Hard disk | PC dag en nacht laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 13:29
Ik heb een leuk systeempje met een Raid setup, daaraan zijn 2 IBM deskstars gekoppeld.. Het probleem..

Ik wil graag mijn pc 24/7 laten draaien, echter.. Dit wil niet echt lukken. Recentelijk gaf een van mijn IBM schijven de geest met als gevolg een gigantisch dataverlies. De schijf is inmiddels vervangen maar ok..

Ik heb gelezen dat je IBM schijven gewoon niet 24/7 kunt laten draaien.. Ik weet nu niet wat ik kan doen.. De raid setup is gewoon erg snel, en ik wil die snelheid behouden..

Nu dacht ik eraan, ik heb nog 2 compaq UW2 SCA scsi drives hier liggen (speciaal voor storage) Deze schijven kunnen zonder probleem lang blijven draaien, alleen ik ga nu gigantisch aan snelheid inboeten als ik windows hier op ga installeren?

Programma's en games zouden in principe van mijn raid disks kunnen booten, die schakelen zich snachts zijn automatisch uit...

Mensen die hier ervaring mee hebben en eventueel tips voor me hebben?

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Ik denk dat een Harddisk cooler veel zou helpen

• paradoXical
Mijn schijven komen niet boven kamertemp.. Ze zijn zwaar gekoeld met 2 delta fans...

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
licht er een beetje aan wat voor schijven die scsi zijn?

specs

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25

Termy

valt er nog wat te fragge?

mijn 2 schijven hebben gewoon koeling en m'n pc staat vrijwel 24/7 aan. al jaren geen probs met deze manier.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als ze gekoeld zijn, niet ver boven kamertemperatuur zijn, 24/7 draaien en dan nog doodgaan, zijn het gewoon slechte disks. IBM kan wel meer zeggen met dat 8 uurtjes per dag, maar zelfs oude troep van 5 jaar oud draait hier nog steeds 24/7 z'n rondjes. Zolang je die oude troep maar laat draaien, draait het altijd door. Het wordt strax anders als een keer dat ding stil staat, grote kans dat ie niet wil opspinnen omdat die motor lui is geworden :(

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
worden ze dan ook 24/7 constant gebruikt? Anders zou je ook in kunnen stellen (in bios of in windows/ander os) dat je schijven na bijv. 15 min. niet gerbuikt te zijn uit gaan.

• paradoXical
Ze worden niet 24/7 gebruikt, veelal overdag, vaak ook snachts.. Probleem is dat ik al eens heb geprobeerd mijn pc 24/7 te laten draaien, waarna dus een schijf de geest gaf.. Ik heb veel data staan die ik liever niet kwijt ben..

Die scsi drives zijn dus sca scsi drives, 7200 touren, ze werken op een oud adaptec UW2 kaartje.. De drives zijn niet echt snel te noemen..

Verwijderd

Met alle respect ... zou je niet eens gaan denken aan een backup-oplossing op tape of iets dergelijks? Harddisks vallen onder de categorie online-storage en je zult altijd het risico lopen dat er eentje uitvalt.

• _JGC_
  • Nu online
Als je met standby gaat knoeien, gaan ze juist dood. Heb het 1x vaker meegemaakt met een WD schijf: ding had de hele dag gedraaid, ik ga ff uurtje weg, kom ik terug: niet weer uit standby te krijgen, geen backups natuurlijk :(

Verder mag je wel eens aan een backup oplossing denken met dat RAID-0 van je. Schrijf minimaal elke week de data die je lief is op CD. OS maak je nadat ie schoon geinstalleerd is een ghost image van, documenten, websites, mail, etc maak je elke week een backup van. Als die schijf dan crasht, koop je een nieuwe, stuur je deze op en zet je je backup weer terug.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maxtor heeft geloof ik de enige IDE schijf die wel 24/7 aan 'mag' staan. Ook niet alle schijven van Maxtor, maar dan moet je maar ff zoeken, of iemand anders weet het toevallig hier?

En dat je IBM's uitvallen komt niet doordat ze 24/7 draaien, dat komt simpelweg omdat het IBM's zijn. Ik heb er 2 van, de ene draait 24/7 en werkt tot nu toe nog perfect. De andere zit gewoon in me normale pc en die gaat 's nachts uit en die gaat elke 2 maanden verrot ofzo, zit inmiddels dus ook een Maxtor in.

