Projectiescherm voor lcd projector

Pagina: 1
Acties:
  • 415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor mijn beamer zoek ik een projectiescherm tussen de 1.80 en 2 meter breed. De verhouding moet 16 : 10,5 zijn (16:9 met ondertitels eronder). De afstand tot het plafond moet zo'n 45 centimeter worden. Het scherm moet oprolbaar of opklapbaar zijn. Ik wil eigenlijk niet meer dan 150 euro er aan uitgeven. Volgens mij heb ik drie serieuze opties:

1. Een houten plaat wit schilderen, en deze tegen het plafond klappen als ik niet kijk.
2. Een gewoon wit rolgordijn kopen.
3. Een echt projectiescherm kopen.

Een rolgordijn lijkt me niet echt geschikt, de types die ze bij de praxis hebben zijn van glimmend plastic. Bovendien weet ik niet of het mooi recht blijft, en is het natuurlijk niet voor dit doeleinde gemaakt.

Een houten plaat was ik tot nu toe van plan te gaan gebruiken. Totale kosten hiervan komen op een dikke 50 euro. Probleem is dat het niet echt handig is. Zo'n plaat moet zwaar zijn om niet door te buigen als je hem omhoog klapt, en zware dingen aan het plafond hangen is niet zonder risico, naast het feit dat je best sterk moet zijn om dat ding tegen het plafond te klappen.

Een tweedehands projectiescherm lijkt me het beste, alleen kan ik die niet echt vinden helaas. Op www.lcdprojector.nl verkopen ze een ruim assortiment aan nieuwe schermen, en het enige type dat daarvan an mijn eisen lijkt te voldoen is de PSWWP003 hierzo (zoek op die pagina dus even naar PSWWP003 want er staan er erg veel). Zoals het er nu uitziet ga ik dit scherm dus kopen.

Nu heb ik de vraag of iemand nog andere winkels kent die betaalbare schermen verkopen, of een ander idee heeft, of ervaring heeft met een rolgordijn of met wat dan ook. Ik vraag me ook af of een duurder soort doek echt een beter beeld oplevert, ik kijk trouwens alleen in een verduisterde kamer. Alle tips, opmerkingen en ideeen zijn welkom.

Anoniem: 36296

Rolgordijnen zijn niet geschikt, die laten te veel licht door, waardoor je een flauw beeld overhoudt.

Boardplaten zijn uistekend geschikt, niet witverven, maar gewoon een (wit) geplastifiseerde plaat kopen, kan je op maat laten zagen. Max maat ca 125 * 250 cm.

Vroeger werden voor de betere toepassingen glas-parel-schermen gebruikt. Een scherm met oprolmechanisme, waarop fijngemalen glas was verlijmd. Deze schermen gaven een bijzondere helderheid.

Als je interesse hebt wil ik wel eens kijken of ik er nog een over heb. Mogelijk heb ik naast mijn eigen scherm (doe ik echt niet weg) ook mijn vaders scherm nog staan. (liggen) moet ik naar zoeken. Maatvoering zal ongeveer 160 * 160 zijn.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
160 bij 160 is voor mij al te klein. De beamer staat op een vaste afstand van het scherm waar ik niets aan kan veranderen, en kleiner dan 1.72 wordt het beeld niet.

Maar wat ik me dus afvraag, is zo'n scherm van 102 euro slechter dan een witte plaat?

Anoniem: 65158

Een ideetje voor een DIY projector screen is hier te vinden:

http://members.shaw.ca/da.../screen/screenproject.htm

Ik heb zelf een witte hardboard plaat tegen de muur staan. De meest El Cheapo oplossing a 10 euro. Alleen heb ik hierbij last van Hot Spotting. :'( :)

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 19:18
je kan ook gewoon een dunne plaat verstevigen met balkjes en een touwtje met katrol gebruiken om t omhoog te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
MR_WAZOO schreef op 19 september 2002 @ 23:04:
je kan ook gewoon een dunne plaat verstevigen met balkjes en een touwtje met katrol gebruiken om t omhoog te trekken
Dat zou mijn idee idd ook zijn. Met een catrol trek je de boel makkelijk omhoog.

En ik mag toch zeker hopen dat een scherm van 102 pleuro beter beeld zal geven dan een geplastificeerde plaat. Het probleem met dat soort platen is dat je idd flinke hotspots krijgt.

Ik heb zelf een vast scherm van MDF wat met latex muurverf wit geschilderd is, dit vind ik persoonlijk de beste optie voor een doe hetzelf scherm. Je kunt doek van de rol kopen van oa. multivision. www.multivisionscreens.com.

Hoe bevalt de projector je trouwens ? En wat heb je ervoor neer moeten leggen ?

AVS-forum heeft trouwens een hele sectie gewijd aan projectieschermen. Daar zou je natuurlijk ook eens een kijkje kunnen nemen. www.avs-forum.com

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
zo ziet mijn scherm er trouwens uit:

Afbeeldingslocatie: http://24.132.35.204/scherm.jpg

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57
beamer ff veranderd in projector, beamer klinkt minderwaardig en zou verboden moeten worden :7

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1