'Werken' met Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zijn er hier mensen die professioneel met Linux werken (dus in hun beroep)?

Ik ben met name er in geïnteresseerd hoe het ertoe kwam en wat voor werk je precies doet. Zelf zou ik het leuk vinden om later volop ermee te werken, maar volgens mij is dat een beetje utopisch. Ik beheer wel een paar Linux servers op mijn werk, maar dat is meer een bijbaantje dan echt werk.

Oh en daarbij de vraag: heeft Linux certificatie überhaupt zin?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 08:49
...nog niet, maar over +/- een half jaar zal er op mijn werk overgegaan worden van AIX 4.3.3 naar AIX 5L van IBM en dan is het niet de vraag of er op sommige plekken met Linux gewerkt gaat worden, maar wanneer (die L staat immers voor Linux :) ). Ik zie dan vooral een aantal (kleinere) servers en beheerwerkstations als eerste uitgerust worden met Linux.

Persoonlijk ben ik erg positief over de Linux filosofie van IBM. Volgens mij wordt op de huidige AIX-cursussen (certificering uiteraard mogelijk) ook steeds meer aandacht besteed aan Linux en dan vooral de combinatie Linux & AIX. Over Linux-certificering an sich kan ik niet oordelen.

Verwijderd

Ik werk bij een klein software bedrijfje en wij doen het grootste gedeelte van onze ontwikkeling op linux. We doen nog wel ontwikkeling op windows, maar dit proberen we zo veel mogelijk af te bouwen (opvolger van dat product wordt ontwikkeld onder linux). Ik ben een ontwikkelaar/systeembeheerder.

Verder draaien bijna al onze werkstations en servers linux. (Debian GNU/Linux)

Waarom linux? Windows is gewoon niet leuk.... ;) De voornaamste reden is keuze. We kunnen zelf bepalen hoe wij werken in plaats van dat anderen (microsoft) dat voor ons doen.

Onze programma's zijn sneller te schrijven onder linux en zijn bovendien ook veel gemakkelijker te onderhouden. En er zijn ook ontzettend veel open-source tools beschikbaar die ons werk gemakkelijker maken. (waarom zelf iets maken als het al beschikbaar is?)

Er is best full-time werk te vinden met linux, je moet misschien wat beter zoeken. Vooral linux servers komen er steeds meer, dus zal er steeds meer vraag komen naar linux beheerders.

Een certificaat heeft volgens mij alleen zin voor de stropdassen die je aannemen/beoordelen. :+

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Thuis gebruik ik niets anders; en ik ben systeembeheerder bij het familiebedrijf (Webhosting, geen naam ivm SPAM! :P ), waar nu 1 over een week 2 Debian GNU/Linux servers gaan staan.

Ik heb alles geleerd door de dingen te doen, maar ik ben me er van bewust dat ik in feite nog niets kan.

• Lethalis
  • Niet online
zordaz schreef op 14 september 2002 @ 11:56:
Persoonlijk ben ik erg positief over de Linux filosofie van IBM. Volgens mij wordt op de huidige AIX-cursussen (certificering uiteraard mogelijk) ook steeds meer aandacht besteed aan Linux en dan vooral de combinatie Linux & AIX. Over Linux-certificering an sich kan ik niet oordelen.
Hmm, AIX lijkt me ook erg interessant. Ik werk gewoon graag met UNIX :)

AIX cursussen zijn echter uiterst duur :( Misschien kan ik die ook wel via VUE doen, moet ik eens kijken. Leerboeken daarvoor vinden zal wel moeilijker worden :/

Verwijderd

Wat dacht je anders van bijvoorbeeld SGI? Dat bedrijf doet veel met Linux. In de professional graphics branche wordt Linux steeds meer gebruikt. :)

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 18:14:
Wat dacht je anders van bijvoorbeeld SGI? Dat bedrijf doet veel met Linux. In de professional graphics branche wordt Linux steeds meer gebruikt. :)
Mjah, vooral vanwege de mogelijkheid met relatief goedkope hardware zware berekeningen te doen, door deze te delen over meerdere computers (clustering).

