• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27

TF

bla bla

Topicstarter
Ik heb een HP Jornada 568 64mb ram. En ik was vandaag bij de dixons om dat navigatie systeem van tom tom te bekijken

Afbeeldingslocatie: http://www.palmtop.nl/ce/images/products/navigator/holder+gps.gif

Is er hier imeand die al ervaringen heeft met het tom tom systeem m.b.t. nauwkeurigheid en het up to date zijn van wegen.

Ik ben namelijk van plan het tom tom systeem te kopen. Scheelt me een berg geld. Hij kost bij dixons 499euro + 30 euro voor de juiste adaptor

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ja, ikke.

Ik heb echter, de software van TomTom, maar dan met een aparte GPS-muis+houder. Werkt zeer goed, zeker met de vele updates. Later meer info.

Dus deze
Afbeeldingslocatie: http://shop.kanteffspeech.nl/kspeech/shop/pics/HaicomPSII_GPS12V_car_charger2.jpg

voor 125 euro bij www.kanteffspeech.nl . Gelijk maar voor 25 euro een mooie houder gekocht.
icm
TomTom navigator Benelux voor 130 euro.

Dus kost het maar 250 euro (ipv 500 euro) en nog 25 voor een mooie houdertje. Later wel wat meer info over het software zelf.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

mm.... is dat alleen de jornada of de jornada + nav. sys ?

• kmf
  • Niet online

kmf

Nee, de complete set TomTomGPS+software kost 430 euro.....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:51
athlonkmf schreef op 21 september 2002 @ 18:29:
ja, ikke.

Ik heb echter, de software van TomTom, maar dan met een aparte GPS-muis+houder. Werkt zeer goed, zeker met de vele updates. Later meer info.

Dus deze
[afbeelding]

voor 125 euro bij www.kanteffspeech.nl . Gelijk maar voor 25 euro een mooie houder gekocht.
icm

Dus kost het maar 250 euro (ipv 500 euro) en nog 25 voor een mooie houdertje. Later wel wat meer info over het software zelf.
Die GPS-muis kun je die ook op de PC gebruiken ?
Ben nu hardware aan het verzamelen voor een pc in mijn auto. Op deze PC wil ik dan een routeplanner draaien met GPS ondersteuning.

-

• kmf
  • Niet online

kmf

Juicy schreef op 21 september 2002 @ 18:36:
[...]

Die GPS-muis kun je die ook op de PC gebruiken ?
Ben nu hardware aan het verzamelen voor een pc in mijn auto. Op deze PC wil ik dan een routeplanner draaien met GPS ondersteuning.

Ja, die GPS muis van mij gebruikt gewoon PS2stekkertje. Kan je aan laptop hangen. Maar ik vind PDA handiger.

Ik moet even snel boodschappen doen. later vanavond wel een korte review. Stel je vragen maar alvast dan kan ik het gewlijk beantwoorden.

• Juicy
athlonkmf schreef op 21 september 2002 @ 18:38:

[...]

Ja, die GPS muis van mij gebruikt gewoon PS2stekkertje. Kan je aan laptop hangen. Maar ik vind PDA handiger.
Een PS/2 stekkertje ?! Het was toch een serieele interface ?
Heb je het zelf al geprobeerd om op je PC aan de praat te krijgen ?
En hoe is de ontvangst in de auto ? En eventueel in huis ?

-

• kmf
  • Niet online

kmf

Juicy schreef op 21 september 2002 @ 18:42:
[...]

Een PS/2 stekkertje ?! Het was toch een serieele interface ?
Heb je het zelf al geprobeerd om op je PC aan de praat te krijgen ?
En hoe is de ontvangst in de auto ? En eventueel in huis ?

Nee, tis een PS2 stekkertje. Er is ook een seriele versie, maar ik denk niet dat je die wilt toch? :)

Voor de PDA is het zo dat je een sigarettenstekkeradapte krijgt, die je aan je PDA aansluit. Er is nog een verloopje waar je de GPS-muisje op aan kan sluiten.

