[EL] Xtreme Baybus: De software

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245

Topicstarter
Omdat de vorige SW draad vol hardware stond, wil ik hier een aparte software draad openen voor de Xtreme Baybus.

De voorlopige software opzet is te bewonderen op http://www.xs4all.nl/~kruimpie

Wie heeft er tips, wensen vragen of opbouwende kritiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16219

gaat dit ding in serieproductie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 22:56
Op zaterdag 16 maart 2002 21:27 schreef real_raichu70 het volgende:
gaat dit ding in serieproductie ?
Ik hoop van wel :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is wel de bedoeling.... Hoe meer serie hoe meer vreugd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu ga ik nog een Rheobus ineen knutselen met gouden draaiknoppen (staat vet op een zwarte alu case) . Maar maybe dak dan later jouw ding erbij pleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 21:37 schreef real_raichu70 het volgende:
Nu ga ik nog een Rheobus ineen knutselen met gouden draaiknoppen (staat vet op een zwarte alu case) . Maar maybe dak dan later jouw ding erbij pleur
Draaiknoppen.... Was ik al helemaal vergeten.... Deze baybus heeft geen draaiknoppen, regeling van toeren gaat via de seriele poort, of via de temperatuursensoren die je eraan kunt knopen...

Toch geef je me weer een prima tip: In software zal ik een voorziening treffen dat een temperatuursensor ingang ook als potmeter gebruikt kan worden >:)

Dan kun je als je wilt er ook tot 4 potmeters op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Niet online
Hmmmm hoe kan men met zelfgeschreven software de boel uitlezen ?

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 21:53 schreef Bestiole het volgende:
Hmmmm hoe kan men met zelfgeschreven software de boel uitlezen ?
De baybus uitlezen? Sim-pel: Via de seriele poort. Gewoon een stringetje dumpen, en hij kletst het antwoord terug. Ook andersom, dus data sturen (b.v. een gemeten temp, een instellingswijziging of een tekst voor op het LCD display). Supersimpel, in elke taal en elke omgeving eenvoudig ondersteund... Van GW basic onder Win 3.11 tot Borland C++ builder onder Windows XP, maar ook onder Linux en dergelijke geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Op zaterdag 16 maart 2002 21:30 schreef RedruM het volgende:

[..]

Ik hoop van wel :9~
stel dat ie in productie komt,
wat gaat zoiets dan ongeveer kosten???
doe es een schatting?
ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Niet online
Ok leuk :)

Hoop dat het wat wordt want op zo een systeem wacht ik al lang :9~

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Niet online
Hmmm en dan zoiets als TCPtoSer installeren,
kun je vanop afstand de hele boel in de gaten houden :9

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 16:37
Ik wil niet lullig wezen, maar waarom wil je in OCM de software bespreken?
Ok, als je zoekt naar features om in je software te bakken is dit wel de goeie plek, maar anders misschien P&W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Als jij me de programmers manual van dat ding maakt kan je op me rekenen om er een VB programma rond te schrijven, en een console GNU/Linux control panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 22:04 schreef OliverBB het volgende:

[..]

stel dat ie in productie komt,
wat gaat zoiets dan ongeveer kosten???
doe es een schatting?
ben erg benieuwd
Ruwe schatting, er kunnen veel varianten gemaakt worden:

no-budget 40-50 euro
medium zo'n 70-80 euro
deluxe 100-120 euro (met groot backlight LCD display, blauwe en all-color LEDs en dergelijke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 22:18 schreef XTerm89D het volgende:
Als jij me de programmers manual van dat ding maakt kan je op me rekenen om er een VB programma rond te schrijven, en een console GNU/Linux control panel.
Er komt ZEKER een spec van de seriele commandoset van en naar de baybus; alleen dan kan iedereen er zelf leuke progjes voor schrijven op een eenvoudige manier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:39
[topic=441366/1/100]
Dubbel kerel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:39
Oeps, weer open :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45185

Op zaterdag 16 maart 2002 21:59 schreef --EasY-- het volgende:

De baybus uitlezen? Sim-pel: Via de seriele poort. Gewoon een stringetje dumpen, en hij kletst het antwoord terug. Ook andersom, dus data sturen (b.v. een gemeten temp, een instellingswijziging of een tekst voor op het LCD display). Supersimpel, in elke taal en elke omgeving eenvoudig ondersteund... Van GW basic onder Win 3.11 tot Borland C++ builder onder Windows XP, maar ook onder Linux en dergelijke geen enkel probleem.
Nou jah, dan nog maar een keer intypen (thnx to Phreak :P)

Zoals in het vorige topic ook al besproken is, is het probleem dat je niet tegelijk tegen je LCD aan kan leuteren, en dan ook info uitlezen.

Oplossingen:
- Een (of meerdere) virtuele seriele poort(en), die beheert worden door de 'server', als hij het tijd vind om wat info op te halen stopt hij het gebrabbel van het LCD proggie, en gaat rustig wat lezen, als ie klaar is pompt hij alle gegevens van het LCD proggie weer door.

- Als de server wat gaat lezen, stopt hij het LCD proggie, leest wat, en start het weer op.

Nu, de eerste is de mooiste, maar ('t zal eens niet zo zijn) ook de moeilijkste.
Zie ook: [topic=435075/1/100].

De tweede is makkelijker, maar verre van elegant, omdat dat veel langer duurt dan de eerste oplossing.

Oplossingen welkom (je meent het! jah!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anders moet je gaan voor een USB aansluiting , zit standard en is misschien interessanter daar de nieuwe reeks Abit moederborden geen Seriele poorten meer hebben . Kwestie van snelle datatransmissie voor al die stuff en sommige tweakerz niet in de kou te laten staan . Ik dacht toch dat er van die USB chips waren die zich lieten gedragen als een seriele poort ...

En de prijs is echt fantastisch , ik ga gewoon wachten op dit ding denk ik . Een zelfgemaakte rheobus komt al niet al te goedkoop uit , en de Deluxe van deze is maar een tikkeltje duurder dan een rheobus uit de winkel . Alleen , ik heb een Alu case , kan ik dan een frontje naar jullie met de post opsturen en dan jullie er dan die baybus in douwen want Directron heeft nogal gekozen voor een exotische bevestiging van die drive plates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45091

ach, je kan usb nog altijd als optie houden, er zijn idd USB chipjes waarbij je niets aan je ontwerp hoeft te veranderen (hw/sw). je hoeft al1 maar dat chipje in plaats van je serial driver chip te zetten.

maar bovenstaande is meer voor later zorg en eigenlijk ook meer hardware.

zouden we de maker van smartie niet beter kunnen vragen of hij display support als een soort van plugin voor zijn programma kan maken?
dan kan iedereen die zoiets wil doen zelf een plugin schrijven voor zijn/haar (<- moet je officieel ook rekening mee houden ;) ) display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 17 maart 2002 09:09 schreef _AscII_ het volgende:
ach, je kan usb nog altijd als optie houden, er zijn idd USB chipjes waarbij je niets aan je ontwerp hoeft te veranderen (hw/sw). je hoeft al1 maar dat chipje in plaats van je serial driver chip te zetten.

maar bovenstaande is meer voor later zorg en eigenlijk ook meer hardware.

zouden we de maker van smartie niet beter kunnen vragen of hij display support als een soort van plugin voor zijn programma kan maken?
dan kan iedereen die zoiets wil doen zelf een plugin schrijven voor zijn/haar (<- moet je officieel ook rekening mee houden ;) ) display.
Hmm, over USB was --Easy-- niet zo te spreken.
Die plugin is een idee, maar er is meer dan Smartie!

