hopen compatibiliteitsproblemen met via chipsets

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Zie hier mijn twee pc configuraties:

Eerste bak:

AMD Athlon Classic 700 Mhz
ASUS K7M moederbord (Via chipset, AMD 751 pci to agp) (via 4-1 + PPE patch geinstalled)
320 MB SDram @ 100 Mhz
Creative Audigy 5.1 OEM (Driver van CD)
Hercules Radeon 8500 LE 128 MB DDR (Driver 6118,huidige versie van op ATI site, dito control panel)
Realtek 8139 Based NIC (Win2K builtin driver)
Pinnacle PCTV Pro TVtunerkaart (Driver 5.10)
Maxtor Diamondmax 40 GB 7200 rpm (prim master)
Liteon 48X fikker (prim slave)
HP 8100 4x fikker (sec master)
USB toestand aan
Windows 2000 Prof SP3

Problemen :( :
* :( Als ik PCTV kaart in me pc heb, crashed windows 2000 soms bij boot op rob_v.sys.(driver TVkaart), ook bij windows XP
* :( Als ik als secondary slave een 20 GB Quantum fireball 5400 rpm disk aansluit piept men geluidskaart ongelooflijk hard als ik bestanden kopieer, ook bij windows XP
* :( Als ik Radeon drivers installeer blijft men pc hangen bij een lichtblauw scherm, vlak voor "windows is starting up" en "applying computer settings" zou moeten verschijnen. (Windows XP heeft dit niet, daar gebruik ik driver 6159, maar ik wil 2000 draaien, deze xp driver geeft blue screen bij boot op win2K, versie van deze driver voor 2K vind ik niet)

Tweede bak:

AMD K6/III 400 Mhz
Atrend ATC 5220 Moederbord (jawel VIA plank, met 4-1 troep erop)
256 MB SDram
3 GB Quantum fireball primary master
Compaq cdrom als primary slave
Quantum bigfoot 6 GB als secondary master
Realtek 8159 NIC (win builtin driver)
Netgear als 2e NIC (ken type niet vanbuiten,drivers van bijgeleverde diskette)
Geen geluidskaart, standaard S3 Trio VGA kaart
USB in BIOS staat AF
Windows 2000 Server SP3

Probleem :( : beide NICS zijn niet aangesloten, wanneer ik één activeer door netwerkkabel erin te steken, freezed de hele pc. (Met USB aan freezed hij al bij install)

Is VIA gewoon gaar of is dit allemaal hardware die om zulke problemen vragen?
Of weet iemand een oplossing hiervoor?
Ik word hier gewoon gek van al die crashes :'( :'(

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

Ik neem aan dat die eerste bak een Via 686B southbridge heeft. Inderdaad, is bekend dat dat niet geweldig werkt met Creative Live!/Audigy kaartjes.

Dat kan een compatibiliteits probleem zijn tussen Via en Creative - of het de schuld van Creative of van Via is daar is men nog niet echt over uit. Intel had wat extra PCI extensies verzonnen die Creative ging gebruiken op hun Live!/Audigy kaarten, en Via had die extensies dus niet geïmplementeerd...

2de bak : aarding? Netwerkkaarten van plek verwisselen? Netwerkkaarten van een echt merk proberen ('t blijft natuurlijk Realtek en nog iets vaags, leuk als het werkt, maar de vraag is wel OF het werkt).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Met uw welnemen heb ik de topictitle iets minder ontvankelijk gemaakt voor flame's (dat wil zeggen, het 'zuigen' gedeelte maar ff weggelaten ;) ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

1e bak: Draai daar eens DocMem op om te zien of je memory okee is. Tweaken van de Bios wil ook wel eens helpen. Zet iig PNP OS AAN! Win2K doet de resources namelijk zelf verdelen, en kan dat beter...

Forget your fears...
...and want to know more...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Asus K7M was toch gewoon een schone AMD 750/751 chipset zonder VIA troep? Asus K7M was overigens ook een van de borden met de meeste problemen, de eerste revisies werden geleverd in een witte doos zonder merknaam erop, hetzij omdat Asus zich schaamde voor het produkt, of het niet wou zijn tegenover Intel (denk dat beide een rol speelden)

Die A-trend MVP3 bordjes zijn gewoon brak. Tip: breng de FSB eens terug naar 66MHz en gooi de multiplier een stuk in de lucht, zal je zien dat ie ineens wel werkt. A-Trend heeft een leuk foutje gemaakt in de ATC5200 waardoor je met 100MHz FSB dus een 66MHz FSB krijgt met de PCI en AGP delers van een 100MHz FSB (ofwel: 22MHz PCI, 44MHz AGP, vind je het vreemd dat ie het niet doet?)

