edimax switch + alacatel adsl modem = geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb net een edimax 8 port 10/100 switch aangeschaft om mijn 10Mb hub te vervangen.
Probleem is echter dat ik geen verbinding krijg met mijn alcatel speedtouch home, het link lampje brand zowel op de modem als de switch maar pingen erheen lukt niet. :?
Pingen naar alle andere computers op de switch geeft geen problemen.

Het maakt ook niets uit of ik een straight of cross kabel gebruik. (alle poorten van de edimax zijn auto MDI/MDX).

Ook ligt het niet aan de kabels, heb 3 verschillende kabels gebruikt die allemaal wel werken als ik ze tussen een computer en de switch in hang.

Zijn er mensen die het wel gelukt is zo'n edimax switch te koppelen aan een alcatel modem?

Ik wil namelijk weten of deze 2 apparaten incompatible zijn of dat mijn switch defect is.
In het eerste geval gaat dat ding gewoon terug en zo niet dan ruil ik hem om.
(hoewel ik er na deze negatieve ervaring toch sterk aan zit te denken toch maar een 2,5x zo dure 3com te kopen, dan werkt het tenminste zeker)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

wat bedoel je met geen verbinding ??

ping?
geen internet?
kan je surfen naar 10.0.0.138 (standaard adres van die alcatels dacht ik)

of heb je zo'n omgeboude modem??

You don't need eyes to see, you need vision

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Geen verbinding = geen ping, geen internet - helemaal niets dus. Alsof er helemaal geen kabel tussen zit, afgezien van de brandende link lampjes dan.

De webinterface van de alcatel is ook niet bereikbaar.

En het is inderdaad een getweakte alcatel home -> pro, maar maakt dat uit dan?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

zelf nog niet met getweakte modems gewerkt, ga dus voort op theoretische kennis

Waneer je een router gebruikt, moet de router een entry hebben in hetzelfde subnet dus als je modem(nu dus router) ip 10.0.0.138/255.255.255.0 heeft moeten je comps ook in dat subnet liggen. In de alcatel speed touch pro schijnt een soort DHCP servertje te zitten , gebruik dat anders eens om je IP adressen uit te delen, of geef vast IP's in het juiste subnet.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Dank voor je hulp, toch denk ik zelf niet dat het aan de IP settings ligt.

Die zijn namelijk hetzelfde als wanneer ik de hub gebruik, aan de configuratie van mijn netwerk heb ik niets veranderd. (alle compu's hebben een vast IP en ook het subnet mask is bij alle apparaten hetzelfde)
Het enige verschill is dat ik de hub vervang door de edimax switch en dan is de modem niet meer bereikbaar.

Ik heb nog wat verder getest en als ik alle computer op de edimax aansluit en de alcatel via de oude hub ook aan de edimax verbindt krijg ik weer normaal signaal.

Is op zich wel een oplossing aangezien de computers dan allemaal wel op 100Mbit draaien en de alcatel toch niet meer dan 10Mbit aan kan, maar het is natuurlijk onzinnig dat deze constructie nodig is om het werkend te krijgen.

Daarom wil ik graag weten of er andere mensen zijn die een directe verbinding tussen zo'n type edimax switch en een alcatel ADSL modem werkend hebben gekregen of dat het zowiezo niet mogelijk is.

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

je moet namelijk edimax-ROUTER (met ingebouwde 4poort switch) aansluiten achter je speedtouch- modem, als je je modem niet had ge-.upgrade'.
OF een pc als router en achter deze pc die switch.

of begrijp ik helmaal verkeerd? wat is je netwerk situatie?heb je je modem ge-tweaked?

probeer eens je subnet mask op 255.255.255.0 en gateway op 10.0.0.150.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Hmmm...ik denk toch dat je een switch moet hebben met een ECHTE Uplink poort.....je bent namaleijk na mij al de zoveelssate die hier een probleem mee heeft.

Kijk ook maar ff hier naar>>>>>>>>>>>>>switch met tweaked adsl werkt niet...

Enm kijk dan vooral naar deze reply>>>>>

Is watching you!

Door MisterDon - Wednesday 04 September 2002 15:43

Okee. Nu jullie:

Ik heb een Safeway 5 poort swits/lan gekocht bij Funtronics en die doet het perfekt!!!
Op se Safeway zit een schakelaartje waarmee je kunt instellen of poort 5 een gewone of een upstream poort is. Ik heb em op upstream gezet en het werkt zo snel als ik de kabels erin had gestoken.
Ik mag ter plekke gek worden, maar met de Edimax werkt het niet doordat er een auto-sensing op zit.