Ik had een keer aangesloten op m'n laptop, maar zo leuk was het niet om helemaal te verlengen naar de balkon toe.
In huis heb je natuurlijk helemaal geen ontvangst, het heeft direct zicht nodig richting de lucht. Het signaal kan wel door glas en kunstof heen. Niet door steen en metaal.

In de auto heb ik zeer goed ontvangst. Minimaal 9 sattelieten. Gemiddeld 10-11. Ik heb het echter tegen de voorruit geplaatst. Ooit wil ik het wel inbouwen in het dashboard of verlengen en aan de hoedenplank plakken. Dan zie je het van buiten dus helemaal niet meer.

• kmf
  • Niet online

kmf

Even je vragen beantwoorden, voor een volledige review kan je hier zijn http://pocketpc-club.nl/reviews.php?action=1&id=99
Echter, sommige dingen die niet daar beschreven/outdated zijn:

IK heb dus de TT-beneluxsoftware icm de Haicom GPSmuis en een Ipaq3850.
De nauwkeurigheid is zeer acceptabel. Ik zeg niet goed, maar acceptabel. Je hebt wel 1 a 2 meter verschil, maar deze is bijna nooit te merken.

Enkel bij zeer ingewikkelde instructies kan dit wel wat irritant zijn. Denk aan rotondes en zo. Gelukkig krijg je ruim van tevoren al instructies hoe je moet rijden, dus zelf een beetje opletten.

Het GPSje heeft wel even tijd nodig om te fixen. Een cold fix duurt ongeveer 1,5 minuut. Daarom sluit ik het aan voordat ik radiofrontje in de radio propt, veiligheidsgordels omdoet, PDA aansluit, Navigator opstart, etc. Tegen de tijd dat TT-nav is opgestart is er al een fix en kan ik wegrijden.

Onder tunnels heb je uiteraard geen ontvangst. Met versie 1.21 of lager krijg je dan "GPS onbetrouwbaar" op je beeldscherm.

Als je de nieuwere versies TT-nav (GRATIS updates) + GPS-driver gebruikt, dan wordt het helemaal mooi! Dan gaat TT-nav nog even dmv je laatste snelheid berekenen waar je bent, als je dan binnen +/- 30 seconden uit de tunnel bent merk je niet eens dat je even geen GPS-fix had!!!
Echter, als je meer dan 30 secs in een tunnel zit, krijg je alsnog een onbetrouwbare melding. Maar uit de tunnel heb je binnnen een paar seconden weer een nieuwe fix.

Rerouting gaat ZEER snel. Zeker met de nieuwe versies. Voor een route van ongeveer 10kilometer door de stad heen, kost rerouting minder dan 2 seconden.

Even eten, straks weer verder.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-02 17:32

klaaz

it's me!

Slecht bekomen?

On topic: Ik heb vorig jaar een poosje rond gereden met Citymaps van TomTom. Dit is de voorloper van Navigator. Voor wat het waard was beviel het erg goed. Vooral de kaart is heel mooi. Destijds kon je echter niet door de verschillende regio's heen navigeren om van bijvoorbeeld Groningen naar Maastricht te rijden. Dan kan tegenwoordig wel. Verschillende collega's van me rijden er mee rond. Ik heb tegenwoordig een Becker Traffic Pro en moet eerlijk zeggen dat ik de kaartjes bijna nooit mis.

Ze waren wel handig als je globaal op de kaart wilde zoeken naar bepaalde posities, bijvoorbeeld hoever een bepaald adres van je verwijderd is. Mijn becker geeft echter een tot op 5 minuten accurate aankomsttijd wanneer ik door nederland rijd.

Van Citymaps heb ik destijds een uitgebreide review geschreven op Tweakers. Zoek maar eens in de reviews.

• Juicy
athlonkmf schreef op 21 september 2002 @ 19:31:

[...]