• Robbeke
W3ird_N3rd schreef op 06 september 2002 @ 22:16:
Ik neem aan dat die eerste bak een Via 686B southbridge heeft. Inderdaad, is bekend dat dat niet geweldig werkt met Creative Live!/Audigy kaartjes.

Dat kan een compatibiliteits probleem zijn tussen Via en Creative - of het de schuld van Creative of van Via is daar is men nog niet echt over uit. Intel had wat extra PCI extensies verzonnen die Creative ging gebruiken op hun Live!/Audigy kaarten, en Via had die extensies dus niet geïmplementeerd...
dwz dat de oplossing hier ofwel een Intel bord met cpu kopen is, ofwel een andere geluidskaart kopen is? Niet echt klantvriendelijk van Creative vind ik. :(
2de bak : aarding? Netwerkkaarten van plek verwisselen? Netwerkkaarten van een echt merk proberen ('t blijft natuurlijk Realtek en nog iets vaags, leuk als het werkt, maar de vraag is wel OF het werkt).
aarding zou kunnen, pc is niet geaard, en heb daar de mogelijkheid ook niet voor. netwerkkaarten van plaats verwisselen heb ik reeds geprobeerd, en een andere netwerkkaart van goed merk heb ik niet ter beschikking. :(

• Robbeke
Abbadon schreef op 06 september 2002 @ 22:16:
Met uw welnemen heb ik de topictitle iets minder ontvankelijk gemaakt voor flame's (dat wil zeggen, het 'zuigen' gedeelte maar ff weggelaten ;) ).
dank u _/-\o_

• Robbeke
Aetje schreef op 06 september 2002 @ 22:23:
1e bak: Draai daar eens DocMem op om te zien of je memory okee is. Tweaken van de Bios wil ook wel eens helpen. Zet iig PNP OS AAN! Win2K doet de resources namelijk zelf verdelen, en kan dat beter...
PNP OS: kan ik niet instellen, heb er terloops al eens achter gezocht omdat hij op "standard pc" stond en vond het niet direct. Vaag,vroeger stond ie op ACPI (heb de pc nu niet in de buurt, kan niet nog eens kijken) Ga er zeker achter zoeken.

DocMem?
heb gelezen dat de enige goeie memtest een hardwaretest is... of is dat ook goed?

• Robbeke
_JGC_ schreef op 06 september 2002 @ 22:23:
Asus K7M was toch gewoon een schone AMD 750/751 chipset zonder VIA troep? Asus K7M was overigens ook een van de borden met de meeste problemen, de eerste revisies werden geleverd in een witte doos zonder merknaam erop, hetzij omdat Asus zich schaamde voor het produkt, of het niet wou zijn tegenover Intel (denk dat beide een rol speelden)
heb Revisie 1.04, nog steeds brak?
In m'n windows staan verscheidene via drivers, alleen AMD 751 controller is niet via en op het bord zit alvast één VIA chip. (herriner ik mij)
Die A-trend MVP3 bordjes zijn gewoon brak. Tip: breng de FSB eens terug naar 66MHz en gooi de multiplier een stuk in de lucht, zal je zien dat ie ineens wel werkt. A-Trend heeft een leuk foutje gemaakt in de ATC5200 waardoor je met 100MHz FSB dus een 66MHz FSB krijgt met de PCI en AGP delers van een 100MHz FSB (ofwel: 22MHz PCI, 44MHz AGP, vind je het vreemd dat ie het niet doet?)
Het gaat hier wel om de 5220.
Als dat daar ook voor opgaat, verbaasd het mij niet echt, maar verbaasd het mij wel dat het met één nic wel werkt :p (zowel bij Realtek als Netgear)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

_JGC_ schreef op 06 september 2002 @ 22:23:
Wat verteld ome Google ons?

http://www.xbitlabs.com/mainboards/slota-roundup.html
South Bridge VIA 686A
Nou, dan weten we het wel :(

Tijd voor een andere soundkaart/mobo denk ik dan (soundkaart er even uit, kijken en checken of probs er nog zijn? IDE gezeik had je ook wel met Creative, dus wie weet!)
Robbeke schreef op 06 september 2002 @ 22:24:
[...]

