Volgens mij was dat in totaal. Maar je zult het aan iemand anders moeten vragen, die van mij is nog niet draaiendeVerwijderd schreef op 24 september 2002 @ 22:01:
[...]
maar is dit van de lcd zelf of van de backlighting???
bij mij werkt ie als een zonnetje...
ik heb gebruikt:
1*10k Ohm potmeter
1*100 Ohm potmeter
en 27 Ohm weerstand
kijk gewoon op deze pagina: CrystalFontzLCD.tk aansluitpagina
NEE: dit is geen signature...
Verwijderd
Ik moet hem nog binnenkrijgeniambig schreef op 24 september 2002 @ 22:57:
kan niemand hier schema's lezen??? damn...
ik heb gebruikt:
1*10k Ohm potmeter
1*100 Ohm potmeter
en 27 Ohm weerstand
Verwijderd
daarop heb ik geprobeerd om het juiste ohmage van de lcd te berekenen
met de volgende uitleg erbij:
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 21:23:
ok displaytje wat voor potmeter is nu het beste:
hier volgt de berekening
U=5
I=0.075
R=(U/I)5/0.075=66,666666667ohm oftewel 67ohm
dat betekent dat je met een 50ohm potmeter voor je display goed zit let er wel op dat ongeveer de helft van de slag van de potmeter geen effect zal hebben op je displaytje kies je nu voor een 33,5ohm (word dus een 25ohm potmeter zal je merken dat wanneer hij helemaal dicht staat dat er dan nog een flinke hoeveelheid stroom doorheen komt en dat je display dan op de helft van de maximale sterkte draait
en nu zeg jij dat het bij jou perfect werkt, tuurlijk werkt ie als je hem tenminste goed gesoldeerd hebtiambig schreef op 24 september 2002 @ 22:57:
kan niemand hier schema's lezen??? damn...
ik heb gebruikt:
1*10k Ohm potmeter
1*100 Ohm potmeter
en 27 Ohm weerstand
maar waar het om ging was, te kijken of de waardes van de potmeters verandert konden worden om een beter resultaat met afregelen te krijgen
Verwijderd
Punt is dus dat (vooral bij de 10K) de potmeter alleen op zn laatste stukkie reageert. Bij de 10K zie je pas iets aan het eind van de slag. Dat zuigt natuurlijk. Dus een 1K pot met een 9K weerstand geeft een betere werking van het "draaiknoppie"
En eigenlijk vonden we ook wel dat de lcd backlight bijna uit moet zijn als je het knopje helemaal terug draait. Daarvoor moet de 100Ohm pot dus veranderd worden.
De lcd werkt dus prima met die pots, maar het kan en moet beter.
Zoiets?
Verwijderd
ok ik heb al een berekening gemaakt alleen die was van het totale verbruik van de lcd dit was 75mah.Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 23:37:
Ja, ik denk dat sommigen niet begrijpen waarom de potmeters niet goed zijn.
Punt is dus dat (vooral bij de 10K) de potmeter alleen op zn laatste stukkie reageert. Bij de 10K zie je pas iets aan het eind van de slag. Dat zuigt natuurlijk. Dus een 1K pot met een 9K weerstand geeft een betere werking van het "draaiknoppie"
En eigenlijk vonden we ook wel dat de lcd backlight bijna uit moet zijn als je het knopje helemaal terug draait. Daarvoor moet de 100Ohm pot dus veranderd worden.
De lcd werkt dus prima met die pots, maar het kan en moet beter.
Zoiets?
maar wie weet er nu hoeveel de backlighting apart verbruikt, en hoeveel de lcd zelf verbruikt anders wordt het moeilijk rekenen
kan anders iemand niet ff een mailtje naar crystalfontz suren die zullen dat vast wel weten.
mja, als er mensen, met (te) weinig verstand van EL, wat gaan proberen en hun LCD opblazen, moeten ze niet bij mij aankomen en later hier komen zeuren van:
Jah maar jullie zeiden dat ik een 50 Ohm potmeter moest gebruiken en ik heb niet gezien dat er ook een 39 ohm vaste weerstand aan moest...
ennoudoettieetniemeer!!!
Dus mensen... eigen risico (spreekt zowieso voor zich).
Datasheet: PDFjeVerwijderd schreef op 24 september 2002 @ 23:41:
[...]
ok ik heb al een berekening gemaakt alleen die was van het totale verbruik van de lcd dit was 75mah.
maar wie weet er nu hoeveel de backlighting apart verbruikt, en hoeveel de lcd zelf verbruikt anders wordt het moeilijk rekenen
kan anders iemand niet ff een mailtje naar crystalfontz suren die zullen dat vast wel weten.