Mij lijkt het ook wel iets om de LCD aan te spreken via paralelle poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 14:39 schreef NextGeneration het volgende:

[..]

Die plugin is een idee, maar er is meer dan Smartie!

Mij lijkt het ook wel iets om de LCD aan te spreken via paralelle poort.
Ja kan ook, maar dan sluit je het LCD direct aan op de parallelle poort. Het display in de baybus was juist bedoeld om een "alles-in-1" oplossing te hebben, met eenvoudige SW het LCD te kunnen programmeren en je printerpoort niet op te hoeven offeren. Je kunt natuurlijk altijd de baybus zonder LCD maken en de LCD gewoon op je paralelle poort aansluiten. Dan kun je smartie gewoon gebruiken, maar dan moet smartie weer een plugin hebben om de baybus te kunnen uitlezen.... Hoe dan ook, het ziet ernaar uit dat we een verzoekje naar de pappa van Smartie moeten sturen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 14:39 schreef NextGeneration het volgende:
Los van een aparte moeilijk te krijgen chip, moet er ook (veel?) extra programmeerwerk worden gedaan.

Zoals ik al zei: Bij voldoende interesse misschien in versie 2, voor nu blijf ik nog even bij de seriële poort. Simpelweg vanwege de eenvoud, de minimale kosten en de ervaring die ik er al mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Grote kans dat die hier al op zat te wachten >:)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 17 maart 2002 20:13 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Los van een aparte moeilijk te krijgen chip, moet er ook (veel?) extra programmeerwerk worden gedaan.

Zoals ik al zei: Bij voldoende interesse misschien in versie 2, voor nu blijf ik nog even bij de seriële poort. Simpelweg vanwege de eenvoud, de minimale kosten en de ervaring die ik er al mee heb.
zoals ik al eens eerder heb gezegt. is bovenstaande niet waar.

/edit: typos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 17 maart 2002 22:43 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

zoals ik al eens eerder heb gezecht. is bovenstaande niet waar
Praat um om dan :P.
Misschien weet jij hoe dat zit met dat extra programmeer werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 17 maart 2002 20:11 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Ja kan ook, maar dan sluit je het LCD direct aan op de parallelle poort. Het display in de baybus was juist bedoeld om een "alles-in-1" oplossing te hebben, met eenvoudige SW het LCD te kunnen programmeren en je printerpoort niet op te hoeven offeren. Je kunt natuurlijk altijd de baybus zonder LCD maken en de LCD gewoon op je paralelle poort aansluiten. Dan kun je smartie gewoon gebruiken, maar dan moet smartie weer een plugin hebben om de baybus te kunnen uitlezen.... Hoe dan ook, het ziet ernaar uit dat we een verzoekje naar de pappa van Smartie moeten sturen >:)
Jah, een alles-in-1 oplossing is het mooiste natuurlijk!
Wat die plugin betreft, Smartie is een geweldig programma, maar er is meer dan Smartie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 17 maart 2002 23:15 schreef NextGeneration het volgende:

[..]

Praat um om dan :P.
Misschien weet jij hoe dat zit met dat extra programmeer werk?
:)
extra programmeer werk is er niet.
het is gewoon een kwestie van chipje B ipv chipje A.
ik ga 'm niet ompraten. ik wijs hem aleen maar op de mogelijkheden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 22:43 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

zoals ik al eens eerder heb gezegt. is bovenstaande niet waar.

/edit: typos
Hmmm

Paar vraagjes dan:

- Waar kun je de chip kopen
- Wat kost hij
- welk package
- Waar kun je een USB connector PCB montage kopen
- Wat kost die connector
- Welke voeding heeft de chip nodig; 5V of 3.3V?
- hoeveel interface lijnen naar de microcontroller nodig
- welke software nodig aan de microcontroller kant
- wlke software nodig aan de windows kant (USB poort aansturen)

Specs pleez >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Owwwkeeeey....

Het software design is nu zo goed als klaar. Er rest alleen nog een lijst van globale variabelen die via de configmodule opvraagbaar moeten zijn.

Te vinden op http://www.xs4all.nl/~kruimpie/GLOBAL_DESIGN.DOC

Ik stel alle input van jullie zeer op prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 18 maart 2002 10:50 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Hmmm

Paar vraagjes dan:

- Waar kun je de chip kopen
- Wat kost hij
- welk package
- Waar kun je een USB connector PCB montage kopen
- Wat kost die connector
- Welke voeding heeft de chip nodig; 5V of 3.3V?
- hoeveel interface lijnen naar de microcontroller nodig
- welke software nodig aan de microcontroller kant
- wlke software nodig aan de windows kant (USB poort aansturen)

Specs pleez >:)
1) er loopt op dit moment bij mij een inkoop actie van dit ding ([topic=423931])
2) kost +- 6 euro (excl btw en verzendkosten)
3) (helaas) aleen in smd (maar nog wel etsbaar)
4) weet ik niet precies, maar die lijkt me gewoon bestelbaar (zou ik ook nog wel kunnen regelen)
5) weet ik dus (nog) niet
6) 5V maar die kan dat ding al van de usb bus halen
7) afhankelijk van welke chip je neemt.
7.1) de ene chip heeft een seriele uitgang naar de micro
7.2) de andere chip heeft een parallele interface
8.1) 2 (zo ff uit m'n hoofd)
8.2) 8
9.1) geen, je maakt gebruik van een atmel met een uart, die hang je rechtstreeks aan dat chipje
9.2) je zou een klein stukje code moeten schrijven om de data parallel binnen te halen
10) ftdi leverd zelf drivers (virtuele compoort) en een dll om 'm rechtstreeks vanuit een programma te kunnen gebruiken. dit is allemaal gratis te downloaden

specs zijn te lezen bij de fabrikant (www.ftdichip.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb er ff naar gekeken op de site, handig die OrCAD voorbeelden >:)

Ik vond wel dat er nog errug veel "grut" omheen moet om het aan de praat te krijgen. Wel grappig trouwens! Jammer dat RTS/CTS ook nodig is (al kan die misschien ook wel weggelaten worden als de MCU altijd "klaar staat").

