Probleem komt hier op neer :
Je hebt een pot (vaste inhoud)
Je hebt grote en kleine knikkers
Hoe krijg je zo efficiënt mogelijk (zo veel mogelijk ruimte van de pot benutten) de pot vol met kleine en grote knikkers.
Lijkt mij een probleem dat waarschijnlijk wel vaak voorkomt bij proggen ...
--
Ik sorteer momenteel de knikkers op grootte van groot->klein
en dacht dan eerst de grootste in de pot te stoppen en dan sequentieel te kijken of de (grootste-1) er nog bij kon.
Op die manier geraakt de pot gevuld tot "Max_pot" (pot vol) maar moeten alle knikkers wel sequentieel doorlopen worden.
Zijn er hier snellere algorithmen voor ?
edit : misschien is het ook nuttig om 2 manieren naast elkaar te plaatsen, 1 voor combinaties grootste-2e grootste (die past) en 1 voor combinatie grootste-kleinste ...
Je hebt een pot (vaste inhoud)
Je hebt grote en kleine knikkers
Hoe krijg je zo efficiënt mogelijk (zo veel mogelijk ruimte van de pot benutten) de pot vol met kleine en grote knikkers.
Lijkt mij een probleem dat waarschijnlijk wel vaak voorkomt bij proggen ...
--
Ik sorteer momenteel de knikkers op grootte van groot->klein
en dacht dan eerst de grootste in de pot te stoppen en dan sequentieel te kijken of de (grootste-1) er nog bij kon.
Op die manier geraakt de pot gevuld tot "Max_pot" (pot vol) maar moeten alle knikkers wel sequentieel doorlopen worden.
Zijn er hier snellere algorithmen voor ?
edit : misschien is het ook nuttig om 2 manieren naast elkaar te plaatsen, 1 voor combinaties grootste-2e grootste (die past) en 1 voor combinatie grootste-kleinste ...