Verwijderd

Maxtor roeleert boven IBM..... = Conclusie

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 14:51
heb ongeveer 2 maanden geleden maxtor 80 GB 7200 RPM gehaald en die staat ook al ongeveer 2 maanden 24/7 aan... ongeveer 20 keer paar min uitgeweest en geen problemen....

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-03 22:28
M'n Maxtor 7200rpm is tussen de 32 en 34 graden. Kast temperatuur is overigens 30 (beetje hoge kasttemp ja :/)
Vanaf 40 graden is ongezond afaik.

Verwijderd

/me is nog altijd van mening dat de kleinere schijfjes ( tm 15 gig ) het beste tegen 24/7 kunnen draaien :) daar heb ik nog nooit een brakke van gehad door het feit dat ze te lang aanstonden..
heb alleen 1 laten sneuvelen door de hitte :p tussen en andere hdd en FDD in :)

• _JGC_
  • Nu online
Heb hier een 7200RPM 4.5GB schijfje: Seagate Medalist Pro ST34520N. Heb em kapot gekocht, naar Seagate gestuurd en nu een op RMA gekregen die het al een dik jaar 24/7 in een server zonder cooling uithoudt.
Ding wordt iets van 50 graden, misschien zelfs meer, maar draaien doet ie :)
oude schijven zijn betrouwbaarder dan nieuwe schijven. Als mn Barracuda IV die ik hiervoor had die temperatuur bereikte, ging ie klikken en telkens opnieuw opspinnen (had twee Barracuda's stijf tegenelkaar in mn desktop bak, heb ze nu vervangen door een enkele Maxtor D740X)

Verwijderd

mm ik heb 2 ibm's in mijn server zitten en hij staat nu :
Uptime= 128 dagen en 8 uur aan

Dus die van mij houden het wel vol

Verwijderd

Ik heb ook een IBM 60GXP van 40GB 1,5 week draaiende kunnen houden. Afgelopen zaterdag gaf hij bijna de geest (de welbekende klikgeluiden) ... heb ik nog mooi tijd om backups te maken.

• paradoXical
Verschillende resultaten hier..

Ikzelf heb ook een 2.5 GB disk 24/7 laten draaien, dat voor meer dan een jaar aan een stuk, nooit problemen gehad.. Alleen sinds ik dus die nieuwe IBM disk heb heb ik gewoon weinig vertrouwen in de setup..

Het gaat erom dat je je snelheid haalt die je gewend bent, ik wil dat mijn pc snel is, als ik sóchtens onder kom wil ik niet eerst hoeven booten, ik wil zitten en gebuiken. Ik ben gewoon zo bang dat als wanneer is deze pc 24/7 laat draaien de schijven binnen 2 maanden naar de tering zijn...

Alternatief dus zo'n oudere schijv waar win opstaat, maar dan word je sys zo langzaam? :(

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:27

SambalBij

We're all MAD here

Als je nou eens die twee SCSI schijven in raid zet (softwarematig?)
(Ik ga er even vanuit dat je Win2000/XP/NT4 gebruikt)
Je windows partitie zelf kun je dan niet opnemen in een raid0 volume (stripeset) maar als je die klein houd, en een apartie stripeset aanmaakt voor je applicaties en swapfile, dan denk ik dat de perfomance niet zo heel slecht zal zijn hoor.
Wat voor type schijven zijn die scsi dingen?

Ik heb zelf een machine met scsi schijven soms dagen achtereen aanstaan, en dat is geen enkel probleem. Tegenwoordig zit er een fan voor de schijf, maar in m'n vorige kast had ik dat niet, en één van die schijven (Een IBM Ultrastar XP 18GB - 7200rpm, 1.6" hoge schijf) werd dermate heet dat je hem amper nog kon aanraken. Nooit ook maar één probleem met dat ding gehad. SCSI schijven zijn toch meestal voor servers bedoelt die 24x7 aanstaan, en een stuk betrouwbaarder dan IDE schijven.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Palomar
  • Niet online
_JGC_ schreef op 16 september 2002 @ 09:34:
Als je met standby gaat knoeien, gaan ze juist dood. Heb het 1x vaker meegemaakt met een WD schijf: ding had de hele dag gedraaid, ik ga ff uurtje weg, kom ik terug: niet weer uit standby te krijgen, geen backups natuurlijk :(
Dus volgens jouw theorie gaan schijven kapot als je ze uit zet? :P Mooie boel zou dat worden.. ;) PC uit -> HD kapot :P

Volgens mij kan het echt geen kwaad om de schijven in standby te laten gaan voor langere tijd (dus niet na 1 minuut al standby, dan weer 5 minuten gebruiken, dan weer standby etc. etc.) Voor de topicstarter lijtk het me een mooie oplossing. 's nachts van 12 tot 8 oid doe je niks met je pc; schijven gaan in die tijd automatisch uit :) Moet je natuurlijk niet drukbezochte webservers etc. draaien want dan heeft het geen zin.

