Linux (Red Hat 7.3) vraagjes!

Pagina: 1
Acties:

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik heb besloten om dit weekend Red Hat 7.3 eropte zetten en Windows eraf te gooien. Ik heb een paar keer eerder met Linux gewerkt met mijn vorige Pc maar daar had ik problemen dat mijn geluidkaart niet ondersteund werd.

Maar voordat ik Linux erop ga zetten had ik nog paar vraagjes:

1. Toen ik de vorige paar keer Linux instaleerde bleek ik sommige compilers niet aangevinkt te hebben en kon ik sommige dingen niet Compile. Weet iemand welke compilers echt vereist zijn???

2. Ik ben van plan om helmaal op Linux over te stappen dus ik heb gekeken of er linux programatuur was voor de meeste dingen die ik met een Pc doe maar sommige vervangers heb ik nog niet gevonden. Dus is er een vervanger voor 3ds max of andere cad tekenprogjes??? En hoe zit het met CorelDraw? Is daar een Linux versie van want Corel doer veel met Linux.

3. Internet delen. Ik weet dat het kan maar de meeste oplossingen die ik heb gevonden werken via een Proxy. Is er ook nog een progje dat werkt als het Internet delen van Microsoft 2000/xp(router).

Dit is beetje wat me nu bij me op komt mischien komen er nog wat vragen bij maar dit is een beetje het belangrijkste

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zirus schreef op 13 september 2002 @ 16:23:
Ik heb besloten om dit weekend Red Hat 7.3 eropte zetten en Windows eraf te gooien. Ik heb een paar keer eerder met Linux gewerkt met mijn vorige Pc maar daar had ik problemen dat mijn geluidkaart niet ondersteund werd.

Maar voordat ik Linux erop ga zetten had ik nog paar vraagjes:

1. Toen ik de vorige paar keer Linux instaleerde bleek ik sommige compilers niet aangevinkt te hebben en kon ik sommige dingen niet Compile. Weet iemand welke compilers echt vereist zijn???
Gewoon alles dat standaard wordt geïnstalleerd als je kiest voor development packages. Je moet in ieder geval GCC hebben.
2. Ik ben van plan om helmaal op Linux over te stappen dus ik heb gekeken of er linux programatuur was voor de meeste dingen die ik met een Pc doe maar sommige vervangers heb ik nog niet gevonden. Dus is er een vervanger voor 3ds max of andere cad tekenprogjes??? En hoe zit het met CorelDraw? Is daar een Linux versie van want Corel doer veel met Linux.
Er zijn een aantal tekenprogramma's voor Linux
De bekendste is The Gimp, en zit zeker bij RedHat.
3. Internet delen. Ik weet dat het kan maar de meeste oplossingen die ik heb gevonden werken via een Proxy. Is er ook nog een progje dat werkt als het Internet delen van Microsoft 2000/xp(router).

Dit is beetje wat me nu bij me op komt mischien komen er nog wat vragen bij maar dit is een beetje het belangrijkste
Internet delen is zo'n beetje de meest gestelde vraag. Gebruik de search zou ik zeggen. Het is ook een onderwerp waar gigantisch veel howto's over zijn, vooral RedHat gerichte Howto's. Gewoon zoeken.

Btw. als je vragen hebt zoals "Welke development zooi heb ik nodig", "Wat is een goede Corel draw vervanger" en "Hoe moet ik me internet delen?" ben je naar mijn mening nog lang niet aan een volledige overstap naar Linux toe. Ik raad je daarom aan om het maar eens rustig aan te doen, en eerst Windows en Linux gewoon naast elkaar gebruiken, je gaat gegarandeerd tegen meer dingen aanlopen en het is veel uitzoekwerk. Pas als je geen newbie meer bent, dan kun je helemaal over. Windows gebruiken is geen schande, alleen Linux gebruiken is echt niet stoer, een rustige overstap is op langere termijn echt veel prettiger.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 22:21
zirus schreef op 13 september 2002 @ 16:23:

2. Dus is er een vervanger voor 3ds max of andere cad tekenprogjes??? En hoe zit het met CorelDraw? Is daar een Linux versie van want Corel doer veel met Linux.