Misschien leuk voor versie 2, je kunt natuurlijk ook een extra PCBtje erbij plakken die de USB<->RS232 conversie doet >:)

Dat zou een leuk experiment zijn... een PCB die USB2RS232 doet en die gewoon ertussen stekkeren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:46
Lijkt haast te mooi om waar te zijn...

wanneer ist klaar ken'k der ff een revieuwen :)

* Dezjay begint meer opnieuw met site nu wel tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 22 maart 2002 20:25 schreef NextGeneration in het andere draadje het volgende:

[..]

Geweldig!, draadje in P&W over dit probleem leverde nix op.
Alleen is het jammer dat het alleen voor Windows 2000 is (misschien heb je nog meer goede sites)!
Eigenlijk hoord dit in het software draadje
zoow staatie
maar door deze software te bekijken, ga je wel weer goeie iden opdoen voor andere ossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 10:55 schreef Dezjay het volgende:
Lijkt haast te mooi om waar te zijn...

wanneer ist klaar ken'k der ff een revieuwen :)

* Dezjay begint meer opnieuw met site nu wel tijd :)
En... wat is er uit je review gekomen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 22 maart 2002 20:41 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

En... wat is er uit je review gekomen??
volgens mij wel positief
want volgens mij heb ik een mailtje van 'm gehad, datie er wel wat wilde hebben (dit moet ik ff controleren als ik thuis ben)

laatmaar, het was iemand anders die besteld had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 20:48 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

volgens mij wel positief
want volgens mij heb ik een mailtje van 'm gehad, datie er wel wat wilde hebben (dit moet ik ff controleren als ik thuis ben)
aha... Humm ik wil het bestellen nog wel uitstellen totdat ik tenminste zeker weet dat de HW goed is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Op vrijdag 22 maart 2002 20:31 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

zoow staatie
maar door deze software te bekijken, ga je wel weer goeie iden opdoen voor andere ossen
Thanks _AscII_
Ik zat te suffen en dus in de verkeerde thread gepost.

Maarre Heb je er wat aan --EasY--? Ik ben een leek op het gebied van programmeren maar omdat de source beschikbaar is en jij er wel verstand van hebt moet er in ieder geval een basis uit te halen zijn. Dus had/heb je er iets aan?

edit:
typo's

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 14:17 schreef Bazer het volgende:

[..]

Thanks _AscII_
Ik zat te suffen en dus in de verkeerde thread gepost.

Maarre Heb je er wat aan --EasY--? Ik ben een leek op het gebied van programmeren maar omdat de source beschikbaar is en jij er wel verstand van hebt moet er in ieder geval een basis uit te halen zijn. Dus had/heb je er iets aan?

edit:
typo's
Hmm helaas nog geen tijd gehad om er zelfs maar naar te kijken ;(

ik ben nu nog heel druk met de layout en ook het embedded SW design... Daar ligt ook mijn expertise. De PC software daarna is voorlopig van later zorg... In beginsel maak ik alleen een windows gebaseerd programma om de baybus te configureren, en ook nog progjes met schuifjes om de fans in te stellen enz enz....

Deze virtuele seriele poort is verhaal 2. Deze is eigenlijk bedoeld om naast een programma dat continue b.v. mobo-temperaturen naar baybus stuurt toch ook nog programma's als Smartie te kunnen gebruiken op de LCD (en dat tegelijkertijd).

In dat geval praat Smartie tegen de virtuele seriele poort. De baybus software ontvangt deze data en mengt de LCD data met de mobo (temperatuur) informatie en dergelijke, en stuurt ze samen over de "echte" seriele poort :P

Now there's a cunning plan >:)

Ik ga hier ZEKER nog naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het spijt me voor de jongens van het waterkoeling forum, maar ik kan dit niet laten liggen: Zonder enige extra hardware nodig te hebben heb iets in het softwaredesign uitgebreid. Zodoende ontstaat er ook een wat betere ondersteuning voor waterkoeling gebruikers!! :9~

Wat is er toegevoegd om dit mogelijk te maken? De volgende punten:

- De HDD_ACTIVITY inputs kunnen gebruikt worden om flowmeters mee uit te lezen (is eigenlijk dezelfde functie... aantal pulsjes tellen per tijdseenheid)
- Alarmering is aangepast zodat er alarm kan worden gegenereerd op een verschil in flow (lees: slang losgesprongen). Dit wordt gemeten door 10x per seconde het verschil in aantal pulsen te vergelijken. Zodra dit aantal groter wordt dan (1...255) gaat de baybus in alarm (wat kan lijden tot spanningsloos schakelen van de PC als je een 220V schakelend relais in je stekkerdoos bouwt)
- Alarmering is aangepast zodat op het activeren van een switch input een alarm wordt gegenereerd (voor b.v. een geleidingsmeter(s) voor drup-lekkage detectie)
- De button handler is aangepast zodat switches NO of NC kunnen worden gebruikt (samenhangend met de extra alarmoptie)
- alarmering is aangepast zodat er eerst een warning wordt gegenereerd en pas x tienden van sec. later een alarm (als x<>0)
- alarmering is aangepast dat je een aparte WARNING en ALARM output kan toewijzen (zodat als je wil niet direct je hele PC uitslaat maar dat eerst je buzzer oid. gaat zodat je nog net ff tijd heb om op save te klikken of het alarm te bevestigen op de baybus zelf)
- er is een input toewijsbaar om een warning/alarm te bevestigen (dit voorkomt escalatie van warning->alarm en dus mogelijke uitschakeling van de PC)
- er zijn extra registers gemaakt om het aantal liter/minuut te calibreren uit het aantal gemeten pulsen per 1/10 sec. (is grotendeels van belang voor het LCD)
- globaal opvraagbare variabelen toegevoegd: Activity0..2 zodat je via de seriele poort nu ook harddisk/netwerk activity kan uitlezen maar ook dus eventuele flowmeters.