Verwijderd

ik heb 2 collega's die modelling op unix of linux systemen doen. Zelf werk ik onder win2k omdat ons systeem daar verder op ingericht is (met office 97). We doen ook modelling onder win2k (oa delphi), maar ik ben daar geen expert in.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
hmmm AIX lijkt me zoo kewl! werkt daar iemand om mee te prutsen thuis mee?

en kan je bijv daar gewone unix source packages mee compilen?

Verwijderd

Ik loop nu stage bij Hogeschool Helicon (www.hhelicon.nl) en daar gebruiken we linux als mailserver. Dat is dus 1/4 van de servers. We gebruiken verder win9x, winnt en macos 8.6 Ook draait mijn workstation daar onder linux.

Verwijderd

Ik werk bij een nl transit isp en alle server machines draaien hier Linux(LFS) of Open/FreeBSD op leuk hardware speelgoed.

Verwijderd

De functieomschrijving op mijn arbeidscontract luidt "Linux Professional" :) Werk bij een bedrijf dat o.a. webhosting biedt en andere services (mailserver e.d.), alles draaiend op Linux.

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 16:21

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Ik ben momenteel aan het stagewandelen en moet daar hun huidige website opnieuw maken ik doe dan de techniek van de website e.d. in php mysql enz. en om dat te testen enz. draai ik mooi een linux werkstation met php apache en mysql iemand anders doet de content en vormgeving dan weer maar het is de enige linuxws op dat bedrijf en ik mag er op werken :P

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 19:30:
Ik loop nu stage bij Hogeschool Helicon (www.hhelicon.nl) en daar gebruiken we linux als mailserver. Dat is dus 1/4 van de servers. We gebruiken verder win9x, winnt en macos 8.6 Ook draait mijn workstation daar onder linux.
Hey wat cool. Dan ben jij dus die Linux gozer waar Pieter het over had.
Pieter is de broer van Catrinus, welke weer mijn collega is bij Friese Poort. Ik heb pieter geholpen met het opzetten van die mailserver :)
Hij is voor de vakantie nog bij ons geweest met allemaal vragen.
Doe hem iig de groeten ff van mij ;)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Werk bij een bedrijf dat onder andere hosting doet, en veel met audio. Beide gaat voor 90% op Linux (dell servertjes). Ik ben alleen van mening dat Linux en professionele audio bagger blijft. Hopelijk gaat dat veranderen... :)

Op mijn werk zijn zo'n 3 workstations Linux, de rest Windows of Mac. (stuk of 15)

Verder gebruik ik voor alle hosting-activiteiten van mijn baas en mezelf altijd Linux, zonder twijfel. En .. oja! De fileserver op kantoor voor 20 man is een compaq (:r) met scsi array bak eronder en samba. We zijn er erg blij mee, want win nt4 kon niet tippen aan de huidige situatie :).

Verwijderd

Zijdelings werk ik er wel mee, dwz, ik ben teamleider van een UNIX beheer team en wij beheren AIX (4.3.x & 5.1L), HPUX en Linux machines, ik heb het zelf wel op mijn zakelijke laptop staan en we zijn nu bezig om voor een klant een business case te schrijven voor de inzet van linux als Common Desktop voor de kantoorautomatisering.

Verwijderd

Ik ben prof. musicus en gebruik daarbij alleen Linux. Met mup, soundtracker, oggenc etc. kan ik alles doen wat ik wil, daarnaast doe ik er webdevelopment met apache, mysql en php op.

• nielsj
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-05 10:30

nielsj

ondertitel

Ik werk bij groot media concern op de internet afdeling. Hier hebben we met 5 linux beheerders en 1 dba'er 40+ (debian) linux servers en een stuk of wat AIX doosen staan.

ik ben dagelijks bezig met opzetten en bij houden van: nameservers, proxy servers, webserver (config/modules), bijhouden van het monitoring/alerting systeem, en ontwikkelaars ondersteunen bij het doen van aanpassingen en zo.

al met al zijn we heel tevreden met de spullen waar ik dagelijks mee werk :)

blup blup

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 15:52:
Ik werk bij een klein software bedrijfje en wij doen het grootste gedeelte van onze ontwikkeling op linux. We doen nog wel ontwikkeling op windows, maar dit proberen we zo veel mogelijk af te bouwen (opvolger van dat product wordt ontwikkeld onder linux). Ik ben een ontwikkelaar/systeembeheerder.