dwz dat de oplossing hier ofwel een Intel bord met cpu kopen is, ofwel een andere geluidskaart kopen is? Niet echt klantvriendelijk van Creative vind ik. :(

[...]

aarding zou kunnen, pc is niet geaard, en heb daar de mogelijkheid ook niet voor. netwerkkaarten van plaats verwisselen heb ik reeds geprobeerd, en een andere netwerkkaart van goed merk heb ik niet ter beschikking. :(
www.puc.be

20 Euro voor een 3Com 905B *D

;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Update ook alle biossen, anders loop je tegen kinderziektes aan.
Verder kan de hele hardware bende door elkaar gooien ook helpen,
maar die problemen van je 2de pc zijn minstens merkwaardig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Robbeke
W3ird_N3rd schreef op 06 september 2002 @ 22:31:
[...]

Wat verteld ome Google ons?

http://www.xbitlabs.com/mainboards/slota-roundup.html

[...]

Nou, dan weten we het wel :(

Tijd voor een andere soundkaart/mobo denk ik dan (soundkaart er even uit, kijken en checken of probs er nog zijn? IDE gezeik had je ook wel met Creative, dus wie weet!)
Kheb er reeds een yamaha based hercules kaartje in gestoken. (was met PCTV probleem) en dat maakte geen verschil. (yamaha kaartje in combo niet getest met 20 gb hdd) Had vroeger nog dat probleem met die schijf, was opgelost met andere geluidskaart.
Kga maar eens uitkijken naar een compleet nieuw Moederbord - cpu - mem.
ik kan aan inkoopprijs geraken aan Intel made Bordjes met Intel cpu's...
Wat raden jullie mij aan?
(welk moederbord/cpu)

• Robbeke
nigelator schreef op 06 september 2002 @ 22:31:
Update ook alle biossen, anders loop je tegen kinderziektes aan.
Verder kan de hele hardware bende door elkaar gooien ook helpen,
maar die problemen van je 2de pc zijn minstens merkwaardig.
biosupdates: in orde
zootje dooreengooien, heb al vanalles geprobeerd :(

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Robbeke schreef op 06 september 2002 @ 22:38:
Wat raden jullie mij aan?
(welk moederbord/cpu)
Tsssk, neptweaker :+

Dat vraagt een echte tweaker niet :P (en het mag ook niet, maar ik heb vandaag even geen zin op te zoeken waar in welke faq dat staat :+)

Tip : begin maar met reviews doorspitten.

Verwijderd

die asus k7m heb ik ook gehad in mijn pc

ding was gewoon perfect
loopte niet vast niks
reten stabiel
alleen wanneer je een tv-kaart er in deed liep dat ding zeer onstabiel als je tvkaart aan zetten
met de creative geluidskaart had ik geen problemen mee

verder de tweede systeem met die via chip

heeft een vriend van me gehad samen met een ati rage fury maxx (deul 128gl pro chip)
merk van die moederbord was aopen

dit ding had wel zijn kuren met aan gaan maar als hij starte liep hij gewoon stabiel

de kuren met aan gaan was de videokaart die trok te veel agp stoom weg met aan zetten (door die twee koelers die er op zaten orgineel)

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
K7M = AMD Northbridge & VIA Southbridge (686A)
Dus: VIA 4in1 installeren, maar AGP driver uitvinken, en AMD AGP miniport installeren.

Werd idd geleverd in witte doos, omdat Intel dreigde dat fabrikanten die openlijk AMD CPU's mobo's fabriceerden misschien wel last kregen van Intel chipset leveringsproblemen.

• Robbeke
W3ird_N3rd schreef op 06 september 2002 @ 22:43:
[...]

Tsssk, neptweaker :+

Dat vraagt een echte tweaker niet :P (en het mag ook niet, maar ik heb vandaag even geen zin op te zoeken waar in welke faq dat staat :+)

Tip : begin maar met reviews doorspitten.
waarom neptweaker? :O Ik -persoonlijk- vind persoonlijke ervaringen nog altijd net iets meer waard dan reviews. Als iemand mij een moederbord aanbeveelt ga ik het verder uitspitten, en dan vervolgens kom ik wel vergelijkende tests met andere plankjes tegen. Ik ga dan zeker niet blind op zijn/haar mening af.

