Toon posts:

U160 SCSI, welk mobo en controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort mijn systeem weel eens upgraden. Ik heb nu een Adaptec 29160N SCSi controller en 2 U160 Fujitsu schijven. Nu is deze Adaptec een 32bit kaart in een standaard 32bit PCI slot en dat werkt prima, maar is wel de bottlenek voor het transporteren van de data.
Ik wil dus eigenlijk naar PCI 64bit toe en een goede bijbehorende SCSI kaart (Tekram DC390U3W rev1.1??). De vraag is alleen welke mobo's hebben 64bit PCI sloten of moet ik dan uitkijken naar een dual bord?

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:13

vanDaal

-ismeereentje

Als je per se 64bit wil, dan moet je inderdaad gaan kijken naar een dual bord. Op een single board zitten namelijk geen 64bit PCI sloten. De MPX (dual athlon) chipset heeft 2 64bit/66Mhz sloten. Tekram is in ieder geval een goede controller. Kijk anders ook even in dit draadje, waar onderin ook een controller wordt besproken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt echt niet metteen een 64 bit kaart nodig voor 2 schijven hoor, om wat voor schijven gaat het psies?

specs

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op 15 september 2002 @ 20:23:
Je hebt echt niet metteen een 64 bit kaart nodig voor 2 schijven hoor, om wat voor schijven gaat het psies?
Schijven staan is sig. Hierbij komen nog 2 Seagate Cheetah 15K.3 18,4GB (15.000rpm).
Een dual bord zit ik nog niet naar uit te kijken. Als er geen single processor borden zijn met 64bit PCI sloten kan ik het beste ook maar gewoon mijn Adaptec 29160N kaartje houden dus. Dat wordt dus verder kijken waar ik het geld van me nieuwe pc aan ga uitgeven :9

Heeft het zin om mijn Adaptec 29160N te verruilen voor een Takram DC390U3W? Er komen 4 U160 schijven aan te hangen en een Ultraplex 40x CD rom.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met die 4 schijven zou je inderdaad je bus kunnen dichtrekken, maar of dat zo snel gebeurd is maar de vraag, het komt zelden voor dat ze allemaal hun max trekken, dus qua performance zul je echt geen problemen ondervinden.

specs

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Die Fujitsu schijven heb ik ook gehad: zijn niet beister snel. Max ongeveer 30 Mb/s
De Seagate's halen ongeveer 60 mb/s. Alles bijelkaar zo'n 180 mb/s: maar wanneer draaien alle schijven op hun max: ga je bijv. software raid gebruiken? Dan zul je tegelijkertijd meerdere schijven aanspreken, anders niet zo snel.
Denk dat je genoeg hebt aan je huidige controller, tenzij je geld teveel hebt.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 12:45
in de dual bordjes van amd kan je ook gewoon 1 processor stoppen, overigens zou ik (als je echt uniproc wil draaien) naar intel gaan, die heeft meestal ook onboard scsi die zero channel scsi ondersteunen, is dan ook een stuk goedkoper (het kaartje dan) kijk anders naar de serverworks chipset bordjes, die ondersteunen meestal wel 64 bit, (wil je overigens 66 of 33 mhz pci??)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me een beetje aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn omdat de standaard PCI bus nogal beperkt is wat betreft de doorvoer. De pc is voor thuis, maar met mijn U160 disks wil ik wel graag het maximum (of wat mogelijk is) er uit persen. Dus elk goed advies hierover is welkom. Als ik je goed begrijp kan je dus ook nog kiezen tussen 64bit 66 rn 33 mHz PCI?

Verwijderd

als je echt geld teveel hebt kun je voor een Tyan of Serverworks moederbord gaan. Deze hebben onboard scsi, veelal uitbreidbaar met een (zero-channel) raid kaart, en daarnaast kun je je oude scsi-kaart voor cdrom/zip/brander/dvd/scanner? blijven gebruiken.

kijk bijvoorbeeld eens naar de Tyan K7X, ondermeer verkrijgbaar bij SWW (vereist wel een speciale voeding van 250+ Euro)

www.2CPU.com heeft ook een storage-sectie op hun forum waar dit soort dingen besproken wordt.
Pagina: 1