[TFT] Waarop letten bij aanschaf?

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil binnenkort voor m'n oma een TFT scherm gaan kopen, maar ik weet he-le-maal niet waar ik op moet gaan letten bij zo'n ding.

Via de search zie ik vooral veel vragen over games (maar die doet m'n oma niet zo heel veel, zeg maar :P), dus dat is niet belangrijk. Dode pixels en dergelijke komen ook ruim aan bod (oké, dat schijnt mogelijk te zijn), maar veel verder kom ik niet. Die dingen hebben blijkbaar een refreshrate (ook nooit geweten), zijn die waarden gewoon vergelijkbaar met een CRT monitor? (dus voor de oude ogen kijken vanaf 85Hz?) Welke merken staan bekend als goede (Iiyama, Sony e.d. las ik dacht ik?), enzovoorts.

Kortom (en vast enorme N00b-vraag :)): Waar moet ik op letten als ik een TFT scherm wil gaan kopen?

Alvast bedankt voor de reacties!

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8801

voor je oma??
de goed koopste
het verschil ziet zij toch niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:41

Klippy

Still Game

Voor n00b vragen hebben we internet :P

Maar ff in 't kort:

• Refreshrate van 60Hz is al mooi voor TFT, TFT wordt niet als CRT steeds gerefreshed, maar beeld blijft staan als 'n plaatje, als je 't op 1 Hz kon zetten flikkerde 't dus ook niet ofzo, alleen je ziet zo laat wat je muis doet he.

• Response time is de tijd dat 'n pixel er over doet om van wit zwart te worden, zit wat vertraging in. Als je dus bijvoorbleed snel scrollt op GoT kan je wel eens hebben dat de lettertjes nog heel ff blijven staan en langzaam blauw worden, soort waas krijg je dan. Maar dat was vooral vroeger, als je nu een zeg 15" neem ik aan TFT koopt hebt je daar geen last meer van. <40 milliseconden is prima. Voor games <25ms aanbevolen meestal.

Voor de rest nog veel verschil ,maar dat kan je wle vinden denk ik.

Gebruik ook search op GoT eens, zijn zat topics over. Lees wel niet de heel oude, zijn veel TFT tegenstanders meestal omdat ze er zelf geen konden betalen ;)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Ah, that's a start! De seach hier had ik al gechecked, maar daar vond ik wat ik hierboven al vermeld had.

't Gaat idd een 15" worden, lijkt me groot zat. Zeker in vergelijking met die vissekom waar ze nu in zit te turen. :D

Nog meer goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Anoniem: 8801 schreef op 06 september 2002 @ 23:47:
voor je oma??
de goed koopste
Da's dus juist niet waar, aangezien oude ogen snel geirriteerd raken. Nu zit ze tranen met tuiten te huilen achter dat ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhale
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:15
ander goede tip: laat de monitor aan zetten in de winkel en check voor kapotte pixels. Vaak nemen ze de monitor niet terug als er 1-3 puntjes kapot zijn.

Make a program idiotproof and someone will make a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13290

Ligt er ook een beetje aan wat voor merk je koopt Xhale. bv. Samsung heeft zover als ik weet een soort van Zero-Tollerance beleid en worden de schermen met 1 dooie pixel al vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Zij die dode pixels dan zo enorm storend? Ik kan me zo voorstellen dat je het nauwelijks ziet, of heb ik dat helemaal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 11:17

Nibbz

Postmaster General

als je iets koopt, moet het ook goed zijn toch.. je koopt toch niet iets, wat best duur is wat niet 100% werkt?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 23:00
Ligt eraan hoe de pixels kapot zijn. Sommige kapotte pixels gaan gewoonweg uit (= niet zo storend), maar andere lichten juist de hele tijd op en dan zie je dus een rode, groene of blauw pixel. En dat is wel hinderlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Okee, dan check ik 'm in de winkel.

Waardoor moet ik nog meer m'n keuze laten beïnvloeden? (behalve dan budget, dat niet zo belangrijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

sommige mensen storen zich er mateloos aan (van die echte perfectionisten), en anderen vinden dat 5 dooie pixel moet kunnen omdat het maken van TFT's erg moeilijk is.

tis maar net wat je er zelf van vind.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 23:00
Kleurechtheid (lijkt me), garantie periode, hoeveel dooie pixels een scherm mag hebben, aansluitingen (d-sub of/en dvi). Meer weet ik ff ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Gullie007 schreef op 07 september 2002 @ 00:25:
Okee, dan check ik 'm in de winkel.