• Robbeke
superbikkel schreef op 06 september 2002 @ 22:48:
K7M = AMD Northbridge & VIA Southbridge (686A)
Dus: VIA 4in1 installeren, maar AGP driver uitvinken, en AMD AGP miniport installeren.

Werd idd geleverd in witte doos, omdat Intel dreigde dat fabrikanten die openlijk AMD CPU's mobo's fabriceerden misschien wel last kregen van Intel chipset leveringsproblemen.
tnx... daar ben ik mss wat mee. Ga ik zeker proberen

• Robbeke
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 22:46:
die asus k7m heb ik ook gehad in mijn pc

ding was gewoon perfect
loopte niet vast niks
reten stabiel
alleen wanneer je een tv-kaart er in deed liep dat ding zeer onstabiel als je tvkaart aan zetten
met de creative geluidskaart had ik geen problemen mee
Ja, dat zijn ook mijn ervaringen. Zonder TVkaart gaat het betrekkelijk goed. (Uptimes van 20 dagen met een Bèta van XP) Toen had ik die 20 GB disk in gebruik als primary master en die hercules als soundcard. Liep perfect
Nu heb ik die Audigy en die Radeon, en dan liever nieuw systeem dan terug op GeForce mx/nvidia en die Audigy vind ik lekker klinken. Ik ga dan wel zien of die TVkaart goed werkt in nieuw sysje
verder de tweede systeem met die via chip

heeft een vriend van me gehad samen met een ati rage fury maxx (deul 128gl pro chip)
merk van die moederbord was aopen

dit ding had wel zijn kuren met aan gaan maar als hij starte liep hij gewoon stabiel

de kuren met aan gaan was de videokaart die trok te veel agp stoom weg met aan zetten (door die twee koelers die er op zaten orgineel)
Met dat bord heb ik niets dan problemen gehad, en de story goes on

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Via ervaringen:

VPX
MVP3
MVP4
ApolloPro133A
KT133A

Vooral die laatste vier zijn leuk; als de MVP3 goed geimplementeerd is, is het de beste So7 chipset. Ik had een DFI en dat was dan ook ruim in orde. TV kaart erin zonder problemen (wel met de Pinnacle PPE geinstalleerd). SBLive trok hij raar genoeg ook (al kan het een 596A southbridge gehad hebben, herinner ik me niet meer). Dit bleef m'n 2e PC tot de tijd voor de Duron kwam.
MVP4 heeft integrated zut. Toch pet af voor een ding dat stabiel een P166MMX (met gelockte multiplier) tot voorbij de 260MHz wist te brengen. Alleen jammer dat ik die mobo (AOpen MX59Pro) mechanisch naar de knoppen heb geholpen.

ApolloPro133A heeft altijd in de schaduw van de sneller presterende BX en i815 gestaan, maar heeft zeker bestaansrecht. Itt de Intel chipsets pikt het werkelijk alle DIMMs die je ertegenaan kunt smijten, het kan iedere mogelijke asynchrone modus aannemen- features die Intel pas met de i845 een beetje onder de knie krijgt. Maarja, de lagere performance is de prijs van zulke flexibiliteit. M'n AOpen MX64 heb ik aan m'n broertje gedoneerd en draait nog steeds prima.

En uiteraard heb ik een Abit KT7A voorbij zien komen. Ondertussen is het door een K7S5A vervangen (de lange-termijn betrouwbaarheid van Abit plankjes is erg twijfelachtig...), maar pracht van een chipset, in z'n tijd de snelste platform voor de snelste CPUs.

Nee, die Via issues zijn er wel, maar zijn 50% driver related en 25% user related, slechts een kwart is echt en dat betreft dan de 'slome' PCI van VIA en daarnaast de befaamde SBLive issue (waarbij Intel en vooral Creative eerder de schuldigen zijn- Intel om aan de PCI standaard te zitten kloten, Creative omdat ze een kaart bakten die die Intel extensies nodig heeft bovenop de standaard om goed te kunnen werken. Eigenlijk zou de SBLive niet PCI genoemd mogen worden :X )

Oslik blyat! Oslik!