Hiermee is de Xtreme Baybus denk ik weer een beetje universeler geworden >:) . Heeft iemand nog tips/toevoegingen/gemiste kansen op het hierboven staande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan de baybus zelf ook nog wat op het LCD pompen of niet (dus als de seriele kabel niet is aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 19:48 schreef NextGeneration het volgende:
Kan de baybus zelf ook nog wat op het LCD pompen of niet (dus als de seriele kabel niet is aangesloten).
Dat is zeker wel de bedoeling, zoals je lezen kan in het sw design is de module die het LCD bestuurd nog open. Er moeten dus instellingen komen die toeren, temps en dergelijke op het LCD zetten kan. Hoe dat er precies uit moet zien? Ik weet het nog niet. Misschien 1 karakter grote bars ofzo, misschien afwisselende teksten....

edit:

Niet alleen niet aangesloten seriele kabel, maar ook gewoon zo te configgen dat hij wel of niet luistert naar data op de seriele poort

Kom maar op met de ideëen !!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
owkeeey ff een eerste ideetje.

Stel ik neem een aantal EEPROM registers die ik bitwise programmeer. Elk bit staat voor een type info. Zo kan de baybus alle bits die gezet zijn displayen. Ik ga uit van een 16x2 chars display, en 1 info past daarop. Als je er meerdere aanvinkt zal het display ze een voor een als een film tonen. Grotere displays kunnen er meerdere tegelijk weergeven..... IDtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 28 maart 2002 21:15 schreef --EasY-- het volgende:
owkeeey ff een eerste ideetje.

Stel ik neem een aantal EEPROM registers die ik bitwise programmeer. Elk bit staat voor een type info. Zo kan de baybus alle bits die gezet zijn displayen. Ik ga uit van een 16x2 chars display, en 1 info past daarop. Als je er meerdere aanvinkt zal het display ze een voor een als een film tonen. Grotere displays kunnen er meerdere tegelijk weergeven..... IDtje?
Uhm, ik heb geen ervaring met embedded sw!! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 23:33 schreef NextGeneration het volgende:

[..]

Uhm, ik heb geen ervaring met embedded sw!! |:(
Stel je voor dat je de baybus in je PC hebt hangen. Met LCD. Dan wil je kiezen wat je wil zien.... WAT zou je dan willen zien? Temperaturen, fan snelheden, ....?

En dit tegelijk in bar-grafiekjes, of juist een voor een (b.v. per seconde een andere text op het LCD)...??

Ow ja btw het nieuwste designdocument (met de waterkoeling opties erbij) staat nu op http://www.xs4all.nl/~kruimpie, nog zonder LCD invulling helaas. Ook de nieuwste PCB staat er nu trouwens, die het nu echt gaat worden :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd, temps en fansnelheden lijkt me het belangrijkste!

Misschien de hd-activity (als bargrafiek), maar das niet echt van belang natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 15:09 schreef NextGeneration het volgende:
Idd, temps en fansnelheden lijkt me het belangrijkste!

Misschien de hd-activity (als bargrafiek), maar das niet echt van belang natuurlijk.
Ik heb een begin gemaakt met het design van de LCD module, tot nu is de slimste truuk denk ik om een string in EEPROM te zetten die het LCD weergeeft. Met speciale gereserveerde karakters kun je dan aangeven waar je meetwaarden "geinsert" wil hebben.

Er zitten ook controlkarakters bij om het scherm te wissen, even te pauzeren en daarmee kun je dus ook schermen afwisselend tonen >:)

Ik hooop vanavond het geupdate document op de homepage te hebben :9

edit:

Het design document is nu geupdate en bevat ook het LCD module design >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien weet iemand dit: Ik heb ff gekeken bij enkele flowmeters, maar ik kan maar niet vinden hoeveel pulsjes zo'n flowmeter nou ongeveer geeft per liter.... Weet iemand de ordegrootte hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
owjah Easy...ik heb nu een grafisch LCD...dus of je dat ook ff wil supporten :+ Owjah en gooi de char.LCD-code er maar meteen uit...die worden toch niet gebruikt :D
(geintje hoor)

Maar over die flowmeters: wie gebruikt die dingen? Veel te duur!

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 22:59 schreef _sNaRs_ het volgende:
owjah Easy...ik heb nu een grafisch LCD...dus of je dat ook ff wil supporten :+ Owjah en gooi de char.LCD-code er maar meteen uit...die worden toch niet gebruikt :D
(geintje hoor)
Tja, ik denk niet dat ik grafische LCD's ga ondersteunen. Sowieso is serieel programmeren van een grafisch LCD geen super idee, de seriële poort heeft hiervoor eigenlijk te weinig bandbreedte. Het handigst is dan om je grafische display apart aan de parallelle poort te hangen denk ik.
Maar over die flowmeters: wie gebruikt die dingen? Veel te duur!
Tja, toch zijn er wel mensen die ze gebruiken (willen). Ik heb vroeger wel eens "goedkope" gezien rond de 30 gulden, maar nu zag ze alleen rond de 50-100 euro ofzo |:(

Maar goed, de optie wil ik er toch wel inbouwen, het kost geen hardware alleen software so what the heck :9

Alleen is het dan dus wel handig om globaal te weten hoeveel pulsjes ik ongeveer per seconde kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SOFTware update!!!!

Op de site http://www.xtremehardware.tk heb ik nu de download sectie van de xtreme baybus aangepast... Met als belangrijkste toevoeging: De grafische schil van de configuratie software! Klik op de plusjes in het linkermenu en navigeer naar "developments" "Xtreme Baybus" "Downloads" !! Vergeet niet om ook de runtime components mee te nemen, anders loopt het nog niet...

Nu kan iedereen een beetje rondneuzen in alle configuratie items die op het ogenblik voorzien zijn binnen de Xtreme Baybus. Je kunt via een groot tabblad van (vrijwel) elke module in de baybus de instellingen bekijken!

En nu het belangrijkste: Opmerkingen? Toevoegingen? Onduidelijkheden? Plaats ze in deze draad! Alleen zo word het namelijk een mooi product waar iedereen (lees: iedere tweaker) wel iets aan heeft!

Edit: Was de laatste tab vergeten (HaRDware tab), dus miste nog wat instellingen... nu gefixed

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 10-09-2002 15:39 . Reden: Hardware tab erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 20:21
--EasY--, je blijft me iedere keer verrassen ;) . Kan haast niet wachten op de definitieve versie. Ik heb bij de incoopactei een white/blue 240x128 grafisch LCD besteld, zou ik de Extreme Baybus hierop kunnen aansluiten :?

And again _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raid schreef op 10 september 2002 @ 19:51:
--EasY--, je blijft me iedere keer verrassen ;) . Kan haast niet wachten op de definitieve versie. Ik heb bij de incoopactei een white/blue 240x128 grafisch LCD besteld, zou ik de Extreme Baybus hierop kunnen aansluiten :?

And again _/-\o_ _/-\o_
Hummm in principe heb ik GEEN ondersteuning voor grafische LCD's. Echter nu alles een beetje rond komt, en ik (denk ik) zo'n 30% codespace ga overhouden in de AVR (het hart van de X-Bus) zit ik steeds harder te denken aan ondersteuning voor grafische displays. Echter... Zover is het nog lang niet, eerst wil ik de baybus "af" hebben, daarna ga ik hem hem verder uitbouwen (wilde plannen voor SMbus ondersteuning en ja, grafische LCDs ).

