[SCSI] Seagate X15-36lp of IBM Ultrastar 36Z15

Pagina: 1
Acties:

• Knilessam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik ben in het bezit gekomen van een Tekram DC-390U3W SCSI kaart. (Ultra 160)
Nu zoek ik nog een snelle SCSI-schijf om mijn besturingssysteem op te zetten.

Mijn keuze zal gaan waarschijnlijk gaan vallen op een van de volgende twee harddisks, of mischien nog een ander beter alternatief?

IBM Ultrastar 36Z15
Capacity: 18.4 GB
Rotational Speed: 15,000 RPM
Average seek time: 3.4 ms
Interface: Ultra 160 SCSI (IC35L018UWPR15-X 68-pin)
cache: 4 MB

of

Seagate Cheetah X15-36LP
Capacity: 18.4 GB
Speed: 15,000 RPM
average seek time: 3.6 ms avg
Interface: Ultra 160 SCSI (ST318452LW 68-pin)
cache: 8 MB

Heeft iemand ervaring met een of beide schijven?

Welke schijf heeft betere prestaties? Ook de geluidsproductie telt mee in mijn afweging. Ik zoek een zo stil mogelijk model. Nu weet ik, na het lezen van diverse posts hier op GOT, dat SCSI schijven meer geluid produceren dan IDE schijven. Toch wil ik geen stofzuiger in mijn kamer.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Cheetah X15-36LP is sneller (zie Storage Review voor benchmarks). Nog beter kun je wachten op de Cheetah 15K.3 die binnenkort leverbaar wordt en net zo duur zal zijn als de X15-36LP. De 15K.3 haalt ca 72MB/s tegenover 65MB/s bij de X15-36LP.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
femme, jij hebt een 10k3, en een x15, welke maakt meer herrie? Ik bedoel het piepen, het seeken is niet irri. Ik heb mijn 10k3 in een coolermaster gehangen, en dat werkt goed tegen het piepen. Seeks klinken juist lekker. :)

specs

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb 2 Seagate Cheetah X15 18,4GB SCSI 15.000rpm (PC1) en die bevallen mij wel, ik heb ze nu zo'n 2 jaar maar ik kan niets over de IBM Ultrastar 36Z15 zeggen (die heb ik niet) misschien moet je ff wachten wat Femme zegt op de nieuwe Cheetah 15K.3
Maar let op deze HD's maken wel ff iets meer geluid en warmte als een IDE HD.

• Knilessam
Weet je zeker dat de prijs van de Cheetah 15K.3 niet duurder zal zijn dan de X15-36LP. Vaak zijn nieuwe en snellere producten ook duurder.
Is er een manier om de geluidsproductie te verlagen. Helpt bijvoorbeeld een coolermaster cooldrive DCD-4002. Vang je twee vliegen in een klap, extra koeling en minder geluid.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

femme, jij hebt een 10k3, en een x15, welke maakt meer herrie? Ik bedoel het piepen, het seeken is niet irri.
De seeks van de X15-36LP zijn beter hoorbaar dan die van de 10K III, maar verder is er niet veel verschil. Ik heb m'n SCSI drives in een externe geluidsgeïsoleerde SCSI tower en heb daarom sowieso geen last van die schijven. Mijn Barracuda 18XL (7200rpm) maakt trouwens meer herrie dan de Cheetah en de Atlas.

Ik ben van plan om het hele zooitje te gaan vervangen door twee 15K.3's :) .
Weet je zeker dat de prijs van de Cheetah 15K.3 niet duurder zal zijn dan de X15-36LP. Vaak zijn nieuwe en snellere producten ook duurder.
De 36,7GB X15-36LP en 15K.3 staan voor dezelfde prijs (405 euro excl.) op de prijslijst van SMG Benelux. De prijs zal naar verloop van tijd nog wel zakken omdat de 15K.3 door de grotere datadichtheid van de platters goedkoper is om te produceren dan de X15-36LP.

• Knilessam
Femme > Heb je die externe geluidsisoleerde SCSI tower zelf gemaakt? Wat moet ik me daar bij voorstellen, een extra ATX kast o.i.d. met geluidsisolatie aan de binnenkant geplakt en voorzien van een paar flinke maar wel stille koelers? Of is het een kant en klaar product?

