Toon posts:

Computer aansluiten op versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 986 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nog een ouwe Pentium 200 staan en ik wil daar een geluidsstation van maken. Ik wil hem aansluiten op een versterker, zodat ik mp3'tjes kan afspelen op mijn gewone (niet-pc) speakers.

Er zit een oude geluidskaart in (64 bit, geenmerk). Heeft dit invloed op de kwaliteit voor de muziek? Wat moet ik aanschaffen om de (eventueel nieuwe) geluidskaart aan te sluiten op de versterker? Zijn er standaard stekkertjes die van een geluidskaart uitgang naar een vesterker ingang gaan (rood en wit)?

Alvast bedankt!

Verwijderd

AV faq 2.0

Het aansluiten van het geluid van de PC

aansluiten op pc speakers
Ik ben geneigd om over het aansluiten van een PC speakerset eigenlijk vrij kort te zijn: RTFM ;). Je hebt drie soorten PC speakersetjes, namelijk de stereo of 2.1 setjes, de 4 point of 4.1 setjes en als laatste de 5.1 sets. Bij de eerste twee setjes heb je aan elke huidige surroundkaart voldoende, want ze hebben allemaal een analoge stereo front en rear aansluiting, waarmee je deze aansluit (2.1 en 4.1 zijn eigenlijk foute benamingen, omdat je ze gewoon als stereo en vierkanaals aansluit)

aansluiten van 5.1 pc speakers, analoog
Bij de laatste soort (de 5.1 setjes) moet je eventjes opletten. Hierbij is het namelijk wel de bedoeling dat je een geluidskaart hebt, die ook 5.1 kan weergeven. Het geluid wordt dan gedecodeerd op de geluidskaart zelf. Je sluit de speakers dan met 3 analoge stereokabeltjes aan.

aansluiten van 5.1 pc speakers, digitaal
Sommige speakersets hebben een zogenaamde “ingebouwde decoder”, deze setjes kunnen Dolby prologic, -Digital of DTS geluid van films zelf in surround decoderen, hiervoor hoef je dan niet perse een surround geluidskaart te hebben, maar je moet er wel op letten dat de geluidskaart een digitale uitgang heeft, waar de PC speakers dan op aangesloten kan worden. Elke kaart met een digitale uitgang kan stereo en dolby digital signaal doorgeven op de digitale uitgang.

En wat is dan beter, digitaal aansluiten is toch altijd beter?
Het nadeel van sets met een ingebouwde decoder is dat ze geen EAX en a3d of 4 kanaals geluid kunnen weergeven, als je ze alleen met een digitale kabel aansluit, omdat hierover alleen dolby digital of DTS surround of Stereo (met daarin hooguit dolby prologic geencodeerd) naar de set gestuurd kan worden. Deze sets hebben zelf geen EAX of a3d processors. Een uitzondering op deze regel zijn de speakersets en geluidskaarten die op elkaar afgestemd zijn, zo heeft creative een foefje, waarmee je met een digitale kabel wel en EAX en Dolby digital geluid kan krijgen (er lopen dan gewoon meerdere stereokanalen over meerdere digitale aansluitingen in een enkele speciale creative plug).

De pc speakers digitaal aansluiten is overigens ook niet “beter” ofzo (ondanks dat de marketingterm “digitaal geluid” het altijd erg lekker doet, je hoort geen verschil als je het blind test, het klinkt alleen beter als je erg gevoelig bent voor marketingkreten), het geniet wat mij betreft ook de voorkeur om de geluidskaart al het decodeerwerk te laten doen en een kaart met 5.1 uitgangen te kopen om het analoog aan te sluiten.

Wat is eigenlijk het nut van 5.1 geluid
5.1 wordt overigens alleen gebruikt bij films en bij de zogenaamde “cut scenes” in spelletjes. Eigenlijk gebruik je het dus alleen bij films echt, daar wordt de center gebruikt om de stemmen van acteurs “uit” het beeldscherm te laten komen.
Toekomstige geluidskaarten en spellen zullen wel gebruik maken van 5.1 bij spellen.
Daarnaast vinden veel tweakers het belangrijk dat ook muziek uit zoveel mogelijk speakers komt. Dat is iets wat een geluidskaart zelf regelt. Muziek is hier eigenlijk niet voor bedoeld en je zal de kaart in een soort van “movie mode” moeten zetten om dat voor elkaar te krijgen

Enkele nuttige topics over 5.1 geluid uit geluidskaarten met games:
meerkanaals geluid uit digitale uitgang van geluidskaart?
Creative Audigy..... Surround?