Waardoor moet ik nog meer m'n keuze laten beïnvloeden? (behalve dan budget, dat niet zo belangrijk is)
Contrast en brightness ratio, moet wel beetje hoog kunnen.

Dode pixels vallen trouwens ook nog wel mee tegenwoordig, komen ook niet meer zo vaak voor.

Elke 15" is wel goed voor je oma hoor :)
15" is tegenwwordig bijna altijd goed, goede response time omdat 't vrij klein scherm is. Wordt moelijker bij 17" en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Zoals ook bij een normale monitor. Okee, dan ga ik eens op zoek! Ik zeg bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8801

Gullie007 schreef op 07 september 2002 @ 00:09:
[...]

Da's dus juist niet waar, aangezien oude ogen snel geirriteerd raken. Nu zit ze tranen met tuiten te huilen achter dat ding...
kan best zijn maar zo tft trilt niet zoals bij die viskom ?
die zijn juist erg stabiel omdat het niet word geprojecteerd op de beeldbuis

tft gaat met kristallen en die gaan of uit
dus heel simpel

koop zo goed kopen ding
die zijn goed zat (zie boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
LiquidSilver schreef op 07 september 2002 @ 00:28:
[...]

Contrast en brightness ratio, moet wel beetje hoog kunnen.
Wat houdt dat brightness ratio in? Is dat de lichtopbrengst voor bij daglicht oid? (wild guess)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Gullie007 schreef op 07 september 2002 @ 00:31:
[...]

Wat houdt dat brightness ratio in? Is dat de lichtopbrengst voor bij daglicht oid? (wild guess)
Hoeveel licht er uit je backlights komt, helderheid ongeveer.

Zorg dat als jij 'm goed vind 't op zeg 70% of minder staat, na heeeeeeel lang gebruik (niks om je zorgen over te maken) kan lichtopbrengst wat verminderen, handig als je dan wat hoger kan zetten. Heb je er lang plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Right! Thnx voor alle goed tips, nu weet ik tenminste waar ik op moet letten! Ik zeg dank! (en leve GoT! ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19704

Anoniem: 13290 schreef op 07 september 2002 @ 00:19:
Ligt er ook een beetje aan wat voor merk je koopt Xhale. bv. Samsung heeft zover als ik weet een soort van Zero-Tollerance beleid en worden de schermen met 1 dooie pixel al vervangen.
Samsung heeft juist een slechte dode pixel policy (althans hier in Belgie) Met minder dan 5 dode pixels moet je bij hen niet aankloppen. (bij 19")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11254

Ga eens kijken bij een grote winkel met veel verschillende tft schermen (MediaMarkt of zo). Dan kun je zelf zien en vergelijken welke het beste beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42
Xhale schreef op 07 september 2002 @ 00:14:
ander goede tip: laat de monitor aan zetten in de winkel en check voor kapotte pixels. Vaak nemen ze de monitor niet terug als er 1-3 puntjes kapot zijn.
Goed, wil je dit eff uit je hoofd zetten dit doet geen ene enkele winkelier :), of je moet wel erg goed bevriend mee zij :).

Waarom niet :? Omdat , jij die monitor weigert, zit de winkelier weer met een monitor opgescheept. DIe weer terug moet , terwijl ie nog niks verkocht had :P...

Ik heb zelf ook een iiyama a702HT, en vroeg ook of ik in de winkel kon kijken of ik hem wou , ja of nee :P. Dat mocht oook niet :).

Als de monitor uit de doos is , en je weigert hem. Kost dat de winkelier veel geld. Hij zit weer met een open gemaakte doos, en een nieuwe monitor, dat wordt dan weer wat van de prijs af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anoniem: 8801 schreef op 06 september 2002 @ 23:47:
voor je oma??
de goed koopste
Je weet toch wel dat er een nieuwe policy is mbt lompe replies in topics he ... :z

Je laatste post is ook echt niet helemaal correct. Haar ogen zijn misschien wel net zo goed als die van jou zijn, maar ze krijgt alleen sneller last van irritatie. Dus kun je beter een normaal kwaliteit scherm kopen dat goed voor haar is :)

Ik denk dat deze wel goed is --> http://www.tweakers.net/pricewatch/24263
Heb reviews gelezen waarin hij er erg goed uitkomt !!!

