Plaatsing van boxen en nog een vraag

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Misschien een warrige titel, sorry dan, maar ik heb voor de duidelijkheid er een mooi tekeningetje van gemaakt :+
Afbeeldingslocatie: http://wieringen.dyndns.org/arjan/Kamer.gif
Waar LF, RF, LB en RB respectievelijk zijn LeftFront, RightFront enz..

-Probleem is dat ik mijn boxen wil aansluiten op mijn Dolby Digital 5.1 versterker 8) (een Pioneer VSX-D510, voor de duidelijkheid) om surround te krijgen. Dan krijg ik waarschijnlijk 4.0 maar dat maakt nu nog niet uit.
Ik wil dus mooi surround geluid krijgen als ik Xbox, maar ook als ik computer wil ik 4.0 geluid hebben via mijn Audigy Player (ik weet het, het is een 5.1 kaart, maar later komt er misschien nog een box bij en dan heb ik 5.0), maar dan is het geluid zeg maar 90 graden naar rechts gedraaid. Wat kan ik daar aan doen? Is er geen speciale Audigy software die dat regelt? :?

-En dan nog een vraag: Ik heb nu 4 2e-hands boxen, maar ik wil gewoon een 5.1-setje aanschaffen, ik ben geen audiofreak dus ik ga niet veel geld uitgeven aan superdure Bose boxen. Kan ik die Creative Inspire 5300 boxen die ik nog heb als set (5 inclusief subwoofer) aansluiten als 5.1 boxen op mijn versterker? In de handleiding staat dat dat op een 6-kanaals versterker moet, maar ik weet bij god niet hoe en of ik een 6 kanaals versterker heb.

Ik hoop dat ik niet te lastig ben :*) en sorry voor de lange tekst. Maar je moet het maar zo zien dat ik er alleen maar van leer ;)

edit:
Door dat vele getype zie ik nu pas dat de titel dubbelop is, ff een modje schoppen

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• ArtyShock
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-01 15:17
<semi offtopic>
Overweeg alsjeblieft geen Bose. Veel te veel geld voor te weinig kwaliteit. Van andere merken is gelijkwaardige en betere kwaliteit te krijgen voor een fractie van het geld.
</semi offtopic>

• armageddon_2k1
Heheh, ik denk dat je het verkeerd begreep. Ik bedoelde juist dat ik niet veel geld uit wil geven aan b.v. superdure Bose boxen. Ik wil ze dus juist NIET ;) maakt niet uit, was een beetje onduidelijk.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 10:15
Oplossing:

Gebruik de 4 speaker output van de audigy kaart, dus niet de digitale output. Koop wat kabels van jack 3.5" naar cinch. Sluit deze aan op de 5.1 ingang van de versterker (moet ie wel hebben anders lukt het niet :P). Echter sluit 'links' aan op de 'left surround' ingang op je versterker, sluit rechts aan op de 'left front' ingang. Enz. voor de andere aansluitingen.
De x-box sluit je aan via de optical in, of whatever de digi output ook is.
Wat betreft speakers, koop dan 4 gelijke speakers zodat je achter je pc niet opeens van links een heel ander geluid hoort komen dan van rechts. Blader wat betreft de speakers eens wat topics hier door, begin bij die tannoy mx, die zijn niet zo duur. En schooi even wat rond in winkels.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• armageddon_2k1
mm.....ik kan die 5.1 ingang niet vinden, alleen een DVD 5.1 Ch Input ofzo, maar das alleen L, R en Subwoofer :( .
Ik kan de Inspire 5300 zeker ook niet aansluiten? Of zo'n Hercules setje?

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 09 september 2002 @ 15:35:
Oplossing:

Gebruik de 4 speaker output van de audigy kaart, dus niet de digitale output. Koop wat kabels van jack 3.5" naar cinch. Sluit deze aan op de 5.1 ingang van de versterker (moet ie wel hebben anders lukt het niet :P). Echter sluit 'links' aan op de 'left surround' ingang op je versterker, sluit rechts aan op de 'left front' ingang. Enz. voor de andere aansluitingen.
De x-box sluit je aan via de optical in, of whatever de digi output ook is.
Wat betreft speakers, koop dan 4 gelijke speakers zodat je achter je pc niet opeens van links een heel ander geluid hoort komen dan van rechts. Blader wat betreft de speakers eens wat topics hier door, begin bij die tannoy mx, die zijn niet zo duur. En schooi even wat rond in winkels.
Yup zat ik ook zow te denken. ff kwestie van proberen iig.

