Toon posts:

Problemen met Sony versterker en onbekende boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele maanden een "theater" setupje gebouwd. Bestaande uit een soyo barebone met daarop een lading DIVXjes met een Guillemot Maxi ISIS XL geluidskaart 8) .
Daaraan hangt een Sony STR-DE215 versterker/tuner van ongeveer 2x55 Watt. Op zich sterk genoeg omdat we toch in een rijtjeshuis wonen.

Er hangen 2 zelfgemaakte speakers aan die uit een cafe/disotheek. Ze kunnen niet veel vermogen hebben, maar hebben wel een zeer strakke zware bas. Het zijn speakers met een passiefe filter en afgesloten tweeter en mid tone. De rest van de gigantische kasten is voor de 30cm woofers, geheel gesloten. Het hout is ongeveer 2,5cm dik.

Het probleem begon 2 week terug toen de buren weer eens een maand op vakantie gingen. Romeo Must Die erin, heeft een vet lekker geluid. Versterker op stand 3, bas en trebble vol open en mega bas uit.

Na een poosje kwam er een vet lekkere bas, alles stond te dreunen. Zie ik ineens het display van de versterker knipperen. Nouja, boeiuh, verder kijken. Even later weer een sterke zware bass, toen gebeurde het. De versterker viel uit en er kwam protect op het display staan. Uitzetten en weer aan zetten dus. Lekker verder kijken. Even later hetzelfde probleem. Dit ging maar door, en ik wordt er nu een beetje strontziek van eigenlijk. Heeft iemand hier een oplossing voor, of is de voeding gewoon zwaar k*t? Ik heb ok al geprobeerd om het ingangssignaal af te zwakken v.a. de PC, maar dit hielp niet, dus het zal niet aan het ingangssignaal liggen. De speakers zijn gewoon 4Ohm, lijkt me ook geen probleem.

Het tweede probleem ontstond na enkele films toen de speakers langzaam los trilden. Mijn kameraad van wie ik de speakers jaren geleden heb gekocht heeft het probleem ook al vaker gehad. Met name de schroeven van de woofer trillen langzaam los zodat de speaker langzaam begint te resoneren. We hebben er beide al extra schroeven in gedraaid. Ik zat zelf te denken aan sterke lijm/kit om alles tevens extra luchtdicht te maken. Maar ik weet niet of dit wil, en zeker nog niet waarmee. Het grootste probleem is dat de woofers (die later vervangen zijn) gedeeltelijk over de midtoners heen liggen waardoor er een klein gleufje ontstaat waar lucht door komt.

Deze problemen beginnen altijd net als er lui langskomen om een filmpje te kijken, best wel irri dus. Heeft er iemand een oplossing voor deze problemen? Begin aub niet meteen met andere versterkers, als ik daar geld voor had, had ik er al een echte staan.

Verwijderd

Je versterker wordt gewoon te warm en daarom knikkert hij de protectie aan.
Ik denk dat je je boxen es na moet laten kijken en es meten of de impedantie nog wel klopt.

Verwijderd

oja en check ook meteen of je versterker wel 4 Ohm verdraagt aan de uitgangen, want dat kan ook problemen geven

Verwijderd

het zou goed kunnen dat je speakers zijn gaan 'clippen' omdat 4 ohm speakers vrij zwaar aan te sturen zijn voor een wat simpelere versterker. Grote kans dat je speakers nu beschadigd zijn geraakt en dat er nu kortsluiting word veroorzaakt in een of meerdere speakers, hierdoor vliegt de versterker meteen weer in de beveiliging, even laten nakijken dus....

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zeg: "lang verhaal..."

Om er dan maar een kort antwoord op te geven:
Je versterker gaat niet voor niets in de "protected" modus staan...
Hij word gewoon overbelast, kan z'n vermogen niet kwijt of de uitgang is (uit de ogen van de versterker) kortgesloten omdat de impedantie van de speakers te laag is.
Wees maar blij dat ie een "protected" modus heeft zeg... pfff... anders was ie allang defect geweest.