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 11:17

Nibbz

Postmaster General

Anoniem: 19704 schreef op 07 september 2002 @ 18:11:
[...]

Samsung heeft juist een slechte dode pixel policy (althans hier in Belgie) Met minder dan 5 dode pixels moet je bij hen niet aankloppen. (bij 19")
Als je er dan 4 heb, maak je er gewoon een paar bij, en dan ga je terug naar de winkel :)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nibbz schreef op 10 september 2002 @ 00:36:
[...]

Als je er dan 4 heb, maak je er gewoon een paar bij, en dan ga je terug naar de winkel :)
hoe doe je dat dan?
met een naald prikken? of slaan op de voorkant?
uit et raam smijtn en garantie vragen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:16

Paladin

Play Ball!

Ik heb nu een samsung 171p opzich een fantastisch mooi scherm zwart is zwart en alles is super scherp.

Aleen had ik mijn monitor nog geen halve dag en ging mijn eerste pixel uit. ik had hem heel uit de winkel. No geloof mij als je net 1000 euro aan een monitor hebt uitgegeven ga je redelijk flippen. Oftewel ik contact opgenomen met samsung (ze ruilen pas bij 3 pixel defecten) en deze zouden het uitzoeken. Wat blijkt een dooie pixel telt als drie stukke pixels oftewel ik krijg een nieuwe monitor opgestuurd die het hopenlijk wel blijft doen. ondertussen zijn er in de dagen na mijn toezegging nog 2 pixels stuk gegaan oftewel ik ben benieuwd of de kwaliteit zo slecht blijft.

Ik ben dus een beetje in dubio over deze monitor aangezien beeld kwaliteit echt extreem is.

oftewel houd met alles rekening en voor je oma is een groot scherm misschien toch wat prettiger kijken dan zo'n klein schermpje waar je op moet turen.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Heb je helemaal gelijk in. De optie 17" blijft inderdaad open, zeker omdat de prijs niet zo belangrijk is.

Vandaag naar Mediamarkt geweest, en daar waren ze heel enthousiast over de Samsung. Ik vind 'm overigens ook erg mooi (wat design en beeldkwaliteit betreft), maar dat je in zo'n korte periode al zo veel dode pixels hebt is natuurlijk geen pretje!

Dan is er ook nog Iiyama, Philips (met voor de duurdere monitoren overigens een 0-dode-pixel beleid), dus ik moet nog eens verder gaan kijken. Bij De Block waren ze namelijk erg positief over de Philips, maar dat wil in principe niet veel zeggen (kunnen ze net zo goed meer winst op maken). Op Tom's Hardware Guide staan een aantal reviews die ik heb gelezen, en natuurlijk hier op GoT zijn er voldoende mensen met ervaring. Dus ik blijf hard bezig met zoeken!

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie, dat laat de Samsung toch even zakken in aanzien (ondanks het prachtige uiterlijk). Aan de andere kant hebben ze het netjes opgelost, dat spreekt nog wel voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Idd viel mij ook errug mee dat ik zo snel een nieuwe krijg en 1 dooie pixel is al genoeg om een nieuwe te krijgen ik heb ook nog geen slechte verhalen over deze monitor gehoord vrees dat ik gewoon echt pech heb maar zal zeker laten weten hoe die nieuwe het gaat doen.

Maar ik zelf ben niet echt positief over de philips tft schermen heb ze toen allemaal aan het werk gezien bij dynabyte en vond de beeld kwaliteit vies tegenvallen. zelfs met films erg veel last van ghosting en zwart was meer grijs. Mede daarom voor mij geen philips tft monitor.

Iyama nog niet aan het werk gezien welke ik ook errug mooi beeld vond hebben was de 15"van hansol. die zijn ook niet zo duur.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Gullie007
  • Niet online
Die Hansol kwam idd al eerder voorbij hier, maar het merk zegt me echt helemaal niets. Zeker omdat de prijs er niet echt toe doet, ga ik liever voor een bekend merk. Zou natuurlijk net zo goed kunnen dat er helemaal niets mis is met Hansol, met z'n monitoren en met z'n service, maar die naamsbekendheid weegt ook wel wat bij mij...

De Philips vond ik zelf ook niet zo scherp (wordt ruimschoots overtroeft door de Samsung), en degene die ik heb gezien vind ik nog eens lelijk en lomp ook. Maar goed, ik blijf open voor alles.