Verder draaien bijna al onze werkstations en servers linux. (Debian GNU/Linux)

Waarom linux? Windows is gewoon niet leuk.... ;) De voornaamste reden is keuze. We kunnen zelf bepalen hoe wij werken in plaats van dat anderen (microsoft) dat voor ons doen.

Onze programma's zijn sneller te schrijven onder linux en zijn bovendien ook veel gemakkelijker te onderhouden. En er zijn ook ontzettend veel open-source tools beschikbaar die ons werk gemakkelijker maken. (waarom zelf iets maken als het al beschikbaar is?)

Er is best full-time werk te vinden met linux, je moet misschien wat beter zoeken. Vooral linux servers komen er steeds meer, dus zal er steeds meer vraag komen naar linux beheerders.

Een certificaat heeft volgens mij alleen zin voor de stropdassen die je aannemen/beoordelen. :+
MEE EENS !

Hier wil ik alle techneuten NIET over een kam scheren, maar ipv een linux certificering kunnen velen van hen beter een cursus Communicatieve vaardigheden doen.

Als je linux cert's hebt is dat leuk om managers in te palmen, je bent dan wel comm. vaardigheden nodig om je linux certificering in een leuk presentatie jasje te kunnen steken..

Conclusie:
vakkennis zul je er niet bijzonder veel mee opdoen als je al met linux werkt.
Wel is zo'n pampiertje handig voor sollicitaties ed. mits je weet hoe je ze/je moet presenteren.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Systeembeheer voor een aantal bedrijven en vrienden. En een aantal projecten welke non-profit zijn.
En check: http://squat.net/ascii :)

IMHO zegt certificatie niet zoveel.Het is gewoon een commerciele bedoeling van RedHat met RCSE. Daarbij wordt je geforceerd RedHat te leren terwijl er zoveel andere goede Linux distributies zijn. Dat zal ik dus nooit gaan doen...

Verwijderd

Certificatie is wel degelijk nuttig. Het is toch een soort 'proven competence'. Verder gaan veel cursussen die uiteindelijk leiden tot een certificaat in op het beheren van bedrijfsmatige omgevingen. Ik ben zelf teamleider van een UNIX team en signaleer duidelijk dat mensen die thuis veel met Linux werken vaak grote risico's nemen met bedrijfsmatige servers. Dat je thuis ff snel iets compiled of even een scriptje in elkaar hacked wil nog niet zeggen dat dat op een belangrijke productie server ook zomaar kan en/of verstandig is. Verder is het irreel om te verwachten de die 'stropdassen' alle techneuten ook zo tegen het licht kunnen houden dat hun reeële kennis niveau boven water komt. Ik weet ook wel dat een certificaat geen garantie is van kennis, maar een aantal jaren werkervaring + een certificaat geeft meestal wel aan wat voor vlees je in de kuip hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 15:53:
Certificatie is wel degelijk nuttig. Het is toch een soort 'proven competence'. Verder gaan veel cursussen die uiteindelijk leiden tot een certificaat in op het beheren van bedrijfsmatige omgevingen. Ik ben zelf teamleider van een UNIX team en signaleer duidelijk dat mensen die thuis veel met Linux werken vaak grote risico's nemen met bedrijfsmatige servers. Dat je thuis ff snel iets compiled of even een scriptje in elkaar hacked wil nog niet zeggen dat dat op een belangrijke productie server ook zomaar kan en/of verstandig is. Verder is het irreel om te verwachten de die 'stropdassen' alle techneuten ook zo tegen het licht kunnen houden dat hun reeële kennis niveau boven water komt. Ik weet ook wel dat een certificaat geen garantie is van kennis, maar een aantal jaren werkervaring + een certificaat geeft meestal wel aan wat voor vlees je in de kuip hebt.
Helemaal mee eens,

als je iets hobbymatig kan wil het niet zeggen dat je die kennis goed kan implementeren in een proffesionele omgeving.

idd, wat jij zegt, thuis kan je risico's nemen, en dat gedrag neem je over naar professionele dozen wat dus klauwen met geld kan kosten...