3. Is er ook nog een progje dat werkt als het Internet delen van Microsoft 2000/xp(router).
1. Aanvinken bij install :) Anders achteraf installeren als je het nodig hebt. GCC er meteen al bij zetten. (Raad je aan alles er in 1x bij te zetten ivm verwijzingen)

2. Tuurlijk. Ik heb geen idee, maar mijn vriend Google vast wel ;)

3. Standaard IP tables, anders (standaard) SQUID proxy.

[ Voor 0% gewijzigd door raymondw op 13-09-2002 16:44 . Reden: een typo/ wel meerdere zie ik... ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Verwijderd

Als aanvulling op je tweede vraag kun je eens kijken op http://freshmeat.net/browse/109/?topic_id=109 voor wat het CAD gedeelte betreft.
Internet delen doen we op Linux sinds 2.4 met iptables. Als je daar op zoekt zul je ongetwijfeld een waslijst aan onderwerpen vinden.

Verwijderd

Voor 3D wordt blender veel gebruikt.

Maargoed, nogmaals (zoals svdmeer ook al zei): dualboot. Da's echt het prettigst om aan linux te wennen... Als je na een tijdje windows niet nodig denkt te hebben kun je 't er dan alsnog afgooien. :Y).

• Niakmo
Ik heb momenteel Dual Boot op de andere PC en ik heb me al aardig aan Linux gewend daaarom wou ik nou volledig overstappen op Linux. Er waren alleen wat progjesdie ik fijner vond om onder windows te gebruiken.

Van the Gimp weet ik het. Blender geeft niet echt realistische renders toch?? En welke programmas zijn gratis van Corel???

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:08
svdmeer schreef op 13 september 2002 @ 16:27:
Er zijn een aantal tekenprogramma's voor Linux
De bekendste is The Gimp, en zit zeker bij RedHat.
The Gimp is niet echt vergelijkbaar met Coreldraw of 3DS Max. The Gimp is meer vergelijkbaar met b.v. Photoshop. Maar goed er zijn vast wel proggies te vinden die wel vergelijkbaar zijn. Geen idee 'kzit niet zo in die scene.

• Niakmo
Bij coreldraw zit wel een soort gelijk Photoshop achtig progje maar ik mijn laaster corel was 7 ofzo daarna gebruikte ik alleen maar Photoshop maar the Gimp is een goed progje maar ik zocht meer iets van een cad of 3d progje zoals Autocad en 3dsmax/maya/etc.
Ik heb Linux nu goed draaiende al heeft hij wat problemen met mijn logitech muis maar nu heb ik hem in de ps/2 poort gestopt inplaats vna usb en nou doet hij het wel en minn gForce 4 is nog niet geod ondersteund maar ik ga ze de drivers van nVidia site downe.

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:36

harlekein

Creator Owner

Ik wil dus ook een dualboot gaan installeren. Hoeveel ruimte heeft Linux RedHat nodig? En dan niet alleen de installatie, maar met programma's voor tekstverwerken, grafische bewerkingen, mail, internet, mediaspelers, etc erbij.

En heeft Linux nu ook een eigen bestandssysteem?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
als je een beetje flexibel wilt zitten moet je in elk geval meer dan 10gb pakken, anders heb je niet eens de ruimte om even een film oid uit te pakken. Meer is natuurlijk nooit weg :)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Device schreef op 14 september 2002 @ 13:36:
En heeft Linux nu ook een eigen bestandssysteem?
Ik weet niet beter dat Linux altijd al een eigen bestandssysteem heeft. Tot ongeveer anderhalf jaar geleden was dat meestal ext2, maar tegenwoordig kun je kiezen uit oa ext2, ext3, reiserfs, JFS, XFS. Er zijn versies die je op FAT kunt installeren, maar meestal is ext2/ext3 vrij standaard.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2002 13:46 . Reden: typo ]