Maar hou me op de hoogte over jouw monitor! (hoe zit het trouwens daarmee met ghosting en kleurechtheid?)

• pagani
  • Niet online
Wat je dus ook al vermelde, design is bij tft'tje ook van enig belang. Samsung heeft inderdaad mooie (en kwalitatief goede) schermpjes. Waar je ook naar kan kijken is de hercules prophetview, leek mij wel wat...

Anoniem: 52592

johnnyv.nl schreef op 11 september 2002 @ 11:38:
Wat je dus ook al vermelde, design is bij tft'tje ook van enig belang. Samsung heeft inderdaad mooie (en kwalitatief goede) schermpjes. Waar je ook naar kan kijken is de hercules prophetview, leek mij wel wat...
Enig belang, niet meer. Laat je never leiden door het uiterlijk.

Kwaliteit gaat voor alles.

• Gullie007
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op 11 september 2002 @ 11:38:
Ik heb eens wat reviews zitten lezen en daar kwam hij idd wel goed uit. Groot minpunt van Hercules is de garantie wat betreft dode pixels: Niet aankloppen onder de 6 (!) dode pixels. Vind ik een groot minpunt.

• Gullie007
  • Niet online
Anoniem: 52592 schreef op 11 september 2002 @ 11:47:

Enig belang, niet meer. Laat je never leiden door het uiterlijk.

Kwaliteit gaat voor alles.
Is misschien wel wat kort door de bocht, 't oog wil tenslotte ook wat. Maar wat je denk ik bedoelt is dat je een scherm nooit aléén op uiterlijk moet kopen, en daar heb je helemaal gelijk in.

Daarom kijk ik dan ook eerst naar de kwaliteit van het scherm, maar daarna zeker ook naar het uiterlijk. Vooral ook omdat m'n oma daar op let, zij moet er tenslotte steeds tegen aan zitten kijken... :)

Gullie007 schreef op 11 september 2002 @ 12:17:
[...]

Is misschien wel wat kort door de bocht, 't oog wil tenslotte ook wat. Maar wat je denk ik bedoelt is dat je een scherm nooit aléén op uiterlijk moet kopen, en daar heb je helemaal gelijk in.

Daarom kijk ik dan ook eerst naar de kwaliteit van het scherm, maar daarna zeker ook naar het uiterlijk. Vooral ook omdat m'n oma daar op let, zij moet er tenslotte steeds tegen aan zitten kijken... :)
Ah, je bent het dus eens...

1st kwaliteit
2nd looks

edit:
met vrouwen werkt het soms idd andersom, misschien dat je daarmee in de war bent?

• pagani
  • Niet online
Anoniem: 52592 schreef op 11 september 2002 @ 12:19:
[...]

Ah, je bent het dus eens...

1st kwaliteit
2nd looks

edit:
met vrouwen werkt het soms idd andersom, misschien dat je daarmee in de war bent?
Denk dat in een donkere slaapkamer de kwaliteit weer naar voren komt... Maarre, ik denk toch dat 90% van de mensen die gaan voor tft dit doen vanwege de looks. Staat wel netjes in een kantoor/winkel etc. Snap zelf ook wel dat kwaliteit (HAAT dode pixels) het belangrijkste is, maar die herculessen zijn én goed én mooi, vandaar...

• tymiek
  • Laatst online: 11-07 16:47

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

Gullie007 schreef op 11 september 2002 @ 12:17:
[...]

Ik heb eens wat reviews zitten lezen en daar kwam hij idd wel goed uit. Groot minpunt van Hercules is de garantie wat betreft dode pixels: Niet aankloppen onder de 6 (!) dode pixels. Vind ik een groot minpunt.
Maar wel 3 jaar volledig garantie, en bij andere meestal 2 jaar.
En hij ziet er heel mooi uit, qua beeld en uiterlijk.
Ga denk zelf voor de 17" (mijn girlfriend heeft de 15"al van mij gekregen).

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

• Francois
  • Laatst online: 12-06 11:08

Francois

Dus...

Termi schreef op 08 september 2002 @ 01:00:
[...]

Goed, wil je dit eff uit je hoofd zetten dit doet geen ene enkele winkelier :), of je moet wel erg goed bevriend mee zij :).

Waarom niet :? Omdat , jij die monitor weigert, zit de winkelier weer met een monitor opgescheept. DIe weer terug moet , terwijl ie nog niks verkocht had :P...