• Robbeke
dion_b schreef op 07 september 2002 @ 03:40:
Via ervaringen:

VPX
MVP3
MVP4
ApolloPro133A
KT133A

Vooral die laatste vier zijn leuk; als de MVP3 goed geimplementeerd is, is het de beste So7 chipset. Ik had een DFI en dat was dan ook ruim in orde. TV kaart erin zonder problemen (wel met de Pinnacle PPE geinstalleerd). SBLive trok hij raar genoeg ook (al kan het een 596A southbridge gehad hebben, herinner ik me niet meer). Dit bleef m'n 2e PC tot de tijd voor de Duron kwam.
MVP4 heeft integrated zut. Toch pet af voor een ding dat stabiel een P166MMX (met gelockte multiplier) tot voorbij de 260MHz wist te brengen. Alleen jammer dat ik die mobo (AOpen MX59Pro) mechanisch naar de knoppen heb geholpen.

ApolloPro133A heeft altijd in de schaduw van de sneller presterende BX en i815 gestaan, maar heeft zeker bestaansrecht. Itt de Intel chipsets pikt het werkelijk alle DIMMs die je ertegenaan kunt smijten, het kan iedere mogelijke asynchrone modus aannemen- features die Intel pas met de i845 een beetje onder de knie krijgt. Maarja, de lagere performance is de prijs van zulke flexibiliteit. M'n AOpen MX64 heb ik aan m'n broertje gedoneerd en draait nog steeds prima.

En uiteraard heb ik een Abit KT7A voorbij zien komen. Ondertussen is het door een K7S5A vervangen (de lange-termijn betrouwbaarheid van Abit plankjes is erg twijfelachtig...), maar pracht van een chipset, in z'n tijd de snelste platform voor de snelste CPUs.

Nee, die Via issues zijn er wel, maar zijn 50% driver related en 25% user related, slechts een kwart is echt en dat betreft dan de 'slome' PCI van VIA en daarnaast de befaamde SBLive issue (waarbij Intel en vooral Creative eerder de schuldigen zijn- Intel om aan de PCI standaard te zitten kloten, Creative omdat ze een kaart bakten die die Intel extensies nodig heeft bovenop de standaard om goed te kunnen werken. Eigenlijk zou de SBLive niet PCI genoemd mogen worden :X )
Pinnacle PPE gebruik ik niet... mss ook eens proberen :)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:57

DaRoot

Some say...

Als je het mij vraagt doet de topic starter iets goed fout. Ik heb thuis 4 systemen staan, die allemaal volledig VIA chipset based zijn, en een AMD Duron of Athlon processor hebben. Vooral bij die 2e pc met een A-Trend mobo. Heb een vergelijkbaar mobo gehad, maar dan van een echt merk. Dit geeft geen enkel probleem. A-Trend kun je tegenwoordig niet eens meer kopen, zegt genoeg, denk ik dan maar.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Robbeke
DaRoot schreef op 07 september 2002 @ 04:08:
Als je het mij vraagt doet de topic starter iets goed fout. Ik heb thuis 4 systemen staan, die allemaal volledig VIA chipset based zijn, en een AMD Duron of Athlon processor hebben. Vooral bij die 2e pc met een A-Trend mobo. Heb een vergelijkbaar mobo gehad, maar dan van een echt merk. Dit geeft geen enkel probleem. A-Trend kun je tegenwoordig niet eens meer kopen, zegt genoeg, denk ik dan maar.
hmm... :Y)
'volges mij doet de topicstarter iets goed fout'
'A-Trend kun je tegenwoordig niet eens meer kopen, zegt genoeg, denk ik dan maar'

a) spreekt elkaar wat tegen
b)Heb al veel slechts gehoord van Atrend(is failliet gegaan geloof ik), maar wa doe ik -topicstarter- daar dan fout aan? Toen was ik beginnende pc gebruiker en kocht wat het best pastte voor m'n spaarpot. Nu zou ik zeker niet zo'n plank kopen, en ook geen K6/3.
c) De athlon pc zit heel wat peripherals in die bekend staan om problemen in combinatie met dat en dat... (creative & via, pinnacle en creative bvb) Afhankelijk hoe ik m'n kaarten steek (volgorde) hoe beter/slechter het dan ook word. Momenteel heb ik de beste volgorde in gebruik (proefondervindelijk), alleen stabiel krijg ik hem echt niet.