Verwijderd
en 280ma.
is 17,8571...........ohm.
duz neem een potmeter met de helft van deze waarde en hij brand altijd flauw ook wanneer de potmeter volledig dicht staat
neem je er 1 die boven deze waarde zit zal hij een behoorlijk deel van de slag niet reageren het probleem wat Fewture duz heeft dus aan jullie om maar eens te gaan experimenteren
ik heb namelijk geen lcd
Verwijderd
Verder helemaal te gek, en mooi gedaan! (hij heeft mijn lcdtje gesoldeerd
Verwijderd
Je moet de IO driver installen. Zoek maar ff op PortIO oid.. Op de lcd sites staat hij ook wel..Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 00:15:
He ~X-Treme~ bedankt voor het solderen. Hij doet het!. Alleen smartie werkt niet goed onder xp. "DLPORTIO.SYS device driver not loaded. Port I/O will have no effect". Moest ik nou nog iets voor xp installeren en waar moet de parallelpoort in de bios op staan?
Verder helemaal te gek, en mooi gedaan! (hij heeft mijn lcdtje gesoldeerd)
Verder over die pot:
Die 100Ohm, als je die gewoon sterker maakt knijp je hem meer. Meer hoef je niet te weten toch? We hebben net gezien dat 200Ohm nog steeds te slap is. Als de pot helemaal open staat is de weerstand 0 (ok, bijna 0 dan). Dus het licht zal altijd fel branden als de pot open staat.
Voor de 10K die het contrast regeld heb ik dus bij mn 2e lcd een 4,7K genomen plus 2 weerstanden (had ff geen weerstand om aan die 10K te komen). Hetv resultaat is dat je het contrast fijner kan regelen. De slag is dus langer geworden. Das goed, maar niet goed genoeg. De slag is nog seeds te kort. Een 9K weerstand plus 1K pot should do the trick. Dan heb je waarschijnlijk over de hele slag "effect".
Anders gezegd:het bereik van het contrast bestrijkt maar 1K ipv 10 (gok ik, minder dan 4,7K iig
Edit; Ik heb nog even gekeken naar allebei m'n lcd's. Bij de lcd met de 10K pot doet de pot alleen wat op 2/3 van de slag. Het _laatste_ stukje dus. Dus 2/3 van de slag doet hij niks en bij de laatse 1/3 komt er wat op het scherm. Dit is natuurlijk gewoon ruk.
Bij m'n andere lcd werkt het eigenlijk bijna naar behoren nu ik er nog es naar kijk. Die 4,7K pot is dus al bijna goed. Ietsie minder zou net mooi zijn. Dat vul je dan weer aan met een weerstand om zo de 10K te halen.
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 00:15:
He ~X-Treme~ bedankt voor het solderen. Hij doet het!. Alleen smartie werkt niet goed onder xp. "DLPORTIO.SYS device driver not loaded. Port I/O will have no effect". Moest ik nou nog iets voor xp installeren en waar moet de parallelpoort in de bios op staan?
Verder helemaal te gek, en mooi gedaan! (hij heeft mijn lcdtje gesoldeerd)
damn, rave17, je website voor de inkoopaktie is nog niet echt bekend
http://www.crystalfontzlcd.tk/
En om die foutmelding te omzeilen moet je deze driver downloaden en installeren: port95nt.exe
BTW. Ik heb nu mijn logarithmische 10k pot vervangen voor een lineair 1k exemplaar, met een 8k2 weerstand en nu is het contrast bij mij veel nauwkeuriger in te stellen.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
Ok, kan je ff een schematje maken met welke waarden we een potmeter moeten kopen en welke potmeter welke moet vervangen.Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 00:00:
ok dan 4,6v.
en 280ma.
is 17,8571...........ohm.
duz neem een potmeter met de helft van deze waarde en hij brand altijd flauw ook wanneer de potmeter volledig dicht staat
neem je er 1 die boven deze waarde zit zal hij een behoorlijk deel van de slag niet reageren het probleem wat Fewture duz heeft dus aan jullie om maar eens te gaan experimenteren
ik heb namelijk geen lcdmaar die komt wel
bv:
100 ohm = 25 ohm
10 ohm = 9 ohm
moet de weerstand ook vervangen worden??
Het komt er op neer dat je voor de backlight steeds op 125Ohm uit moet komen (25Ohm weerstand en 100Ohm (maximale waarde) potmeter. Voor het contrast moet de weerstand 10k zijn. Dit wordt nu met een 10k pot geregeld, maar als je een 1k pot + 9k (in de praktijk 8k2) weerstand gebruikt dan zit je weer op die 10k.Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 09:43:
[...]
Ok, kan je ff een schematje maken met welke waarden we een potmeter moeten kopen en welke potmeter welke moet vervangen.
bv:
100 ohm = 25 ohm
10 ohm = 9 ohm
moet de weerstand ook vervangen worden??
Het verschil is wel dat bij de 10k pot de weerstand variëert van 0 tot 10k en bij de 1k pot van 9k tot 10k (met de 8k2 weerstand van 8k2 tot 9k2).
Het nut hiervan is dat er veel nauwkeuriger is in te stellen, aangezien je (als je de 10k pot gebruikt) pas heel laat iets ziet veranderen in het contrast. Het contrast veranderd pas als de pot ingesteld is op zo'n 8kOhm. Waarom zou je dan niet een weerstand van 8kOhm pakken en de laatste 2kOhm gebruiken voor het contrast?