Ik denk dat ik toch maar even wacht totdat de 15k.3 op de markt komt. Als iemand al in het bezit is van deze schijf, zou hij/zij dan haar bevindingen willen posten? Als ik hem heb zal ik ook mijn positieve en negatieve conclusies posten. Al moet ik er wel bij zeggen dat dit mijn eerste ervaring met SCSI schijven gaat worden.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:51

vanDaal

-ismeereentje

Overigens staan er wel al een paar K.3's in de Pricewatch. Alleen of ze leverbaar zijn weet ik niet.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die heb ik er in gezet :) . Maxcom is overigens altijd erg duur en kan ze nog niet leveren.
Heb je die externe geluidsisoleerde SCSI tower zelf gemaakt? Wat moet ik me daar bij voorstellen, een extra ATX kast o.i.d. met geluidsisolatie aan de binnenkant geplakt en voorzien van een paar flinke maar wel stille koelers? Of is het een kant en klaar product?
Met neme zo een kast: http://www.alternate.nl/html/nodes_info/t5vt02.html en daar hang je dan een kabel van een paar meter aan zodat je die kast leuk in een hoekje kunt wegzetten zodat je de herrie minder kunt horen. Dan zet je er ook nog wat geluidsisolerend materiaal in en heb je je SCSI schijven net zo stil als een IDE schijf. Het is wel een dure hobby: naast een dure kast heb je ook een dure kabel en een dure terminator nodig :o .

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:51

vanDaal

-ismeereentje

Femme schreef op 28 augustus 2002 @ 11:36:
Die heb ik er in gezet :) . Maxcom is overigens altijd erg duur en kan ze nog niet leveren.
Over duur gesproken, bij VB Computer Shop staan ze zo te zien ook.

• Knilessam
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst wachten totdat de 15k.3 op de markt komt en dan maar eens aanhoren hoeveel geluid zo'n ding produceert. Dan kan ik alsnog afwegen of het de moeite waard is om zo'n dure externe kast te kopen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een externe SCSI kast is overkill als je maar één SCSI harddisk hebt. De geluidsproductie van de X15-36LP valt best mee en de nieuwe 15K.3 zal waarschijnlijk nog stiller zijn.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik ben ook zeer blij met mijn set, die 10KIII maakt doffe seekgeluiden tegenover dat hameren van de Seagate X15 36LP 15Krpm, maar ik vind dat mooi klinken :)

En ik heb mijn pc geisoleerd dus ik hoor nu haast helemaal niks meer ;)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De eerste 15K.3 benchmarks zijn verschenen in de database van Storage Review en ik moet zeggen dat ik niet teleurgesteld ben. Pure random I/O is niet zo heel veel sneller geworden (logisch aangezien vooral de toegangstijd hier de beperking vormt en die is nauwelijks korter te krijgen), maar de workstation performance is toch wel duidelijk een stuk beter dan alle andere harde schijven:

SR High-End DriverMark 2002 (I/O's per sec)
Cheetah 15K.3: 505
Cheetah X15-36LP: 422
Maxtor Atlas 10K III: 397
WD Caviar 1200JB: 392
IBM Ultrastar 36Z15: 352
IBM 120GXP: 307

De IDE schijven zakken zoals gewoonlijk door het ijs in de random I/O serverstests:

SR Fileserver DriveMark 2002 (I/O's per sec)
Cheetah 15K.3: 345
Cheetah X15-36LP: 326
IBM Ultrastar 36Z15: 286
Maxtor Atlas 10K III: 245
IBM 120GXP: 136
WD Caviar 1200JB: 130

Trouwens ook interessant voor wie wil weten hoeveel herrie zo'n schijf maakt:

Idle noise (dB/a):
Maxtor Atlas 10K III: 50,1
Cheetah X15-36LP: 48,1
WD 1200JB: 47,3
Barracuda IV: 41,3

De 15K.3 staat er nog niet bij. Vergeleken met de Western Digital IDE schijf maakt de X15-36LP nauwelijks meer herrie.

Verwijderd

Femme,
Je vroeg mij laatste keer waar ik mijn megaraid controller kocht.
Heb eventjes mijn kennis in de US gemaild
www.jjwei.com
Is mischien interesaant als je iets nodig hebt

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Femme schreef op 27 augustus 2002 @ 22:03:
De 15K.3 haalt ca 72MB/s tegenover 65MB/s bij de X15-36LP.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/ATTO.jpg

Hoe kan het trouwens dat ik zulke hoge scores haal met 1 schijf van een redelijke oude generatie?

