Toon posts:

[Debian] X server crash na kernel update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik voor het eerst een exemplaar van debian 3.0 (Woody) kunnen bemachtigen :*). Maar omdat bepaalde hardware niet in de standaarde kernel van debian werd ondersteunt heb ik de kernel sources gedownload en een eigen kernel gebakken. De hardware die eerst niet ondersteunt werd, die wordt nu wel ondersteunt en nagenoeg alles werkt perfect.

Maar nu heb ik wel problemen wanneer ik probeer uit te loggen uit Gnome. Als ik namelijk op "uitloggen" klik, dan krijg ik een zwart scherm te zien en verder niets. De hele x server blijkt dus te hangen. Dit probleem heb ik ook wanneer ik de pc probeer te rebooten. Bij een shutdown -h zijn er echter geen problemen en sluit de pc netjes af. Zou dit misschien iets te maken kunnen hebben met APM functies in de kernel? of de MTTR geloof ik dat het heet. (Snellere X server) Of met dat ik naar een 2.4 kernel ben gegaan?

Het tweede probleem dat ik heb is dat ik isdn nog niet aan de praat heb kunnen krijgen. En ja... ik heb dit draadje via de search gevonden, maar ik heb de modules in de kernel gebakken en kan dus niet via insmod een type meegeven. Bij het booten van de kernel krijg ik hierover het volgende te zien:

Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: ISDN subsystem Rev: 1.114.6.16/1.94.6.9/1.140.6.11/1.85.6.9/none/1.5.6.4
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: Linux Driver for passive ISDN cards
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: Version 3.5 (kernel)
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: Layer1 Revision 2.41.6.5
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: Layer2 Revision 2.25.6.4
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: TeiMgr Revision 2.17.6.3
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: Layer3 Revision 2.17.6.5
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: LinkLayer Revision 2.51.6.6
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: Total 1 card defined
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: Card 1 Protocol EDSS1 Id=HiSax (0)
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: HFC-SX driver Rev. 1.9.6.3
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HFC-SX: invalid chip id 0xf

Zou iemand zo weten welke optie in de kernel aangezet/uitgezet moet worden om de x server niet te laten crashen. En welke optie ervoor zorgt dat m'n isdn kaart goed wordt geladen?

Verwijderd

Heb je wat meer informatie over je systeem? Bijvoorbeeld wat voor video kaart. Welke kernel etc...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 21:20:
Maar nu heb ik wel problemen wanneer ik probeer uit te loggen uit Gnome. Als ik namelijk op "uitloggen" klik, dan krijg ik een zwart scherm te zien en verder niets. De hele x server blijkt dus te hangen. Dit probleem heb ik ook wanneer ik de pc probeer te rebooten.
Hoe zeker ben je ervan dat je X hangt ? Kun je nog switchen naar een ander terminal-scherm ? Wat staat er in je logfiles ? Wat is het allerlaatste wat je op je scherm staat ?
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HiSax: HFC-SX driver Rev. 1.9.6.3
Sep 15 17:16:52 maarse-wst-01 kernel: HFC-SX: invalid chip id 0xf
Zou iemand zo weten welke optie in de kernel aangezet/uitgezet moet worden om de x server niet te laten crashen. En welke optie ervoor zorgt dat m'n isdn kaart goed wordt geladen?
Mjah, zonder info kan ik alleen maar raden he :?

Wat voor isdn-kaart heb je ? Blijkbaar geen HFC-SX ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 22:33:
Heb je wat meer informatie over je systeem? Bijvoorbeeld wat voor video kaart. Welke kernel etc...
thnx voor de replys

Video kaart = Powercolor S3 Savage 4
Processor = Intel P3 500
ISDN kaart = HFC PCI-Bus card
Kernel = 2.4.16

Besteed niet teveel moeite aan die isdn kaart, die krijg ik waarschijnlijk wel aan de praat nu. Maar met de X server kom ik geen steek verder. 'k heb 't weer een paar keer geprobeert en als ik uitlog, dan krijg ik een zwart scherm. Als ik dan probeer in te loggen met ssh lukt zelfs dat niet. Het laatste wat ik op het scherm zie is dus niets.