Rain ManX: Op de oude types van de Edimax zaten idd acht plus een poort. Op de nieuwere acht, waarvan ze zelf aanvoelen of het wel de juiste poort is.

Maar goed: Moraal van het verhaal: Een getweakt Alcatel modem kan niet overweg met een auto-sensing switch of andersom.

Ik ga nu de Edimax terugbrengen naar MyCom. En de crosscable erbij.

Allemaal hartelijk dank voor alle tip en het meedenken!

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Het lijkt er haast op dat je switch de 10 Mbps van je modem niet herkend of dat er toch iets mis is met cross en straight. normaal zou er een cross tussen moetten, Je switch herkend het wel autom maar probeer toch eens de juiste kabel dertussen te steken.

edit: te laat ...

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Dank voor het linkje, Arno.

Het ligt dus niet aan mijn switch maar gewoon aan het feit dat dit type niet werkt met die alcatel, waardeloos zeg.

Terug naar mycom dus om mijn geld terug te vragen.
Ik hoop dat dat een beetje makkelijk gaat omdat het produkt dus niet echt kapot is alleen incompatible met de alcatel. Vroeger hadden ze bij mycom nog de policy dat je zonder reden je spullen binnen acht dagen kon terugbrengen met volledig geld terug, maar dat lijkt tegenwoordig niet meer te zijn en moet je zelfs eerst een 0900 nummer bellen :(

En leffe_blond, ik heb zowel cross als straight geprobeerd maar beide geven geen verbinding, had ik ook al in mijn eerste post gezet maar dat was misschien niet helemaal duidelijk.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik zit er nu dus over te denken om deze 3com 8 ports 10/100 switch aan te schaffen

Maar gezien het volgende:
Moraal van het verhaal: Een getweakt Alcatel modem kan niet overweg met een auto-sensing switch of andersom.
(En met auto-sensing wordt dan auto MDI/MDIX bedoelt en niet auto 10/100Mbit.)

Dan wordt ik echter niet heel erg blij van de specs die staan bij de 3com switch:
Easy expansion enables seamless expansion with auto MDI-MDIX on every port
Oftewel, gaat deze 3Com switch dan ook niet werken met mijn alcatel ADSL modem, of heeft 3Com een andere auto-MDI/MDIX implementatie waardoor het misschien wel gaat werken.

Iemand toevallig een 3Com switch met auto-MDI/MDIX werkend gekregen met een alcatel modem? ?

• bluf98
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 12:07
Vliegvlug schreef op 07 september 2002 @ 17:29:

Het ligt dus niet aan mijn switch maar gewoon aan het feit dat dit type niet werkt met die alcatel, waardeloos zeg.

Terug naar mycom dus om mijn geld terug te vragen.
Ik hoop dat dat een beetje makkelijk gaat omdat het produkt dus niet echt kapot is alleen incompatible met de alcatel.
Wat laat voor je mischien, maar bij ons werkt - sinds ruim een jaar - de Alcatel ISDN Speedtouch Home(+modem2router tweak) prima samen met een bij Mycom(!) gekochte 8 poorts 10/100 Edimax switch.(ES - 3108P(G)) :) En dit alles in een netwerk met zowel PC's als Macs. 8)

Misschien heeft Edimax inmiddels voor dit produkt de firmware gewijzigd of een nieuwe PCB revisie (met extended features) doorgevoerd, zodat jij deze problemen hebt? :? Volgens mij heeft onze switch inderdaad nog geen auto-MDI/MDIX. Op hun site zie ik hem overigens nog gewoon staan zonder dat daar features als auto-MDI/MDIX aan lijken te zijn toegevoegd...

BTW de alcatel is via de uplink poort straightthrough met de switch verbonden, maar crossed werkt hij ook prima indien op een van de 7 normale poorten aangesloten. Let daarbij wel op dat je de uplink poort niet tegelijk met poort 1 kunt gebruiken, want die sharen blijkbaar samen een ID(1)!

Succes, Robert.