Dat is precies wat je met deze schakeling bereikt.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
I know, en ik had gehoopt dat er wel wat meer mensen foto's van hun LCD zouden opsturenJapie_17 schreef op 25 september 2002 @ 09:19:
[...]
offtopic:
damn, rave17, je website voor de inkoopaktie is nog niet echt bekend.
http://www.crystalfontzlcd.tk/
En om die foutmelding te omzeilen moet je deze driver downloaden en installeren: port95nt.exe
BTW. Ik heb nu mijn logarithmische 10k pot vervangen voor een lineair 1k exemplaar, met een 8k2 weerstand en nu is het contrast bij mij veel nauwkeuriger in te stellen.
Graag, als ze dan maar wel aan de criteria voldoen heOtho schreef op 25 september 2002 @ 20:09:
Zal zodra ik foto's heb zal ik ze naar hebben je toe sturen Rave17
Nou zo mooi is mijn kastje eigenlijk niet meer gewordenRave17 schreef op 25 september 2002 @ 19:39:
[...]
I know, en ik had gehoopt dat er wel wat meer mensen foto's van hun LCD zouden opsturen
Het plexiglaskastje wat ik in mijn hoofd had is eem klein beetje erg mislukt zeg maar.
Heb mijn LCD nu in zo'n standaard kastje zitten ziet er ook leuk uit, maar is al door meerdere mensen toegepast.
Ik wil hiervan wel plaatjes sturen als de achterkant af is van dit kastje.
Ik zoek nl nog een mooie tuimelschakelaar om mijn lcd aan en uit te kunnen zetten.
Zodra ik die heb gevonden dan is mijn kastje helemaal af.
Verwijderd
Foutje /me ziet net dat hij onder het verkeerde account aan het posten is. Ik ben nitraat en hij is kermit.
moet alleen dus nog weerstandjes e.d. halen
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
Ik heb m'n LCD intussen ook aan de praat, ik heb hem helemaal intern gemaakt. Parallel PCI kaartje gekocht en die gemod
Nog een andere tip trouwens, op de parallelle poort heb je pin 18 t/m 25 helemaal niet nodig! Die zitten in het schema op de ground aangesloten, maar dat heeft geen enkel nut!!!
Kijk ook eens in je BIOS en kijk of de instelling van je parallele poort op "Normal" staat in plaats van ECP, EPP, or whatever
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
Verwijderd
? Das bij mij dus niet nodig, staat op ECP 3 en dan doet m'n Freecom Cd-Mod the ook nog~X-Treme~ schreef op 26 september 2002 @ 18:27:
Nogmaals voor mensen met problemen:
Kijk ook eens in je BIOS en kijk of de instelling van je parallele poort op "Normal" staat in plaats van ECP, EPP, or whatever
Uhh, nee. Wat hier boven staat is dus niet waar......
Ik heb de Bios de volgende instellingen meegegeven;
ECP/EPP
ECP DMA mode 3
EPP Type EPP1.9
Tja, dus zowel ECP als EPP
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2002 21:28 . Reden: Een kleine wijziging ]
Verwijderd
Bij jou misschien niet maar hier weigerd toch echt ieder lcd als ik die pinnen niet aan de ground hang..Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 13:03:
Nog een andere tip trouwens, op de parallelle poort heb je pin 18 t/m 25 helemaal niet nodig! Die zitten in het schema op de ground aangesloten, maar dat heeft geen enkel nut!!!
Hmm, dit klopt niet helemaal: die backlight gebruikt maximaal 70-75 mA, er valt zo'n 3,5V overheen, dus maar 1,5V over je potmeter/weerstandjes...Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 21:23:
ok displaytje wat voor potmeter is nu het beste:
hier volgt de berekening
U=5
I=0.075
R=(U/I)5/0.075=66,666666667ohm oftewel 67ohm
dat betekent dat je met een 50ohm potmeter voor je display goed zit let er wel op dat ongeveer de helft van de slag van de potmeter geen effect zal hebben op je displaytje kies je nu voor een 33,5ohm (word dus een 25ohm potmeter zal je merken dat wanneer hij helemaal dicht staat dat er dan nog een flinke hoeveelheid stroom doorheen komt en dat je display dan op de helft van de maximale sterkte draait
Het display zelf gebruikt minder dan 5 mA.
Stel volledig licht (5V,22Ohm):
I = (5 - 3,5) / 22, I = 68mA, Pweerstand = 1,5 * 0,068 = 0,102W
Stel minste licht (5V,122Ohm):
I = (5 - 3,5) / 122, I = 12mA, Pweerstand = 1,5 * 0,012 = 0,018W
1/4 Watt potmeters/weerstanden zijn dus prima!
EDIT: Mijn software (zie sig.) berekent dit soort dingen allemaal voor jullie, dus geen moeilijke formules meer, gewoon invullen!!!
een 25 ohm weerstand
een 8k2 ohm weerstand (wat betekent die '2' erachter
100 ohm potmeter
2k ohm potmeter
zit ik zo goed?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
er is een alternatieve aansluit mogelijkheid voor het Lcd'tje
kiek maar is bij dit linkje (onder het "Connections" kopje)
http://urbandruid.org/manuals/lcdproc/lcdproc-user.html
Er bestaat de mogelijkheid om meerdere LCD'tjes aan 1 LPT te hangen...