Nee, tis een PS2 stekkertje. Er is ook een seriele versie, maar ik denk niet dat je die wilt toch? :)
Wordt de output van het muisje dan gegenereerd als toetsaanslagen ? Dit zie je bijvoorbeeld ook vaak bij scanners.

Eventueel een seriele versie zou geen probleem zijn.

-

• kmf
  • Niet online

kmf

Juicy schreef op 22 september 2002 @ 02:19:
[...]

Wordt de output van het muisje dan gegenereerd als toetsaanslagen ? Dit zie je bijvoorbeeld ook vaak bij scanners.

Eventueel een seriele versie zou geen probleem zijn.

:? :?

Het is gewoon een electrisch signaal dat wordt opgevangen en geinterpreteerd door de driver zal ik denken....

• RoelerMF
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 18:27
Was deze software ook niet beschikbaar voor Palm?
Wat ik dan niet snap is dat de software 32MB in beslag neemt oid :?
Maar de palms hebben niet meer als 16MB, moet ik dan voor me palm een extra geheugenkaartje aanschaffen ofzo?

//edit:
Voor zover ik nu zie is het alleen geschikt voor MS Pocket PC
helaas :(

>> Democracy is so overrated >>

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-03 08:33
athlonkmf schreef op 21 september 2002 @ 18:29:
ja, ikke.

Dus deze
[afbeelding]

icm

125,- is ex btw, incl btw+verzenden kom je dan op 163,-. Kan je net zo goed bij www.pdashop.nl een leadtek gps muis kopen. Dit is namelijk dezelfde muis die bij de Tomtom software geleverd wordt.

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
wat naar mijn inziens ook best een nadeel is, is het opslaan van de mappen op je PDA. Als je TOM TOM hier in Nederland koopt krijg je er standaard de Benelux mappen bij.
Deze zijn goed voor 52MB!! Op mijn palmtop zit 64MB ram en ik heb even gekeken hoeveel er vrij is (na normaal gebruik , geen mp3 en video e.d.) : 38MB Dat is dus veel te kort voor die map.

Ik moet dus in principe een Expansion gaan kopen, en dat ik ook vreselijk duur. Reken maar op 100euro. En dan is het een optel som

PDA + TOM TOM + Expansion = een hoop geld... ik twijfel nog....

• kmf
  • Niet online

kmf

Waslijn schreef op 23 september 2002 @ 00:11:
[...]

125,- is ex btw, incl btw+verzenden kom je dan op 163,-. Kan je net zo goed bij www.pdashop.nl een leadtek gps muis kopen. Dit is namelijk dezelfde muis die bij de Tomtom software geleverd wordt.

Oeps dat was ik idd vergeten. dank voor uw uitleg 8)7

• kmf
  • Niet online

kmf

TF schreef op 23 september 2002 @ 10:17:
wat naar mijn inziens ook best een nadeel is, is het opslaan van de mappen op je PDA. Als je TOM TOM hier in Nederland koopt krijg je er standaard de Benelux mappen bij.
Deze zijn goed voor 52MB!! Op mijn palmtop zit 64MB ram en ik heb even gekeken hoeveel er vrij is (na normaal gebruik , geen mp3 en video e.d.) : 38MB Dat is dus veel te kort voor die map.

Ik moet dus in principe een Expansion gaan kopen, en dat ik ook vreselijk duur. Reken maar op 100euro. En dan is het een optel som

PDA + TOM TOM + Expansion = een hoop geld... ik twijfel nog....

wil je tomtom met palm gebruiken dan?
Als je de Jornada koopt, kan je natuurlijk wel even een CF-kaartje erin proppen, is alles opgelost.

Maar... wat je ook kan doen is om niet de HELE kaart op te slaan. Je kan namelijk kiezen voor kaarten van 16/32 MB. Standaard heb ik in m'n 3850 de kaart van de randstad opgeslagen. Dat was maar 16 MB en kan ik al zeer goed mee om de voeten. Ze zeggen wel de randstad. Maar als ik het zo bekijk is 75% van NL de randstad. Alleen als ik naar Limburg of zo wil rijden moet ik eventjes m'n CF-sleeve erbij gebruiken.

