Quake 3 + ALSA probleem

Pagina: 1
Acties:

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17
Heb een tijdje geleden een nieuwe geluidskaart gekocht (Terratec DMX XFire-1024). Werkt prima met ALSA-drivers (had ik van tevoren gecheckt).

Alleen krijg ik op geen manier Quake 3 meer aan de praat met geluid.

Starten zonder geluid werkt prima, crasht nooit, maar zonder geluid kun je uiteraard geen Quake spelen. Met m'n oude geluidskaart (OSS driver) werkte het altijd goed. Mijn nieuwe geluidskaart heeft geen OSS drivers (AFAIK), dus het moet wel met ALSA.

Als ik Quake 3 start, krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
[...]
------ sound initialization -----------
/dev/dsp: Broken pipe

Received signal 11, exiting...

Er draait geen artsd of andere sound daemon. Ik heb de snd-pcm-oss kernel-module geladen (zodat apps die geen ALSA ondersteunen toch moeten werken via OSS-emulatie). Alle andere geluids-applicaties werken hier prima mee, bv. mpg123, en bij xmms kan ik OSS of ALSA kiezen, werkt beide (als gewone user).
Als ik artsd start en probeer quake te starten met 'artsdsp quake3' (een truc waar tuxracer intrapt), gebeurt hetzelfde, het werkt niet.

Alleen Quake 3 dus niet. Uiteraard heb ik al met google en op GoT gezocht, maar dit probleem heb ik niet gevonden (wel een hoop andere probs :) met quake 3 in Linux maar niet iets vergelijkbaars)

Iemand een idee?

Verwijderd

Welke alsa drivers gebruik je? Er schijnen problemen te zijn met sommige beta alsa drivers....

• Renegade
  • Laatst online: 14-10-2020
Dit lijkt enigzins op het probleem dat ik zelf heb. Ik kan Q3 prima starten vanuit KDE (shortcut of vanuit 'run command'), maar krijg dan dezelfde melding als jij hebt. Start ik Q3 echter vanaf de konsole, dan komt er gewoon geluid uit.

Misschien kun je eens proberen om Q3 vanaf de console te starten, en zo te kijken of het misschien hetzelfde probleem is? :)

[ Voor 0% gewijzigd door Renegade op 12-09-2002 16:33 . Reden: geen shift inhouden als je een 3 er neer wilt zetten :+ ]

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Wilke
Momenteel alsa-driver-0.9.0_rc2 (onder Gentoo)

Tips voor welke versie dan misschien wel zou werken (ouder/nieuwer?)

• Wilke
Renegade schreef op 12 september 2002 @ 16:29:
Misschien kun je eens proberen om Q3 vanaf de console te starten, en zo te kijken of het misschien hetzelfde probleem is? :)
hoe bedoel je 'vanaf de console', als in 'textmode' :?

Dan krijg ik uiteraard een melding dat 'ie het X display niet kan openen (duh...)

Verwijderd

nee, hij bedoeld onder x in een xterm quake opstarten....dan kan je de output zien.
Verder zijn de 0.9 drivers beta....de stable versie is 0.5 als ik me niet vergis, probeer het daar eens mee....
(alhoewel die drivers niet echt om over naar huis te schrijven zijn)

• Renegade
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 16:39:
nee, hij bedoeld onder x in een xterm quake opstarten....dan kan je de output zien.
Dat was dus inderdaad wat ik bedoelde :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Wilke
Euh, tja...hoe denk je dat ik anders aan die error-message kom dan :?

Uiteraard start ik 'm op vanuit een shell. En nee, hij werkt zo dus niet inderdaad :)

Ik wil de rest van de output er wel bij zetten als dat iets helpt, maar kan me niet voorstellen dat daar boeiende info bijzit.

Verwijderd

The wierd thing is that Mandrake uses alsa and both quakes worked fine
there. Mandrake uses alsa version 0.5.10b AFAIK
Dat bedoel ik...

• Renegade
Zonde, anders was het misschien meteen de oplossing voor mijn probleem geweest. Is er niet toevallig een ander process wat je /dev/dsp bezet?

btw, volgens deadinspace in draadje: [rml][ LiNuX] Quake 3. Signal 11 received, exiting...[/rml]
kon of mocht zitten. De CPU blokkeert dat, licht de kernel in, en de kernel stuurt het process een SIGSEGV (signal 11), waarvan de default actie 'afsluiten' is.
Een segv kan heel veel oorzaken hebben: brakke hardware (met name ram), bug in het programma, progs en libraries die elkaar verkeerd begrijpen... enz.

