Is mijn toekomstige server snel genoeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• UnExPeCtAbLe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-04 15:31
Ik heb sinds kort het leuke idee bedacht om een internet en print servertje neer te zetten, ik heb nog een hele prachtige P120 met 48 mb intern geheugen staan! en dat is zeker snel genoeg voor print en internet server! maar nu komt mijn vraag. ik kwam op het idee om een 40 gb harde disk aan te schaffen, en vroeg ik mij af of mijn servertje ook als file servertje voor die hd gebruikt zou kunnen worden? of issie daarvoor echt TE langzaam, die schijf wil ik dan gaan gebruiken voor mijn mp3's en eventueel films en voor ghost opslagplek?!

ik denk dat hij het wel aan moet kunnen, eventueel met een beetje xtra geheugen, 64 totaal ofzow..

??

8)

bvd!

• MiezeL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04 08:40
emm nou.... Het grootste prob is denk ik je HD. zou het niet zo kunnen zijn dat je bios maar tot 8 gig aankan? dat is zelfs nog het geval bij mijn P166MMX.... is dat te updaten.. dunno

• UnExPeCtAbLe
eehmm, idd.. DAT moest ik ook nog uitzoeken, maar daar zal wel een tooltje voor zijn neem ik aan! want op mijn werk draaide ook een fileservertje met flink wat hd dat ik me kan herinderen..

• MiezeL
tsja. en dan zit je ook nog met je 40gig Ultra DMA 100 of 133.... op een p120?:S Geef je weinig kans, maarjah

zal wel niet echt snel gaan dus ook al zou ie werken

• UnExPeCtAbLe
hmm.. neej.. was ik al enigsinds bang voor.. nog niet eens aan udma denkend.. maar ach.. dan maar een inet en print servertje! ook leuk! of iemand nog andere ideeen om in die trend?

• MiezeL
hmm webserver, mailserver, ftpserver. Natuurlijk kan je wel ff een hdtje erin stoppen die je koopt voor een prikkie van 8 gig of kleiner waar dan perfect wat images op kunnen. maarjah hoe betrouwbaar is het dus een cd zal wel veilig zijn ernaast:)

PS: mits je het interessant vindt is het zeer aan te raden linux op te zetten. Lekker stabiel en gratis. Loopt eignelijk nooit vast. Kan je dan ook gewoon lekker als oefen pc'tjes gebruiken om misschien ooit helemaal over te gaan zoals ik op mijn laptop!!:DD

[ Voor 0% gewijzigd door MiezeL op 16-09-2002 02:11 . Reden: Wat is de wereld zonder Open Source... ]

• UnExPeCtAbLe
hmmm.. linux.. ik heb er ooit een paar dagen achter gezeten, en hoe erg ik het ook vond, ik wou weer terug naar mijn lieve oude windows.. maar wel een idee om eens goed uit te spitten.. maar voorlopig heb ik in princiepe genoeg aan '98 of nt..

• MiezeL
tsja. maar er komt bij dat je server een stuk sneller zal lopen op linux. Trouwens is over elk onderwerp met linux 300 dingen te vinden op:
http://www.google.com/linux
Hoef je tenminste in je zoekopdracht niet te zeggen dat het voor linux is.

Nou ja HF met het:D ben erg benieuwd als je toch besluit grote hd te kopen en waar hij uiteindelijk op gaat draaien en welke functies ie krijgt:) ff opslaan dit topic

• UnExPeCtAbLe
jah.. ik ook.. eerst maar es ff achterhalen wat voor moederbord het eigenlijk is...... maar toch bedankt iig! maar over welke linux heb je het dan? vast niet zo een met zo'n graphic interface of hoe ze dat ook noemen?

• MiezeL
hehe elke linux heeft een graphic interface. tis alleen aan de gebruiker of ie dat wil installen... Maakt overigens niet uit welke distro je neemt.

Aan te raden als begin is Suse of Red hat (natuurlijk gratis te downen allebei).

BTW alle drivers zitten al in linux vanaf een 386-er (daar draait namelijk linux al op). Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. maare ik ga ff naar bed en lees morgen wel je reply. NN

• UnExPeCtAbLe
ok! is goed haha.. maar de linux waar ik achter heb gezeten, suse.. die was best zwaar, en was best goede machine, en dat ging niet al te lekker.. maar linux is toch heel wat gecompliceerder om ff alleen voor print en inet servertje te zetten? en zijn er ook goede/lichte firewalls en virusscanners voor linux?