• Vaagharses
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik werk, waar ik ook werk altijd op mijn eigen computer. Op mijn laptop draait linux, dus werk ik met linux. Wanneer ik embedded software/PCBs thuis teken doe ik dat op FreeBSD. Ookal werken de bedrijven waarvoor ik opdrachten doe niet met Linux/Unix, ik doe het wel en men is zeer onder de indruk van mijn verslagen gemaakt in LaTeX 8)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Zwerver
  • Niet online
Ik ben beheerder voor een aantal servers bij basisscholen. Dit doe ik vanuit mijn eigen bedrijf omdat mijn ervaring is dat er maar weinig sysops zijn die kennis hebben van linux binnen scholen.
Zelf is mijn werkstation uiteraard Linux (gentoo 1.2..zwerver)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 16:21
hmm ja.. bij mij op m'n werk is het allemaal windows..
we hebben daar een MS subscription dus dat is lekker "goedkoop"

ze hebben me tijdens m'n stage wel gevraagt of ik even wou kijken naar linux, maar het enige dat ik op dat moment had was RedHat en de computer waarop het moest was niet al te best qua hardware...
ik moest RedHat al zowat met de hand installeren, en toen bleek dat de helft van de hardware ook al niet goed werkte.. dus toen zijn we er maar mee opgehouden.

Probeer nu een "oude" pc op de kop te tikken met een beetje normale hardware zodat ik thuis een beetje kennis op kan doen van Linux. Aangezien het naar mijn idee nooit slechter kan zijn dan windows :D

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Verwijderd

Vaagharses schreef op 16 september 2002 @ 22:21:
Ik werk, waar ik ook werk altijd op mijn eigen computer. Op mijn laptop draait linux, dus werk ik met linux. Wanneer ik embedded software/PCBs thuis teken doe ik dat op FreeBSD. Ookal werken de bedrijven waarvoor ik opdrachten doe niet met Linux/Unix, ik doe het wel en men is zeer onder de indruk van mijn verslagen gemaakt in LaTeX 8)
kun je verschil zien tussen een Linux-LaTeX document en een Windows-LaTeX document.....
(André/Pro-Linux...)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 21:23:
[...]

Helemaal mee eens,

als je iets hobbymatig kan wil het niet zeggen dat je die kennis goed kan implementeren in een proffesionele omgeving.

idd, wat jij zegt, thuis kan je risico's nemen, en dat gedrag neem je over naar professionele dozen wat dus klauwen met geld kan kosten...
Met een nette CV kom je verder dan met zo'n RHCE. Bedrijven weten heus wel waar RedHat voor staat en waarom ze dit hebben ingevoerd. Er komt behoorlijk wat RedHat-only stuff bij kijken. En laat RedHat nou juist niet datgene zijn dat iedereen gebruikt. Een opleiding in de ICT is natuurlijk nog beter dan zo'n certificaat.

Verwijderd

Ik wandelde laatst op de UT in enschede door de gangen van de TW faculteit en zag daar tot mijn groot genoegen dat de meesten een leuke KDE desktop voor hun neus hadden. Alleen de secretaresse heb ik gezien met een Windows variant. Volgens mij gingen ze met dat kde fijn typen, mailen en internetten... en niet eens zo zeer specifieke wiskunde progs...

• banaan-X
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 16:57:
Ik wandelde laatst op de UT in enschede door de gangen van de TW faculteit en zag daar tot mijn groot genoegen dat de meesten een leuke KDE desktop voor hun neus hadden. Alleen de secretaresse heb ik gezien met een Windows variant. Volgens mij gingen ze met dat kde fijn typen, mailen en internetten... en niet eens zo zeer specifieke wiskunde progs...
Huh, welke zaal? Of gewoon de medewerkers? Want op de meeste practicumzalen is het alleen win2k met IE6... :r

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 16:33:
[...]

Een opleiding in de ICT is natuurlijk nog beter dan zo'n certificaat.
Hmm ja. Ik heb alleen vreemde keuzes gemaakt, geloof ik.