Verwijderd

zirus schreef op 14 september 2002 @ 13:35:
Bij coreldraw zit wel een soort gelijk Photoshop achtig progje maar ik mijn laaster corel was 7 ofzo daarna gebruikte ik alleen maar Photoshop maar the Gimp is een goed progje maar ik zocht meer iets van een cad of 3d progje zoals Autocad en 3dsmax/maya/etc.
Ik heb Linux nu goed draaiende al heeft hij wat problemen met mijn logitech muis maar nu heb ik hem in de ps/2 poort gestopt inplaats vna usb en nou doet hij het wel en minn gForce 4 is nog niet geod ondersteund maar ik ga ze de drivers van nVidia site downe.
Van maya is ook een linux versie tegenwoordig, maar die is niet gratis.
Ze hebben wel de gratis maya personal edition, maar die is er weer niet voor linux :(
Verder is Corel zover ik weet zo goed als gestopt met linux programma's. Ze hebben corel linux verkocht aan een ander bedrijf en van coreldraw pakketten voor linux heb ik de laatste tijd ook niks meer gehoord. Zijn die er wel ooit geweest of is het bij plannen gebleven? Ik geloof dat ze nooit verder zijn gekomen dan een corel wordperfect die half onder wine draaide.

• Niakmo
Dat is minder.
Je kan red hat makkelijk onder een dualboot draaien je kan een minimale instaltie vna 1 gig ofzo en dan heb je ongeveer alles wat je nodig hebt je kan ook nog minder bij alleen KDE of Gnome installe.

Ik heb de helfd vna mijn 80 gig voor linux gereserveert en de andere helft is ntfs fielsystem met mijn mp3 en divxjes enz.. . Hoe kan ik nou die grote 40gig (windows) partitie mounten onder linux ik kan hem nergens vinden om te mounten maar fdisk zegt wel dat hij bestaat.

Verwijderd

Typ eens in
code:
1
mount

Verschijnt er een lijstje met alle gemounte drives incl mountpoints (= dir waar je je partitie zou kunnen benaderen)

Verwijderd

Voor het mounten van NTFS partities heb je NTFS support nodig in je kernel. Volgens mij is dat ook nog steeds readonly, want schrijven op een NTFS partitie is nog steeds zwaar experimenteel en levert nog steeds corrupte NTFS partites op. Tenminste zo was het de laatste keer dat ik er naar keek. Misschien is het beter je data die je wel delen tussen op een fat32 partitie zet. Daar kunnen zowel windows als linux zonder problemen op lezen en schrijven.

• Niakmo
Dus ik moet de kernel dus met NTFS support opnieuw compile of kan het ook makkelijker ik heb nou een standaart instaltie gedaan van Red Hat 7.3. En als ik mount staat de NTFS partitie er niet bij.
Is er een mogelijk heid dat ik de NTFS partie om kan zetten in FAT of verkleinen zonder dat de data ervan verloren gaat???

Verwijderd

Misschien dat dat wel gaat met Partition Magic. FAT32 partities zijn voor gebruik in combinatie met Linux beter aangezien je daar wel Read & Write support hebt.
Je kunt
code:
1
modprobe  ntfs

eens proberen.

• Niakmo
Ik krijg als foutmelding.
code:
1
modprobe: Can't locate module ntfs

Dus ik dnke dat ik dan geen NTFS support heb. Is er ook een gratis dos progje die het zelfde kan als Partition Magix angezien je daar voor moet dokken en Windows moet hebben.

Verwijderd

Dat lijkt op geen NTFS support. Dat wordt dus een kernel bakken. Gratis partitiemanagers die NTFS kunnen resizen ken ik niet, maar dat zegt niet dat ze er niet zijn. Wat je ook kunt doen is een kernel maken die wel ntfs support heeft. je bestanden kopieren naar een andere partitie en dan die ntfs zut vervangen door een ander fs.
Aangezien je windows er toch af wilt gooien is het handiger om ntfs als module te bakken zodat je die zooi niet standaard in je kernel hebt . Met modprobe kun je deze dan laden, je schijf mounten, kopieren, unmounten, partitioneren, formatteren, opnieuw mounten en je bestanden weer terug zetten.

