieten van een sub-sat set. Of dat nou melkpakjes zijn of een vijftal boekenplank modellen en een leuke sub.
(topictitel ff veranderd, voor 'welke speakers' hebben we een policy

)