Het vervelende is dat de woorden grafisch en serieel elkaar een beetje bijten. Een alphanumerieke LCD staat na zo'n 36-72 bytes VOL met text. Grafisch LCDs hebben al gauw meer nodig. En als je dat serieel moet "pompen" gaat dat gewoon veel (te veel?) tijd kosten. Ik moet er gewoon eens tijd voor maken om in te duiken, ik kan me voorstellen dat er ook grafische LCDs bestaan met ingebouwde karaktersets enzo, dat maakt het alweer simpeler om grafiekjes enzo te tekenen >:)

Maar vooralsnog.... Eerst versie 1.0 maken, dan ga ik pas echt denken over V2.0. Als je dat nl niet doet dan krijg je zoiets als mijn "conculega's" op het forum van waterkoeling.nl... die jongens willen ALLES erin en dan NOG een beetje meer. Resultaat: Een groot duur monster wat nooit afkomt. Die fout ga ik dus niet maken he!! :P

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 10-09-2002 20:18 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Is het dan wel mogelijk denk je om V1.0, uit te breiden naar v2.0 :? dan begin ik wel met de 1.0 en breid hem later uit naar de 2.0 >:)

Begin er steeds meer zin in te krijgen, ben al aardig aan het lezen geslagen in je documentatie. Ik weet zelf nog niet zo veel over programmeren en zo, maar over een half jaartje heb ik er alle tijd voor om dit te gaan leren.

Voor nu is het veel lezen en ideeën opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Laatst online: 16-12-2023
Man dit ziet er heerlijk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raid schreef op 10 september 2002 @ 20:23:
Is het dan wel mogelijk denk je om V1.0, uit te breiden naar v2.0 :? dan begin ik wel met de 1.0 en breid hem later uit naar de 2.0 >:)
Tja, het houd een keer op natuurlijk. Grafische LCD ondersteuning kan alleen als 7 I/O lijnen voldoende zijn (zoals bij de alfanumerieke LCDs). SMbus zal wel erbij kunnen, mits je een paar andere I/O opoffert.... Of V2 nog loopt op de V1.0 hardware? Ik denk het wel, V3 zal andere hardware hebben denk ik. V1.0 --> V2.0 zal qua hardware denk ik een kleine modificatie zijn, die iedereen zelf wel kan doen. Maar zeker is daarover nog niets!
Begin er steeds meer zin in te krijgen, ben al aardig aan het lezen geslagen in je documentatie. Ik weet zelf nog niet zo veel over programmeren en zo, maar over een half jaartje heb ik er alle tijd voor om dit te gaan leren.

Voor nu is het veel lezen en ideeën opdoen.
Ja goed plan, deel een paar nieuwe ideeen met mij okaay ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Natuurlijk, jij deelt ook alles met ons, terwijl je ook alles voor je zelf zou kunnen houden. Het is zo wie zo knap dat je dit alleen doet en ik dank dat er genoeg mede Tweakers zijn die er net over denken :*)

Als V1.0 af is ga ik kijken wat ik er mee kan en wat je in gedachten hebt voor V2.0, zelf zou ik meer temp sensoren zien (denk aan de Digidoc 5 met 8 stuks) voor o.a.
- 5x WD 800JB (geen standaard tempsensor :( toekomst met raid 5 en backup op de 5de schijf)
- CPU, GPU, Northbridge
- Water temp voor en na de radiator

Fan control heb je al, bij m'n Antec zijn het er nu 5, moeten mbv jou baybus stiller worden (5V of 7V). Aansturing voor de caselights zou leuk zijn, geen idee of dit kan :?
Multicolor LED's zijn ook al mogelijk, iemand anders nog ideeën :?

Over USB gaat al een topic en is hier ook al over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raid schreef op 10 september 2002 @ 22:08:
Natuurlijk, jij deelt ook alles met ons, terwijl je ook alles voor je zelf zou kunnen houden. Het is zo wie zo knap dat je dit alleen doet en ik dank dat er genoeg mede Tweakers zijn die er net over denken :*)

Als V1.0 af is ga ik kijken wat ik er mee kan en wat je in gedachten hebt voor V2.0, zelf zou ik meer temp sensoren zien (denk aan de Digidoc 5 met 8 stuks) voor o.a.
- 5x WD 800JB (geen standaard tempsensor :( toekomst met raid 5 en backup op de 5de schijf)
- CPU, GPU, Northbridge
- Water temp voor en na de radiator
Tja, 8 temp sensoren is op zich geen probleem (de AVR heeft sowieso 8 ADC inputs)
Fan control heb je al, bij m'n Antec zijn het er nu 5, moeten mbv jou baybus stiller worden (5V of 7V). Aansturing voor de caselights zou leuk zijn, geen idee of dit kan :?
Uhmmmm 5V of 7V?? Dit is traploos (nou ja, 150 stappen ofzo), dus je kunt het precies zo instellen als je wilt, met de regelingen kun je zelfs de toeren van je fans af laten hangen van de temp sensoren >:)
Je caselight kun je eenvoudig in en uitschakelen via een FAN output (configureren als RELAIS). Daarna kun je er een (zwaar) 12V relais mee aansturen, die kan op zijn beurt je caselight schakelen (of in geval van nood je PC spanningsloos zetten >:) )
Multicolor LED's zijn ook al mogelijk, iemand anders nog ideeën :?
Ja, het enige wat ik me nog kan bedenken is: meer meer meer van alles....

Het idee van de Xtreme baybus is echter me t zo min mogelijk hardware zoveel mogelijk kunnen, het is en beetje een afweging tussen wensen en mogelijkheden. Meer van alles betekent meer I/O, en dit betekent een andere software aanpak.

Alhoewel, nu ik erover denk, ik denk dat dee beste keus zou zijn om een 2e AVR erbij de zetten >:) >:)

De eerste voor temp metingen en fan sturingen, de 2e AVR voor LCD en LEDs... Wow klinkt nu al goed :P

En alle S/W is zonder meer reusable, gewoon een kwestie van de modules verdelen over beide AVRs, en een extra comm. module schrijven als info van de ene naar de andere AVR moet (b.v. via de SPI bus op de AVR)

KEWL!!! Krijg er nu al zin in... en V1.0 is nog geeneens af....