Volg een opleiding tot Software Engineer, maar programmeer eigenlijk nog maar weinig. Mijn interesse gaat nu vooral uit naar netwerken en systeembeheer :/ De vraag is eigenlijk hoe je daar het beste inkomt. Helpt CCNA je daarmee bijvoorbeeld goed op weg?

• Vaagharses
  • Laatst online: 22-12-2022
Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 03:39:
[...]

kun je verschil zien tussen een Linux-LaTeX document en een Windows-LaTeX document.....
(André/Pro-Linux...)
Nee, maar mijn machine crasht niet als ik aan het editten ben 8) meeste GNU/GPL tools draaien ook op windows, maar waarom zou je windows draaien als er beter platforms bestaan.

Is hetzelfde als de TGV (je tools) op klote rails laten rijden> het werkt wel maar niet perfect en als je te hard gaat sloop je de rails/ontspoort ie.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Vaagharses schreef op 17 september 2002 @ 23:58:
[...]

Nee, maar mijn machine crasht niet als ik aan het editten ben 8) meeste GNU/GPL tools draaien ook op windows, maar waarom zou je windows draaien als er beter platforms bestaan.

Is hetzelfde als de TGV (je tools) op klote rails laten rijden> het werkt wel maar niet perfect en als je te hard gaat sloop je de rails/ontspoort ie.
MiKTeX is *goed* maar niet zo goed/uitgebreid als TeTeX :P

Verwijderd

M4RTiN schreef op 14 september 2002 @ 19:23:
hmmm AIX lijkt me zoo kewl! werkt daar iemand om mee te prutsen thuis mee?

en kan je bijv daar gewone unix source packages mee compilen?
Ja en nee, zo mooi is het nou ook weer niet. Aix 5L heeft linux affiniteit, maar dat wil niet zeggen dat je linuxsourcecodes zomaar aan de praat krijgt. Voor sommige sources wel natuurlijk, maar ik heb er niet altijd even goede ervaringen mee. AIX is een eigenwijs OS. Het voldoet echter wel aan POSIX, dus het moet in principe kunnen.....

• EWS99
  • Laatst online: 18-05 19:15
Kheb mijn werkstation thuis sinds april op linux draaien, en ik moet zeggen voor het werk wat ik er op doe werkt ut prima.
Kleine nadeeltjes van linux blijven natuurlijk, zoals Kopieeren-plakken wat in elk programma anders is, en wat niet goed samenwerkt. En printen is een ramp.
Verder, ontwikkelen zoals PHP of Perl oid. gaat prima. Ook netwerkbeheer gaat goed. Ikzelf vind het fijner werken dan in windows omdat je meer macht hebt over je systeem. (hoge aanpasbaarheid).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 13:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

@ Philips Semiconductors te Nijmegen draait 1 Linux server waar ik als enige root van ben. Deze server is de Getronics intranet server. Dus ik ben root en webmaster :)
Server doet voornamelijk PHP dingen en via HTTP zijn er bestanden beschikbaar (dat weer via PHP en MySQL wordt gedownload).
Maar dat doe ik dus naast mijn dagelijkse werk, Linux serverbeheer :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kan iemand mij een goed boek voor linux aanraden ??

Om dingen als "Wat is de win.ini van linux" of wat elke map is enz. ??
Soort gevorderden boek om makkelijk van windows naar linux over te stappen ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Ik ben met een paar andere gozers op school als werkstuk voor informatica voor het examen bezig een communicatiesysteem voor leerlingen en leraren te maken (berichten/files versturen, werkstukken maken, enz.) en daarvoor mochten we een paar workstations en servers met linux opzadelen :) , en nu hebben we op school: 1 fileserver 200 gb, 1 webserver, een zootje routers, meeste hardware maar de software draaien linux :), en nog 5 workstations (1 testbak, de rest mochten wij gebruiken :) ). Ik weet niet of je 1 4 havo (me :D )/5 havo (eentje) en 5 vwo-leerlingen (twee) professioneel kan noemen, maar ja ... :)