Ik heb zelf ook een iiyama a702HT, en vroeg ook of ik in de winkel kon kijken of ik hem wou , ja of nee :P. Dat mocht oook niet :).

Als de monitor uit de doos is , en je weigert hem. Kost dat de winkelier veel geld. Hij zit weer met een open gemaakte doos, en een nieuwe monitor, dat wordt dan weer wat van de prijs af...
Als ik jou was zou ik een andere winkelier zoeken :)

Is echt onzin wat je hier zegt.

Ik heb een IIyama AS4637UT gekocht bij mycom. Ik wilde hem niet bekijken in de winkel (mocht wel), en als er 1 of meer dode pixels op zaten mocht ik hem ruilen.

Scherm was dus niet in orde. Heb gebeld, zij nieuwe besteld. Na paar dagen terug om te ruilen. Nieuwe scherm wel in de winkel aangesloten. Ik mocht er mee klooien wat ik wilde.

En deze is wel foutvrij :)

• Gullie007
  • Niet online
Francois schreef op 11 september 2002 @ 12:48:

Als ik jou was zou ik een andere winkelier zoeken :)

Is echt onzin wat je hier zegt.

Ik heb een IIyama AS4637UT gekocht bij mycom. Ik wilde hem niet bekijken in de winkel (mocht wel), en als er 1 of meer dode pixels op zaten mocht ik hem ruilen.

Scherm was dus niet in orde. Heb gebeld, zij nieuwe besteld. Na paar dagen terug om te ruilen. Nieuwe scherm wel in de winkel aangesloten. Ik mocht er mee klooien wat ik wilde.

En deze is wel foutvrij :)
Pfew! Da's wel een héle grote! :) Maar waarom heb je een Iiyama gekocht? En hoe bevalt 'ie? (still searching for the best ;) )

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-07 01:51
edit:

foutje :)

[ Voor 0% gewijzigd door Tha_TE op 11-09-2002 14:02 . Reden: foutje 8)7 ]

johnnyv.nl schreef op 11 september 2002 @ 12:25:
[...]

Denk dat in een donkere slaapkamer de kwaliteit weer naar voren komt... Maarre, ik denk toch dat 90% van de mensen die gaan voor tft dit doen vanwege de looks. Staat wel netjes in een kantoor/winkel etc. Snap zelf ook wel dat kwaliteit (HAAT dode pixels) het belangrijkste is, maar die herculessen zijn én goed én mooi, vandaar...
De aankoop wordt natuurlijk gestuurd door ruimtebesparing daarna kwaliteit (een tft is in veel gevallen zowieso wel aardig qua design) Daarna pas design

Dat lijkt me na alle eerdere post nu wel duidelijk. ;)

• Francois
  • Laatst online: 12-06 11:08

Francois

Dus...

Gullie007 schreef op 11 september 2002 @ 13:12:
[...]

Pfew! Da's wel een héle grote! :) Maar waarom heb je een Iiyama gekocht? En hoe bevalt 'ie? (still searching for the best ;) )
Euh... ik heb nog best een hoge dunk van IIyama ondanks mijn Vision Master Pro 451. Maar die is nu na 2x reparatie ook in orde :)

En het design van die TFT is zo mooi. Een rand van 1cm rondom het TFT panel, dat moest ik gewoon hebben.

Maar goed, best wel een gok genomen, maar ik mocht terug komen als ik het niks vond.

Maar dat scherm is echt geweldig. 170/170 graden inkijkhoek (moet je voor de gein 's vergelijken met oudere/laptop schermen). Brightness staat as we speak op 40%, terwijl zonlicht ruim de kamer binnen komt. De interpolatie is ook uitstekend, en dat heb ik wel 's anders gezien. Spelletje spelen gaat super. Ja, als je er naar gaat zoeken zie je wel dat 'ie reactietijd nodig heeft (35ms volgens specs). Maar ik heb er geen last van.