Laatste stuk uit kern.log:

Sep 18 17:17:55 maarse-wst-01 kernel: hub.c: USB new device connect on bus1/2/1, assigned device number 3
Sep 18 17:17:55 maarse-wst-01 kernel: input0: USB HID v1.10 Keyboard [045e:001d] on usb1:3.0
Sep 18 17:17:55 maarse-wst-01 kernel: input1: USB HID v1.10 Pointer [045e:001d] on usb1:3.1
Sep 18 17:17:55 maarse-wst-01 kernel: hub.c: USB new device connect on bus1/2/3, assigned device number 4
Sep 18 17:17:55 maarse-wst-01 kernel: input2: USB HID v1.00 Mouse [Microsoft Microsoft IntelliMouse® Explorer] on usb1:4.0
Sep 18 17:17:55 maarse-wst-01 kernel: eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability 45e1.
Sep 18 17:18:01 maarse-wst-01 kernel: keyboard: Timeout - AT keyboard not present?(f4)
Sep 18 17:18:03 maarse-wst-01 kernel: keyboard: Timeout - AT keyboard not present?(f4)

Verder staat er niet veel boeiends in de log files. Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Verwijderd

Heb je toevallig een usb muis en usb toetsenbord? Vraag hierna omdat ik de melding van de usb muis zie staan en dat daarna gelijk het toetsenbord een time-out geeft.
Mischien dat het beide aansluiten van een usb muis en toetsenbord een probleem veroorzaakt (niet op de hoogte van oplossing) probeer is zonder muis af te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
'k heb inderdaad een usb toetsenbord en muis. En die timeouts komen vaker voor. 'k zal het een keer proberen, maar dat geswitch tussen win en linux wordt je niet echt vrolijk van :'(

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De oorzaak van je X gedrag staat waarschijnlijk in /var/log/Xfree86.log.

Ik gok op een foute driver(versie?) voor je grafische kaart.

Verwijderd

Topicstarter
'k weet niet precies welke log files je allemaal nodig hebt. 'k heb ze allemaal maar op internet gezet zodat iedereen ze kan bekijken. Alleen de installer.log heb ik weggelaten (die was 'n beetje groot namelijk) En de gdm log staat er ook niet bij (Deze had namelijk een naam die win niet aan kon)

http://hosting.maarse.info/jwmaarse/log/

En zou het niet een beetje raar zijn dat het aan de driver ligt? in de 2.2 kernel die bij debian zelf zit werkt de hele x server perfect.

Verwijderd

Topicstarter
AlterEgo schreef op 19 september 2002 @ 19:36:
De oorzaak van je X gedrag staat waarschijnlijk in /var/log/Xfree86.log.

Ik gok op een foute driver(versie?) voor je grafische kaart.
Hmmz.... 'k moet je toch gelijk geven _/-\o_

Na X opnieuw geconfigureerd te hebben zijn alle problemen met de X server verdwenen. :*) Nu eens kijken wat ik precies aan de configuratie heb verandert. Wat voel ik me nu toch |:(

thnx voor de hulp

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Uit XFree86.8.log:
code:
1
2
3
(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/mouse
    No such file or directory.
(WW) Mouse0: cannot open input device

Goeie kans :)

Verwijderd

Topicstarter
Jah klopt :) De eerste keer dat ik XFree86 startte werkte m'n muis niet goed. Dit was toen aangepast. Een tijdje daarna heb ik pas de nieuwe kernel geprobeert. Maar 't is nu al op gelost :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm... Nu heb ik hetzelfde probleem weer... 'k heb weer een nieuwe kernel gecompileerd en daarna XF86config gerund en alles goed ingesteld. Maar dit keer loopt XFree86 na de config wel vast. 'k heb geen idee meer hoe ik dit nu moet oplossen. Is er misschien iemand die wel weet waar het aan ligt? Zo te zien komt het probleem alleen voor bij het login venster (gdm geloof ik).

Verwijderd

Topicstarter
Of zou het misschien aan de vid. kaart liggen (Savage 4). Deze wordt namelijk niet ondersteunt in de XFree68 driver die bij woody wordt geleverd.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

De S3 Savage4 wordt gewoon ondersteund hoor, ik heb ook een kaartje met die chipset gehad.
Welke driver gebruik je?

Verwijderd

Topicstarter
Heb eerst vga driver gebruikt. Hierin had ik het probleem, met de savage driver ging het eerst goed, maar nu dus ook niet meer :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Naja, probeer het dan eens met de "vesa" driver... Die zal trager zijn, maar zo kun je iig een driverprobleem uitsluiten.
Pagina: 1