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Hier aan de unief (KULeuven in België) werken alle assistenten en proffen van het departement computerwetenschappen met Linux. De departementale pc-klas is ook volledig Linux (met WinNT via Citrix). PC-labo's op het departement zijn dual boot Windows/Linux met Linux als default. In de algemene pc-klassen wordt Windows gebruikt maar ze hebben vorig jaar bij wijze van experiment één lokaal dual-boot gemaakt. Geen idee hoe het experiment verlopen is. Ik denk dat het niet zo veel zin had aangezien elke student die enigszins in pc's geïnteresseerd is en Linux zou installeren wel Kotnet heeft en dus niet in de pc-klas komt.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 23:38:
Ik ben met een paar andere gozers op school als werkstuk voor informatica voor het examen bezig een communicatiesysteem voor leerlingen en leraren te maken (berichten/files versturen, werkstukken maken, enz.) en daarvoor mochten we een paar workstations en servers met linux opzadelen :) , en nu hebben we op school: 1 fileserver 200 gb, 1 webserver, een zootje routers, meeste hardware maar de software draaien linux :), en nog 5 workstations (1 testbak, de rest mochten wij gebruiken :) ). Ik weet niet of je 1 4 havo (me :D )/5 havo (eentje) en 5 vwo-leerlingen (twee) professioneel kan noemen, maar ja ... :)
Wil ik wel pro's noemen hoor :D

Ik ken er een die meer weet van linux dan de linux leraar zelf!! :+

2/3 MBO trouwens :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Redlum
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 10:56
Ik werk bij een bedrijf wat hosting en (managed) co-location verzorgd. Ik ben (samen met iemand anders) verantwoordelijk voor het directe beheer van zo'n 30 Linux servers en indirect voor een heel datacenter. Als klanten die hun eigen server beheren problemen hebben die ze niet direct kunnen oplossen, vragen ze vaak om hulp, vandaar het indirecte :). Ook doe ik veel aan research met betrekking tot Linux voor dat bedrijf.
Daarnaast beheer ik natuurlijk me eigen servers en workstations die ook allen op Linux draaien.

Dus je zou wel kunnen zeggen dat ik professioneel met Linux werk, en dat bevalt me tot nu toe prima :).

Mijn Linux 'kennis' is verder helemaal uit eigen ervaring, zonder certificatie of scholing in die richting. En vooralsnog zie ik daar het nut ook niet van in, ik vertrouw liever op me eigen ervaring dan op een papiertje.

En nee, ik heb het niet over servicez, dat doe ik daarnaast nog :P.

• OkselFris
  • Laatst online: 11-05 20:59

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Zoek eens naar boeken van Sander van Vugt.

Deel 1: Inleiding in Linux systeem beheer
Deel 2: Gevorderd systeem beheer.

Prima boeken om mee te beginnen. worden ook in veel opleidingen gebruikt.
Echter volgens mij zijn deze boeken nu nog moeilijk te krijgen.
Ik wist op het laatste nippertje beide delen te pakken te krijgen.
Maar mischien ergens 2de hands?
nero355 schreef op 21 september 2002 @ 23:37:
Kan iemand mij een goed boek voor linux aanraden ??

Om dingen als "Wat is de win.ini van linux" of wat elke map is enz. ??
Soort gevorderden boek om makkelijk van windows naar linux over te stappen ??

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• OkselFris
  • Laatst online: 11-05 20:59

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Maar dat Hobbyisme is toch enorm mooi meegenomen.
Een hobbyist heeft de lol en vaak de feeling.
Enigste wat je met zo'n gozer moet doen, is hem leren om in een produktie omgeving de kennis wel te gebruiken, maar niet de mentaliteit "even uitproberen"

Ik ben zelf juist aangenomen om mijn enorme Hobby gehalte, waar ik enorm veel kennis uit kan putten.
Natuurlijk intussen volledig professional :)

De ideale mix is gewoon een stel Hobby knapen met een paar opgeleide knakkers.
Op onze IT afdeling kan ik echt merken dat daardoor een goede wisselwerking van kennis ontstaat.

eh... ik werk in een Internationaal beursgenoteerd bedrijf. Dus IT wordt zeer serieus genomen, en hobbyen in een live omgeving is natuurlijk uit den boze.
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 21:23:
[...]
Helemaal mee eens,

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Pagina: 1