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Verwijderd

ow, en een ander idee is misschien om de cvs versie van alsa te compilen en installeren, dat schijnt ook een hoop problemen te verhelpen.

Verwijderd

ALSA's OSS emulatie is hopelessly broken, en bovendien zijn ALSA's verschillende versies binary incompatible.

/me heeft 't niet zo op ALSA...

• Wilke
Okay, kijk daar heb ik wat aan (hoop ik tenminste :) )

* Wilke gaat het meteen even proberen

• Wilke
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 16:54:
ALSA's OSS emulatie is hopelessly broken, en bovendien zijn ALSA's verschillende versies binary incompatible.

/me heeft 't niet zo op ALSA...
Nee, en anders ik wel niet, maar ja, wat wou je anders doen als er geen OSS driver is en je er toch wel blij van wordt dat je geluidskaart in Linux werkt? :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 16:39:
Verder zijn de 0.9 drivers beta....de stable versie is 0.5 als ik me niet vergis, probeer het daar eens mee....
(alhoewel die drivers niet echt om over naar huis te schrijven zijn)
0.5 is oud, 0.90rc3 werkt toch wel even beter... :)

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

ik heb hetzelfde probleem, ik heb er een scriptje voor runnen die eerst alsa unload dan oss drivers laad geluidsniveau goed zet en bij afsluiten van q3 unload ik oss weer en start alsa weer.
het is wel omslachtig maar een echt oplossing is er nog steeds niet :'(

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Renegade
kun je dat scriptje eens online zetten? Dat zou misschien een (deel)oplossing voor mij kunnen zijn :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
* _JGC_ heeft dat ding gewoon met de OSS module voor Cirrus CS4294 draaien :)

code:
1
<M>   Crystal SoundFusion (CS4280/461x)

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:35
Het probleem schijnt te zitten in het feit dat de cs46xx ALSA-module geen mmapped IO ondersteunt en Q3 is een van de weinige apps die dat nodig hebben. Ik liep er zelf ook tegenaan vorige week, de enige oplossing is om de OSS-module te gebruiken.

• Wilke
Ehhmmmmm ja....welke OSS module is dat dan precies? Want er is wel *een* Crystal Sound driver, maar dat is voor een heel ander type-nummer.

Is er een OSS-driver module voor de cs46xx die in mijn Terratec XFire 1024 zit?

Verwijderd

modprobe cs46xx

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wilke schreef op 13 september 2002 @ 04:11:
Ehhmmmmm ja....welke OSS module is dat dan precies? Want er is wel *een* Crystal Sound driver, maar dat is voor een heel ander type-nummer.

Is er een OSS-driver module voor de cs46xx die in mijn Terratec XFire 1024 zit?
Ehm, heb je ff gekeken welke quote ik uit mn make menuconfig haalde? Die heb jij daar ook hoor!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

OSS is toch shareware? iig maar 20 min. doet ie het.

Ik heb dit probleem dus ook gehad.. (zie draadje in post renegade) ik kan het zo weer veroorzaken als ik wil, ik hoef alleen me SBLive! er maar in te zetten en ik heb een signal 11 met quake... maar andere programma's werken wel met geluid.

Alleen als ik met de SBLive! de OSS drivers pak werkt het maar daar werd ik helemaal simpel van omdat die maar 20 minuten werken... :(

edit:

Check ook ff dit draadje.. [rml][ Mandrake 8.2] Segmentale fout ?[/rml] pagina 3 de eerste message zie je dat ik quake weer aan de praat kreeg,.. er wordt in deze totale draad best wel erg veel uitgelegd over signal 11's enzo.. wellicht helpt het iets ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

DeMoN schreef op 13 september 2002 @ 09:37:
OSS is toch shareware? iig maar 20 min. doet ie het.
OSS API is free, de drivers van opensound.com zijn daar een commerciele implementatie van, de drivers in de linux kernel een GPL implementatie...

Dat heb ik volgens mij al eens gezegd. :P.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 10:01:
[...]

OSS API is free, de drivers van opensound.com zijn daar een commerciele implementatie van, de drivers in de linux kernel een GPL implementatie...

Dat heb ik volgens mij al eens gezegd. :P.
misschien heb je het wel is eerder gezegd... je verhaal lijkt ook nie zo moeilijk,.. maar ik snap er geen FUK van!!!111

:P

Dus ik moet googlen naar de OSS API drivers??

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

quake3 1.31 werkt bij mij wel goed met sb live en alsa 0.90 :?

wat is trouwens de beste geluidskaart qua geluidskwaliteit die goed onder linux met alsa werkt? (want aan de berichten te zien kun je beter geen XFire 1024 kopen :))

Verwijderd

DeMoN schreef op 13 september 2002 @ 23:26:
misschien heb je het wel is eerder gezegd... je verhaal lijkt ook nie zo moeilijk,.. maar ik snap er geen FUK van!!!111
Ah, kijk! ;).

