She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.
She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Die scsi drives zijn dus sca scsi drives, 7200 touren, ze werken op een oud adaptec UW2 kaartje.. De drives zijn niet echt snel te noemen..
Verwijderd
Verder mag je wel eens aan een backup oplossing denken met dat RAID-0 van je. Schrijf minimaal elke week de data die je lief is op CD. OS maak je nadat ie schoon geinstalleerd is een ghost image van, documenten, websites, mail, etc maak je elke week een backup van. Als die schijf dan crasht, koop je een nieuwe, stuur je deze op en zet je je backup weer terug.
En dat je IBM's uitvallen komt niet doordat ze 24/7 draaien, dat komt simpelweg omdat het IBM's zijn. Ik heb er 2 van, de ene draait 24/7 en werkt tot nu toe nog perfect. De andere zit gewoon in me normale pc en die gaat 's nachts uit en die gaat elke 2 maanden verrot ofzo, zit inmiddels dus ook een Maxtor in.
Vanaf 40 graden is ongezond afaik.
Verwijderd
heb alleen 1 laten sneuvelen door de hitte
Ding wordt iets van 50 graden, misschien zelfs meer, maar draaien doet ie
oude schijven zijn betrouwbaarder dan nieuwe schijven. Als mn Barracuda IV die ik hiervoor had die temperatuur bereikte, ging ie klikken en telkens opnieuw opspinnen (had twee Barracuda's stijf tegenelkaar in mn desktop bak, heb ze nu vervangen door een enkele Maxtor D740X)
Verwijderd
Uptime= 128 dagen en 8 uur aan
Dus die van mij houden het wel vol
Verwijderd
Ikzelf heb ook een 2.5 GB disk 24/7 laten draaien, dat voor meer dan een jaar aan een stuk, nooit problemen gehad.. Alleen sinds ik dus die nieuwe IBM disk heb heb ik gewoon weinig vertrouwen in de setup..
Het gaat erom dat je je snelheid haalt die je gewend bent, ik wil dat mijn pc snel is, als ik sóchtens onder kom wil ik niet eerst hoeven booten, ik wil zitten en gebuiken. Ik ben gewoon zo bang dat als wanneer is deze pc 24/7 laat draaien de schijven binnen 2 maanden naar de tering zijn...
Alternatief dus zo'n oudere schijv waar win opstaat, maar dan word je sys zo langzaam?
(Ik ga er even vanuit dat je Win2000/XP/NT4 gebruikt)
Je windows partitie zelf kun je dan niet opnemen in een raid0 volume (stripeset) maar als je die klein houd, en een apartie stripeset aanmaakt voor je applicaties en swapfile, dan denk ik dat de perfomance niet zo heel slecht zal zijn hoor.
Wat voor type schijven zijn die scsi dingen?
Ik heb zelf een machine met scsi schijven soms dagen achtereen aanstaan, en dat is geen enkel probleem. Tegenwoordig zit er een fan voor de schijf, maar in m'n vorige kast had ik dat niet, en één van die schijven (Een IBM Ultrastar XP 18GB - 7200rpm, 1.6" hoge schijf) werd dermate heet dat je hem amper nog kon aanraken. Nooit ook maar één probleem met dat ding gehad. SCSI schijven zijn toch meestal voor servers bedoelt die 24x7 aanstaan, en een stuk betrouwbaarder dan IDE schijven.
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Dus volgens jouw theorie gaan schijven kapot als je ze uit zet?_JGC_ schreef op 16 september 2002 @ 09:34:
Als je met standby gaat knoeien, gaan ze juist dood. Heb het 1x vaker meegemaakt met een WD schijf: ding had de hele dag gedraaid, ik ga ff uurtje weg, kom ik terug: niet weer uit standby te krijgen, geen backups natuurlijk
Volgens mij kan het echt geen kwaad om de schijven in standby te laten gaan voor langere tijd (dus niet na 1 minuut al standby, dan weer 5 minuten gebruiken, dan weer standby etc. etc.) Voor de topicstarter lijtk het me een mooie oplossing. 's nachts van 12 tot 8 oid doe je niks met je pc; schijven gaan in die tijd automatisch uit
Van op- en downspinnen slijt een schijf een stuk sneller dan van gewoon blijven draaien.Palomar schreef op 16 september 2002 @ 18:29:
[...]
Dus volgens jouw theorie gaan schijven kapot als je ze uit zet?Mooie boel zou dat worden..
PC uit -> HD kapot
Dat is overigens met de meeste pc onderdelen zo. Meeste dingen (schijven, ic's (geheugen, cpu)) worden warm als ze in gebruik zijn, en koelen af als je ze niet gebruikt. Bij opwarmen en afkoelen hoort automatisch ook uitzetten en inkrimpen, en dat is fysieke stress op de componenten en daar slijt de boel ook van
ja dat weet ik ook wel.. maar het lijkt me nog altijd beter om de schijven gedurende een paar uur 's nachts uit te hebben dan om ze constant te laten draaien. Zie mijn reply.Operations schreef op 16 september 2002 @ 18:36:
[...]