Ik wil ook een hoofdtelefoon aansluiten, kan ik dat signaal gewoon splitten?
Ja dat kan gewoon. Gewoon een juist splittertje halen en het frontsignaal splitten, zodat je EN je speakers EN je hoofdtelefoon analoog aan kan sluiten.

Dat geluid is veel te zacht voor een hoofdtelefoon
Dan zal je even op de website moeten kijken of de geluidskaart de mogelijkheid heeft om het signaal iets te versterker. Veel kaarten kunnen dit helaas gewoonweg niet. Je zal er dan een hoofdtelefoonversterker bij moeten gebruiken, een simpele versterker of stereoinstallatie voldoet daarvoor overigens prima. Sommige PC speakers hebben er ook een speciale licht versterkte aansluiting voor.

Het aansluiten van een PC aan een stereo-installatie.
Hier geld eigenlijk hetzelfde verhaal als bij PC speakers. Wat je nodig hebt voor een normale stereo is een kabeltje dat verloopt van de Jackplugjes naar tulpstekkertjes die je in je stereotoren kan prikken. Dit soort kabels zijn bij elke audiowinkel en ook bij de wit/bruingoedzaken goed te verkrijgen. Tevens verlengkabels zijn goed te vinden. Je kan deze kabels veilig verlengen tot een meter of 15. Sommige mensen zullen dit niet audiofiel verantwoord vinden, maar dat is een totaal andere discussie ;).

aansluiten van je PC aan een surroundinstallatie
Als je surround geluid wil uit de PC, geniet het wel de voorkeur om het met een digitale kabel aan te sluiten, de versterker kan er dan 5.1 DD/DTS geluid van maken, prologic uitfilteren, gewoon stereo weergeven of een effectje eroverheen gooien (dat verschilt per versterker). Als je meerkanaals EAX en A3D geluidseffecten van games over je hifi installatie wil weergeven, zal je het analoog met twee stereokabeltjes moeten aansluiten op de 5.1 input op de versteker. Ook als je muziek als “4 point surround” wil luisteren en je versterker heeft niet de mogelijkheid dit te doen, is de 5.1 input met de analoge aansluitingen van de geluidskaart een goede oplossing.

In dit geval geldt hetzelfde als wat ik hier aankaart: het nut van 5.1 geluid

Ik heb last van een ENORME brom als ik mijn pc op mijn hifi aansluit
Als je hier last van hebt, en

speakers direct op een geluidskaart aansluiten
Je kan een geluidskaart niet rechtstreeks op een set hifi speakers aansluiten, je moet er altijd een versterker bij gebruiken. Alleen bij volledig actieve sets kan dat. Ook met “non-pc 5.1 sets” kan dat niet, ook al zit er een actieve subwoofer bij. Als je wel zoiets wil kopen, let er dan op, dat het een set met een eigen versterker voor alle kanalen en een volumeknop om die te regelen is, alleen die sets kan je rechtstreeks aansluiten op een geluidskaart. Zulke sets worden doorgaans verkocht onder de noemer “PC speakers” :+ (het leven is logisch).

Aansluiten van een DVD speler

op een versterker
Een DVDspeler kan je gewoon net zoals een cd speler met een analoog stereokabeltje aansluiten op een stereoinstallatie, alleen zal er dan geen dolby digital geluid uitkomen. Hiervoor moet je hem namelijk met een digitale kabel aansluiten op een dolby digital/DTS versterker. De decoder in de versterker zorgt er vervolgens voor dat het signaal naar 5.1 kanalen gedecodeerd wordt. Je kan dat aansluiten met een optisch of coaxiaal kabeltje. Coaxiaal is in theorie beter, maar de verschillen zijn minimaal. Lees hiervoor dit topic eens door:

op een wat oudere prologic versterker met 5.1 input
Sommige wet oudere prologic versterkers hebben niet zo’n dolby digital docoder aan boord maar hebben wel een zogenaamde 5.1 input. Bij zulke versterkers is het nuttig om een DVD speler met een ingebouwde decoder te kopen, omdat er dan 6 losse analoge kanalen op de versterker aangesloten worden.