• Niakmo
Ik heb windows er al afgegooid dus daar ligt het eigenlijke problemen. Maar als ik de kernel dan met NTFS supprt compile kan ik de bestanden copieren naar de linux partitie en dan de ntfs omzetten naar fat of ext2 en terug zetten.
Ff een een doc vinden hoe ik NTFS support kan krijgen.

Verwijderd

Zoek naar een kernel compile HOWTO zou ik zeggen. NTFS staat gewoon in het rijtje van filesystems en kun je aanzetten. http://tldp.org/HOWTO/Kernel-HOWTO.html lijkt me wel een leuke plek om te beginnen. :)

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Mijn plan is het volgende: [rml][ PM7] Aantal vragen[/rml]

Nu nog een vraag. Welke bestandssysteem kan ik het best gebruiken voor Linux? Maakt het veel uit? Ik merk dat NTFS voor XP toch beter werkt. Ik neem aan dat Linux toch verschillen heeft in dit soort zaken.

Verwijderd

Ik zou lekker ext3 gebruiken. Dat heeft journalling en is stabiel. Bovendien wordt het in de meeste distro's ondersteund en is backwards (ext2) compatible. Eerst maar eens leren werken met Linux en dan kun je zaken als XFS of zo overwegen :)

• Niakmo
Ik heb hier een thread gevonden ofer NTFS onder Linux ga het zelf zo uitproberen

http://www.getlinuxonline...stro/RedHat/ompntfs2.html

Weet mischien iemand welke muis ik moet kiezen om mijn Logitech optic scroll mouse helmaal werkend te krijgen nou doet de scrool wheel het niet?

Verwijderd

Dit is wel te vinden op het forum hier maar oke, in je XF86Config(-4)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "InputDevice"

# Identifier and driver

Identifier  "Mouse1"
    Driver      "mouse"
    Option "Protocol"    "IMPS/2"
    Option "Device"      "/dev/input/mouse0" <-- die kan anders zijn bij jou
    Option "Buttons"     "5"   
    Option "ZAxisMapping" "4 5"

• harlekein

harlekein

Creator Owner

In de review wordt gesproken over 1 CD. Op de RedHat site over 3 cd's. In de FTP zie ik ook 3 ISO's voor I386. Ik neem aan dat ik ze alle 3 nodig heb?

Verwijderd

Ik weet niet zeker of je 3 ook nodig hebt maar ik zou ze idd alle drie maar downloaden. Dan heb je mm compleet. De SRPMS (ook 2 iso's ) heb je niet nodig.

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Mooi, bedankt. 1854 MB. Ben nu aan het downloaden. Ik zal 'm vanacht wel z'n gang laten gaan. :z

Als de snelheid wat omhoog gaat kan ik morgen al aan de slag. Geeft mij de kans om nog wat naslagwerken te lezen.

• Niakmo
Bij de instalatie heb je ze alle 3 nodig als je alle minimale benodigdheden instaleerd. Van welke ftp ben je ze aan het downe?? Ik heb nog 2 snelle zou voro jek unne opzoeklen als je wilt?? Ik heb ze van de tU twente ftp gehaald met 180 kb/sec .

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Ik heb 'm nu via de officiele en dat gaat niet veel harder dan 25 kb/s. Nu kan ik via ADSL tot 56, dus dat is zonde.

Nog meer vragen: Ik las via de search over dualboot. Wat is het verschil tussen LILO en Grub? En heb ik een aparte Swap partitie nodig?

edit: Ik heb zelf even tussen de mirrors gekeken en dat is inderdaad een goed idee. Het gaat nu was sneller.

• Niakmo
Swap heb je zoiezo nodig. Je swap moet groter dan je ram zijn anders krijg je prestatie verlies. Dus als 512 ram hemt moets je bijv 600 mb voor swap nodig. Tijdens de instaltie van Red Hat kan je kiezen voor autopartition vna de ruimte die nog niet gepartitioneerd is dan doet hij dat allemaal automatisch.

Ik weet niet of er veel verschil zit tussen Lilo en Grub. Heb ze bijde ooit gehad en nooit veel problemen mee gehad.