:)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:18
Professional Networking & Servers :?

Anyway, Linux is zeer schaalbaar. Slackware of Debian houd je met gemak onder 300MB (zonder X). Linux heeft een ingebouwde packetfilter, daar kun je een waterdichte firewall me bouwen in een handomdraai. Enne, een virusscanner voor Linux is niet echt nodig, er zijn (nog) bijna geen virussen voor Linux. Wil je mail scannen etc. dan zijn daar wel professionele pakketten voor, bijv. van f-prot.
't Is alleen wel ff doorbijten als je n00b bent :)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Win98 is Not-An-Option voor wat voor server toepassingen dan ook. Neem dan NT...

Verder kun je een PCI ultra ATA controller in die machine zetten, ben je meteen van een hoop gezeur af.

de betaler vervuilt

• MiezeL
Solarsparc schreef op 16 september 2002 @ 02:38:
Professional Networking & Servers :?

Anyway, Linux is zeer schaalbaar. Slackware of Debian houd je met gemak onder 300MB (zonder X).
OMGGGGGG. Iemand die net begint en dan Slackware in zijn strot douwen?? LOLLLL. Have mercy damn...

Waar was ik ook alweer mee begonnen. Red Hat that is. beetje gaar maar draaide wel goed op die P166.

Die ata controller is slim idd.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

Mjah... slack is idd GEEN beginners distro. Redhat op #1 en daarna Debian.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Nou we het hier toch over die hardeschijf hadden, kan ik mijn vraag hier wel stellen:

Ik ben van plan een servertje hier neer tezetten.
Het heeft 233MHz, 128Mb ram, en nou is de vraag als die een 20gig harddisk aankan!!

• UnExPeCtAbLe
Ik kan allemaal wel leuk linux gaan draaien, maar als het in princiepe ook zou werken met windows 98 of NT4 waarom zou ik dan moeilijk gaan doen. of is linux niet zo onwijs moeilijk?

Verwijderd

En ik wil ook een server opzetten met windows 2000 server..

Een pentium Pro 233 met 128 eventueel 160/192mb ram
en een 6 gieg harddisk (als die te klein word groter ) maar zal dit genoeg zijn?

oh en over die 40 gieg ik geloof dat elke fabrikant een programmaatje heeft dat de harde schijf toch door windows herkend word....

moet je maar eens zoeken

Verwijderd

Linux 300 MB??? Ik krijg NT4 op minder (<250MB en kan kleiner), Volgens mij moet dat zeker met Linux gaan (begint toch al vanaf 1 floppy!) Ik heb het iig al eens op een 100 MB schijf gehad.
Zo lang je het aantal verzoeken simpel (paar gebruikers) en laag houd is het zeker te doen met die hardware (als fileserver)

Verwijderd

als je een maxtor of een WD neemt dan heb je een klein tooltje die ziczelf herkend bij het opstarten en die maakt er 40 GB van ipv 8GB.

had het zelfde probleem de bios ziet maar 8 GB maar door dat tooltje wordt het later toch gewoon 40 GB, maar je moet niet (in geval van WD) de partitie naar NTFS maken, dan werkt het tooltje niet meer. :)

en een p120, waarom niet draai hier een p200 en is snel zat als file server en daar staat dan W2k Server op.

maar succes verder.

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Doe jezelf een plezier en kijk eens naar e-smith.org. Dit is een gratis, op RedHat gebaseerd, pakket wat alle mogelijkheden in zich heeft. Installatie gaat razendsnel via een bootable CD en middels een webinterface is de rest eenvoudig te beheren (file-, mail-, web, ftp-server, etc.).

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 08:38
Als je met grote hd's wil werken in linux op een oude machine, zet linux dan op een oude disk (linux kan al op zo'n 400mb) ofzo, linux herkent bij het booten dan zelf de volledige capaciteit van de grote drive. Ik heb zelf ooit eens een experiment gedaan met een 20gig disk op een 486, werkte perfect op die manier.

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.