Nou kijk, je hebt dus twee dingen in OSS - je hebt het protocol, dat is dus de beschrijving van de manier waarop de drivers moeten worden geprogrammeerd en waarop programma's de drivers aanspreken.

Dat is de Application Programming Interface, dus de OSS API.

die beschrijving is dus niet commercieel, maar is vrij verkrijgbaar voor iedereen, o.a. op www.opensound.com

Daarnaast heb je dus drivers die dus aan het OSS protocol voldoen, zoals bijvoorbeeld de commerciele drivers die op opensound.com verkrijgbaar zijn. Die zijn dus commercieel. Ook heb je OSS drivers die in de linux kernel zijn, die zijn GPL. Die voldoen dus allebei aan de OSS specificaties (de API), maar de een is commercieel en de ander niet. Snappie? :Y).
Dus ik moet googlen naar de OSS API drivers??
Nee, gewoon een standaard 2.4.x kernel downloaden van http://www.kernel.org/, daar zitten de drivers in. :).

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

code:
1
2
3
[megalodon@demon megalodon]$ uname -a
Linux demon 2.4.18-6mdk #1 Fri Mar 15 02:59:08 CET 2002 i686 unknown
[megalodon@demon megalodon]$

Die drivers heb ik dus al. XMMS draait hier namelijk op.

Maar waar is dan bijvoorbeeld artsd en esound en weetik ud allemaal goed voor.

Net zoals de emu10k1 drivers voor je sblive.. waarom heb je die nodig? Je hebt toch all OSS?

Of bekijk ik het TE windows-achtig?

Plz explain wat het verschil tussen OSS is en bijvoorbeeld artsd.. of esound ofzo en waarom je als je je sblive installeerd weer perse emu10k1 nodig hebt...

En als je die emu10k1 aan de praat hebt en hij maakt geluid.. gebruikt ie dan de emu10k1 drivers in combinatie met OSS ofzo??

I am confused :?

• Wilke
Ach, deze kaart werkt prima hoor :)

Het is inmiddels ook gelukt om 'm aan de praat te krijgen, met de cs46xx OSS driver inderdaad (die werkt zowaar ook nog!).

Verwijderd

DeMoN schreef op 14 september 2002 @ 02:33:
code:
1
2
3
[megalodon@demon megalodon]$ uname -a
Linux demon 2.4.18-6mdk #1 Fri Mar 15 02:59:08 CET 2002 i686 unknown
[megalodon@demon megalodon]$

Die drivers heb ik dus al. XMMS draait hier namelijk op.

Maar waar is dan bijvoorbeeld artsd en esound en weetik ud allemaal goed voor.

Net zoals de emu10k1 drivers voor je sblive.. waarom heb je die nodig? Je hebt toch all OSS?

Of bekijk ik het TE windows-achtig?

Plz explain wat het verschil tussen OSS is en bijvoorbeeld artsd.. of esound ofzo en waarom je als je je sblive installeerd weer perse emu10k1 nodig hebt...

En als je die emu10k1 aan de praat hebt en hij maakt geluid.. gebruikt ie dan de emu10k1 drivers in combinatie met OSS ofzo??

I am confused :?
:D.

Okee, kleine uitleg dan: in je kernel zit al een driver voor de SB-live, de emu10k1 dus, en die voldoet dus aan de specificaties van de OSS API. Echter, die is nogal oud en werkt niet altijd even lekker, en daarom downloaden veel mensen van de opensource website van creative altijd de nieuwste driver, dit is dus gewoon een nieuwere driver. Allebei zijn het dus drivers voor de SB!Live die voldoen aan de OSS specificaties. Want ook al zijn de specificaties (hoe de driver zich gedraagt) hetzelfde, elke kaart werkt intern weer anders en dus heeft elke kaart z'n eigen driver nodig.

Dus tot zover emu10k1.

Dan, artsd en esound, dat zijn soundservers. Drivers hebben vaak een klein probleempje, namelijk dat ze maar een programma tegelijk geluid kunnen laten afspelen. Als je dus meerdere muziekjes tegelijk wilt horen, kan dat niet. De oplossing van Gnome heet esound, die van KDE heet artsd (artsd en esound zijn dus hetzelfde, maar de ene van KDE en de andere van Gnome). Die sound servers zijn dan het programma die de geluidskaart aanspreken (via de OSS driver dus), en esound/artsd kunnen dan zelf door heel veel programma's tegelijk worden aangesproken, en dan mixen ze de geluidjes (via de processor, dus niet via de geluidskaart) zodat je alle geluidjes tegelijk hoort (dus een muziekje via XMMS en een ping van Gaim dat er iemand online is en je mailclient die roept 'You Got Mail', etc.). Het is dus een soort halfslachtige oplossing voor een driverprobleem. Als artsd en esound dus allebei muziekjes willen afspelen, dan kan dat niet, omdat maar een van die twee tegelijk de geluidskaart kan aanspreken, en dat is dus het huidige probleem van sound servers. :P.

