3 nics 1 pc als router.

Pagina: 1
Acties:

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Oke,

Sorry als ik naar de bekende weg vraag, maar ik krijg het echt niet gevonden. Ben al wel veel wijzer geworden, want voor ik hier aan begon vanmorgen, wist ik nog eens niet wat een sub-net was :P

Oke de situatie

3 PC's

PC 1:
Router/gateway
3 x Nic
Eerste Nic -> ASDL modem
Tweede Nic -> 192.168.1.1 (naar mijn eigen PC)
Derde Nic -> 192.168.2.1 (naar gast pc)
OS : windows 2000 pro (routing aangezet aan de hand van Routing met 2 NIC's * )
Het internetdelen gebeurd via winroute pro

PC 2:
Eigen PC
1x Nic -> 192.168.1.10

PC 3:
Gast PC -> 192.168.2.10
OS : Wisselend (wel allemaal windhoos, nu toevallig win 98 sec.ed)

Nu ben ik met behulp van de search al zover gekomen dat ik internet kan delen op beide PC's. Ik kan alle PC's pingen vanaf elke pc. Op IP nivo zijn het dus allemaal grote vrindjes.
Echter ik kan niet van PC2 de gedeelde mappen zien op PC3 of omgekeerd. Ik kan wel vanaf PC1 op beide PC's de gedeelte mappen zien.

Ik begrijp m.b.v. de search dat ik moet routen. Ik moest daarvoor in het register van win2k routing enablen en dat heb ik dus gedaan. Maar de PC's zien elkaar nog steeds niet in de netwerkomgeving. Ze zien alleen de PC's in het sub-net. Moet ik nog ergens iets instellen als een soort vertaal tabel zodat PC2 en PC3 elkaar zien in de netwerkomgeving (dan kunnen ze ook delen lijkt me).

Linken naar een item uit de search waar het in staat mag ook, maar ik weet niet meer waarop ik moet zoeken (routing, submask, koppelen, 2 nic's geprobeerd)

En NEE ik wil geen hub kopen, ik wil dat het zo werkt. Het doel hiervan is dat ik nogwel eens PC's repareer voor de familie en wil zo via het netwerken backuppen op mijn eigen pc en daarvan ook programma's halen!

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

De reden waarom je dit voorhebt is omdat ze in een ander subnet zitten, wat wel moet als je wil dat het werkt. Ik heb hier hetzelfde probleem maar ik kan wel aan de shares door in explorer \\\[ip-pc] te gebruiken

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
waarom winroute en RRAS? winroute (naam zegt het al) en Routing (hey, da's gek!) and Remote Access kunnen het afzonderlijk toch ook? Of gebruik je winroute enkel en alleen als proxy (lekker duur doen ?:P )

Probleem met netwerkomgeving heeft te maken met DNS en het resolven van de interne netwerk namen.
NETBIOS namen (netwerkomgeving) worden in eerste instantie door DNS geresolved, tenzij de clients in het tweede subnet die niet kunnen gebruiken...

Win2k doet dat standaard via DNS - AD, anders zou je moeten kijken naar een WINS server.

Goedkoopste oplossing om \\naam te kunnen gebruiken is daarenteen een hosts file op elke PC te knallen :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kun je die 2 interne nics niet "bridgen"

Iperf

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 15:06:
De reden waarom je dit voorhebt is omdat ze in een ander subnet zitten, wat wel moet als je wil dat het werkt. Ik heb hier hetzelfde probleem maar ik kan wel aan de shares door in explorer \\\[ip-pc] te gebruiken
Oke, dat werkt dus wel, maar is niet zo gemakkelijk. Hmm bedenk me niet of ik zo een netwerkverbinding kan maken. Even kijken. * Cyberpope is even bezig op andere pc. Ja dat werkt dus en is dus voldoende oplossing voor mijn probleem.
BackSlash32 schreef op 21 september 2002 @ 15:53:
offtopic:
waarom winroute en RRAS? winroute (naam zegt het al) en Routing (hey, da's gek!) and Remote Access kunnen het afzonderlijk toch ook? Of gebruik je winroute enkel en alleen als proxy (lekker duur doen ?:P )
Leg uit. Kan dat dus met winroute pro, zo netwerken aan elkaar knopen? Kon het in de handleiding niet vinden. En ik gebruik deze omdat het makkelijkste ging. Sysgate werd alles retetraag van. Tevens is mij vertelt dat de firewall van winroute redelijk was. En nee ik gebruik hem zelfs niet als proxy. Dus maak me wat wijzer. (ik weet dat het via internetsharing van Win2K kon, maar dat is lastiger in te stellen. En heb even de mailserer van winroute geprobeerd, maar vond FTgate fijner. Wil in de toekomst, als ik meer tijd heb er linux van maken en moet er dan dus echt induiken)
Probleem met netwerkomgeving heeft te maken met DNS en het resolven van de interne netwerk namen.
NETBIOS namen (netwerkomgeving) worden in eerste instantie door DNS geresolved, tenzij de clients in het tweede subnet die niet kunnen gebruiken...

