Toon posts:

Speakerset 5.1 aansluiten dvd (stand alone)

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb een dvd speler gekocht (stand alone) van Deawoo. Deze heeft een Dolby DTS 5.1. uitgang. Er zitten 2 uitgangen op, optisch ( Toslink) en Coaxiaal. Nu heb ik een surroundsetje 5.1 gekocht (speakers) , maar deze is eigenlijk voor de pc. Hoe kan ik hem nu aansluiten? Zou ik hem ook via een 5.1 geluidskaart kunnen aansluiten, dus optisch 5.1 --> geluidskaart audio in --> geluidskaart audio uit --> speakerset?
zou dat kunnen? Het probleem is dus dat er maar 1 kabel (optisch of coaxiaal) uit de dvd speler komt, terwijl de speakerset ( voor de pc origineel ) 3 ingangen heeft.
(wat een verhaal he?) Of zijn er andere manieren voor?
Alvast bedankt!!

Raschid

Verwijderd

nee dat gaat niet

je moet een speakerset hebben die een optische of coaxiaal ingang heeft
de speakers hebben dan een ingebouwde dts decoder

verder heeft jouw dvd speler geen 5.1 analoog uitgangen ?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 10:15
Dit komt wel vaker langs, maar omdat ge nieuw bent zal ik het even kort uitleggen.

Helaas, dat gaat niet werken. De DVD speler stuurt een digitaal signaal uit en de speakerset heeft alleen een zogeheten analoge 5.1 ingang. Ofwel, het digitale signaal moet worden gedecodeerd naar een analoog 5.1 signaal. Hiervoor heb je een decoder nodig. Een geluidskaart zal echter geen digitale signalen van buitenaf decoderen (via de digi in).

Wat heb je dan nodig?
Een speakerset met een digitale ingang. De speakerset heeft dan een eigen decoder ingebouwd. Maar zover ik begrijp heeft die van jou dat niet.
Andere optie is een DVD speler met een interne decoder. Dit is te herkennen aan de analoge 5.1 uitgang op de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.dvd.nl/images/woordenlijst/yamakawa.jpg
Links zitten 6 cinchaansluitingen (ookwel tulpstekkers) voor de 5.1 output. Daarnaast zit een gewone stereo uitgang. En rechts daarvan zit een optische en coaxiale uitgang welke je eerder al noemde. Dat linkerstuk heb je nodig, anders gaat het niet lukken.

Een PC speakerset kun je dus best op een standalone dvd speler aansluiten, mits je de juiste aansluitingen en decoders hebt. Een digitale ingang op de pc speakerset, of een analoge 5.1 uitgang op de DVD speler.

[ Voor 0% gewijzigd door ShittyOldMan op 13-09-2002 00:17 . Reden: laat dat kort maar zitten ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Dit topic is gesloten.