• maratropa
  • Niet online
bierkameel, je moet de total length op 32 mb zetten, 4 mb past in je cache, en je krijgt daardoor heel verneukte waardes.

specs

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 18,4GB 15K.3 staat nu bij twee shops voor een prijs van rond de 240 euro in de pricewatch!

pricewatch: Seagate Cheetah 15K.3, 18,4GB (15.000rpm, Ultra320, 68p, 8MB)

Verwijderd

heb die seagate x15 36LP
schijf is wel snel alleen wel iets luider als mijn ide IBM 60GXP 40Gb schijf.
maar ik vind het niet zo hard dat het storend is ofzow.

de seagate 36ES 36Gb heb ik ook en die is pas echt stil, moet je echt met je oor bij de kast gaan zitten om hem te horen. maar deze schijf draait dan ook wel 5000rpm minder als de 36LP.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05
Femme schreef op 07 september 2002 @ 19:57:
De 18,4GB 15K.3 staat nu bij twee shops voor een prijs van rond de 240 euro in de pricewatch!

geen geld!, denk dat ik die komende week maar eens ga bestellen,

A wise man's life is based around fuck you

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-12 10:30
Femme schreef op 07 september 2002 @ 19:57:

Lekker is dat zeg, heb amper twee week geleden twee Atlas III's d'r bij gekocht, voor slechts €40,- meer 't stuk had ik nu anders twee 15K.3's :/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• maratropa
  • Niet online
hey heb je er nu 4 abbadon? heb je ze los hangen of ga je er wat nasty's mee doen?

specs

• Abbadon
gladiool schreef op 08 september 2002 @ 23:19:
hey heb je er nu 4 abbadon? heb je ze los hangen of ga je er wat nasty's mee doen?

Ja, vier nu :) Die gaan aan een 64bit dual channel U160 controller hangen (al besteld :P ) en dat gaat een softwarematige stripe worden verdeeld over beide kanalen, dus ja, nasty >:)

• maratropa
  • Niet online
sweet. dus 2 los en 2 als raid 0 ofzo? Das fijn.

specs

• Abbadon
gladiool schreef op 08 september 2002 @ 23:31:
sweet. dus 2 los en 2 als raid 0 ofzo? Das fijn.

Nou, de bedoeling is één Eenvoudig volume en iig een stripe over alle vier de disken :P Dan maak ik pas goed gebruik van deze controller (LSI Logic chip :) ). Ik weet niet precies hoe lineair software striping schaalt maar dat test ik allemaal nog wel uit :)

• maratropa
  • Niet online
Dat is een mooi kaartje. Ken het merk niet, hoeveel $$$? 't is wel LSI logic dus het zal wel goed zijn.

Dus je partitioneert ze, en dan stripe je ze dus allevier? Dat zal je pci bus wel dichtrekken. :)

Hoe zit het eigenlijk met het geluid?

specs

• Knilessam
Ben momenteel aan het wachten op de reeds bestelde 15K.3 :)
Later meer! :z :z :Z

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

gladiool schreef op 09 september 2002 @ 10:04:
Dat is een mooi kaartje. Ken het merk niet, hoeveel $$$? 't is wel LSI logic dus het zal wel goed zijn.

Dus je partitioneert ze, en dan stripe je ze dus allevier? Dat zal je pci bus wel dichtrekken. :)

Hoe zit het eigenlijk met het geluid?
Ik heb die kaart ook en hij werkt perfect. Voor 190 euro incl. verzendkosten besteld via http://www.rlsupplies.co.uk/item524.htm . Een goedkopere Ultra160 SCSI kaart kun je niet krijgen en deze is ook nog eens dual channel met 64-bit, 66MHz PCI support. Ik vind 'm prettiger werken dan de Adaptec 29160 en Advance 29161 die ik ook beide heb gebruikt.

Zodra de 15K.3's leverbaar worden ben ik van plan om software RAID 0 met drie of vier schijven te gaan draaien.

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vergis ik me nou, of heeft niemand de Fujitsu MAM 3184 genoemd? Deze schijf kwam als een van de stilste uit een of andere test (weet niet meer welke, maar gezien op Tweakers).
Dit is een 18,4Gb schijfje, 15.000rpm.