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Maar ik heb 2 partities die ik wil laten zoals het nu is. (Zie link naar die andere topic) Mijn derde partitie wordt dus 9GB en voor Linux. Maar als ik die partitie selecteer doet RedHat niks met mijn andere partities en wordt dit wel goed ingesteld?

Ik heb nu 256 MB RAM. Dus 300 MB? Ik zit al een tijd te denken om wat extra geheugen te kopen, dus misschien wel verstandig om het ruim te nemen en gewoon voor 600 MB te kiezen.

Oh ja, en die MD5SUM check heeft geen extensie. Nu weet ik dat dat niet ongebruikelijk is voor Linux, maar ik kan de ISO's dan nog niet checken. Kan dat wel voor ik de installatie start? Dat staat niet in de review helaas.

• Niakmo
Fie 9 gb is nu FAT. In Fdisk kan je die partitie weghalen dna heb je 9 Gb ongepartitioneerdde ruimte. Bij de instaltie kan je kiezen dat hij die 9 gig indeelt een Boot Swap en Hda1. In linux hebj e geen stations aanduidingen dus je hoeft hem geen C te noemen. Je andere schijven zijn NTFS en die zul je meestwaarscheinlijk niet kunnen zien in Linux. Ik ben er nou mee bezig om ze wel gezien te krijgen :D.

• Niakmo
De servers

ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/redhat/linux/7.3/en/iso/i386/

ftp://ftp.nluug.nl/site/f...at/linux/7.3/en/iso/i386/

Als je download accelerator gebruikt kan je het best voor nluug kiezen wnat dan kan je meerdere keren connecten.

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Ik gebruik nu WSFTP. Ik heb gewoon de server veranderd en heb resume gedaan. Dus dat gaat goed.

Ik ben al bezig geweest met Partition magic. Ik heb met succes mijn XP partitie kleiner gemaakt. Ik heb nu een grote FAT32 partitie met al mijn zooi. Dus de besturingssystemen staan straks helemaal los van elkaar en gaan wel met dezelfde opslag aan de gang.

Ik zal de 3e partitie wel verwijderen en RedHat de partities daarvoor laten indelen. Als het goed is kan ik morgen gewoon aan de slag. Eindelijk van M$ af. Nou ja, nog niet helemaal, maar het begint erop te lijken.

• Niakmo
Denk maar niet dat je meteen de eerste dag met linux aan de slag kan. Ik heb het meerdere keren overnieuw moeten instaleren. een lijst met console commands is ook handig voor het compile en uitpakken van bestanden. Een naslag boekje kan ook geen kwaad, heb er momenteel 3 uit de boek geleend :D

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Die boeken zal ik maandag eens in de bibliotheek opzoeken dan.

Maar waarom meerdere keren installeren? Kan het niet gewoon in één keer goed? Of zeg ik nu iets heel geks? :?

Verwijderd

Dat is een Windows trekje volgens mij dat maar opnieuw installeren >:) Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, aangezien je als je begint met Linux waarschijnlijk lastig de tools en files kunt vinden waar je zaken kunt corrigeren als het niet helemaal zo gaat als dat je dat graag zou willen. Normaal gesproken is het bij mij een kwestie van installeren, configureren, nieuwe kernel bakken, installeren van updates en dat was het wel :)

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Device schreef op 14 september 2002 @ 18:13:
Maar ik heb 2 partities die ik wil laten zoals het nu is. (Zie link naar die andere topic) Mijn derde partitie wordt dus 9GB en voor Linux. Maar als ik die partitie selecteer doet RedHat niks met mijn andere partities en wordt dit wel goed ingesteld?
Meestal is het makkelijkst om ongepartitioneerde ruimte over te laten voor GNU/Linux. Dan kun je in de installer van de distro van keuze de juiste partities aanmaken (of aan laten maken). Op die manier loop je het minste risico op fouten (zoals het verwijderen van verkeerde partities bijvoorbeeld).
Ik heb nu 256 MB RAM. Dus 300 MB? Ik zit al een tijd te denken om wat extra geheugen te kopen, dus misschien wel verstandig om het ruim te nemen en gewoon voor 600 MB te kiezen.
Dan zou ik 512 MB swap nemen. Strikt gesproken moet je twee keer zoveel swap als geheugen hebben, maar als je erg veel geheugen hebt (als in: veel meer dan eigenlijk nodig is) dan kun je met minder swap volstaan. Zo is 2 GB swap als je 1 GB ram hebt niet nodig (tenzij je echt zware dingen gaat doen zodat die 1 GB ram geen luxe is).
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 19:19:
Dat is een Windows trekje volgens mij dat maar opnieuw installeren >:)