Als ik zo bedenk, dan kan een baybus met dubbele AVR met gemak 8 temp sensoren, 8 FAN outputs, 4 activity inputs, alfa + graf. LCD, 32 LEDs.... hmmmmm :*)

*SLAP* back to reality.... :X

eerst V1.0 bouwen, met een beetje geluk kan ik V2 als opsteekmodule maken, dus als 2e PCB bovenop deze....
Over USB gaat al een topic en is hier ook al over gesproken.
jep... keep on dreaming!!! Zo zie je hoe mooie ideeen daaruit komen! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Getver, ik geloof dat ik nu echt ziek begin te worden van de mogelijkheden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raid schreef op 10 september 2002 @ 22:30:
Getver, ik geloof dat ik nu echt ziek begin te worden van de mogelijkheden >:)
Ja de gedachte aan de V2 met dubbele AVR is voor mij ook net dat "ene pindarotsie te veel" :r >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor diegene die wel willen kijken maar niet willen downloaden, hier een paar screenies:

http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/downloads/alarm1.png
Configuratie van de ALM module deel 1 (er was teveel te configgen voor 1 tab >:) )

http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/downloads/hardware.PNG
Setup afhankelijk van hoe je je hardware in elkaar gooit!

Topicstarter
UPDATE

Het gaat haaaaard:

Gisteravond voor het eerst een fan aangestuurd via een p-channel FET trap.. Het loopt nog niet helemaal goed, maar ik ben voorlopig ERG positief :P

Ook de windows software gaat HARD vooruit; de configuratie software (X-Bus Config Tool) vordert rap. Nu al kan deze sw de logging codes ontcijferen naar leesbare tekst :P

Ook status opvragen, en hard- en soft resets requesten werkt al :9

Nu alleen nog alle button en selectorboxen coderen naar verstuurbare messages en ook dit is klaar (ik zit nu nog hex codes te kloppen in eeprom.c als ik een default item anders wil hebben; dat gaat dadelijk allemaal serieel)

[tralala mode]
Er zit zelfs een mega-cewl splashscreen in
[/tralala mode]

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 12-09-2002 16:50 . Reden: :P ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Applaus!

Anoniem: 30012

AAIIIIIIIIII RESPECT!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit een beetje met een probleem m.b.t. de config software:

Er zijn in ht design erg veel plaatsen waar een configuratie opgeslagen kan worden. En hoe maak ik DAT nou eens inzichtelijk in de windows software?

Je kunt namelijk een configuratie op harddisk hebben, die kun je in het Config Tool laden. Die geladen config kun je serieel opsturen naar de bay bus, en de baybus zelf kan die configuratie ook nog naar 1 van de 2 configuratiesets in EEPROM schrijven. EN alles andersom 8)7

dus lezen uit eeprom naar de baybus zelf, serieel naar het ConfigTool en dan naar disk....

Ik denk nu zelf aan een blokschema met pijlen en knoppen bij de pijlen die de betreffende actie starten.... Nog alternatieven? In een dropdown menu wordt het al snel een zooitje... Dan krijg je "read from disk to Application" en "send from application to X-bus" en "write from X-Bus to EEPROM set 1" enzo :r

IDen?

edit: Je kunt dus niet van disk direct naar EEPROM (is althans niet de bedoeling), dan moet je zelf via-via de config "erdoor" klikken ander zou het aantal opties helemaal griezelig worden :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Nee, helaas --Easy-- hiermee kan ik helemaal niks toevoegen, misschien wel met dropdowns, maar met begrijpelijke text erbij....niet de exacte beschrijving van de actie die het aanroept

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bart_Banaan schreef op 13 september 2002 @ 22:46:
Nee, helaas --Easy-- hiermee kan ik helemaal niks toevoegen, misschien wel met dropdowns, maar met begrijpelijke text erbij....niet de exacte beschrijving van de actie die het aanroept
hmmm het probleem is dat die dropdowns dan zo lang worden :'(

en gewoon "save to EEPROM set 1" is ook vaag, want WAT save je daar dan heen.... Kijk het KAN alleen vanuit de baybus zelf zijn, maar HOE maak je dat duidelijk *zucht* :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Of je maakt een wizard voor de N00bs.
1.What do you wanna do?
- Read config from X-bus position 1
- Read config from X-bus position 2
- Send config to X-bus position 1
- Send config to X-bus positon 2

Na de keuze gewoon vragen waar hij de config vandaan wilt halen of wilt plaatsen met zo'n explorer achtig windowtje.

Edit: Niet goed gelezen, moest op de Baybus zelf zijn 8)7

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RAID-0 schreef op 13 september 2002 @ 22:50:
Of je maakt een wizard voor de N00bs.
1.What do you wanna do?
- Read config from X-bus position 1
- Read config from X-bus position 2
- Send config to X-bus position 1
- Send config to X-bus positon 2

Na de keuze gewoon vragen waar hij de config vandaan wilt halen of wilt plaatsen met zo'n explorer achtig windowtje.
hmmm een wizard is een ID, maar zou dan het plaatje met pijltjes toch niet handiger zijn? ik zal iig eens denken over een wizard tanx :P

edit op jouw edit: nee het gaat wel degelijk om de windows software! Alleen, je hebt 5 plaatsen waar een config zit.... en HOE maak je duideljik welke je naar waar wil gaan slepen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Misschien met icoontjes? (een plaatje is 1000 woorden?)
Een icoontje voor de Baybus, eentje voor de HD, eentje voor de applicatie en dan in het icoontje zelf onderaan links bijv een kleine 1 of 2 zetten.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RAID-0 schreef op 13 september 2002 @ 22:58:
Een icoontje voor de Baybus, eentje voor de HD, eentje voor de applicatie en dan in het icoontje zelf onderaan links bijv een kleine 1 of 2 zetten.
Ja dat is dus wat ik bedoel met een tekening. Pijltjes tussen de icoontjes met knopjes erbij. Bij elke button is het dan duidelijk welke actie gestart word.... Denk toch dat adt hem gaat worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RAID-0 schreef op 13 september 2002 @ 22:58:
Èèèèèèèn hij zit erin >:)

Een mooi plaatje met knopjes erbij "disk save" "disk load" "transmit" "receive" "Write EEPROM1" "Write EEPROM2" "Read EEPRM1" en "Read EEPROM2"... Op de disk save/load na werken ze allemaal al ook :9

Het begint nu ECHT wat te worden, Dat X-Bus Config tool >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Laatst online: 18-04 22:17
Goed idee, toch nog maar ff een suggestie doen:

Een listbox met daaronder een groot label, dus als je op een optie klikt krijg je in het label informatie over wat er gebeurt etc. etc.

