Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ccfl is tl of...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ccfl, is dat zoiets als een tl buis, als nee, wat is dan het verschil, en scheid tl dan veel warmte af of is dat nihil?

bvd }:O

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

CCFL is qua techniek IIRC hetzelfde als een TL-buis maar dan zonder de gloeidraden, waardoor het geheel veel dunner en kleiner gemaakt kan worden. Een CCFL wordt echter opgestart door er een enorme stroom doorheen te jagen, vandaar dat je een inverter nodig hebt. Als je het qua wattage met elkaar vergelijkt leveren TL's en CCFL's ongeveer evenveel warmte op voor zover ik weet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• enterprice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03-2024

enterprice

caseMODder

En het verschil tussen TL en CCFL is warmte afvoer. Je kan een CCFL na een uur gewoon in je handen houden :D Zelfs als hij nog aanstaat.

Alleen omdat hij dus zo dun is, breekt hij ook ietsje makkelijker dan een TL. Dus wees er voorzichtig mee.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
Sprite_tm schreef op 16 september 2002 @ 00:21:
CCFL is qua techniek IIRC hetzelfde als een TL-buis maar dan zonder de gloeidraden, waardoor het geheel veel dunner en kleiner gemaakt kan worden. Een CCFL wordt echter opgestart door er een enorme stroom doorheen te jagen spanning over te zetten , vandaar dat je een inverter nodig hebt. Als je het qua wattage met elkaar vergelijkt leveren TL's en CCFL's ongeveer evenveel warmte op voor zover ik weet.
:+

Repareren doe je zo.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

MosMondi: Ik zie dat je vrij nieuw bent hier op GoT. Ik zou je daarom graag even willen wijzen op http://gathering.tweakers.net/forum/faq en Lees dit eerst voordat je een topic opent!

Verder veel plezier op GoT!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Oepsie, I knew that... Nouja, het idee is iig duidelijk: CCFLletjes kunnen zo dun omdat ze geen gloeidraden nodig hebben.

edit:
Typo

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• enterprice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03-2024

enterprice

caseMODder

AcouSE schreef op 16 september 2002 @ 08:10:
MosMondi: Ik zie dat je vrij nieuw bent hier op GoT. Ik zou je daarom graag even willen wijzen op http://gathering.tweakers.net/forum/faq en Lees dit eerst voordat je een topic opent!

Verder veel plezier op GoT!
DAMN, was mij niet eens opgevallen |:(

Welkom op GoT :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Iedereen met minder dan 500 posts valt onder de categorie Newbie :P

Verwijderd

Topicstarter
haha ok srry acouse, mijn verontschuldigingen :)
kzal ff al die faqs doorlezen, 1 ding waar zie je je post aantal? :7

Verwijderd

Topicstarter
maar dus enige voordeel van ccfl is dat ie dunner is?
dus met andere woorden ik zou er ook een tl buis in kunnen doen, of is dat niet aangeraden?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 14:05:
haha ok srry acouse, mijn verontschuldigingen :)
kzal ff al die faqs doorlezen, 1 ding waar zie je je post aantal? :7
Bij je post staat een hoofdje met een vraagteken, daarmee open je je profile en daar staat je aantal posts ergens onderaan...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
oh ok bedankt, en ook bedankt voor de welkomsten :D

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24
Een TL buis in je bak vlammen zou'k afraden. Die dingen genereren ontzettend veel elektromagnetische straling. Het wordt door Cisco zelfs afgeraden om de kamer waar je servers staan te verlichten met TL lampen!

Ik denk dat dat ook nog wel geldt voor een CCFL'tje maar de straling zal wel een pak minder zijn.
Als je je pc'tje gewoon wil gebruiken kan je't altijd eens proberen.
Als je een superstabiele en betrouwbare server wil zou'k het niet doen.

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

• PilatuS
  • Niet online
wat de voordelen zijn van een CCFL is dat het niet zo heet wordt
ze zijn vrij klein
werken met inverten gewoon op je 12 volt
hoewel ze klein zijn komt er een bult licht vanaf niet normaal meer (je wil er niet eens inkijken) :)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sprite_tm schreef op 16 september 2002 @ 00:21:
CCFL is qua techniek IIRC hetzelfde als een TL-buis maar dan zonder de gloeidraden, waardoor het geheel veel dunner en kleiner gemaakt kan worden. Een CCFL wordt echter opgestart door er een enorme stroom doorheen te jagen, vandaar dat je een inverter nodig hebt. Als je het qua wattage met elkaar vergelijkt leveren TL's en CCFL's ongeveer evenveel warmte op voor zover ik weet.
???

Een TL lamp eeft ook een starter en heeft dus ook een hoge spanning nodig om te branden.

En CCFL is dunner en geeft MINDER warmte af dan een TL.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

is de werkspanning van een CCFL 12Volt?

Verwijderd

Topicstarter
mag ik vragen, wat precies een inverter is? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 16:39:
is de werkspanning van een CCFL 12Volt?
De stroomomvormer/adapter whatever als het beestje maar een naam heeft, zet de 12v om in volt of 800 (kweet niet meer zeker of dit de piek was om m te starten of dat hij gewoon altijd op 800V draait).

btw een TL is een FL dus een CCFL is een speciale TL :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 17:46:
[...]

De stroomomvormer/adapter whatever als het beestje maar een naam heeft, zet de 12v om in volt of 800 (kweet niet meer zeker of dit de piek was om m te starten of dat hij gewoon altijd op 800V draait).

btw een TL is een FL dus een CCFL is een speciale TL :)
en volgens mij zette et ook wisselspanning om in gelijks spanning of anders om ...

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 17:53:
[...]

en volgens mij zette et ook wisselspanning om in gelijks spanning of anders om ...
De inverter zet idd. gelijkspanning om in wisselspanning en transformeert dit dan omhoog (transformators werken niet zonder wisselspanning, vandaar). Een CCFL werkt op een hogere spanning dan een TL dacht ik, maar misschien is de opstartspanning van een TL weer hoger...

Maar wat ik me nu afvraag... Een CCFL gaat als de spanning lager wordt in het midden (bijna) uit. De reden dat ie aan beide kanten blijft branden is omdat er wisselspanning op staat (gelijkspanning zou maar één kant op doen lichten dacht ik). Kan ik nu met gelijkspanning maar één kant laten branden? Dan kan ik dmv. PWM besturing van de polariteit een soort KITT ccfl maken? Lijkt me leuk :9~

Verwijderd

Topicstarter
oh, je hebt er dus altijd 1 nodig, en wat mag zoiets dan kosten? :)
Pagina: 1