Toon posts:

[Algemeen] efficient & logisch programmeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig met een groot project in PHP.
Op zich wil het wel allemaal lukken, het programmeren zelf is geen
probleem, maar omdat het zo veel dingen bevat is de structuur langzaam
zoek aan het raken.

Nou is mijn vraag, is er ergens informatie over het plannen, logisch
en gestructureerd houden van alles wat er met het project te maken heeft.

Alvast heel erg bedankt.

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:39
Object Oriented Programming gebruiken als het mogelijk is, zoveel mogeijk code documenteren (niet ieder ifje, maar geniale en gestoorde dingen wel).
Het belangrijkste is: documenteren WAT iedere class doet, hoe je 'm moet aanroepen en wat je terugkrijgt.
Dat is 't wel zo'n beetje

Verbouwing

• gill
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

Projecten in UML beschrijven, zou je kunnen doen, echter is veel werk, en soms niet de moeite waard.
Vergeet niet, UML = taal, dus als je alles volgens de regels wil doen, het heeft zijn eigen syntax enz.

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Voor je begint te programmeren maak je eerst een requirementsdocument.
Hierin ga je beschrijven wat jouw applicatie moet kunnen. Je gaat dus de vereisten gaan vastleggen.
Dan ga je een datamodel maken
Eens je dat gedaan hebt, kun je een technische analyse maken en (als je OO bezig bent) een class-structuur enzo opmaken.

Eens je de volledige structuur van je applicatie vastgelegd hebt, kun je beginnen programmeren (code schrijven).

Toegegeven, het vergt meer voorbereidend werk, maar de tijd die je daaraan spendeerd haal je zeker weer in bij het coden. (Als je een goede analyse gemaakt hebt natuurlijk).

Momenteel ben ik op m'n werk bezig met een redelijk project. We zijn er nu al zo'n 3-tal weken aan bezig en we hebben eigenlijk vrijwel nog geen enkele letter code geschreven.
We zijn begonnen met een requirements document. Eens dat de 1ste versie af was, hebben we het besproken. Daar zijn aanpassingen moten op gebeuren, het requirements document herwerken...
Daarna hebben we een eerste logisch ontwerp gemaakt van de databank, nu wordt de technische analyse uitgeschreven en ben ik voornamelijk bezig om een class-structuur te maken.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Maar is er ook is om zeg maar als eerste het project mee te omschrijven, alles op te schrijven wat het moet doen en logisch te ordenen?

• baggah
  • Laatst online: 28-08 22:47
Dan kies je dus UML als je werkt met objecten.. doe je het gewoon met functies enzo dan kies je bijvoorbeeld de SDM methode.

• baggah
  • Laatst online: 28-08 22:47
Omschrijf idd je project. Dus wat er precies gedaan wordt. Zoiets als. Dit systeem moet dagelijks rapporten genereren. blah blah... en zo een hele tekst.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:14
Volgens mij zijn ze toevallig op DevShed bezig met een artikelen reeks over programmeertechnieken.'

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, ik denk dat ik hie al wel weer een stuk verder mee kom. Iemand nog wat documentatie hierover dit onderwerp?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:52
Je hoeft overigens niet object-georienteerd te programmeren om netjes te werken. Wat altijd belangrijk is (van welk paradigma je ook uitgaat) is het scheiden van verantwoordelijkheden van verschillende delen van je code, zodat deze modulair opgebouwd kunnen worden. Dat betekent dat je van te voren moet nadenken over de structuur van je applicatie.
Pagina: 1