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Chimera2k2 schreef op 15 september 2002 @ 22:17:
Goed idee, toch nog maar ff een suggestie doen:

Een listbox met daaronder een groot label, dus als je op een optie klikt krijg je in het label informatie over wat er gebeurt etc. etc.
Hmmmm is wel een tip, alleen dan is het net als een dropdownmenu....En dat vond ik er nogal onduidelijk uitzien

Bedenk me nu wel: Misschien 2 listboxen, eentje "from" eentje "to", en als de ene verandert wordt past de andere zich aan, dan kun je dus "from" "X-Bus" "to" "EEPROM1"..... Dat is ook wel duidelijk.... jammer dat ik de "plaatjes oplossing" nu al heb, want deze is ook best mooi >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In een poging het duidelijk te maken.... ZO ziet het er nu dus uit: :9

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/downloads/saverest.jpg

Iemand nog tips/opmerkingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:05
Echt respect hoor dat je dir allemaal in je eentje zo'n project zo snel en goed laat vorderen, zowel hard als software.
Heb je de rpm monitoring al werkend als je pwn regeling gebruikt?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ice-T schreef op 16 september 2002 @ 12:28:
Echt respect hoor dat je dir allemaal in je eentje zo'n project zo snel en goed laat vorderen, zowel hard als software.
Heb je de rpm monitoring al werkend als je pwn regeling gebruikt?
Nee, en is helaas ook niet zonder meer haalbaar. Ik heb al wat getest, maar de FANs piepen hinderlijk als ik er geen elco overheen zet (je hoort de 122Hz PWM frequentie erdoor). Zet ik er echter een elco overheen dan is de in en uitschakeling van de fans heel traag. Oftwel ik kan niet 1/10e seconde de fan uitzetten. Dat kan wel, maar door de elco heb ik dan nog lange tijd spanning van die fan EN dus ook RPM pulsen.... En dat is precies wat ik niet wil.

Dus *DE* oplossing tot nu toe is:

- 4 fans met p-channel fet sturing (IRF9540), en afvlakking met een kleine elco parallel aan de fan. Dit regelt de fan goed, geen gepiep van de pwm frequentie.
- een 4-to-1 multiplexer die het RPM kanaal kiest. Aangezien een FAN toch niet loopt onder de +5V, wordt dankzij de elco de spanning nooit lager dan een volt of 4, een spanning waarbij de RPM sensor nog perfect werkt.

De 4-to-1 multiplexer kost gelukkig geen drol, alleen maar boardspace. EN helaas twee I/O lijnen. Gelukkig heb ik een I/O lijn soweiso "over" (ik gebruik de READ/WRITE van het LCD niet, die fix ik op "WRITE") , en voorlopig heb ik de 2e seriele poort t.b.v. logging (de TX-only poort) eruit geknikkerd. Dus daarmee heb ik die 2 I/O over, en kan ik dus de 4-to-1 mux erbij plakken. Daarmee kan ik dus simpelweg een kanaal kiezen (fan 1..4), en de RPM meting uitvoeren op dat kanaal zonder dat ik hoef te gaan rommelen met de overige fans!

Al-met-al zal hierdoor de kostrprijs van het gehele project met zo'n 50 eurocent stijgen... Iets wat nog wel te overleven is dacht ik zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
UPDATE

En weer is er een nieuwe revisie van de PWM regeling geboren. Ditmaal is de regeling zo snel en zo gelikt, dat ik er zonder problemen een softwarematige 40 kanaals regeling van zou kunnen maken >:)

Ik hoop hiermee nu eindelijk een perfecte PWM regeling neergezet te hebben, ook met het oog op de toekomst (ik denk nu al aan de Xtreme Baybus v2 die toch wel iets van 20 LEDs moet kunnen gaan sturen).

De PWM oplossing die ik nu heb is ZO simpel dat ik ervan sta te kijken dat ik daar niet eerder aan heb gedacht... Zou er bijna patent op aanvragen :+

Ik dacht al aan een leuke spin-off van de baybus, een microcontroller die 35 LEDs aanstuurt in intensiteit.... of 10 all-color LEDs in alle kleuren kan faden >:)

Zou daar interesse voor bestaan onder het tweakvolk?

Edit: Bij nader inzien: toch maar ff een aparte draad van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:05
Heb je nou ook opeens meer ruimte over met deze nieuwe PWM regeling?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ice-T schreef op 20 september 2002 @ 14:48:
Heb je nou ook opeens meer ruimte over met deze nieuwe PWM regeling?
eerder meer processor-tijd. Deze variant is wel HEEL gelikt. De eerdere hadden vooral problemen als er b.v. alle 12 kanalen tegelijk aan moeten (niet ondenkbaar als alle PWM kanalen <>0 zijn)

Deze variant "voelt" daar niets van >:)

Dus of ik nu 3 of 30 kanalen heb, maakt niet veel meer uit :D en dat is natuurlijk wat nodig is.... Vooral als ik alvast vooruit kijk op de Xtreme LED controller :P

• TheJoker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 09:44
Anoniem: 35245 schreef op 20 september 2002 @ 14:27:
...
Ik dacht al aan een leuke spin-off van de baybus, een microcontroller die 35 LEDs aanstuurt in intensiteit.... of 10 all-color LEDs in alle kleuren kan faden >:)

Zou daar interesse voor bestaan onder het tweakvolk?

Edit: Bij nader inzien: toch maar ff een aparte draad van maken
* TheJoker heeft wel zin in een 1337 kermis bak :P

Tweakers.net profiel | Computer specs | BF2 stats

Topicstarter
The.Joker schreef op 21 september 2002 @ 01:34:
[...]

* Anoniem: 35245 heeft wel zin in een 1337 kermis bak :P
zie de aparte draad: [rml][ EL] Interesse Poll: Xtreme LED[/rml] >:)

Topicstarter
UPDATE: De PWM software begint te werken :9

Daarmee is weer een grote hindernis genomen.... De enige grote uitdaging in de embedded software is nu nog om de LEDbarren te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weer eens een UPDATE

De PWM software loopt nu als een zonnetje >:)

Ik ben nu bezig met de temperatuursensor metingen. Aangezien (vooral de goedkopere) sensoren niet lineair zijn, dacht ik een vrije funciteoverdracht van y=ax^2+bx+c te maken. Nu heb ik in de config software dit een beetje gebouwd, met een grafiek, maar het blijkt dus dat ik de factor a wel heeeeel klein moet kiezen (ordegrootte 0.0002). Dit is zo klein, dar krijgt een AVR het nogal moeilijk mee... Ik wil GEEN floating point calculaties doen in de AVR, vandaar.

