Ik heb nog een paar van die std acoms AS-12 servo's thuis liggen die uit mijn RC auto's kwamen. deze zijn inmiddels vervangen door FET servo's die directer zijn. Maar het leek mij leuk om die acoms servo's te besturen met me pc. Kan dat via een paralelle/seriele poort of moeten daar andere dingen aan te pas komen?
Verwijderd
als je gewoon het juiste voltage op je servo moet zetten om hem te laten draaien moet dit wel mogelijk zijn via de paralelle poort. ik weet niet hoeveel pinnetjes er aan servo zitten en wat de functie ervan is... graag wat meer info..
heuj, servo's werken toch met pulsen, k denk nie dat windows daar precies genoeg voor is, ze zult wel onder dos, oid moeten werken, ivm timing
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Dit is een servo

en ik heb geen idee of servo's met pulsen werken. en als dat zo is zou je vast wel met je paralelle poort iets kunnen aansturen dat die pulsen extern genereerd.

en ik heb geen idee of servo's met pulsen werken. en als dat zo is zou je vast wel met je paralelle poort iets kunnen aansturen dat die pulsen extern genereerd.
Verwijderd
1 ground pinVerwijderd schreef op 10 september 2002 @ 20:30:
3 pinnetjes
1 voor linksom draaien
1 voor rechtsom draaien????
Je kan in windows in VB ism met DLPORT I/O je paralelle poort tot op de milliseconde aansturen.. dit moet denk ik voldoende zijn.Super_ik schreef op 10 september 2002 @ 20:30:
heuj, servo's werken toch met pulsen, k denk nie dat windows daar precies genoeg voor is, ze zult wel onder dos, oid moeten werken, ivm timing
'100ste post'
Een servo heeft 3 draaden,
-6v/4,8v
+6v4,8v
Puls aansluiting
Ik heb zelf een servo tester van conrad voor het aansturen van me servo, misschien kan je daar wat mee. lijkt me wel een mooi project btw....
-6v/4,8v
+6v4,8v
Puls aansluiting
Ik heb zelf een servo tester van conrad voor het aansturen van me servo, misschien kan je daar wat mee. lijkt me wel een mooi project btw....
n54 power!
De meeste servo's hebben 3 aansluitingen die als volgt werken:
- Massa (Meestal Zwart)
- +5V Voedings (Meestal rood, kan behoorlijk wat stroom trekken!!!)
- Puls
De pulsbreedte bepaalt de uiteindelijke positie van de servo. Vaak worden de pulsen met een frequentie van 50Hz naar de servo gestuurd. Als het signaal tijdens een periode (1/50Hz=20msec) gedurende 1.5msec "hoog" is bevindt de servo zich in de middenpositie, bij 1.0msec "hoog" in de ene uiterste positie en bij 2.0msec "hoog" in de andere uiterste positie. Per type servo kan dit echter verschillen.
Zorg er voor dat de voeding voor de servo voldoende stroom kan leveren. Een belastte servo kan al snel enkele amperes vragen!
Het aansturen vanuit windows kan wel problemen opleveren. Zelfs wanneer een driver beweert dat ie met xmsec nauwkeurigheid kan regelen zal het altijd tijd kosten om te beginnen met het versturen van de data (oa. overgang user-mode naar kernel-mode). Waarschijnlijk is het daarom nodig om een externe micro-controller te gebruiken waarvan de parameters door de pc worden ingesteld. bijvoorbeeld via de serieele poort (zoek eens met google op "serial servo controller" ofzo)
- Massa (Meestal Zwart)
- +5V Voedings (Meestal rood, kan behoorlijk wat stroom trekken!!!)
- Puls
De pulsbreedte bepaalt de uiteindelijke positie van de servo. Vaak worden de pulsen met een frequentie van 50Hz naar de servo gestuurd. Als het signaal tijdens een periode (1/50Hz=20msec) gedurende 1.5msec "hoog" is bevindt de servo zich in de middenpositie, bij 1.0msec "hoog" in de ene uiterste positie en bij 2.0msec "hoog" in de andere uiterste positie. Per type servo kan dit echter verschillen.
