Toshiba Tecra 8100 & Cpu fan

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik heb hier een laptop van een vriend staan.

Nu is het probleem dat vaak het beeldscherm uitvalt, mijn eerste gedachte was het stekkertje. Een gedeete klopt ook wel daarvan, want als ik het stekkertje aanduw dan blijft het beeldscherm gewoon weer een tijd aan.

Maar nu is het probleem denk ik de hitte, want ik heb hem nu opengemaakt en als hij gewoon in windows XP zit dan draait de cpu fan niet. Dit lijkt mij niet echt correct. :)

Maar de fan doet het wel, namelijk als de laptop opstart en niet in het OS zit, dan draait de fan wel.

Ik heb dus het idee dat door de hitte van de cpu het stekkertje een beetje loslaat.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem ?

Verwijderd

de fan hoeft niet altijd aan te staan hoor. Als hij warmer word gaat hij vanzelf weer aan.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:15
Gewoon een 120mm erin modden, blijft ie lekker koel :P

Hail to the king baby!

Verwijderd

urk_forever schreef op 21 september 2002 @ 12:57:
Gewoon een 120mm erin modden, blijft ie lekker koel :P
of gewoon een watercooling ding.. :D

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gewoon het stekkertje "verzegelen" met een drupje secondelijm oid. Het hoeft immers toch niet los. En zowel, dan zie je dat dan wel weer. :)

[ Voor 0% gewijzigd door TheGhostInc op 21-09-2002 13:07 . Reden: typo ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Epsilon

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 12:59:
[...]of gewoon een watercooling ding.. :D
niet zo grappig als je denkt waarschijnlijk. Want die zijn er namelijk al :)

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11-2025

robjanssen

Software Developer

Wat is uitvallen?

Niet gewoon de screen saver of Power Settings?

• Attilla
Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 12:55:
de fan hoeft niet altijd aan te staan hoor. Als hij warmer word gaat hij vanzelf weer aan.
Daar heb ik niks van gemerkt, want met speedfan gaf hij aan dat de cpu 63 graden werd. Dit lijkt mij toch wel een temperatuur waarbij hij moet aanspringen.
robjanssen schreef op 21 september 2002 @ 14:00:
Wat is uitvallen?

Niet gewoon de screen saver of Power Settings?
Nee, het is echt gewoon dat het scherm helemaal zwart wordt.
Als je heel goed kijkt dan zie je de windows nog een beetje.

Dit kan je wel weer aan krijgen door op het pinnetje te drukken van het scherm.(wat dus normaal wordt ingedrukt als je hem dichtklapt)

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Die Tecra's gaan idd pas aan als het echt nodig is. Wat ik op kan maken uit je laatste post is dat het beeld nog wel wordt weergegeven. Ik denk dus (99% zeker) dat de CCFL een beetje gaar is. Je zou eens kunnen proberen de inverter (is als het goed is een los printje) los te halen en op slechte solderingen kunnen controleren of kijken of er een soort van zekering (in de vorm van een keramische condensator) opzit. Ook kan het zijn dat 1 van de draden van of naar de CCFL kapot zijn, die Toshiba's kun je gewoon uit elkaar laten liggen en dan starten, daarna zou ik wat aan de snoertjes rommelen/..... Zit het niet in de snoertjes dan dat printje iig nakijken.

Speed kills, but beauty lives forever...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 12:59:
[...]

of gewoon een watercooling ding.. :D
Waar wou je die wegstoppen :? :+ :D

Tell me...........!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

nero355 schreef op 21 september 2002 @ 23:49:
[...]

Tell me...........!!
Gewoon een slang naar je notebook tas, daar een radiator in met een zonnecel erop, zodat je met een brandstofcel energie kan maken die er voor kan zorgen dat het fannetje op de radiator blijft draaien, en dan het water koel-water meteen voor de brandstof-cel gebruikt kan worden. :p Reset Tim, niks voor jou??? 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door kimjansen op 21-09-2002 23:57 . Reden: rot typo ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kimjansen schreef op 21 september 2002 @ 23:56:
[...]

Gewoon een slang naar je notebook tas, daar een radiator in met een zonnecel erop, zodat je met een brandstofcel energie kan maken die er voor kan zorgen dat het fannetje op de radiator blijft draaien, en dan het water koel-water meteen voor de brandstof-cel gebruikt kan worden. :p Reset Tim, niks voor jou??? 8)7
LOL!!
Gruwelijke fantasie :D Nou ehh....... Reset Tim do your thing !! :) :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Attilla
kimjansen schreef op 21 september 2002 @ 23:02:
Die Tecra's gaan idd pas aan als het echt nodig is. Wat ik op kan maken uit je laatste post is dat het beeld nog wel wordt weergegeven. Ik denk dus (99% zeker) dat de CCFL een beetje gaar is. Je zou eens kunnen proberen de inverter (is als het goed is een los printje) los te halen en op slechte solderingen kunnen controleren of kijken of er een soort van zekering (in de vorm van een keramische condensator) opzit. Ook kan het zijn dat 1 van de draden van of naar de CCFL kapot zijn, die Toshiba's kun je gewoon uit elkaar laten liggen en dan starten, daarna zou ik wat aan de snoertjes rommelen/..... Zit het niet in de snoertjes dan dat printje iig nakijken.
Tnx voor je reply.
Ik zal hier eens even naar gaan kijken.