Conlcusie: vooral zo doorgaan en negeren dat het display knippert en dat ie in "protected" modus gaat... Dan weet je zeker dat er straks echt iets defect raakt en er een rookpluim uitkomt.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zeker dat hij 4 ohm aankan.
Kan het wezen dat de speaker dermate van impendantie veranderd door zeer zware bassen dat hij zodoende een te lage impendantie krijgt?
En waarom zou het display dan gaan knipperen? Lijkt me ook niet normaal. Heb ik alleen met een oude versterker gehad die ik overbelaste met 2 ohm per kanaal op vol vermogen (werkt overigens na 5 jaar nog steeds toppie).
Ik bedoel, als je m op 3 hebt staan mag zoiets toch niet voorkomen?? Bij 8 kan ik me er iets van voorstellen. Overigens kan ik makkelijk een CD'tje luisteren als ie op 5 of hoger staat de hele middag door. Alleen dan zijn de bassen wel iets minder zwaar.

Ik heb net even gemeten, en ze zijn zelfs 6 ohm.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 16:25:
het zou goed kunnen dat je speakers zijn gaan 'clippen' omdat 4 ohm speakers vrij zwaar aan te sturen zijn voor een wat simpelere versterker. Grote kans dat je speakers nu beschadigd zijn geraakt en dat er nu kortsluiting word veroorzaakt in een of meerdere speakers, hierdoor vliegt de versterker meteen weer in de beveiliging, even laten nakijken dus....
Kan ik hieruit opmaken dat ik deze versterker meteen bij het grof vuil moet zetten en een echte moet kopen? De speakers zijn nog niet van dermate goede kwaliteit dat ik meteen een dure versterker wil kopen.

Verwijderd

koop andere speakers

Verwijderd

inderdaad, je beschadigd vaak eerder je speakers doordat je versterker niet genoeg stroom kan leveren, dan word dit een vlak signaal omgezet in hitte, spoel speaker brand door etc.

Ik zou dus eerst eens testen op een andere versterker of de speakers nog goed spelen.... springt die versterker niet in de beveiliging, weet je genoeg. doet ie dit wel dan is het vrij logisch, speakers kaduuk.... Wel eerst even van verzekeren dat er een beveiligingscircuit in die test versterker zit, want ik neem aan dat die dan niet van jou is en anders is dat ook vrij lullig als je die daardoor 'opblaast'

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toevallig net een versterker opgehaald van mn oude stageplek. Ik zal het daar eens mee proberen. Dat is dus de versterker die ik op vol vermogen met volle bas op 2ohm kan belasten (eigenlijk bedoelt voor 4-8 ohm). Ik zal zien wat die er van vind :P

Ik kan me eigenlijk neit voorstellen dat de spoel doorbrand. Na een uurtje begon hij weer te zeiken over protect. Dus ik mn speakers uit elkaar gehaald, en alle speakers waren nog gewoon koel, zelfs de woofers waren nog koud. Die hebben dan ook ENORME spoelen.

Verwijderd

De oplossing is simpel .. zoals al genoemd werd -> nieuwe speakers.

Ik kan je met zekerheid zeggen dat jouw Sony versterker niet geschikt is voor 4 ohm, het zou anders wel nieuw zijn als Sony ineens dat wel zou doen. De reden waarom de versterker in protect modus gaat is daarom ook heel simpel: jouw speakers blazen de eindtrap v/d versterker op zonder beveiliging. Ik heb al genoeg versterkers gezien die hiermee zijn opgeblazen en dat echt niet iets wat je graag wil.

En kijk de volgende keer in je boekje van de versterker, daar staat het allemaal duidelijk in.

Verwijderd

Topicstarter
Die ben ik dus kwijt, helaas.