Lethal, zijn er trouwens nog LCD'tjes over?
Ja, dat zijn goede waardes, alleen zijn sommige niet te krijgen, 25 Ohm bijvoorbeeld, dat zal 22 of 27 Ohm worden (27 is veiliger).Ener-G schreef op 27 september 2002 @ 12:12:
ok ik ga halen:
een 25 ohm weerstand
een 8k2 ohm weerstand (wat betekent die '2' erachter)
100 ohm potmeter
2k ohm potmeter
zit ik zo goed?
Die 8k2 betekent gewoon 8,2 kilo Ohm, andere notatie.
Een 2k potmeter zal denk ik 2,2 of 2,5k worden, maar da's ook goed! Neem alles 1/8 of 1/4 Watt, meer heb je niet nodig...
Verwijderd
Die pinnen zijn standaard niet aangsloten op je parallelle poort / parallel pci kaartje. Er lopen althans geen banen naar toe. Op het moment dat je er een kabel inhangt verbind je ze dus wel en dan moeten ze inderdaad naar de ground lopen.Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 10:16:
[...]
Bij jou misschien niet maar hier weigerd toch echt ieder lcd als ik die pinnen niet aan de ground hang..
Ik zal straks wel wat pics posten, dan zie je wat ik bedoel.
Hmm, en dan worden de weerstanden dus achter de potmeters geplaatst. Welke achter welke danBenadski schreef op 27 september 2002 @ 12:29:
[...]
Ja, dat zijn goede waardes, alleen zijn sommige niet te krijgen, 25 Ohm bijvoorbeeld, dat zal 22 of 27 Ohm worden (27 is veiliger).
Die 8k2 betekent gewoon 8,2 kilo Ohm, andere notatie.
Een 2k potmeter zal denk ik 2,2 of 2,5k worden, maar da's ook goed! Neem alles 1/8 of 1/4 Watt, meer heb je niet nodig...
Verwijderd
dat is idd. zo ja maar als ik in de pdf. file van de lcd kijk staat er bij backlighting 280ma en een voedingsspanning van 4,6v.duz zo was ik daar aan gekomenBenadski schreef op 27 september 2002 @ 11:33:
[...]
Hmm, dit klopt niet helemaal: die backlight gebruikt maximaal 70-75 mA, er valt zo'n 3,5V overheen, dus maar 1,5V over je potmeter/weerstandjes...
Het display zelf gebruikt minder dan 5 mA.
Stel volledig licht (5V,22Ohm):
I = (5 - 3,5) / 22, I = 68mA, Pweerstand = 1,5 * 0,068 = 0,102W
Stel minste licht (5V,122Ohm):
I = (5 - 3,5) / 122, I = 12mA, Pweerstand = 1,5 * 0,012 = 0,018W
1/4 Watt potmeters/weerstanden zijn dus prima!
EDIT: Mijn software (zie sig.) berekent dit soort dingen allemaal voor jullie, dus geen moeilijke formules meer, gewoon invullen!!!
In het schema staat wel hoe je de 22/ 27 Ohm weerstand moet aansluiten op de potmeter. De andere 8,2KOhm moet op de 5v draad voordat hij naar de potmeter toe gaat.Rave17 schreef op 27 september 2002 @ 13:28:
[...]
Hmm, en dan worden de weerstanden dus achter de potmeters geplaatst. Welke achter welke dan
Ik zie deze post nu pas, maar wat een super coole kast zeg!Lamborghini schreef op 23 september 2002 @ 18:38:
[...]
Ik heb het heel anders gedaan, ik zal straks ff pics posten. Ik heb trouwens een extrene versie. Koop het tegenovergestelde van een usbconnector en soldeerd ei volgens de specs van een usb. Daar plug je dan gewoon een usb kabel in.
Beetje vaag, maar straks post ik wel plaatjes.
Hier zijn een aantal pic's van mijn eigen gemaakte behuizing.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het allerlinker stuk is voor je usb kabel. En zoals je op het 1e plaatje kan zien haal ik daar 2 dingen vandaan. De +5v en de gnd (=0v)
Btw. ga nou niet zeggen dat me lcd het niet doet want dat klopt, ik heb het ff uit gedaan want dat vond ik mooier voor de foto.
Echt heel netjes gedaan
The devil is in the details.
Ja oke, maar aangezien de waardes zijn veranderd kon de plaatsing ook veranderd zijnJapie_17 schreef op 27 september 2002 @ 16:05:
[...]
In het schema staat wel hoe je de 22/ 27 Ohm weerstand moet aansluiten op de potmeter. De andere 8,2KOhm moet op de 5v draad voordat hij naar de potmeter toe gaat.
Maar ff ee vraage i.v.m. het inbouwen van het lcd,
Als je het schermpje naar je toe hebt, met de tekst recht, zitten die 16 aansluitingen dan boven of onder?