Zorg er voor dat de voeding voor de servo voldoende stroom kan leveren. Een belastte servo kan al snel enkele amperes vragen!
Het aansturen vanuit windows kan wel problemen opleveren. Zelfs wanneer een driver beweert dat ie met xmsec nauwkeurigheid kan regelen zal het altijd tijd kosten om te beginnen met het versturen van de data (oa. overgang user-mode naar kernel-mode). Waarschijnlijk is het daarom nodig om een externe micro-controller te gebruiken waarvan de parameters door de pc worden ingesteld. bijvoorbeeld via de serieele poort (zoek eens met google op "serial servo controller" ofzo)
een delay in het aan sturen van de servo maakt niet zo veel uit, want het leek me leuk om een ding te maken met 2 servo's en een Laser. en dan met me eigen gemaakte software dingen "schrijven" op de muur.
en wat niem je met behoorlijk, kan ik hem gewoon aan me 300Watt voeding doe ook de rest van me pc gebruikt hangen of moet ik echt een apparte voeding hier voor hebben? (het worden er 2 he)
en wat niem je met behoorlijk, kan ik hem gewoon aan me 300Watt voeding doe ook de rest van me pc gebruikt hangen of moet ik echt een apparte voeding hier voor hebben? (het worden er 2 he)
[ Voor 0% gewijzigd door Tead op 10-09-2002 21:21 . Reden: URL'letje ]
Vond in een ander topic deze url.
Misschien iets meer te vinden?
URL Xtreme Baybus
Xtreme Servo info
Hij staat onder "prospects"
Succes!
Misschien iets meer te vinden?
URL Xtreme Baybus
Xtreme Servo info
Hij staat onder "prospects"
Succes!
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Laser aansturen gaat niet lukken met servo's, zie laser topic..
Servo way te sloom daarvoorinsan1ty schreef op 10 september 2002 @ 22:45:
Laser aansturen gaat niet lukken met servo's, zie laser topic..
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
oh oke, dan ga ik er een arm van make die me koffie kan roeren of zo 
thnx voor de onfo btw
thnx voor de onfo btw
Verwijderd
lol goed ideeTead schreef op 10 september 2002 @ 22:57:
thnx voor de onfo btw
Verwijderd
haaaiTead schreef op 10 september 2002 @ 22:57:
thnx voor de onfo btw
heb hier vel info over, maar wel met tusenkomst van kleine microcontrollertjes.... zal er morgen wel ff een verhaaltje over typeren
conrad en velleman(display) hebben pwm units. maar als je handig bent pak je een triack hang je die met een ictje aan je compoort en geeft je servo zo 256 standen mee. schema's kan ik wel lopen verzinnen, maar daar heb ik nu geen zin in
if broken it is, fix it you should
Verwijderd
Triackelgringo schreef op 10 september 2002 @ 23:12:
conrad en velleman(display) hebben pwm units. maar als je handig bent pak je een triack hang je die met een ictje aan je compoort en geeft je servo zo 256 standen mee. schema's kan ik wel lopen verzinnen, maar daar heb ik nu geen zin in
servo's kun je hard sturen als je wilt hoor, ze "eten" gewoon TTL
klopt maar om nauwkeurig ttl uit je bak je laten komen (althans compoort) is erg moeilijkVerwijderd schreef op 10 september 2002 @ 23:34:
[...]
Triack
servo's kun je hard sturen als je wilt hoor, ze "eten" gewoon TTL
Edit:
zo heb ik het ooit es gedaan, maar das oldskool en natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar rome lijden
if broken it is, fix it you should
PICS!!!Tead schreef op 10 september 2002 @ 22:57:
thnx voor de onfo btw
Dat wil ik ook
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Verwijderd
een servo heeft 3 draden een ground
een +5 volt
en een voor een PWM signaal (PWM >> Puls With Modulation)
dus de breedte van de puls (de dutycycle) van 20 tot 80 % geeft aan in welke positie de servo zich zet
dit signaal zal naar de servo gestuurd moeten worden IEDERE 50 ms anders luisterd ie niet meer en blijft ie gewoon levenloos staan (normaal geeft ie kracht tegen als je hem wil draaien met de hand) dit is erg moeilijk met de printerpoort te doen laten we t zo zeggen dit is een real time operation dus je zou exact alles moeten timen dan kom je al meteen terecht dat je t in assembly moet programeren om t tijd critisch te maken... is heel klote
ik stel voor dat je een PIC16f84 koopt bij conrad ofzo.