Ik ben wel technisch, maar zoiets gaat me even te ver. Maar de draadjes kan ik wel even mee klooien.

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Die display's worden gewoon van de zijkant verlicht (meestal 1 kant). Achter je LCD zit een speciaal licht-verspreidend stuk plexi (meestal met een hele hele hoop kleine gaatjes). Als je je LCD "uit" doet, door de klep dicht te doen blijft het beeld gewoon weergegeven, alleen de verlichting gaat uit (bij nieuwe types gaat ook het beeld weg maar dat is niet zo belangrijk hier). Als je dus nog "vaag" beeld ziet dan is gewoon je CCFL (achtergrond verlichting) uit. Meestal wordt er een "maak" schakelaar gebruikt om de CCFL _UIT_ te schakelen. Het kan dus zo zijn dat het schakelaartje niet meer honderd procent is of dat je draadjes naar de CCFL (van die redelijk dikke witte siliconen touwtjes) los zitten. Ook kan het zijn dat er een "Bourns" zekering zit op het inverter printje (dat voor de hoge wisselspanning voor de CCFL zorgt) dat versleten is, of gewoon uit een slechte serie komt. Dit is een halfgeleider zekeringetje die bij een te hoge stroom een hoge weerstand krijgt en zo het apparaat wat erachter hangt uitschakeld. Anderzijds kan het ook gewoon een los printspoortje of een slecht printkontaktje zijn.

• Attilla
kimjansen schreef op 22 september 2002 @ 16:07:
Die display's worden gewoon van de zijkant verlicht (meestal 1 kant). Achter je LCD zit een speciaal licht-verspreidend stuk plexi (meestal met een hele hele hoop kleine gaatjes). Als je je LCD "uit" doet, door de klep dicht te doen blijft het beeld gewoon weergegeven, alleen de verlichting gaat uit (bij nieuwe types gaat ook het beeld weg maar dat is niet zo belangrijk hier). Als je dus nog "vaag" beeld ziet dan is gewoon je CCFL (achtergrond verlichting) uit. Meestal wordt er een "maak" schakelaar gebruikt om de CCFL _UIT_ te schakelen. Het kan dus zo zijn dat het schakelaartje niet meer honderd procent is of dat je draadjes naar de CCFL (van die redelijk dikke witte siliconen touwtjes) los zitten. Ook kan het zijn dat er een "Bourns" zekering zit op het inverter printje (dat voor de hoge wisselspanning voor de CCFL zorgt) dat versleten is, of gewoon uit een slechte serie komt. Dit is een halfgeleider zekeringetje die bij een te hoge stroom een hoge weerstand krijgt en zo het apparaat wat erachter hangt uitschakeld. Anderzijds kan het ook gewoon een los printspoortje of een slecht printkontaktje zijn.
Dank je voor de uitleg.

Maar als je goed begrijp zit dit dus echt "in" het scherm.
Want ik heb net even gekeken en dat scherm zit echt inelkaar geklikt en ik zie nergens schroefjes.

• kimjansen
  • Nu online

kimjansen

Nu ff niks...

Sorry voor de late reactie. Als het goed is zie ongeveer ter hoogte van de verbinding, scherm--->laptop, twee (of meer) grijze " stickertjes" zitten, daarachter zitten als het goed is 2 kruiskopschroefjes. Als je die losmaakt, kun je het beeldscherm los halen (klikken) van de rest van de laptop. Je beschadigd dan wel je stickertjes, maar ik zou zeggen dat het zo ook niet te doen is zonder beeld.
En zoals je zegt het zit "in" het scherm, nou ja ook niet echt het zit langs het scherm (je kan in princiepe niks aan het scherm verzieken). Bij oude laptops Tecra 2110 enz, zat de inverter aan de rechter of linker kant van het LCD (de loze ruimte bij die 9"-ertjes), volgens mij zit bij de Tecra's en Satellites het invertertje onder het LCD, daar waar het type nummer staat (plaatje is ook warm als het goed is).
Ik heb m'n Satellite 4090XCDT al eens uit elkaar gehad en zag de inverter niet in de laptop zelf zitten...

Trouwens ik moest em open maken omdat m'n disk-drive rot was, kosten : 165 euro :( :( :(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

nero355 schreef op 21 september 2002 @ 23:49:
[...]

Tell me...........!!
Heel simpel, het gaat via 2 waterslangetjes naar de achterkant van het TFT scherm. Hier heb ik al foto's van gezien. De achterkant van het scherm dien dan als een soort passieve radiateur :)
Pagina: 1