Kabel delen is toch zo moeilijk niet?!

Pagina: 1
Acties:

• Nostro
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-01-2022
Tenminste, dat hoorde ik. Nu heb ik hier een een P100 64Mb servertje gemaakt met twee netwerkkaartjes. Daaraan komen twee W98 bakken en een laptopje met W95. Zojuist ShareTheNet geinstalleerd.
Het netwerkje (met HUB) werkt, maar hoe moet ik de boel nu instellen dat ik via het ene kaartje het Net op kan, en via het andere het huisnetwerkje?

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Je stelt de server in zodat ie op het internet kan, dus het goeie netwerkkaartje de goeie protocollen (tcp/ip) met bijbehorende instellingen, waarschijnlijk gaat dat automatisch (DHCP) meegeven.
Vervolgens heb je je interne netwerk al liggen. Je zet elke client-computer op een vast non-routable ip, maak er maar 90.0.0.* van, waarbij * 2, 3, 4, etc. is. De server geef je als intern ip 90.0.0.1, subnetmask gewoon 255.255.255.0.
Vervolgens zorg je dat op alle clients 90.0.0.1 zowel de dns, als de gateway is.

Ik ben persoonlijk meer voor winproxy, daar heb ik goeie ervaring mee, All Aboard is ook rlxt.

ik neem trouwens aan dat je kabel hebt?

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
private ip's zijn
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

90.0.0.* hoort daar dus niet bij.

• Nostro
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-01-2022
Oke, so far so good.
Maar wat vul je in bij de client IP prop. onder DNS domein en host?

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 16:01
Daar het de IP nummers van je Gatewaytje invullen, die stuurt het allemaal wel door als het goed is !!!
Van de LAN kant wel te verstaan (intern)

Gewoon spullen

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:42

Dark

who tweaked the light?

In http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/47992 postte ik dit plaatje, een tijdje terug:
Afbeeldingslocatie: http://www.schouwenweb.com/dark/net.png
maar het geldt nu nog...

als het niet gaat moet je op de client met de hand je DNS Server en Default gateway op de IP van de server instellen, meestal dus 192.168.0.1

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 08:31

Gallus

Cheesy

Als ik winproxy wil installeren dan zegt ie dat win98 ICS geiinstalleerd is en dat ie daar niet compatible mee is....maar ik heb die microsoft troep net uninstalled !!!

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

waarom dan? daar kan het toch ook gewoon mee? En bij mij zei hij dat niet trouwens..

enneh, de winpproxy handleiding zegt dat 90.0.0.* dat wel is, en die geloof ik sneller.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Als je die IP range die hierboven ergens gepost hebt voorkom je het probleem dat er misschien je interne netwerk op Internet gerouteerd wordt als je foutieve instellingen hebt. Die private ip-ranges die hierboven staan worden niet gerouteerd, komen deze uberhaupt op internet terecht dan worden ze bij de eerst volgende router/switch/server niet verder gerouteerd.

En geloof mensen nu eens en ga niet af op instellingen die Winroute heeft.

Je kunt die instellingen wel gebruiken, moet je even een paar public ip adressen aanvragen en achter je kabelmodem gewoon een hubje/switch. Kost je alleen klauwen vol met geld.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Pagina: 1