Verwijderd

Dat vergeet dat laatste maar :)

... maar het is dus echt 8 ohm minimaal. Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld je 2 speakers in serie te zetten zodat je toch 8 (2x4) ohm krijgt en die dan op één kanaal aansluiten, maar dan kan je inprincipe beter voor een set andere speakers gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zet ik mijn nieuwe subs maar snel in elkaar. Die zijn ook 4 ohm geloof ik (moet nog ff meten). Kan ik ze daarmee in serie zetten. Hopen dat de versterker dat tezamen wel kan trekken. De nieuwe subs hebben nogal wat power nodig voor de bas eruit komt.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
Speakers hebben geen vaste impedantie, deze varieert per frequentie en kan dus ook op sommige punten inzakken. Je voeding is te zwak om al het vermogen te leveren, vandaar dat je display gaat knipperen. Nieuwe speakers kan, maar een versterker die geen speakers met een nominale impedantie van 4 ohm aankan zou ik als eerste vervangen :P.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 10 september 2002 @ 18:27:
Speakers hebben geen vaste impedantie, deze varieert per frequentie en kan dus ook op sommige punten inzakken. Je voeding is te zwak om al het vermogen te leveren, vandaar dat je display gaat knipperen. Nieuwe speakers kan, maar een versterker die geen speakers met een nominale impedantie van 4 ohm aankan zou ik als eerste vervangen :P.
Voeding te zwak ??? display knipperen ??? Ik heb het gevoel dat er een aantal dingen gezegt worden die niet helemaal kloppen.

Je wilt toch niet vertellen dat Sony versterkers maakt waarvan de voeding totaal niet berekend is op de versterker :? . En ten tweede geeft het display aan dat de versterker in een protect modus gaat dat heeft totaal niks te maken met de voeding.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 19:03:
[...]

Voeding te zwak ??? display knipperen ??? Ik heb het gevoel dat er een aantal dingen gezegt worden die niet helemaal kloppen.

Je wilt toch niet vertellen dat Sony versterkers maakt waarvan de voeding totaal niet berekend is op de versterker :? . En ten tweede geeft het display aan dat de versterker in een protect modus gaat dat heeft totaal niks te maken met de voeding.

Laat ik de topicstarter even quoten:
Na een poosje kwam er een vet lekkere bas, alles stond te dreunen. Zie ik ineens het display van de versterker knipperen.
Nu is en wel een beetje afhankelijk wat precies het knipperen is, gewoon een regelmatige knippering (als een error) of meer het uitvallen van de leds/lampjes wegens tekort aan vermogen.
Een onstabiele voeding is overigens niet iets unieks ofzo. Als je speakers er aan hangt met een laag rendement en een lage impedantie kun je vermogensproblemen krijgen, de versterker moet teveel vermogen leveren wat de voeding gewoon niet trekt. (tis ook met een pc, doe je daar veel zooi in dan kan de voeding ook tekort schieten)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Het display knipperde dus lekker mee op de maat van de bas. En dat op standje 3 zonder megabas aan. oke het is 6 ipv 8 ohm, maar dan nog. Lijkt het me nog geen sterke voeding die erin zit.

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 10 september 2002 @ 19:12:

[...]

Nu is en wel een beetje afhankelijk wat precies het knipperen is, gewoon een regelmatige knippering (als een error) of meer het uitvallen van de leds/lampjes wegens tekort aan vermogen.
Een onstabiele voeding is overigens niet iets unieks ofzo. Als je speakers er aan hangt met een laag rendement en een lage impedantie kun je vermogensproblemen krijgen, de versterker moet teveel vermogen leveren wat de voeding gewoon niet trekt. (tis ook met een pc, doe je daar veel zooi in dan kan de voeding ook tekort schieten)
Tja ... als je het dan in je eerste post ook zo zegt. Dit neemt niet weg dat de boxen niet geschikt zijn voor de versterker en dat er andere voor in de plaats moeten komen wil je het probleem verhelpen.

Verwijderd

Topicstarter
Foutje

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2002 21:06 . Reden: oeps :P ]

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, dan maar lekker doorblazen tot de versterker eraan gaat. Hopelijk heb ik dan al geld voor een echte versterker, en geen (my first) sony meer. Mijn nieuwe speakers gaan heeeel wat meer kosten. Ik ben nu al meer als 15 keer het geld kwijt als mn vorige speakers kosten. En dan moet ik nog 4 woofers, 4 midtoners en 2 tweeters voor de laatste 2 speakers hebben.
Pagina: 1