Klopt dat?
MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp
ja, tuurlijk >>> dûh...klown schreef op 27 september 2002 @ 20:05:
Ik ben nu bezig met solderen, maar ik zie dat je pin 1 van de printerkabel ook moet gebruiken...maar daar zit bij mij helemaal geen draadje aan mijn printerkabel-aansluiting...zie ik dat goed? Dat betekent dus dat ik de printerkabel-stekker ook moet omsolderen (1 draadje)?
Klopt dat?
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
Okay, dan doe ik dat
Wou het graag even zeker weten, voordat ik te veel doe
MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp
wat voor LCD is dit? 20x4 ofzo? ik wil graag ook een LCD hebben, maar ik zie dat ik deze IA weer gemist heb. Volgende keer beterLamborghini schreef op 23 september 2002 @ 18:38:
[...]
Ik heb het heel anders gedaan, ik zal straks ff pics posten. Ik heb trouwens een extrene versie. Koop het tegenovergestelde van een usbconnector en soldeerd ei volgens de specs van een usb. Daar plug je dan gewoon een usb kabel in.
Beetje vaag, maar straks post ik wel plaatjes.
Hier zijn een aantal pic's van mijn eigen gemaakte behuizing.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het allerlinker stuk is voor je usb kabel. En zoals je op het 1e plaatje kan zien haal ik daar 2 dingen vandaan. De +5v en de gnd (=0v)
Btw. ga nou niet zeggen dat me lcd het niet doet want dat klopt, ik heb het ff uit gedaan want dat vond ik mooier voor de foto.
(en niet zo'n beetje ook
Het ging allemaal in 1 keer goed
Bedankt Lethal
Ik zal er morgen eventjes een kassie voor maken, want hij hangt nu nog met wat potmetertjes aan elkaar
(ik heb een 33 Ohm weerstand gebruikt en het contrast vind ik perfect, ik heb de 5V en aarde uit de USB-poort gehaald)
De aansluitingen zitten als de tekst recht is linksbovenAls je het schermpje naar je toe hebt, met de tekst recht, zitten die 16 aansluitingen dan boven of onder?
Ja een 20*4. Je moet ff Lethal (de organisator ervan) mailen, die heeft nog wel over dacht ik.dj_tsunami schreef op 27 september 2002 @ 22:31:
[...]
wat voor LCD is dit? 20x4 ofzo? ik wil graag ook een LCD hebben, maar ik zie dat ik deze IA weer gemist heb. Volgende keer beter
Ik heb een 4*20 LCD, ik heb alles aangesloten volgens het schema. heb de drivers geinstalled en me LPT1 poort in het bios goed gezet. 2 verschillende proggies gebruikt: SMART 5.1 en JaLCD en bijde geven ze 2 knipperende balken
als hij uit staat gewoon 2 nette stilstaande balken.
heb de aansluitingen al nagekeken
IK WORDT DEPRI
Heb je Crystalfontz "CFAH_WinTest" Cable Debug and Test Software al geprobeerd?PPanic schreef op 29 september 2002 @ 18:23:
Heb hier groot probleem,
Ik heb een 4*20 LCD, ik heb alles aangesloten volgens het schema. heb de drivers geinstalled en me LPT1 poort in het bios goed gezet. 2 verschillende proggies gebruikt: SMART 5.1 en JaLCD en bijde geven ze 2 knipperende balken
als hij uit staat gewoon 2 nette stilstaande balken.
heb de aansluitingen al nagekeken
IK WORDT DEPRI
ja, dan krijg ik 1 knipperend hokje onderin het scherm, weet niet wat er uit zou moeten komen waneer hij goed door de test kwamRave17 schreef op 29 september 2002 @ 18:59:
[...]
Heb je Crystalfontz "CFAH_WinTest" Cable Debug and Test Software al geprobeerd?
Ik wil mijn lcd graag inbouwen maar dan moet ik dit wel eerst ff weten
InfInIte_Dutch schreef op 27 september 2002 @ 19:22:
Ik heb eindelijk mijn electronica spulletjes binnen en kan dus oa. mijn lcd gaan aansluiten
Maar ff ee vraage i.v.m. het inbouwen van het lcd,
Als je het schermpje naar je toe hebt, met de tekst recht, zitten die 16 aansluitingen dan boven of onder?

you do the math
Hoe staat je LPT poort in de bios en probeer em es op SPP (Standard Parallel Port) of Normal (een van de twee moet er tussen staan) als ie daar nog niet op staat.PPanic schreef op 29 september 2002 @ 21:12:
kickje, help me out
Suc6
heum, dat ik daar zelf niet aan gedacht had
moet ik nog iets doen met de aarde die in deze printerkabel loopt, of kan ik die laten voor wat ie is? (zit nu nog aan 1 kant vast, het andere uiteinde van de kabel is momenteel een hele mooie gekleurde palmboom)
Verwijderd
De stroom wordt van de USB poort afgetapt. Er zit ook nog een IR ontvanger op met led, maar dit circuit staat op zichzelf en is aangesloten op de seriële poort. Alles gaat via dezelfde kabel.