Deze staat op mijn verlanglijstje overigens, tezamen met een Adaptec 29160 (N).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 15K.3 is sneller dan de MAM 3184 en een stuk stiller. Volgens Storage Review maakt de 15K.3 niet meer idle noise dan de 7200rpm IDE schijven van Western Digital. De MAM 3367 (36,7GB 15K) maakt volgens Storage Review meer herrie dan de X15-36LP.

Voor een lagere prijs dan de 29160 heb je (IMO) betere LSI Logic SCSI controllers met dual channel support. Zie bijv. de Tekram DC-390U3W (goedkoper dan de 29160 maar wel met een Ultra160 + UW channel) of de hierboven genoemde Koutech met twee Ultra160 channels en 66MHz PCI support.

Verwijderd

femme maakt jou x15-36lp ook bijna continu een (zoek??) geluid??

Verwijderd

kick

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat verschijnsel doet zich bij mij idd ook voor (komt dor Windows neem ik aan).

Verwijderd

ok thanx!

• Knilessam
De schijf was binnen! Kom ik bij de winkel, blijkt het de X15-36LP te zijn :(. 8)7
Heb hem dus maar niet gekocht.
Hij staat overigens nog steeds niet correct in de Pricewatch: Dedicated Computers heeft hem niet en Digiworld maakt een typefout: (ST318432LW) = X15-36 LP i.p.v. 15K.3.
Zou eerst de X15-36LP voorraad op moeten zijn voordat Seagate de 15K.3 gaat leveren? :? :?

Ik ga maar weer eens wachten totdat ie echt besteld kan worden. :z :Z

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb de ST318452LW wat is het verschil dan met die ******32LW :? (het is het 18,4 gb model)

• Knilessam
Ik ben helaas nog steeds aan het wachten op de 15K.3 van Seagate.

Ik vroeg me af of die harddisk ook te koop zou zijn op de aankomende HCC dagen.

• Knilessam
Zie nu dat ze te koop zijn bij Informatique voor 419,-- € en bij Comp tech World voor 423,-- €. Nog beetje aan de dure kant, maar er komt schot in de zaak.

Helaas is dit nog niet vermeld in de PriceWatch

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op de HCC Dagen verkopen ze alleen spullen waar groot volume in zit. Je hoeft er geen 15K.3's te verwachten.

• Knilessam
Eindelijk draait ie dan, de nieuwe 15k.3.
Ik moet zeggen dat de schijf me reuze mee valt.
De snelheid is goed, en geluid valt ook erg mee. Je hoort hem natuurlijk wel seeken, maar dat stoort me niet.

Ik heb ook maar even gebenched met ATTO:

Afbeeldingslocatie: http://www.bk.tudelft.nl/students/b1063995/internet/1.jpg

De resultaten zijn goed.

Volgende vraag:
Ik heb op de nieuwe 15k.3 WinXP pro + SP1 geinstalleerd. Tijdens het booten kan ik nu kiezen uit twee besturingssystemen. Win XP van oude IDE schijf en Win XP van nieuwe SCSI schijf. De schijfindeling (benaming) is nu als volgt:

C: IDE -> 10 GB (bootschijf met WinXP)
D: IDE -> 10 GB (mijn documenten)
E: IDE -> 60 GB (MP3, Movie e.d.)

C:, D: en E: = 1 maxtor 80 GB schijf verdeelt in 3 partities.

De nieuwe SCSI heeft I: als drive letter meegekregen.

Wat ik nu wil is het volgende C: + D: bij elkaar voegen, waarbij Win XP moet verdwijnen vanaf C: en I: hernoemen naar C:. Dus 1 opstartschijf. Ik heb de SCSI al wel geconverteerd naar dynamic disk.

Ik heb al een beetje zitten stoeien met PartitionMagic 8.0, maar het wil niet echt lukken. Mischien heeft nog iemand tips?

[ Voor 19% gewijzigd door Knilessam op 04-02-2003 12:11 ]

• Knilessam
De drive letter van een dynamische schijf (SCSI) kan ik niet veranderen met Partion Magic.
Iemand Suggesties????