Enige klacht is eigenlijk de prijs... is ranzig duur dat ding. Maar dan heb je ook echt wat :)

Anoniem: 62131

let op de dode pixels en verder kan je eigenlijk geen miskoop doen als je een 15" voor rond de €500 wil kopen. ze gaan toch allemaal op max 1024x768 en hoger heb je er ook niet voor nodig

edit: een merk als iiyama heeft wel goede garantie, daar moet je ook op letten natuurlijk

• Paladin

Paladin

Play Ball!

owk ik heb in ander topic ook al wat gepost. ondertussen is mijn nieuwe samsung panel onderweg aantal dooie pixels is op 2/3 blijven steken (heb gewoon pech, maar 1 was al genoeg voor een nieuwe)
de kleur echtheid van het scherm is super alles ziet er zo mooi uit zwart en wit zijn echt zwart en wit. het zicht van deze monitor is ook super van elke hoek kan je zien wat er op het beeld staat.

samsung geeft ook 3 jaar on site garantie oftewel als ie stuk is komen ze een nieuwe brengen en nemen ze je oude mee. je bent niet afhankelijk van je winkel of wat dan ook.

tevens is het design gewoon erg mooi en net de hercules is echt een monitor voor gamers beetje spacey enz de samsung past overal lux kantoor als in een huiskamer ontwerp is gewoon erg tijdloos.

oftewel als je een winkel weet die hem heeft ga hem zeker even bekijken.

• Gullie007
  • Niet online
Perfect! Prima reactie's, merci beaucoup!

Ik ben heel enthousiast geworden over de Samsung, die in vergelijking met een in prijs vergelijkbare Iiyama iets betere specs heeft (kijkhoek etc). Begin volgende week ga ik dus m'n oma eens meenemen naar een winkel waar ze naast elkaar staan, kijken wat zij ervan vindt ('t gaat tenslotte om haar).
Naast reacties uit het andere topic (o.a. van Nose die voor me bij Powerline zou kijken) en de reacties hier moeten we een goede keus kunnen maken.

Iig is de beeldkwaliteit, de (pixel)garantie en de looks van de Samsung dik voor elkaar, maar 'n Iiyama (iig wat garantie betreft gelijk) is nog steeds een optie. Ik hou jullie op de hoogte!

Nog maar eens bedankt voor alle reacties (kan geen kwaad ;) )!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Is Iiyama beter geworden met de garantie btw? want ze hadden toch een extern bedrijf in dienst wat voor heel veel problemen zorgde???

dit weet ik niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik denk dat er nog een belangrijk punt over het hoofd wordt gezien. TFT's zijn nl. gemaakt voor maar 1 resolutie. En ik kan me best voorstellen dat je oma 1024x768 te klein vind op een 15" tft. Dus wil ze 800x600 zodat alles wat groter en overzichtelijker is. Dit kan wel, maar de pixels worden dan uitgerekt etc. zodat je geen mooi beeld krijgt. Over dit 'nadeel' zou ik dus wel ff goed nadenken en desnoods maar wel gewoon een grote CRT kopen en deze op een lage resolutie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Da's een goeie ja! Nooit bij stil gestaan, ik vind 1024 groot zat maar dat wil niet zeggen dat mijn lieve oma het daamee eens is! :) Ik ben van plan komende week 'm te gaan kopen, en dan zullen we vragen of ze 'm ook op 800x600 kunnen zetten. Kijken hoe het er dan uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Paladin schreef op 13 september 2002 @ 00:11:
Is Iiyama beter geworden met de garantie btw? want ze hadden toch een extern bedrijf in dienst wat voor heel veel problemen zorgde???

dit weet ik niet zeker
Persoonlijk niets van gehoord, wel veel mensen (ook in dit topic al) die goed te spreken waren over de garantie van Iiyama. Dus dat zal wel goed zitten dan, lijkt me?

Anoniem: 32626

Je kunt er van uit gaan dat een 15" TFT bijna een even groot beeld heeft als een 17" CRT zodat de resolutie 1024x768 mooie grote letters geeft.
De 17" en 18" TFT's hebben bij hun resolutie van 1280x1024 een veel kleinere letter. Op een 18" TFT is een letter weer even groot als op een 15" CRT die op 1024x768 staat.
De resolutie naar 800x600 zetten is geen optie, ik heb nog geen enkele TFT gezien waar een niet native resolutie een bevredigend beeld gaf. Je kunt dan beter de lettergrootte wijzigen naar bv 110%

Anoniem: 19787

Ik heb een samsung 181t 18" tft. Er blijven 2 pixels branden een groen en een rood. Ik had samsung gebeld maar ik krijg er geen nieuw scherm voor :(