Iemand een idee hoe ik dit kan uitzetten zonder een kabel uit de pc te trekken of Smartie uit te zetten?
Oja, Robin, foto's van dit SUPERCOOLE ding stuur ik je later wel.
Jaja, eerst zien dan gelovenVerwijderd schreef op 30 september 2002 @ 18:16:
Een vriend heeft voor mij dat LCD gebouwd. Hij heeft het in een doosje ingebouwd (SUPERCOOL!!!), op de achterkant van het doosje heeft hij een on/on schakelaar en de potmeters gemaakt. Aan deze schakelaar zit een multi colour led. (Als het LCD uit is brandt het ledje rood, en als het aan is dan brandt het groen). Maar als je het LCD uitzet door middel van de schakelaar, en Smartie staat aan, dan knippert het LCD. Zo gauw Smartie wordt uitgezet is het geknipper wel weg, maar het rare is dat er die multi colour led, dan iets groen brandt (terwijl die rood brand), dus... die brandt oranje.
De stroom wordt van de USB poort afgetapt. Er zit ook nog een IR ontvanger op met led, maar dit circuit staat op zichzelf en is aangesloten op de seriële poort. Alles gaat via dezelfde kabel.
Iemand een idee hoe ik dit kan uitzetten zonder een kabel uit de pc te trekken of Smartie uit te zetten?
Oja, Robin, foto's van dit SUPERCOOLE ding stuur ik je later wel.
Dat supercoole ding is gejat van mij
Maarja, PJansen kwam met het idee, Pascal met het doosje en ik met lcd... Dus SAMEN is dit het geworde
Verwijderd
Maar vergeet Joost niet, hij heeft het voor mij in elkaar gezetLethal schreef op 30 september 2002 @ 19:00:
[...]
Dat supercoole ding is gejat van mij
Maarja, PJansen kwam met het idee, Pascal met het doosje en ik met lcd... Dus SAMEN is dit het geworde
Zelf zou ik het nooit kunnen...
Zo leer je het toch nooit PascalVerwijderd schreef op 30 september 2002 @ 19:36:
[...]
Maar vergeet Joost niet, hij heeft het voor mij in elkaar gezet
Zelf zou ik het nooit kunnen...
[ Voor 0% gewijzigd door Robino op 30-09-2002 19:39 . Reden: n00b maar ff weggehaald ;) ]
Verwijderd
Ik ben geen n00b, ik ben alleen niet zo handig met dat spul en Joost is THE MASTER
Hij kan dat gewoon supernetjes, toen ik het gisteren bij hem thuis zag. Toen...
Zag je ...Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 19:40:
[...]
Ik ben geen n00b, ik ben alleen niet zo handig met dat spul en Joost is THE MASTER
Hij kan dat gewoon supernetjes, toen ik het gisteren bij hem thuis zag. Toen...
Nee, dan doe je:Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 19:46:
[...]
Toen... toen was ik heel blij! En vond ik Joost supercool
nu de vraag, welke progrmaa ondersteunt winamp3 ?
Verwijderd
Winamp 3 zou ik zo niet weten, ik weet wel dat Smartie Winamp 3 niet ondersteund, dus je moet versie 2.81 installeren.PPanic schreef op 30 september 2002 @ 20:20:
m'n LCD doet het nu ook, was een kleine kortsluitng tussen 2 datakabels.
Voor zover ik weer jaLCDs ook niet. Ik heb WinAmp 2.81 draaien voor het mooie effect. Ik heb eerst nog Winamp 2.x plug-in manager gebruikt, maar de gegevens die dit component afgeeft kloppen voor geen meter. Ik hoop dat er snel een nieuwe versie van komt die wel de tijden enz. goed weergeeft.PPanic schreef op 30 september 2002 @ 20:20:
m'n LCD doet het nu ook, was een kleine kortsluitng tussen 2 datakabels.
Ik denk toch dat WinAmp 3 nog te nieuw is en dat het slechts een kwestie van tijd is voordat LCD prog. het zullen ondersteunen. Of het zou natuurlijk ook kunnen dat er helemaal geen plugin voor geschreven kan worden (wat mij niet geloofwaardig lijktJapie_17 schreef op 01 oktober 2002 @ 14:28:
[...]
Voor zover ik weer jaLCDs ook niet. Ik heb WinAmp 2.81 draaien voor het mooie effect. Ik heb eerst nog Winamp 2.x plug-in manager gebruikt, maar de gegevens die dit component afgeeft kloppen voor geen meter. Ik hoop dat er snel een nieuwe versie van komt die wel de tijden enz. goed weergeeft.
Verwijderd
Ik meende gelezen te hebben dat BasieP Winamp 3.0 (nog) niet wil ondersteunen omdat die teveel geheugen vreet ofzo...Rave17 schreef op 01 oktober 2002 @ 15:50:
[...]