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Heb een w2k servertje draaien (24/7) Met daarin 2 maxtor schijven die een gemiddelde temp hebben van 47 gr en hoger....

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Palomar schreef op 16 september 2002 @ 18:29:
[...]

Dus volgens jouw theorie gaan schijven kapot als je ze uit zet? :P Mooie boel zou dat worden.. ;) PC uit -> HD kapot :P
Van op- en downspinnen slijt een schijf een stuk sneller dan van gewoon blijven draaien.
Dat is overigens met de meeste pc onderdelen zo. Meeste dingen (schijven, ic's (geheugen, cpu)) worden warm als ze in gebruik zijn, en koelen af als je ze niet gebruikt. Bij opwarmen en afkoelen hoort automatisch ook uitzetten en inkrimpen, en dat is fysieke stress op de componenten en daar slijt de boel ook van :)

• Palomar
  • Niet online
Operations schreef op 16 september 2002 @ 18:36:
[...]

Van op- en downspinnen slijt een schijf een stuk sneller dan van gewoon blijven draaien.
Dat is overigens met de meeste pc onderdelen zo. Meeste dingen (schijven, ic's (geheugen, cpu)) worden warm als ze in gebruik zijn, en koelen af als je ze niet gebruikt. Bij opwarmen en afkoelen hoort automatisch ook uitzetten en inkrimpen, en dat is fysieke stress op de componenten en daar slijt de boel ook van :)
ja dat weet ik ook wel.. maar het lijkt me nog altijd beter om de schijven gedurende een paar uur 's nachts uit te hebben dan om ze constant te laten draaien. Zie mijn reply.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-03 23:26

Silentpuma

To much mind...

Mijn Maxtor 60GB 7200 gaat binnen kort de geest geven. Tenminste, dat zegt mijn BIOS. Het is raar maar waar, maar tijdens het opstarten een bericht dat ie binnenkort de geest gaat geven. Lekker dan! :(
Heb hier al een topic over lopen, kijk hier maar eens. Can somebody help me!

Use the Search Luke...

Verwijderd

Ik heb hier een pc met een maxtor en seagate (beide 4G) al 8 jaar 24x7 draaien, en geen centje pijn (ff afkloppen)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:57

tozzke

aka tozzert

mijn Maxtor 40 gig (5T040H4) zit nu al dik 15 maanden in mijn systeem dat 24/7 aanstaat, m'n IBM 60 (IC35L060AVER07-0) gig een maand of 7, en tot slot mijn Maxtor 6L080J4 nu 3 maanden. Zoals je kunt zien allemaal IDE-devices en mijn systeem draait 24/7. op de eerste maxtor staat windows XP (en is dus de meest actieve schijf dunkt me). de andere 2 schijven gebruik ik hoofdzakelijk voor opslag van grote bestanden (tot 700MB; lees: films :p )

[edit]
ze zitten alle drie boven elkaar zonder tussenruimte en zonder koeling, ze worden (volgens speedfan) tussen de 44 en 47 graden celcius
[edit]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 14:32:
/me is nog altijd van mening dat de kleinere schijfjes ( tm 15 gig ) het beste tegen 24/7 kunnen draaien :) daar heb ik nog nooit een brakke van gehad door het feit dat ze te lang aanstonden..
heb alleen 1 laten sneuvelen door de hitte :p tussen en andere hdd en FDD in :)
Nou zeg je me wat :P Ik heb hier thuis een inet router staan (PII 300 mhz, 1xIBM 8,4 gb + 1x8,4 gb Seagate, 192 mb ram) en die draait al vanaf vorig jaar oktober altijd (nooit, maar dan ook nooit uitgeweest) dus je hebt gelijk (hij is weleens gereboot maar nooit problemen gehad) maar nu zou ik kiezen voor SCSI zoals ik in mijn eigen pc heb gedaan, die hebben echt nooit rare dingen (je moet ze wel goed koelen, vooral op 15Krpm, anders wel problemen, maar dat is logisch ;) ) SCSI is duur, maar betrouwbaar.