Ik heb het in het begin ook gedaan hoor.
Gewoon een kwestie van zoveel mogelijk prutsen en zo een rotzooi van je install maken zodat een herinstall veel makkelijker is dan alles fixen :)
Ach, hoort gewoon bij het leerproces.

• Niakmo
Ik heb er niet zo veel problemen mee met een os er overnieuw op te zetten het is zo gedaan en data raak ik niet kwijt omdat het op andere partitie staat. En met windows moest ik wel elke maand formateren en windows er overnieuw op zetten :)

• Niakmo
Ik heb de kernel overnieuw gecompiled met NTFS read support. Ik heb toen een image van 1 mb gekregen (kan dit kloppen???) Ik heb hem in /boot geplaats en met grup loader aangepast om die image te laden maar als ik gam dan opstart doet hij het niet.

dit is mijn grub.conf de laaste is mijn gecompilde kernel

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,0)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda3
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.18-10)
    root (hd0,0)
    kernel /vmlinuz-2.4.18-10 ro root=/dev/hda3 hdd=ide-scsi
    initrd /initrd-2.4.18-10.img
title Red Hat Linux (2.4.18-3)
    root (hd0,0)
    kernel /vmlinuz-2.4.18-3 ro root=/dev/hda3 hdd=ide-scsi
    initrd /initrd-2.4.18-3.img
title Red Hat
    root (hd0,0)
    kernel /vmlinuz-2.4.18-10 ro root=/dev/hda3 hdd=ide-scsi
    initrd /bzImage

ik heb nou bzImage verandert in bzimage.img was domme fout nou start hij wel op maar ik heb nog steeds geen ntfs support :? ligt het aan mijn bootloader of zal ik de image overnieuw moeten compilen. Weet er iemand nog goede HowTwos om de kernel te compile??

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Je hebt NTFS aangezet in de kernelconfig?
Heb je al geprobeerd je Windows partitie te mounten?

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Ik ben nu bezig met het herdownloaden van CD 2. Voor de 3e keer. :/

Maar over dat opnieuw installeren.. Dat is bij mij niet de bedoeling. Ik weet dat veel mensen dat wel doen, maar ik zit nog steeds op een prima draaiende XP install van 8 maanden oud.

Natuurlijk is dat ook door de jarenlange windows ervaring, maar als ik op Linux ben ik zeker niet van plan om elke 2 weken opnieuw te beginnen. Daar ben ik geen tweaker voor geworden.

Ik geef niet gauw op en zal eerder gewoon voor een herstelling kiezen dan een format. Ik houd wel bij wat ik doe. Maar hoe stabiel is Linux wat dat betreft? Hoe snel wordt het een puinhoop? Als ik experimenteer met drivers en instellingen, waar moet ik dan mee oppassen?

Verwijderd

Zorg dat je vooral van je home dir en van je /etc dir een backup maakt voordat je gaat experimenteren. Als je weet waar je mee bezig bent zal de puinhoop niet voorkomen, maar in het begin is een foutje zo gemaakt. Maar dan leer je dan wel weer van.. :)

• Niakmo
Als iets het bij mij niet doet dan vind het gewoon makkelijkst om Windows/Linux overnieuw te installe. Al mijn date staat op een partitie zonder besturings systeem. En als windows niet meer stabiel loopt of langzamer loopt dna is herinstalle het makkelijkst !!