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
athlonkmf schreef op 23 september 2002 @ 10:44:

[...]

wil je tomtom met palm gebruiken dan?
Als je de Jornada koopt, kan je natuurlijk wel even een CF-kaartje erin proppen, is alles opgelost.

Maar... wat je ook kan doen is om niet de HELE kaart op te slaan. Je kan namelijk kiezen voor kaarten van 16/32 MB. Standaard heb ik in m'n 3850 de kaart van de randstad opgeslagen. Dat was maar 16 MB en kan ik al zeer goed mee om de voeten. Ze zeggen wel de randstad. Maar als ik het zo bekijk is 75% van NL de randstad. Alleen als ik naar Limburg of zo wil rijden moet ik eventjes m'n CF-sleeve erbij gebruiken.
nee ik gebruik dan tom tom met HP (mits ik hem aanschaf) ik wil eerst nog even kijken wat een geheugenuitbreiding kost.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:24

B2

wa' seggie?

Hmz, ik heb ook TomTom op m'n Palm M100. Je kunt zelf een aantal mappen uploaden naar je Palm (bij Citymaps dan, je hebt ook Routeplanner voor heel NL). En het werkt wel met een GPS muis. Je kunt door wat met kabels te prutsen (gender changers etc) gewoon de seriele poort van de GPS aan je hotsync kabeltje hangen.

Verwijderd

Volgens mij is de Destinator toch veel beter, zie www.destinator.be
Die heeft alles van een echt navigatiesysteem tot voor de huisdeur, dus ook huisnummers en postcodes, bovendien geen gedoe met updates en driver installaties zoals bij TomTom waar je langzaam de bomen door het bos niet meer ziet. En Destinator werkt standaard met die Leadtek muis, die je daar ook los kunt kopen met een geschikte kabelset reeds voor Euro 199,00

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 20:37:
Volgens mij is de Destinator toch veel beter, zie www.destinator.be
Die heeft alles van een echt navigatiesysteem tot voor de huisdeur, dus ook huisnummers en postcodes
Wat het systeem ook veel trager maakt. Volgens ervaringen van gebruikers van Pocketpc-club die tijdens een side-by-side-test hebben ervaren hoe die twee systemen werken, is de destinator vele malen trager dan Navigator bij berekenen van je route.
Iets wat je niet graag zal willen hebben als je een verkeerde afslag hebt genomen omdat je niet oplette.
Met de Nav. heb ik nooit langer dan 2 seconden hoeven te wachten voordat er een nieuwe route is gevonden.

Met de nieuwe update hoeft dat ook niet eens meer. Even wachten tot ie uit zichzelf gaat rerouten. Kan je zelf al laten aangeven, scheelt weer halve seconde >:)
bovendien geen gedoe met updates en driver installaties zoals bij TomTom waar je langzaam de bomen door het bos niet meer ziet. En Destinator werkt standaard met die Leadtek muis, die je daar ook los kunt kopen met een geschikte kabelset reeds voor Euro 199,00

:? :? :? :? :?

Je hoeft de driverupdates en software updates helemaal niet te gebruiken als je niet wilt. Zelf zonder werkt alles al perfect. Met de updates wordt het al helemaal
:9~

Sinds wanneer zijn we tegen gratis en snelle updates :? Ze lazen de wenslijsten van gebruikers van PocketPC-club en hebben neiuwe features ingevoerd die alles net weer wat sneller en gebruikersvriendelijker maakt.

Check hier voor de hele discussie http://www.pocketpc-club....hp?topic=3325&forum=26&25 waarin de keuze voor Navigoter voor velen heel makkelijk gemaakt is.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

athlonkmf schreef op 23 september 2002 @ 21:19:
[nohtml]
[...]