• paradoXical
Operations schreef op 16 september 2002 @ 18:23:
Als je nou eens die twee SCSI schijven in raid zet (softwarematig?)
(Ik ga er even vanuit dat je Win2000/XP/NT4 gebruikt)
Je windows partitie zelf kun je dan niet opnemen in een raid0 volume (stripeset) maar als je die klein houd, en een apartie stripeset aanmaakt voor je applicaties en swapfile, dan denk ik dat de perfomance niet zo heel slecht zal zijn hoor.
Wat voor type schijven zijn die scsi dingen?

Ik heb zelf een machine met scsi schijven soms dagen achtereen aanstaan, en dat is geen enkel probleem. Tegenwoordig zit er een fan voor de schijf, maar in m'n vorige kast had ik dat niet, en één van die schijven (Een IBM Ultrastar XP 18GB - 7200rpm, 1.6" hoge schijf) werd dermate heet dat je hem amper nog kon aanraken. Nooit ook maar één probleem met dat ding gehad. SCSI schijven zijn toch meestal voor servers bedoelt die 24x7 aanstaan, en een stuk betrouwbaarder dan IDE schijven.
Het zijn Compaq SCA SCSI drives (speciaal bedoeld voor storage) 7200 RPM. Echt heel netjes afgewerkt, klein, slank, zien er heel degelijk uit. kosten toen ik ze aanschafte meen ik 1300 per stuk (kan er ook naast zitten, heb ze via via, opgezocht op inet wat ze daar kosten toen)

Ik ben niet van plan deze in een Raid te verwerken. Al mijn echt cruciale data is op deze schijven opgeslagen...

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 22:57

Chop2000

Vroem

ik heb al vanaf october vorig jaar een IBM GXP60, 7200rpm 61.5gb in mijn server draaien.... werkt nog steeds perfect.

niks

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
harrieH, die SCA scsi schijven zijn er dan toch ideaal voor. ik zou zeker voor die kiezen als ik mocht kiezen tussen scsi en die ibm schijven.

specs

• paradoXical
Ja, maar ze zijn gewoon sloom..

Mijn setup haalt nu zelf seen 52000 score in sisoft (103 mb/s max transfer rate)

Win draait echt lekker, prog's draaien lekker, wil ik zo houden..

Misschien moet ik de ibm's nog een kans geven en me pc weer laten staan 24/7, maare als ik zo eens topics lees............

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Ik heb zelf de ervaring dat scsi schijven in die benchmarks nooit zo extreem hoog presteren/scoren, maar bij normaal gebruik wel een stuk sneller 'aanvoelen' dan een ide schijf. De doorvoersnelheid ligt niet altijd hoger, maar de seektimes zijn veel korter.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Ik heb in totaal 4 HD's in mijn pc hangen waarvan 2 op een Promise Ultra100 TX2 controller...

Onboard IDE (Max ATA33):
1. Seagate 8,4GB (5400 RPM): Werkt al een jaar of 2/3 zeer fijn
2. Seagate 20GB (5400 RPM): Werkt al een jaar zeer fijn

Promise Ultra100 TX2:
1. Maxtor D740X 80GB (7200 RPM, gekoeld): Werkt al 2 maanden zeer fijn
2. Maxtor D740X 80GB (7200 RPM, ook gekoeld): Werkt al 2 maanden zeer fijn

Deze pc staat letterlijk AL-TIJD aan (24/7 dus) behalve als ik langer dan 2 dagen van huis ga..

Persoonlijk denk ik dat het uitgaan/opspinnen voor een hardeschijf niet direct fataal hoeft te zijn, maar wel ongezond. Als een HD 24/7 draait kan er weinig misgaan imho :)

Oh ja de beide Maxtor's konden de eerste keer met Powermax één van de SMART tests niet doorkomen, toen laten repareren door Powermax (bad sectors waarschijnlijk) en toen kwamen ze er wel zonder probs doorheen. Daarvoor wilde één van deze HD's nog wel eens hangen als ik een groot bestand (DivX in dit geval) van de één naar de ander kopiëerde, niet hangen als in "crash", maar hangen als in... niet meer aanspreekbaar :{

Nu werken ze dus echt fijn en ik hoop dat ze dat voorlopig ook nog even blijven doen (80 GB aan DivX wil je niet kwijtraken natuurlijk) :)

Hoi

Pagina: 1