Ik denk toch dat WinAmp 3 nog te nieuw is en dat het slechts een kwestie van tijd is voordat LCD prog. het zullen ondersteunen. Of het zou natuurlijk ook kunnen dat er helemaal geen plugin voor geschreven kan worden (wat mij niet geloofwaardig lijkt).
LCD Studio heeft toch ook last van dat het veel geheugen vreet. Misschien kunnen de ontwikkelaars (Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 15:56:
[...]
Ik meende gelezen te hebben dat BasieP Winamp 3.0 (nog) niet wil ondersteunen omdat die teveel geheugen vreet ofzo...
Verwijderd
Ik heb het geld al een week geleden opgestuurd...
Laat ff wat van je horen
Verwijderd
JaRave17 schreef op 01 oktober 2002 @ 16:02:
[...]
LCD Studio heeft toch ook last van dat het veel geheugen vreet. Misschien kunnen de ontwikkelaars () samen een oplossing voor het geheugen probleem verzinnen
Of je ontwikkelt je eigen
Marco de Wit wil met Visual Studio .NET een eigen programma maken...
Nu ik het toch over die CDs heb Marco...
Verwijderd
Met Marco moet je heel veel geduld hebbenVerwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 16:17:
Hey lethal..ik heb je ongeveer al 3 mails gestuurd, maar ik krijg maar geen bericht van je..
Ik heb het geld al een week geleden opgestuurd...
Laat ff wat van je horen
Het duurt gewoon even, maar als je lang genoeg wacht, dan wordt het wachten vanzelf beloond
Hoe kom je daar nu bijVerwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 17:05:
[...]
Met Marco moet je heel veel geduld hebben
Het duurt gewoon even, maar als je lang genoeg wacht, dan wordt het wachten vanzelf beloond
ik breek me momenteel namelijk het hoofd over hoe ik dat lcdtje in vredesnaam moet gaan bevestigen, en zou daarom graag wat inspiratie willen
Was ik ook al aan het proberen. C# en .NET. Van het weekend eindelijk de 1e tekentjes op me lcd gekregen. Beetje code van CrystalFontz van C++ naar C# omgezet, de juiste calls en imports van Dlportio.dll en voilaVerwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 16:54:
[...]
Marco de Wit wil met Visual Studio .NET een eigen programma maken...
Nu nog er iets nuttigs van maken
Pics.Scarp schreef op 01 oktober 2002 @ 20:27:
[...]
Was ik ook al aan het proberen. C# en .NET. Van het weekend eindelijk de 1e tekentjes op me lcd gekregen. Beetje code van CrystalFontz van C++ naar C# omgezet, de juiste calls en imports van Dlportio.dll en voila
Nu nog er iets nuttigs van maken
lol .... pics van wat rommel op een lcd? duurt nog wel een tijd voordat ik iets nuttigs heb gemaakt. Wat ik wil is een grafische equalizer voor winamp. Die van JalLCD doet het wel, maar JalLCD zelf is erg buggy.
Werk hieraan moet in het weekend, want doordeweeks programmeer ik al 8 uur per dag voor me werk (ook in C#/.NET)
hier alvast mijn avontuur van eergisteren:
goed... eerst maar eens wat ruimte maken

omdat ik niet wist welk draadje op welke pin zat moest ik de stekker van m'n printerkabel er ff af slopen en noteren welke kleur op welk pinnetje zat...

*chop*
en dat was het andere uiteinde van de kabel

de draden eruitgepikt die direct aan het lcd moesten

halverwege het solderen...

en klaar! let niet op hoe de zooi erbij hangt... ik wilde gewoon ff chekke
hmm geen tekens in beeld, wel een backlight die het doet

na tot de ontdekking gekomen te zijn dat er een weerstand zich op de verkeerde plek vond:
tadaa een eerste teken van leven! blokjes!

en dit is het resultaat na het draaien van het crystalfontz testprogje, het werkt!

en nu moet het hele zaakje nog in 2 5 1/4" drive bays ingebouwd worden....
Mooie muismat trouwens... die heb ik ook
btw welke van de 2 matten bedoel je
He jij had toch andere waarden potmeters gebruikt. Wat is jouw oordeel daarover. Ik denk dat als mensen op mijn site kijken en het topic doorlezen dat er dan niet echt duidelijkheid is over welke potmeters + weerstanden nu het beste zijn.Ener-G schreef op 02 oktober 2002 @ 01:54:
pics? alstu:
hier alvast mijn avontuur van eergisteren:
goed... eerst maar eens wat ruimte maken
[afbeelding]
omdat ik niet wist welk draadje op welke pin zat moest ik de stekker van m'n printerkabel er ff af slopen en noteren welke kleur op welk pinnetje zat...
[afbeelding]
*chop*
en dat was het andere uiteinde van de kabel
[afbeelding]
de draden eruitgepikt die direct aan het lcd moesten
[afbeelding]
halverwege het solderen...
[afbeelding]
en klaar! let niet op hoe de zooi erbij hangt... ik wilde gewoon ff chekke
hmm geen tekens in beeld, wel een backlight die het doet
[afbeelding]
na tot de ontdekking gekomen te zijn dat er een weerstand zich op de verkeerde plek vond:
tadaa een eerste teken van leven! blokjes!