Wat het systeem ook veel trager maakt. Volgens ervaringen van gebruikers van Pocketpc-club die tijdens een side-by-side-test hebben ervaren hoe die twee systemen werken, is de destinator vele malen trager dan Navigator bij berekenen van je route.
Iets wat je niet graag zal willen hebben als je een verkeerde afslag hebt genomen omdat je niet oplette.
Met de Nav. heb ik nooit langer dan 2 seconden hoeven te wachten voordat er een nieuwe route is gevonden.
Hoe snel (of traag) is het berekenen van een route van begin tot eind? Zeg, ik plan vanaf de Dam in Amsterdam tot de Coolsingel in Rotterdam via het Neude in Utrecht. Hoeveel tijd kost dat in seconden ongeveer (op jouw Ipaq)?

Ik zit na te denken over deze configuratie:
• HP Jornada 568
• Haicom GPS-muis
• TomTom software

Alleen... ik zit nog met de keuze voor een PDA. Volgens mij ondersteunt de Jornada geen synchronisatie met Lotus Notes. Dat is voor mij eigenlijk wel vereist. Ken iemand een PDA die dat wel heeft en ook met die TomTom-software samenwerkt?

/edit
Hmm, eerst zoeken, dan posten ;) http://lotus.com/products/easysyncpro does the trick zo te zien :)

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• kmf
  • Niet online

kmf

Wokschotel schreef op 24 september 2002 @ 09:58:
[...]
Hoe snel (of traag) is het berekenen van een route van begin tot eind? Zeg, ik plan vanaf de Dam in Amsterdam tot de Coolsingel in Rotterdam via het Neude in Utrecht. Hoeveel tijd kost dat in seconden ongeveer (op jouw Ipaq)?
Je kan geen tussenstops aangeven. Hij kiest gelijk snelste route uit. Van Amsterdam dam naar coolsingel rotterdam met

:te vermijden gebieden (ik heb een paar gebieden gedeclareerd waar ik liever niet langs wilt rijden) en

niet-standaard snelheidsinstellingen (je kan aangeven hoe snel je op bepaalde wegen rijdt. Als je van de standaardinstellingen afwijkt kost het je extre berekeningstijd)

kost vanaf moment van drukken tot weergeven samenvatting 11 seconden 41.

58000+ wegen geanalyseerd.

[note] Als je met tussenstops wilt werken dan moet je even wachten op een nieuwe update denk ik. in de tussentijd kan je mijn methode aanhouden. Gewoon favorieten aanmaken. En dan snel even een nieuwe route laten berekenen in auto. Ja, dat kan je met 3 drukken op het scherm doen. (grote iconen trouwens) :)

[note2] En je moet weten dat rerouting sneller gaat dan een complete route bedenken.
Ik zit na te denken over deze configuratie:
• HP Jornada 568
• Haicom GPS-muis
• TomTom software

Alleen... ik zit nog met de keuze voor een PDA. Volgens mij ondersteunt de Jornada geen synchronisatie met Lotus Notes. Dat is voor mij eigenlijk wel vereist. Ken iemand een PDA die dat wel heeft en ook met die TomTom-software samenwerkt?

/edit
Hmm, eerst zoeken, dan posten ;) http://lotus.com/products/easysyncpro does the trick zo te zien :)

Als het goed is werken al het 2002 software met alle 2002 PDA's :), anders zijn er altijd wel meerdere versies van een software beschikbaar.

Als je de jornada gaat halen, kan ik je aanraden om gelijk even een goedkope 64MB CF-kaart te halen, past hele Benelux kaart erop. En gaat nog heel snel ook.

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb een keer in een auto gereden met dat systeem. En het werkt heel goed. Er zit een 'leuke gesprekspartner' bij je in de auto, die een beetje zegt wanneer je beter links kunt voorsorteren, en wanneer je moet afslaan.