Sysje

Verwijderd

misschien werkt dit wel:

1. druk een device met een 10mb interface op die switch zorg dat deze werkt
2. ruil dan "snel" het 10mb device met het adsl pro modem (voor autosense het door heeft)

Kortom probeer de swicth voor de gek te houden,
als de switch naar mac adressen kijkt kun je pech hebben,

ps voor thuis (+/- 8 aansluitingen) is een hub RUIM voldoende :Y)

• bluf98
Conar schreef
ps voor thuis (+/- 8 aansluitingen) is een hub RUIM voldoende
Voordeel van een switch is dat bij gelijktijdige datastromen de 100mbit bandbreedte intact blijft(full-duplex). Dit itt. tot een hub die moet delen, want hij kan of inkomend of uitgaand (via dezelfde poort) routen(1/2duplex). Dit kan bij het overblazen van grote databestanden binnen je ethernet aanzienlijke vertragingen veroorzakan door packetloss bij de andere (wachtende) PC's! (8>
Voor het prijsverschil hoef je het overigens ook niet te laten... :Z

Sysje

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Wat laat voor je mischien, maar bij ons werkt - sinds ruim een jaar - de Alcatel ISDN Speedtouch Home(+modem2router tweak) prima samen met een bij Mycom(!) gekochte 8 poorts 10/100 Edimax switch.(ES - 3108P(G)) En dit alles in een netwerk met zowel PC's als Macs.

_+________________+__+_+_++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Volgens mij heeft die nog een Uplink poort of een knopje om hem in te schakelen???althans dat zei die gozerd tegen mij bij die firma My dinges...de nieuwe hebben dat niet meer...helaas

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• bluf98
[b]Volgens mij heeft die nog een Uplink poort of een knopje om hem in te schakelen???althans dat zei die gozerd tegen mij bij die firma My dinges...de nieuwe hebben dat niet meer...helaas
Wel aparte uplink-poort, geen 'knopje'(s) aanwezig.

Toch lijkt hun 'huidige' ES - 3108P qua specs onveranderd tov. onze ES - 3108P.
Het enige verschil lijkt de Uplink Port te zijn die dmv. een "Slide switch selection on the last port" in/uit te schakelen is. Goed plan overigens, want ik heb destijds flink lopen kloten, omdat ik er zelf achter moest komen dat poort 1 en de uplink niet tegelijk gebruikt kunnen worden ivm. port-sharing. De uplink is eigenlijk gewoon een gecrossedededede (2e) poort 1 !

Ik denk dat die info op de Edimax-site de laatste revisie van de switch betreft! Maw. ze zijn wijs geworden en hebben van een van de 8 poorten een manual switched uplink gemaakt ipv. een auto-sensing... :P

Ach zo blijf je lekker met je R&D bezig: ipv. een aparte(7+1) RJ45 uplink poort, nu 8 normale waarvan 1 manueel te schakelen als uplink en daar tussenin blijkbaar een poging tot kostenreductie met een PCB revisie die deze 8ste(of alle 8?) poort van autosensing voorziet! |:( Wel grappig is dat mijn switch revisie eigenlijk, dus maar 7 tegelijk bruikbare poorten heeft(zie boven!) terwijl de nieuwe er schijnbaar wel 8 heeft!

Sysje

• FireWire
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

FireWire

I taste like chicken...

Cross cable versus straight
op uplink gooien ?

\__________________________________Niet verwarren met IEEE 1394__________________________________/

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Heb net even naar het mycom infonummer gebeld en er zijn als het goed is inderdaad ook versies met uplink poort te krijgen.

Volgens de mycom man die ik aan de telefoon had zijn zelfs alle versies met uplink tegenwoordig. Hij was dan ook erg verbaast dat ik afgelopen donderdag zo'n versie zonder aparte uplink poort heb gekocht.
Kortom mycom lijkt niet erg goed te weten wat ze nu eigenlijk verkopen.

Wel er achtergekomen dat de "binnen 8 dagen zonder morren geld terug" regeling nog steeds geldt dus terugbrengen moet geen probleem zijn.

Wel waardeloos dat me het weer 12 euro aan reiskosten kost om de boel terug te brengen, daar gaat mijn voordeel :(

Iemand trouwens een 3com switch met auto MDI-MDIX werkend gekregen icm de alcatel ADSL modem?

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vliegvlug schreef op 09 september 2002 @ 16:39:
Iemand trouwens een 3com switch met auto MDI-MDIX werkend gekregen icm de alcatel ADSL modem?
Heb het hier nog niet gelezen maar ik ga er toch een beetje van uit dat 3com als A-merk dat soort zaakjes beter voor elkaar zal weten te krijgen als Edimax, daar zal het prijsverschil ook wel inzitten ;)
Pagina: 1