[afbeelding]
en dit is het resultaat na het draaien van het crystalfontz testprogje, het werkt!en dat voor een soldeern00b als ik
[afbeelding]
en nu moet het hele zaakje nog in 2 5 1/4" drive bays ingebouwd worden....
27 ohm weerstand
8k2 ohm weerstand
2k2 ohm potmeter
100 ohm potmeter
het contrast is echt supergoed af te stellen, over de helderheid ben ik minder te spreken
ik kan namelijk kiezen tussen fel en iets minder fel blauw, had wel verwacht dat ik 'm in z'n geheel uit kon 'draaien' of in ieder geval de boel erg dimmen...
aanrader is dus om voor die potmeter een hogere waarde te kiezen, minimaal 250 a 300 denk ik... of zo'n klikmeter die je helemaal 'uit' kan zetten zodat ie op oneindige weerstand loopt
Mja, maar het is dus wachten totdat iemand de "perfecte" potmeter heeft gevonden qua waardeEner-G schreef op 02 oktober 2002 @ 12:12:
ik had gehaald:
27 ohm weerstand
8k2 ohm weerstand
2k2 ohm potmeter
100 ohm potmeter
het contrast is echt supergoed af te stellen, over de helderheid ben ik minder te spreken
ik kan namelijk kiezen tussen fel en iets minder fel blauw, had wel verwacht dat ik 'm in z'n geheel uit kon 'draaien' of in ieder geval de boel erg dimmen...
aanrader is dus om voor die potmeter een hogere waarde te kiezen, minimaal 250 a 300 denk ik... of zo'n klikmeter die je helemaal 'uit' kan zetten zodat ie op oneindige weerstand loopt
hmm tja helderheid is wel enigszins af te stellen, maar in z'n donkerste stand zou ie dus nog wel wat donkerder kunnen (ik kan er zelf wel ongeveer mee leven als de potmeter op een ohm of 90 is gedraaid, zie pics)Rave17 schreef op 02 oktober 2002 @ 16:29:
[...]
Mja, maar het is dus wachten totdat iemand de "perfecte" potmeter heeft gevonden qua waarde
dus wat mij betreft een potmeter van een ohm of 250 lijkt me meer in de richting komen
Ik heb vandaag eindelijk mijn lcd kunnen aansluiten.]
Ik krijg wel tekst te zien, maar dat zijn allemaal random letters en tekens.
Ik krijg ook niet zoals op de foto's hier boven die 2 balken
Wat is er verkeerd
Heb je alle standaard dingen doorgenomen?InfInIte_Dutch schreef op 02 oktober 2002 @ 17:29:
hij doet het niet goed.
Ik heb vandaag eindelijk mijn lcd kunnen aansluiten.]
Ik krijg wel tekst te zien, maar dat zijn allemaal random letters en tekens.
Ik krijg ook niet zoals op de foto's hier boven die 2 balken![]()
Wat is er verkeerd
(Kan iemand daar niet een lijstje van maken, dus stappen plan, zet ik je naam er wel onder op mijn site
Hij doet het!!!
Ik had van dat stroomdraad met een kern van allemaal van die dunne koperen draadjes, waarvan er bij 1 soldeerplek 1 zo'n dun draadje tegen een ander aansluitpuntje aan kwam
Nou ff kijken of smartie ook wil
Thanks voor de mooie inkoopactie allemaal
Verwijderd
Marco is L33TInfInIte_Dutch schreef op 02 oktober 2002 @ 18:00:
Woei
![]()
Hij doet het!!!
Ik had van dat stroomdraad met een kern van allemaal van die dunne koperen draadjes, waarvan er bij 1 soldeerplek 1 zo'n dun draadje tegen een ander aansluitpuntje aan kwam
Nou ff kijken of smartie ook wil
Thanks voor de mooie inkoopactie allemaal
Heb hem voor de gelegenheid maar meteen in mijn chieftec deurtje gebouwd
Proud member of Tacopsclan [CLS]
PICS! ik wil nl. m'n aopen gaan vervangen door een chieftec, maar ik twijfel er nog over of ik er een met of zonder deur ga nemen omdat ik dat lcd scherm er misschien niet fatsoenlijk in krijg.. maar inbouwen in het deurtje zou dan DE oplossing zijn, en kan ik gewoon zo'n black fulltower halen met deur (zijn nl. goedkoper en makkelijker te krijgen)Interstice schreef op 03 oktober 2002 @ 01:34:
Na vele verwoede pogingen, brandblaren, bloed zweet en tranen, heb ik het dan ook voor elkaar gekregen mijn lcd goed werkende te krijgen.
Hoe heb je alle draden dan verwerkt, door een 5 1/2 ' gehaald?Interstice schreef op 03 oktober 2002 @ 01:34:
Na vele verwoede pogingen, brandblaren, bloed zweet en tranen, heb ik het dan ook voor elkaar gekregen mijn lcd goed werkende te krijgen.
Dit topic is gesloten.
![]()