De DVD speler direct op een setje surround speakers
Als je echt heel goedkoop surround wil hebben, kan je ervoor kiezen om een setje PC speakers op je DVD speler aan te sluiten. Dan geldt hetzelfde verhaal als in speakers direct op een geluidskaart aansluiten. De speakerset moet dus een eigen versterker hebben, PC speakers zijn dan heel geschikt. In de meeste gevallen zal je een DVD speler moeten kopen met een ingebouwde 5.1 decoder omdat er in pc speakers niet vaak een DTS/Dolby digital decoder zit. Bij sommige duurdere pc speakers is dat wel zo, dan is een digitale uitgang op een DVD speler voldoende.

[i]Op mijn DVD speler staat DTS / Dolby digital, heb ik nu een ingebouwde decoder?
Dat kan, maar het hoeft niet. Je kan een decoder herkennen door de specificaties te kijken en te zoeken naar specifiek het woord decoder of naar 5.1 output. Je kan het ook zien door naar de achterkant van een DVD speler te kijken om te zien of er 6 analoge uitgangen opzitten. Dan zit er zowiezo een dolby digital decoder in en waarschijnlijk ook een DTS decoder.

De DVD speler op de TV aansluiten
.....composiet is ruk, svideo is aardig, rgb is koning, via scart kan het alledrie, dure kabels zijn beter?, lengte maximaal?, voor shittyoldman.....

Ik kan mijn DVD speler met s-video op mijn receiver aansluiten, moet dat
.....Nee :P, leuk voor een OSD van je versterker als je daarop kickt. Verder alleen boeiend als je 7 dvd spelers hebt en maar een ingang op je TV ;)......

Surround geluid uit de TV / TV aansluiten op de stereo
Bij een stereoTV moet je achter op de TV zoeken naar een line-out of een audio-out, als je die niet hebt kan je eens kijken of je een scartaansluiting hebt en of je TV de mogelijkheid heeft om daar geluid door naar buiten te sturen. Bij audio/videozaken kan je een scartplug kopen waarmee je geluid en beeld uit de TV kan krijgen. Er zijn ook scartkabels van scart -> 6x tulp, deze kun je als ingang gebruiken en tegelijk ook als uitgang. Dit is handig als je de scart al als ingang gebruikt en geen tweede scartaansluiting hebt (en zo'n blokje met switch is namelijk of-of).

Als je TV dit alles niet heeft heb je nog een laatste strohalm en dat is de hoofdtelefoonuitgang, met een verloopplugje kan je die ook aansluiten.

Overigens heb je met TV geluid hooguit dolby prologic signaal, omdat het een analoog stereosignaal is. Dolby digital werkt alleen met digitale bronnen, zoals digitale satelliet of DVD (zie Hoe werkt surround)

Videorecoder aansluiten op de TV / Stereo
Als je geen stereotv hebt of geen audio aansluiting hebt, kan je ook je videorecorder op de stereo aansluiten.

[ Voor 0% gewijzigd door JvS op 20-10-2002 19:04 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Dit is wel erg basic stuff wat gewoon door te zoeken zeer makkelijk te vinden is.

Je moet een kabel hebben met aan één kant een 3,5 jack plug (ookwel koptelefoon stekker), en aan de andere kant twee cinch pluggen (die rode en witte). Deze zijn bij de meeste electronicaboeren te krijgen in meerdere smaken en lengte's. Van 40cm tot 10 meter en vast nog wel langer.

Blader ook eens dit topic door:
Help wanted--->>>Computer aansluiten op versterker

Wat betreft de geluidskaart, de huidige geluidskaarten zijn gewoon beter, en met de juiste muziek hoor je dit ook duidelijk. (zelf heb ik nu tijdelijk onboard sound en wat oudere audioprojecten die ik heb gemaakt kan ik nu niet eens afspelen :{, gewoon omdat die geluidskaart (creative sb128) te brak is...)
Beter kun je dan een nieuwe geluidskaart kopen. Welke moet je dan nemen? Kijk daarvoor naar wat reviews die te vinden zijn via de frontpage. Zoals bijv. onderstaande:
nieuws: Geluidskaarten roundup van Tech Report
nieuws: Soundcard roundup bij Tom's Hardware
nieuws: Vergelijkingstest van 11 geluidskaarten

Of even zoeken in wat nieuwsitems op 'geluidskaart' of een merk/type wat je aan lijkt te spreken.

Succes

Mijn Home Cinema in aanbouw

Dit topic is gesloten.