Vandaar mijn vraag: Weet iemand een leuke functie waar je niet-lineaire overdrachten mee kan benaderen waarvan de constanten niet heel groot of juist heel klein worden ? Ik kan zo snel geen leuke verzinnen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om mijn probleem iets duidelijker te maken een plaatje van het ADC screen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/documents/adc_screen.png

Zoals je ziet kan ik mooie overdrachtjes programmeren (kijk maar naar de grafiek). Hier heb ik op sensor #4 een NTC aangesloten, en dat loopt goed, ik meet normaal 19 graden, als ik ertegenaan hijg stijgt de temp naar een graad of 29 >:)

Maar deze temp berekening vind plaats in de applicatie, nog niet in de baybus (deze sampled alleen). De y=ax2+bx+c formules voor de 4 sensoren zie je ook staan. Let op de factoren voor B en vooral A! Zo klein, dat moet in floating point en DAT wil ik voorkomen..... Iemand???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*KICK*

Is er echt niemand die PTCs / NTC overdrachten in een 8 bits micro heeft gelineairiseerd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Probeer het is in een ander forum, meer hardware georienteerd (zijn die er eigenlijk :+ )

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kun je de constanten niet met een bepaalde factor vermenigvuldigen en vervolgens de uitgelezen waarde (y) door die factor delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mini-me schreef op 09 oktober 2002 @ 21:56:
Kun je de constanten niet met een bepaalde factor vermenigvuldigen en vervolgens de uitgelezen waarde (y) door die factor delen?
Dat is ook het idee. Maximaal waar een AVR nog een beetje mee werkt is 32 bits longs. Ik wil deze formule erin hebben (die werkt lekker):

T = temp (0..255 graden)
S = sample (0..1023)

T = (A*X2)/1024 + (B*X)/256 + C

B en C zijn gehele getallen (signed chars dus -127...+127)
A is een probleem, die is ongeveer -0,5 .. 0,5

Dus ik stuur A naar de baybus na vermenigvuldiging met 128 of 256 (A')

Nu komt er in de baybus het volgende:

T = (A'*X2)/1024 + (B*X)/256 + C

dus moet ik op de kwadratische factor die 128 of 256 (ik kies ff 128) corrigeren:

T = (A'*X2)/(1024*128) + (B*X)/256 + C

Nu het probleem: A' = 15 bits, X=10bits, dus A'.X2 = 35 bits... AIII groter dan de 32 bits long dus......

Misschien moet ik dus in "trappen" gaan delen ofzo, dus b.v. eerst X.X doen en die alvast "voordelen" door 8 ofzo :P alleen dan gooi ik wel A/D resolutie weg |:(

Om een of andere reden krijg ik het gewoon niet goed de AVR in. Ziet iemand het (of een) probleem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
UPDATE

Het probleem is opgelost... De baybus berekend nu 10x per seconde alle 4 de sensorwaarden naar graden celcius op de halve graad nauwkeurig >:)

Ik wou eerst nog elke 1/10 sec. slechts EEN van de vier kanalen later berekenen om load op de AVR te sparen, maar het bleek niet nodig... De AVR trekt deze calculaties makkelijk alle 4 10x per seconde >:)

Edit: Wel handig misschien om het probleem wat er was uit te leggen: Ik zat gewoon te kl**ten met signed en unsigned.... De compiler kan geen unsigned char casten naar een signed long, maar dit moet eerst via een signed char cast :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10852

Kvoel me altijd zo freakin dom na et lezen van dit soort dingen.. tja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Anoniem: 10852 schreef op 10 oktober 2002 @ 19:04:
Kvoel me altijd zo freakin dom na et lezen van dit soort dingen.. tja ;)
Geloof me, je bent niet de enige :/

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

[ Voor 0% gewijzigd door Demo op 10-10-2002 19:12 . Reden: dubbelpost ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dit idn gwordt echt zo gruwelijk cool :)

misschien nog een leuke functie toevoegen om een CCFL in en out te laten faden(pulsen laat maar zeggen), of wil je dit ding alleen voor fans gebruiken? Anders is het nog een leuk idee om je CCFL dramatisch te laten knipperen als je CPU een hoge temp bereikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
frim schreef op 10 oktober 2002 @ 19:31:
dit idn gwordt echt zo gruwelijk cool :)

misschien nog een leuke functie toevoegen om een CCFL in en out te laten faden(pulsen laat maar zeggen), of wil je dit ding alleen voor fans gebruiken? Anders is het nog een leuk idee om je CCFL dramatisch te laten knipperen als je CPU een hoge temp bereikt :)
Uhmmmm de outputs zijn bedoeld voor FANs, of relais (vor b.v. PC uitschakelen bij overtemp). Je kunt er ook CCFL's mee schakelen, zelfs dramatisch knipperen moet mogeljik zijn :D Maar dat is allemaal SW, dat er eventueel later bijgebouwd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
VRAAG

Ik ben nu bezig om de bootloader in de AVR te integreren >:)

Maar nu even een vraag: WAT denken jullie dat beter is..... de flashing utility om de AVR te (her)flashen in het config tool bouwen, OF een aparte utility die het flashen regelt?

Ik vind voor beide namelijk wel iets te zeggen.... En nee, ik ga niet BEIDE bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 16:37
Ik zou ze gescheiden houden.

Flashen doe je maar weinig, dus wil je dat niet als extra balast in je config/communicatie unit hebben.
En dan moet je ook echt moeite doen om de baybus te flashen. Anders doe je dat misschien per ongeluk met die config tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Raafz0r schreef op 16 oktober 2002 @ 16:14:

Flashen doe je maar weinig, dus wil je dat niet als extra balast in je config/communicatie unit hebben.
En dan moet je ook echt moeite doen om de baybus te flashen. Anders doe je dat misschien per ongeluk met die config tool.
Ik had het niet beter kunnen zeggen... :)

Eventueel een knopje in de config-tool om de flash-tool te openen is wel een idee misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raafz0r schreef op 16 oktober 2002 @ 16:14:

Dat lijkt me inderdaad duidelijke taal >:)

Los proggie dus :9

hmm moeite doen... goed plan! Misschien 10x een popup window met "Are you sure you are absolutely sure that you are absolutely surely sure you absolutely really want to perform a flash on the Xtreme Baybus? REALLY SURE???" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Anoniem: 35245 schreef op 16 oktober 2002 @ 20:50:
[...]

Dat lijkt me inderdaad duidelijke taal >:)

Los proggie dus :9

hmm moeite doen... goed plan! Misschien 10x een popup window met "Are you sure you are absolutely sure that you are absolutely surely sure you absolutely really want to perform a flash on the Xtreme Baybus? REALLY SURE???" :P
Antwoord : 'yes'

Program : If you are really (i mean really) sure, then please fill the 18 caracters long password in the field below, if you are realy, realy ready then press CTRL+ALT+T+F4+F12+F+INSERT and while you are pressing these buttons, click on FLASH, thatts all!

>:) :+

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Pagina: 1 2 Laatste