KEF, Tannoy, B&W, JBL. wat dan ook.

neem iig dezelfde speakers voor voor/achter, ookal komt het strax niet 90graden gedraaid te staan. blijft het allermooiste klinken nl.
armageddon_2k1 schreef op 09 september 2002 @ 15:55:
mm.....ik kan die 5.1 ingang niet vinden, alleen een DVD 5.1 Ch Input ofzo, maar das alleen L, R en Subwoofer :( .
Ik kan de Inspire 5300 zeker ook niet aansluiten? Of zo'n Hercules setje?
5.1 en jij geeft 3 kanalen, ga nog maar es goed kijken dan. Moet erop zitten. Ik heb me audigy ook 6 kanaals aan me amp gekoppeld voor games 8-) en digitaal voor muziek.

Das echt zwaar :9~

Verwijderd

Ik heb de Creative 5300 op mijn SB512.
Heb gezegd in Windows dat ik Quadro Speakers heb en alles doet het (Behalve de center volgens mij.) Maar iig 4 speakers en de subwoofer.

Ik ga later nog een Audigy halen, maar ik mis $$$ Cash Money...

Ik heb dus 2 van de 3 jacks aangesloten, maar da's dus voldoende.
Geel en groen volgens mij en de zwartes hangt los.

• armageddon_2k1
Ik heb het even getekend:
Afbeeldingslocatie: http://wieringen.dyndns.org/arjan/versterker.gif

Dit is echt het enige dat ik kan vinden dat het zou moeten zijn, is dit het dan?

Edit:
Hmm....wacht ff, ik zit hier in het boekje te kijken hoe je een 5.1 DVD speler moet aansluiten, en hier sluiten ze Front output aan op DVD/LD In en de Surround Output op de R en L van het plaatje hierboven. Dat zijn er 4 in totaal. Is dat het dan? Dan is het wel aangsloten op de DVD/LD maar dat boeit me niet, want in de Xbox zit al een DVD-speler en als het echt moet is er vast wel iets van een switchkastje te vinden.

• ShittyOldMan
Zit er op de x-box geen digitale uitgang welke je kunt aansluiten op een digitale ingang op de receiver? Dan kun je de 5.1 ingang voor de pc gebruiken.

• armageddon_2k1
Ja, en dat was ik ook van plan, maar het gaat mij erom dat ik de boxjes 90 graden naar links "draai" voor de PC, check het tekeningetje boven maar. En ik wilde eventueel weten of ik de Creative Inspire 5300 op mijn versterker kon aansluiten, om als 5.1 boxenset te fungeren...capiche?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik vindt dat creative spul dus echt niks, niet mooi om naar een dvdtje te kijken ook. sub woofer is van een hele lage klasse en satelieten stellen niks voor.
je kunt nog beter een film kijken met twee goeie speakers als dat van creative.
koop eerst goeie front speakers en stel die op wat dichter bij de tv op oorhoogte en zet een stoel tegen de achterwand aan. center op de televisie. en achterspeakers hoog boven je bureau en boven bed, zoals plaatje van dolby.com

Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/graphics/ht/HomeTheaterGuide_0110_fig01.jpg

zelf heb ik 2x tannoy mx2 als frontspeakers besteld. kosten bij staffhorst maar 99 euro per stuk!!!

Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.com/images/MX2_NG_small.jpg
tannoy MX2

• ShittyOldMan
armageddon_2k1 schreef op 09 september 2002 @ 16:49:
Ja, en dat was ik ook van plan, maar het gaat mij erom dat ik de boxjes 90 graden naar links "draai" voor de PC, check het tekeningetje boven maar. En ik wilde eventueel weten of ik de Creative Inspire 5300 op mijn versterker kon aansluiten, om als 5.1 boxenset te fungeren...capiche?

Dat 'draaien' kan dus, maar alleen als je de 5.1 ingang gebruikt voor de pc. Die creative set moet je niet aansluiten, die heeft een eigen versterker. Of je moet 'm op de tape out van de versterker zetten ofzo, maar of dat zin heeft...

Pagina: 1