• Abbadon
Gewoon onder Windows zelf :) PM kan namelijk niks beginnen met die Dynamische schijven. Rechts-klik in Schijfbeheer het volume aan en kies de optie Stationsletter en paden wijzigen. Zou moeten werken.

• Knilessam
Helaas had ik dit al geprobeerd. De volgende melding kwam op mijn scherm:
Windows kan stationsletter van het systeem- op opstartvolume niet veranderen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb twee keer Maxtor 10K4 in bestelling. Het zijn de snelste 10K schijven op de markt, en ze zijn lekker stil. Misschien ook een idee.. En het zijn ook nog U320 disks :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-11 20:21
Knilessam
heb je een 18,4 of een 36, 7 GB genomen en welke scsi controller heb je ?

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Knilessam schreef op 05 February 2003 @ 21:26:
Helaas had ik dit al geprobeerd. De volgende melding kwam op mijn scherm:
Windows kan stationsletter van het systeem- op opstartvolume niet veranderen.
je kan ergens in je register de driveletters hard neerzetten. ook van systeempartities. ik heb weleens een of andere wisseltruuk gedaan, ook met een scsi schijf, waar ik voor hetzelfde probleem kwam te staan. ik weet echter niet meer waar je het aan kunt passen, maar ik weet zeker dat het kan.

je krijg alleen wel een probleempje denk ik, want xp zal niks meer snappen van zijn paden enzo. volgens mij heb ik het toen vrij tactisch aangepakt:

er stond een xp op mijn c: schijf, een partitie op een ide schijf. ik heb aan deze hardware configuratie de scsi schijf toegevoegd. vervolgens heb ik in het register gezorgd dat de scsi schijf c: werd. toen heb ik gereboot en windows niet laten opstarten maar ghost opgestart van diskette. met ghost heb ik de oude c: partitie naar de nieuwe c: partitie op de scsi schijf gekloond. daarna opgestart en xp startte keurig van de scsi schijf op. let wel... dit lukt alleen als je de scsi schijf van tevoren laat herkennen door windows door hem er gewoon bij te hangen, anders gaat ie over zijn nek omdat hij geen drivers heeft voor de scsi kaart.

maar goed, ik praat hier over het recyclen van de oude windows, ik weet niet of dat jouw bedoeling is. maar het kan zeker.

[ Voor 47% gewijzigd door smvs op 13-02-2003 15:44 ]

• Knilessam
CaineTanathos schreef op 13 februari 2003 @ 11:51:
Knilessam
heb je een 18,4 of een 36, 7 GB genomen en welke scsi controller heb je ?
15k.3 van 18,4 GB op Tekram DC-390U3W

• Knilessam
smvs schreef op 13 February 2003 @ 15:38:
[...]

je kan ergens in je register de driveletters hard neerzetten. ook van systeempartities. ik heb weleens een of andere wisseltruuk gedaan, ook met een scsi schijf, waar ik voor hetzelfde probleem kwam te staan. ik weet echter niet meer waar je het aan kunt passen, maar ik weet zeker dat het kan.

je krijg alleen wel een probleempje denk ik, want xp zal niks meer snappen van zijn paden enzo. volgens mij heb ik het toen vrij tactisch aangepakt:

er stond een xp op mijn c: schijf, een partitie op een ide schijf. ik heb aan deze hardware configuratie de scsi schijf toegevoegd. vervolgens heb ik in het register gezorgd dat de scsi schijf c: werd. toen heb ik gereboot en windows niet laten opstarten maar ghost opgestart van diskette. met ghost heb ik de oude c: partitie naar de nieuwe c: partitie op de scsi schijf gekloond. daarna opgestart en xp startte keurig van de scsi schijf op. let wel... dit lukt alleen als je de scsi schijf van tevoren laat herkennen door windows door hem er gewoon bij te hangen, anders gaat ie over zijn nek omdat hij geen drivers heeft voor de scsi kaart.

maar goed, ik praat hier over het recyclen van de oude windows, ik weet niet of dat jouw bedoeling is. maar het kan zeker.
Ik zal eens gaan zoeken in register

Verwijderd

als je nou eerst gewoon die SCSI hdd aansluit en in de instalatie van win XP gewoon een nieuwe partities aan maakt en verder windows af instaleerd en later je IDE er weer bij aansluiten en dan die voormalige c en d partities weer samen voegen en klaar is kees. ;)
Pagina: 1