Win2k doet dat standaard via DNS - AD, anders zou je moeten kijken naar een WINS server.
Iets concreter graag in stappen. De theorie er achter heb ik aardig door (denk ik :?), maar nu nog de uitvoering daarvan.
Goedkoopste oplossing om \\naam te kunnen gebruiken is daarenteen een hosts file op elke PC te knallen :P
Nee de goedkoopste oplossing is reeds hierboven genoemd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
fish schreef op 21 september 2002 @ 16:41:
kun je die 2 interne nics niet "bridgen"
Nee, want ik werk met 2 subnets en heb uit de search geleert dat je dan niet kunt bridgen maar moet routen. Maar correcte me if I am wrong

Verwijderd

Koop een switch of een losse router. En hou alles in 1 ip-range bijv. 192.168.0.1 t/m 192.168.0.255 i.p.v. 192.168.1.1 en 192.168.2.1. Tenzij je op elke nic nog eens 254 computers tegelijk wilt runnen met een totaal van 508 computers, hehehe

Verwijderd

"En NEE ik wil geen hub kopen, ik wil dat het zo werkt. Het doel hiervan is dat ik nogwel eens PC's repareer voor de familie en wil zo via het netwerken backuppen op mijn eigen pc en daarvan ook programma's halen!"

Een hub zuigt. Die maakt je netwerk slowwwwww. Als je een 4 of 8 poorts switch hebt, kun je altijd een andere computer op het net knallen. Sterker nog, als je win2k zet op je hoofdcomp, dan hoef je op alle extra aangesloten pc's niet eens een ip in te vullen, maar gewoon op auto te zetten. En je hebt dan geen 3 nic's meer nodig in 1 pc. Het feit dat je ze niet kunt zien vanaf je PC2 en/of PC3 "kan" ook komen door je ip-configuratie, nl. 192.168.1.1 op nic 2, en 192.168.2.1 op nic3

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cyberpope schreef op 21 september 2002 @ 16:55:
Leg uit. Kan dat dus met winroute pro, zo netwerken aan elkaar knopen? Kon het in de handleiding niet vinden. En ik gebruik deze omdat het makkelijkste ging. Sysgate werd alles retetraag van. Tevens is mij vertelt dat de firewall van winroute redelijk was. En nee ik gebruik hem zelfs niet als proxy. Dus maak me wat wijzer.
Nou dan, waarom staat-ie uberhaupt op je Server? Om 'm te gebruiken toch?

Ik draai het hier op NT4 met 3 nics . 1x kabel, de andere twee nics hebben ieder een eigen supernet /24 reeks...
Onder XP en win2k kun je een tweede IP op één netwerkkaart gebruiken, dus als ik m'n andere supernet wil bereiken heb ik een tweede gateway *niet default* waarover dat verkeer loopt.
Winroute kan dan je verkeer verder routeren aan de binnenkant.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/got/bla.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Oke, dat van die 2 ip adressen heb ik nu en snap ik. Alleen nu nog even uitleg over die gateway. Welke IP adressen moet ik dan nemen??

Edit: Als ik dus 2 IP adressen koppel aan 1 nic, is het hele netwerk niet meer. Kan dan niet meer pingen naar andere pc's en ze zien elkaar al helemaal niet meer. Wat doe ik fout?

Pagina: 1