Toon posts:

Pilaar of boekenplank voor DD 5.1 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat ik me nou afvraag is... Welke speakers kan je het beste gebruiken voor DD 5.1? Pilaar speakers of sateliet speakers? Mij lijkt het dat je bij pilaar speakers volop van het geluid kan genieten, of heb ik het mis?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Tja, 5 zuilluidspreker is natuurlijk het mooist, qua geluidskwaliteit. (Niet per definitie!)
In principe zou ik sub+satelieten gebruiken als je niet de hele kamer vol met speakers hebt staan.
Maar 2 zuilluidsprekers en de rest boekenplank kan ook natuurlijk. De achter/zij-luidsprekers blijven in DD/DTS toch wat minder belangrijk, ze zijn meer om effect toe te voegen. En het scheelt je een hoop ruimte en geld. Verder zul je denk ik vaker naar een stereo-bron luisteren, dus is het wel het geld waard om 4 gelijkwaardige luidpsrekers te kopen?

Trouwens met sub+satelieten kun je ook volop genieten hoor!

Verwijderd

Fullrange pilaar speakers kunnen het geluid veel beter overbrengen dan een stel sateliet speakers. Daarom genieten pilaar speakers bij mij ook de voorkeur... Maar 4 pilaar speakers blijft een erg dure oplossing.

Je hebt van een merk altijd een serie speakers ( kleine speakers tot grote/ centers/subwoofers). Neem dan ( zoals Oscar zegt ) gewoon 2 pilaar speakers voor en boekenplank / center speakers uit de zelfde serie !voor de andere kanalen.

Satelietjes icm een subwoofer vind ik zelf niet echt mooi vol klinken... altijd een beetje magertjes. Het volstaat als je niet genoeg geld hebt of simpel weg een satelietsysteem mooier vindt klinken

• [Bc]-=VorteX=-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:13
Tsja,

de mensen hierboven hebben je ook nara mijn mening eigenlijk al de goede antwoorden gegeven!
Belangrijkste is gewoon: Full range en geen plastic
(plastic boxjes/boxen klinken gewoonweg magertjes bij houden cases)

Verwijderd

Topicstarter
ok, zoiets dacht ik al, ik ben van plan om zelf m'n zuilspeakers te maken mbv een boek van conrad (ik weet niet of dat boek goed is, moet hem nog bestellen)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb net een set gekocht: 5 Magnat Needle 11 sattelieten (15 bij 13 bij 25 cm) en een Klipsch subwoofer.

De sattelieten gaan tot 60Hz, dus het zijn geen sattelieten zoals die dingen van Bose. Voor DD5.1 heeft het bijzonder weinig zin om grote speakers te nemen ipv kleintjes. Of je moet al besluiten geen sub te nemen.

De lol van die kleine speakertjes, is dat ze weinig laag kunnen produceren. Het produceren van laag geeft kleuring aan de rest van het geluid. Met kleine speakers heb je minder kleuring in het geluid (maar dus ook minder laag). Gelukkig is er dan de subwoofer. Hier heb je maar 1 van nodig.

Om uit 5 grote speakers net zo weinig kleuring te krijgen als 5 kleintjes met sub heb je veel duurdere speakers nodig.

Siditamentis astuentis pactum.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
Het is natuurlijk per model verschillend wat de vergelijking oplevert. Je kunt een crappy pilaar vergelijken met een goeie boekenplank, als het dan alleen om het laag gaat. Maar daarnaast is de klank ook nog eens belangrijk. Maar heel globaal kun je wel stellen dat een pilaar wat lager doorgaat.
Of dit dan ook meteen de keuze moet zijn voor DD 5.1 weet ik niet. Films klinken naar mijn mening al gauw vrij aardig op een sub-sat setje. Het laag wordt veelal prima weergegeven door de sub. Daarbij speelt ook nog eens een rol dat het geluid vaak abstract is, je weet niet precies hoe het zou moeten klinken, het is geen instrument bijv. Bij muziek luister je toch al gauw wat kritischer naar het onderste gedeelte van het frequentiebereik.

Persoonlijk vind ik een subwoofer niet snel goed klinken. Vandaar ook dat ik in mijn opstelling twee forse fronts heb staan welke het laag weergeven. Dit klinkt in zowel muziek als films heel anders dan de meeste subs die ik heb gehoord (op een positieve manier). Maar dat is mijn persoonlijke mening en betekent niet dat je niet kunt genieten van een sub-sat set. Of dat nou melkpakjes zijn of een vijftal boekenplank modellen en een leuke sub.

(topictitel ff veranderd, voor 'welke speakers' hebben we een policy :))

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1