Van op- en downspinnen slijt een schijf een stuk sneller dan van gewoon blijven draaien.
Dat is overigens met de meeste pc onderdelen zo. Meeste dingen (schijven, ic's (geheugen, cpu)) worden warm als ze in gebruik zijn, en koelen af als je ze niet gebruikt. Bij opwarmen en afkoelen hoort automatisch ook uitzetten en inkrimpen, en dat is fysieke stress op de componenten en daar slijt de boel ook van
Heb hier al een topic over lopen, kijk hier maar eens. Can somebody help me!
Use the Search Luke...
Verwijderd
[edit]
ze zitten alle drie boven elkaar zonder tussenruimte en zonder koeling, ze worden (volgens speedfan) tussen de 44 en 47 graden celcius
[edit]
Nou zeg je me watVerwijderd schreef op 16 september 2002 @ 14:32:
/me is nog altijd van mening dat de kleinere schijfjes ( tm 15 gig ) het beste tegen 24/7 kunnen draaiendaar heb ik nog nooit een brakke van gehad door het feit dat ze te lang aanstonden..
heb alleen 1 laten sneuvelen door de hittetussen en andere hdd en FDD in
Het zijn Compaq SCA SCSI drives (speciaal bedoeld voor storage) 7200 RPM. Echt heel netjes afgewerkt, klein, slank, zien er heel degelijk uit. kosten toen ik ze aanschafte meen ik 1300 per stuk (kan er ook naast zitten, heb ze via via, opgezocht op inet wat ze daar kosten toen)Operations schreef op 16 september 2002 @ 18:23:
Als je nou eens die twee SCSI schijven in raid zet (softwarematig?)
(Ik ga er even vanuit dat je Win2000/XP/NT4 gebruikt)
Je windows partitie zelf kun je dan niet opnemen in een raid0 volume (stripeset) maar als je die klein houd, en een apartie stripeset aanmaakt voor je applicaties en swapfile, dan denk ik dat de perfomance niet zo heel slecht zal zijn hoor.
Wat voor type schijven zijn die scsi dingen?
Ik heb zelf een machine met scsi schijven soms dagen achtereen aanstaan, en dat is geen enkel probleem. Tegenwoordig zit er een fan voor de schijf, maar in m'n vorige kast had ik dat niet, en één van die schijven (Een IBM Ultrastar XP 18GB - 7200rpm, 1.6" hoge schijf) werd dermate heet dat je hem amper nog kon aanraken. Nooit ook maar één probleem met dat ding gehad. SCSI schijven zijn toch meestal voor servers bedoelt die 24x7 aanstaan, en een stuk betrouwbaarder dan IDE schijven.
Ik ben niet van plan deze in een Raid te verwerken. Al mijn echt cruciale data is op deze schijven opgeslagen...
niks
Mijn setup haalt nu zelf seen 52000 score in sisoft (103 mb/s max transfer rate)
Win draait echt lekker, prog's draaien lekker, wil ik zo houden..
Misschien moet ik de ibm's nog een kans geven en me pc weer laten staan 24/7, maare als ik zo eens topics lees............
Onboard IDE (Max ATA33):
1. Seagate 8,4GB (5400 RPM): Werkt al een jaar of 2/3 zeer fijn
2. Seagate 20GB (5400 RPM): Werkt al een jaar zeer fijn
Promise Ultra100 TX2:
1. Maxtor D740X 80GB (7200 RPM, gekoeld): Werkt al 2 maanden zeer fijn
2. Maxtor D740X 80GB (7200 RPM, ook gekoeld): Werkt al 2 maanden zeer fijn
Deze pc staat letterlijk AL-TIJD aan (24/7 dus) behalve als ik langer dan 2 dagen van huis ga..
Persoonlijk denk ik dat het uitgaan/opspinnen voor een hardeschijf niet direct fataal hoeft te zijn, maar wel ongezond. Als een HD 24/7 draait kan er weinig misgaan imho
Oh ja de beide Maxtor's konden de eerste keer met Powermax één van de SMART tests niet doorkomen, toen laten repareren door Powermax (bad sectors waarschijnlijk) en toen kwamen ze er wel zonder probs doorheen. Daarvoor wilde één van deze HD's nog wel eens hangen als ik een groot bestand (DivX in dit geval) van de één naar de ander kopiëerde, niet hangen als in "crash", maar hangen als in... niet meer aanspreekbaar
Nu werken ze dus echt fijn en ik hoop dat ze dat voorlopig ook nog even blijven doen (80 GB aan DivX wil je niet kwijtraken natuurlijk)
Hoi