Anoniem: 19787 schreef op 14 september 2002 @ 00:29:
Ik heb een samsung 181t 18" tft. Er blijven 2 pixels branden een groen en een rood. Ik had samsung gebeld maar ik krijg er geen nieuw scherm voor :(
Hoe erg valt dit op? En had je dit al vanaf het begin of zijn ze pas later gekomen.
Ik ben zelf nu een dag of 10 de gelukkige bezitter van een 181T , een foutloos exemplaar maar moet er niet aan denken dat ik allemaal kleurige stipjes krijg.

ja vanaf het begin

Een groene pixel die blijft branden zit aardig in het midden van het scherm en zie je goed bij donkere achtergronden. Van de rode heb ik bijna nooit last, valt niet zo erg op. Maar de groene is wel vervelend.

Maar valt het erg op of moet je er echt naar zoeken om het te zien?
Ik heb op en voor mijn werk al achter heel wat TFTjes gezeten maar heb eigenlijk nog nooit een dode pixel of subpixel gezien.
Ik leef trouwens met je mee want zo'n ding kost toch een paar centen en dan wil je het wel graag perfect hebben.

edit/
ik was dus een beetje te langzaam

Anoniem: 61098

KNIP

Anoniem: 61098

Zorg er gewoon voor dat je meer pixels mist.
Sla hem gewoon een paar keer tegen een tafel aan met de zijkant moet je eens zien hoeveel pixels je mist. 8)7
Dan heb je grote kans dat je een nieuwe krijgt.

Anoniem: 61098 schreef op 14 september 2002 @ 00:58:
sla hem gewoon een paar keer tegen een tafel aan met de zijkant moet je eens zien hoeveel pixels je mist. 8)7]
Is misschien een optie voor Roog, kan die mooi aanspraak maken op garantie

• roadrats
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Heb zelf een Eizo L365 gekocht, prijzig maar wel lekker helder beeld. Zelfs als het zonlicht recht op je scherm valt kun je er uitstekend mee werken. 's-Avonds zet ik vaak de helderheid een tandje terug ! Helderheid is 300 cd/m en dat kom je maar bij heel weinig TFT schermen tegen. (Meestal 200 cd/m) Kortom, even slikken als je afrekent maar verder een perefct scherm zonder dooie pixels etc. S6, Jan

• Paladin

Paladin

Play Ball!

hmz dan is een echte dooie pixel toch beter dan een dooie sub pixel. ik zorg wel dat het nieuwe scherm dat ik krijg volledig pixel deffect vrij is. want ik heb nu 3 defecte pixels wat gelijk staat aan 9 defecte pixels en het vervangende scherm gaat volledig pixel deffectloos zijn.

gvd je betaal zoveel geld voor zo'n scherm en dan geven ze soms van die kut garantie.
je kan heel moeilijk gaan doen hoor aan de foon dan zijn ze al wat toeschietelijker en vaker bellen :P

Anoniem: 28086

Samsung Syncmaster 151S kost 398,- bij salland en wordt goed getest voorzover ik weet.

Maar als er een groen en een roof blijft branden, staat dat dan ook niet gelijk aan 6 defecte pixels ?

• Paladin

Paladin

Play Ball!

ik denk van niet maarja wie niet waagd wie niet wint gewoon doorzeiken en pissed klinken ik bedoel het is niet niks. plus als ie midden in je scherm zit hij gewoon bijzonder irritant is. oftewel met een beetje goede redenatie kan je soms een heel end komen.

gewoon de poging nog is wagen en pissed klinken ook al ben je het niet :)
en zeggen dat je het foute service vind blablabla zijn bedrijven erg gevoelig voor

Anoniem: 23911

Anoniem: 19787 schreef op 14 september 2002 @ 00:29:
Nee, dat zijn nl maar 2 stukke pixels.... :/
(geen 3, dus niks geen nieuwe tft).. ;(

Is echt kl*te zoiets... :(

• Gullie007
  • Niet online
Zo!

Ik heb vanmiddag de Samsung 151 S gekocht voor m'n oma! En hij's geweldig! Prachtig beeld (ook in vergelijking met de andere monitors die ze daar hadden staan), geen dode pixel te bekennen (heb 'm daar even aan laten zetten omdat 't een eind rijden is als er iets mis mee is), kortom: Perfectos! Oma ook helemaal happy, dus een tevreden TFT-gebruiker erbij! :)

Ik bedank jullie allemaal voor de hulp en de info, heb er een goede keuze door kunnen maken!

Pagina: 1