Het kan alleen wel vervelend zijn, als je lekker aan het cruisen bent op de snelweg, van rijstrook wisselt, en die muts zegt dat je beter weer terug kunt gaan, omdat je strax een afrit krijgt.

Het is natuurlijk mooi dat zo'n ding rekening houdt met het voorsorteren, maar het rijdt k?t als iemand zich steeds met je rijen bemoeid.

Gelukkig kun je'm uitzetten.. :)

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Er stond vanochtend trouwens een bespreking van de TomTom in de Volkskrant, voor de geinteresseerden onder ons :)

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Wokschotel schreef op 26 september 2002 @ 11:57:
Er stond vanochtend trouwens een bespreking van de TomTom in de Volkskrant, voor de geinteresseerden onder ons :)
Zou jij dit artikel nog kunnen opsniffen? ik kon op volkskrant.nl niet meer vinden...

Verwijderd

Zou ik ook wel ff willen zien. Als iemand dat artikel kan scannen/posten graag :D

• kmf
  • Niet online

kmf

Wou even vertellen dat er weer een nieuwe gratis update beschikbaar is :D Zeer interessante verbeteringen nog ook. Heel wat sneller!

Zoals Wokschotel vorige keer vroeg van Adam, de dam naar Rdam Coolsingel kostte voor de update 11 seconden 40. Nu kost het slechts 8 seconden 30!!!!!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 22:16

KrL

Doe maar duurzaam..

Weet iemand of deze paketten (TomTom & Destinator) ook op de PC zijn te verkrijgen/gebruiken ? Of andere vergelijkbare software voor de PC ?
Ik heb een GPS module (ooit onderdeel van een in-car systeem, zelf omgebouwd naar NMEA standaard) die op de PC kan worden aangesloten en ik zou het wel eens met m'n laptop in de auto willen proberen.. Routesoftware als Route66 enzo heeft voor zover ik weet wel ondersteuning voor GPS maar kan geen aanwijzingen oid geven (in de vorm van pijl of stem)..

Maybe dat ik toch ooit een IPaQ koop.. Kan ik dan een standaard seriele aansluiting (9 pins) aansluiten hierop dmv convertor ofzo ? Of zijn er schema's bekend voor het aansluiten op Ipaq van seriele apparatuur ?

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

TF schreef op 26 september 2002 @ 21:16:
[...]

Zou jij dit artikel nog kunnen opsniffen? ik kon op volkskrant.nl niet meer vinden...
Oeps, nu pas gezien. Ik heb volgens mij de krant nog wel, zal vanavond even kijken :)

• kmf
  • Niet online

kmf

KrL schreef op 02 oktober 2002 @ 23:31:
Weet iemand of deze paketten (TomTom & Destinator) ook op de PC zijn te verkrijgen/gebruiken ? Of andere vergelijkbare software voor de PC ?
Ik heb een GPS module (ooit onderdeel van een in-car systeem, zelf omgebouwd naar NMEA standaard) die op de PC kan worden aangesloten en ik zou het wel eens met m'n laptop in de auto willen proberen.. Routesoftware als Route66 enzo heeft voor zover ik weet wel ondersteuning voor GPS maar kan geen aanwijzingen oid geven (in de vorm van pijl of stem)..
Tja, EasyTravel had ook ondersteuning voor GPS, maar geen stemondersteuning. Ik denk dat je bij "Software Algemeen" deze vraag moet stellen, misschien dat anderen dat wel weten.
Maybe dat ik toch ooit een IPaQ koop.. Kan ik dan een standaard seriele aansluiting (9 pins) aansluiten hierop dmv convertor ofzo ? Of zijn er schema's bekend voor het aansluiten op Ipaq van seriele apparatuur ?

Er zijn schema's bekend, maar er zijn ook kant-en-klare aansluitingen te koop. Je moet namelijk wel je GPS en Ipaq van stroom voorzien. Dus kan je beter die (sigarettenaansteker)aansluiting los kopen.

Pagina: 1