En over het kernel compile ik heb NTFS support aangezet en daarna gecomiled ik kreeg toen een Image van 1 mb is dit niet aan de kleine kant????

• harlekein

harlekein

Creator Owner

- Hoe laat ik Linux opstarten met num lock standaard aan?

edit: Nog meer vragen:

- Hoe kan ik asci tekens op het scherm toveren? Alt plus numpad keys werken niet.

- Bij heel veel handelingen vraagt het systeem om het root password. Is dit uit te zetten of zo in te voeren dat dat niet elke keer opnieuw moet?

• Niakmo
Dat heb ik ergens gezien maar ben naam van het bestandje kwijt als ik er nog eens langs kom dan zeg ik het wel.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Device schreef op 16 september 2002 @ 14:23:
Natuurlijk is dat ook door de jarenlange windows ervaring, maar als ik op Linux ben ik zeker niet van plan om elke 2 weken opnieuw te beginnen. Daar ben ik geen tweaker voor geworden.
Ik geef niet gauw op en zal eerder gewoon voor een herstelling kiezen dan een format.
Nouja, dat is ook prima, maar de ervaring leert dat bijna iedereen wel een keer herinstallt tussen zijn beginnerstijd en (ervaren) gebruikerstijd.
Maar hoe je het voor de rest doet is persoonlijk.
Ik houd wel bij wat ik doe.
Verstandig :)
Maar hoe stabiel is Linux wat dat betreft? Hoe snel wordt het een puinhoop?
Niet zo bijster snel, al hangt het er vanaf wat je doet (uiteraard). Het meeste aandacht verdient waarschijnlijk het installeren van software; als je bijvoorbeeld een source-tarball download en klakkeloos compiled en installed dan heb je bijvoorbeeld dat je package manager (if any) daar niet van op de hoogte is, en je loopt op die manier het risico dat je onbedoeld files overschrijft bij het installeren.
Het is overigens de vraag hoe erg zo'n puinhoop het werken van je systeem beinvloedt... Mijn ervaring is dat je je systeem flinke schade kunt toebrengen voordat het unfixable is ;)
Wel leuk verhaaltje: http://www.justpasha.org/folk/rm.html
Als ik experimenteer met drivers en instellingen, waar moet ik dan mee oppassen?
Zorg voor backups van files die je overschrijft of wijzigt.
Onderzoek wat de beste methode is om software installeren: dus niet de source van een kernel-module gaan downen en compilen als de module in kwestie al gewoon bij je distro zit bijvoorbeeld.
zirus schreef op 16 september 2002 @ 15:51:
En over het kernel compile ik heb NTFS support aangezet en daarna gecomiled ik kreeg toen een Image van 1 mb is dit niet aan de kleine kant????

Mijn kernel-images zijn meestal rond de 700-800 KB, dus nee, dat valt wel mee :)
Het hangt vooral af van wat je allemaal aan en uit hebt staan in je kernelconfig, en default kernels zijn altijd groot, omdat daarin veel opties aanstaan, om maar op zoveel mogelijk hardware te werken.
Device schreef op 16 september 2002 @ 16:36:
Hoe laat ik Linux opstarten met num lock standaard aan?

Ehm, console weet ik zo snel niet, voor X kun je het afaik ergens instellen in je X config.
Misschien wat googlen ;)

• harlekein

harlekein

Creator Owner

deadinspace: Bedankt. Hoewel ik met num lock er nog niet uit ben.

zirus: Ik heb die link van jou gevolgd ivm NTFS support. Daar moet ik eerst de kernel source voor downloaden, maar die kan ik niet vinden of ik weet niet waar ik moet zoeken. Waar heb jij die vandaan? Van het kernel compilen snap ik zoiezo niet zo veel... Waar vind ik de laatste kernels? Moet ik die altijd zelf compileren?

FAT32 heb ik wel al aan de praat.

edit: Te vroeg gejuigd. Ik mag in bepaalde directories van mijn FAT32 partitie niet schrijven van Linux. Ik heb geen beperkingen in Windows erop gezet. Wat kan hier de aanleiding van zijn?
Pagina: 1