dan moet je enkel klein printje maken en die pic programeren (ik heb nog wel software voor je liggen) mag je van mij gratis hebben en in principe wil ik ook wel een schema voor je maken als je me verteld hoeveel servos je aan wil sturen...
mail me maar >> pierro01@ie.hva.nl
een +5 volt
en een voor een PWM signaal (PWM >> Puls With Modulation)
dus de breedte van de puls (de dutycycle) van 20 tot 80 % geeft aan in welke positie de servo zich zet
dit signaal zal naar de servo gestuurd moeten worden IEDERE 50 ms anders luisterd ie niet meer en blijft ie gewoon levenloos staan (normaal geeft ie kracht tegen als je hem wil draaien met de hand) dit is erg moeilijk met de printerpoort te doen laten we t zo zeggen dit is een real time operation dus je zou exact alles moeten timen dan kom je al meteen terecht dat je t in assembly moet programeren om t tijd critisch te maken... is heel klote
ik stel voor dat je een PIC16f84 koopt bij conrad ofzo.
dan moet je enkel klein printje maken en die pic programeren (ik heb nog wel software voor je liggen) mag je van mij gratis hebben en in principe wil ik ook wel een schema voor je maken als je me verteld hoeveel servos je aan wil sturen...
mail me maar >> pierro01@ie.hva.nl
Verwijderd
idd je kunt "back" klikken na "bekijk bericht" maar niet na "verstuur bericht" ja ik weet het
Verwijderd
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 07:41:
20 - 80 % klopt niet precies. Het is wel een PWM signaal, met een basisfrequentie van 50Hz. Oftewel een puls elke 20 [ms]. De breedte van de puls varieerd van 1 tot 2 ms, en dat is de stand van je servo. Neutraalstand wordt bereikt op 1,5ms.
Ik heb hier meerdere besturingen voor gebouwd ooit, veel in modelvliegtuigen (microcontroller vliegt mee zeg maar), maar de meest nuttige voor jou is denk ik de versie waarbij ik een kleine microcontroller (een Atmel 89C2051) gebruik om via de seriele poort 8 servo's te sturen. Voldoende voor jouw koffieroerder
Je stuurde dan gewoon codes in de trend van <address> <servonr> <position>
<address> is op het PCBtje instelbaar met 2 jumpers, zodoende kun je tot 4 van deze unit (= 32 servo's) op een enkele seriele poort plakken
<servonr> = 1 .. 7
<position> = 0 ... 255 met 128 = middelstand
Zoiets?? Het printje wat is ooit gemaakt heb op gaatjesboard was ongeveer 5x2cm, best klein dus. Nu zou ik het altijd met een AVR maken (AT90S2313 ofzo), toendertijd waren deze er simpelweg nog niet en was deze "8051"-serie controller zo'n beetje de leukste....
Maak alleen niet de domme fout die velen maken: een PWM sturing maken is LASTIG (weet er alles van, mijn Xtreme Baybus heeft een 12 kanaals PWM in software die echt veel debugging gekost heeft), maar en servo heeft het prachtige voordeel dat het signaal altijd maar een korte puls is...
Het werkt perfect om ze "een-voor-een" te timen. Dus zo:
code:
1 2 3 4 5 6____ ____ SERVO1 _____| |__________________________________| .... ____ SERVO2 __________| |________________________________ .... ____ SERVO3 _______________| |____________________________ ...