• Renegade

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:35
En een voordeel van de snd-cs46xx module uit de ALSA rc3 drivers is dat je hem dmv een hack ook hardwarematig meerdere geluiden tegelijkertijd kunt laten geven. Dat kan door in de makefile van de cs46xx-module een paar regels te ont-commentariëren en hem daarna te compileren+installeren.

Of de emu10k1 module dat ook kan weet ik niet. Mocht het niet zo zijn zitten aan beide kaarten een voordeel en een nadeel, dus wat dan de beste is voor linux weten we nog niet ;-)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 09:26:
[...]

:D.

Okee, kleine uitleg dan: in je kernel zit al een driver voor de SB-live, de emu10k1 dus, en die voldoet dus aan de specificaties van de OSS API. Echter, die is nogal oud en werkt niet altijd even lekker, en daarom downloaden veel mensen van de opensource website van creative altijd de nieuwste driver, dit is dus gewoon een nieuwere driver. Allebei zijn het dus drivers voor de SB!Live die voldoen aan de OSS specificaties. Want ook al zijn de specificaties (hoe de driver zich gedraagt) hetzelfde, elke kaart werkt intern weer anders en dus heeft elke kaart z'n eigen driver nodig.

Dus tot zover emu10k1.

Dan, artsd en esound, dat zijn soundservers. Drivers hebben vaak een klein probleempje, namelijk dat ze maar een programma tegelijk geluid kunnen laten afspelen. Als je dus meerdere muziekjes tegelijk wilt horen, kan dat niet. De oplossing van Gnome heet esound, die van KDE heet artsd (artsd en esound zijn dus hetzelfde, maar de ene van KDE en de andere van Gnome). Die sound servers zijn dan het programma die de geluidskaart aanspreken (via de OSS driver dus), en esound/artsd kunnen dan zelf door heel veel programma's tegelijk worden aangesproken, en dan mixen ze de geluidjes (via de processor, dus niet via de geluidskaart) zodat je alle geluidjes tegelijk hoort (dus een muziekje via XMMS en een ping van Gaim dat er iemand online is en je mailclient die roept 'You Got Mail', etc.). Het is dus een soort halfslachtige oplossing voor een driverprobleem. Als artsd en esound dus allebei muziekjes willen afspelen, dan kan dat niet, omdat maar een van die twee tegelijk de geluidskaart kan aanspreken, en dat is dus het huidige probleem van sound servers. :P.
_/-\o_ x 1000

Bedankt.... ik snap het weer een beetje meer :P

Verwijderd

als je dit toevoegd aan de /etc/modules.conf toevoegd werkt geluid met quake3

options snd-cs46xx snd_mmap_valid=1

ik gebruik versie 0.9.0rc3 van alsa

ik heb in debian hetvolgende in mijn /etc/modutils/aliases staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
        # ALSA portion
        alias char-major-116 snd
        alias snd-card-0 snd-cs46xx
        # module options should go here

# OSS/Free portion
        alias char-major-14 soundcore
        alias sound-slot-0 snd-card-0
        # card #1
        alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
        alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
        alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
        alias sound-service-0-8 snd-seq-oss
        alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

even update-modules
modprobe snd-cs46xx
en je bent klaar

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 18:28:
als je dit toevoegd aan de /etc/modules.conf toevoegd werkt geluid met quake3

ik gebruik versie 0.9.0rc3 van alsa

ik heb in debian hetvolgende in mijn /etc/modutils/aliases staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# ALSA portion
        alias char-major-116 snd
        alias snd-card-0 snd-cs46xx
        # module options should go here

# OSS/Free portion
        alias char-major-14 soundcore
        alias sound-slot-0 snd-card-0
        # card #1
        alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
        alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
        alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
        alias sound-service-0-8 snd-seq-oss
        alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss
even update-modules
modprobe snd-cs46xx
en je bent klaar
Ey nog bedankt maar ik draai nu al de kernel OSS drivers met emu10k1.

Enne een "hack" die iemand heeft geschreven zodat qauke niet meer crashed bij het opstarten. :)

Pagina: 1