Dit kun je direct met de controller doen. Schema??? Niet eens nodig om te tekenen, ZO simpel met een AVR als je een paar stukjes bij elkaar raapt!
kristal eraan --> zie schema Xtreme Baybus
Programmeerkabelaansluiting --> kun je ook al "lenen" van de Xtreme Baybus (zo ook kabel)
RS232 converter ICtje --> vind je ook direct in het schema van de Xtreme Babybus
Servo's --> Direct aansluiten op een poort (met hun signaal lijntjes)
Programmeeromgeving: PonyProg (gratis) voor het flashen van de micro, AVR GCC is een gratis C compiler, AVR studio is een gratis Atmel tool t.b.v. IDE, assembler en een *goede* simulator!
De code is behoorlijk eenvoudig... Gewoon een timer die een voor een de standen "timed" en dan steeds het huidige servosignaal RESET en de VOLGENDE set.... Dit soort applicaties zijn ook supergoed te simuleren
Dat was het alweer.... Klinkt simpel toch
wow! je kan ook gewoon alles in 1 post drukken 
Maare wat wil je eiglijk met servo's doen
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Verwijderd
Ik geloof dat hij een robot ervan wil bouwen die zijn koffie roertMary Wana schreef op 11 september 2002 @ 08:33:
wow! je kan ook gewoon alles in 1 post drukken
Een servo is eigenlijk wel DE basis bouwsteen voor robots. Supersimpel aan te sturen, geen geklooi met positiemeting en allerlei loop regelingen, gewoon de positie geven en de servo gaat erheen (en BLIJFT daar zelfs als je hem van de positie af forceert.... laat hem los en NJIERP (ja dat is het geluid van een servo
Bovendien hebben ze een enorm moment, een servo van 4x4x2 cm kan al gauw 20 nM verzetten
euh... ja,Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 07:44:
Heeel veeel text
Dat was het alweer.... Klinkt simpel toch
maar...
heb je misschien een schematje voor me of zo met zoon controler er op, en wat is precies het verscil tussen een AT90S231 en een PIC16F84? wat moet ik me er bij voor stellen?
Verwijderd
UhmTead schreef op 11 september 2002 @ 18:52:
[...]
euh... ja,
maar...
heb je misschien een schematje voor me of zo met zoon controler er op, en wat is precies het verscil tussen een AT90S231 en een PIC16F84? wat moet ik me er bij voor stellen?
[no flame intended]
De PIC serie microcontroller lijkt enigszins op de AVR. Alleen zijn de PICs (vooral de oudere PICs zoals de 16F84) moeilijk programmeerbaar (er is geen echt lekker werkende C-compiler voor, assembly instructieset varieert per device
Lees maar eens op de PIC16F84 draad die ook in dit forum loopt... ik liep er vluchtig door, maar ik ving al dingen op als Bankswitching.... Als er EEN bron van ellende bestaat is het wel bankswitching, of het nu om program memory gaat of om register sets.... het blijft
AVRs zijn snel (RISC architectuur; veelal 1 instructie per clock is dus 8MIPS op 8MHz), register based ipv accu based (32 registers en bijna elke instructie kan op bijna elk register worden uitgevoerd). De instructieset is bovendien geoptimaliseerd voor gebruik van C. I/O is zeer krachtig, je kunt er pullups op programmeren of niet, push/pull outputs maken enz enz. SPI, RS232 en I2C compatibele seriele I/O zie je veel op deze devices, evenals nette 10bits A/D converters.
[/no flame intended]
Een schema vind je op mijn site van de Xtreme Baybus, http://www.xtremebaybus.tk . Klik in het linker menu op de plusjes en navigeer naar Developements/Xtreme Baybus/Schematic design
Daar zie je een 90AT8535 in gebruik (is nu een ATmega163 geworden). Maar veel kun je ook toepassen op een kleinere AT90S2313. B.v. het kristal oscilator circuit en RS232 interface! eigenlijk ben je dan al klaar met je print.... nog een header ernaast op een poort en voordat je het weet stuur je 8 servo's
Heel handig voor meerdere servo's zijn aanknijp headers zoals die op je harddisk en floppydisk zitten. Knip de "unieke" stekkertjes van je servo's af en knijp de draadjes in zo'n connector in een bankschroefje.... Want om females te vinden van de originele servo stekkers is meestal moeilijk, past niet in gaatjesprint en is schreeeuwend duur
Pagina: 1