Wat ik nog ga doen:
Pinnacle PPE patch
AMD 751 AGP port driver
Nieuwe Radeon driver

Verwijderd

je ging het toch verkopen en een p4 sysje kopen? :)

dat zei je op irc iig :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb geloof ik nog nooit een stabiel VIA systeem meegemaakt.
enkel mijn server, een cel1000, heeft een VIA chip. maar daar hangt ook totaal niets aan, dus dat draait tenminste nog.
Voor de rest heb ik alleen maar ellende meegemaakt met VIA.
Heb een Athlon 2000+ XP hier staan, en ik moet zeggen dat het een verschrikking is om een mobo te vinden ZONDER VIA chipset. vrijwel alle mobo's hebben via meuk. Gelukkig zijn er wel fabrikanten die verder kijken, en bordjes op de markt brengen die WEL stabiel draaien. Heb nu een AK75 pro van Aopen, met een Sis745 chipset, ding draait geweldig.

Vooral met de VIA 4in1 drivers heb ik veel gezeik gehad met VIA system waar ik mee gewerkt heb. SBlive die niet werkt, krakend geluid, langzame doorvoer over de IDE bussen..

voor mij nooit meer VIA.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 07 september 2002 @ 11:55:
enkel mijn server, een cel1000, heeft een VIA chip. maar daar hangt ook totaal Vooral met de VIA 4in1 drivers heb ik veel gezeik gehad met VIA system waar ik mee gewerkt heb. SBlive die niet werkt, krakend geluid, langzame doorvoer over de IDE bussen..

voor mij nooit meer VIA.
Hier sluit ik me bij aan, ik hoor veel te vaak over (eigenlijk niet op te lossen) problemen met via chipsets. Ook enorme stabiliteitsproblemen bij een maat van me met A7V266.

Ik ben bij mijn laatste systeem dus voor de Asus A7A266 met ALi Magik1 chipset gegaan. Goed, het loopt misschien 2% procent langzamer dan een VIA chipset en is niet zo ver te overklokken, maar het is wel retestabiel. Liever een systeem dat nooit crasht (zelfs niet met win98) dan 3 extra FPS.

3d mark compare link voor wie verder wil vergelijken

• Vorkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 12:56:
[...]

Hier sluit ik me bij aan, ik hoor veel te vaak over (eigenlijk niet op te lossen) problemen met via chipsets. Ook enorme stabiliteitsproblemen bij een maat van me met A7V266.

Ik ben bij mijn laatste systeem dus voor de Asus A7A266 met ALi Magik1 chipset gegaan. Goed, het loopt misschien 2% procent langzamer dan een VIA chipset en is niet zo ver te overklokken, maar het is wel retestabiel. Liever een systeem dat nooit crasht (zelfs niet met win98) dan 3 extra FPS.

Toch schelen wij niet zoveel, aangezien ik verder alles standaard hebt...

http://service.madonion.com/compare?2k1=4413496

en alle proggies aan... maar oke jij maar 1.2Ghz

Ennuh dit systeem is stable as a rock, met een VIA kt333 chipset...

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Robbeke
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 05:52:
je ging het toch verkopen en een p4 sysje kopen? :)

dat zei je op irc iig :P
En dat klopt...

Kga het benodigde één der dagen bestellen.

Asus bord met Sis chip
P4 2,26 of 2,53 GHZ (ben ik nog nie uit, kost mij 50€ meer maar kan zijn dat ik week langer moet wachten)
256 DDR 333 MHz rambus pc 2700

• Robbeke
enkel mijn server, een cel1000, heeft een VIA chip. maar daar hangt ook totaal niets aan, dus dat draait tenminste nog.
Heb een Athlon 2000+ XP hier staan, en ik moet zeggen dat het een verschrikking is om een mobo te vinden ZONDER VIA chipset. vrijwel alle mobo's hebben via meuk. Gelukkig zijn er wel fabrikanten die verder kijken, en bordjes op de markt brengen die WEL stabiel draaien. Heb nu een AK75 pro van Aopen, met een Sis745 chipset, ding draait geweldig.

Vooral met de VIA 4in1 drivers heb ik veel gezeik gehad met VIA system waar ik mee gewerkt heb. SBlive die niet werkt, krakend geluid, langzame doorvoer over de IDE bussen..

voor mij nooit meer VIA.
voor mij ook niet meer :(:r

• Robbeke
[...]

compleet mee eens :*)
wat maakt die fps het nu, ofwel draait dat spel goed, ofwel is het moeilijk speelbaar en dat is een groter verschil dan 3 fps

• Robbeke
Vorkie schreef op 07 september 2002 @ 13:01:
[...]

Toch schelen wij niet zoveel, aangezien ik verder alles standaard hebt...

http://service.madonion.com/compare?2k1=4413496

en alle proggies aan... maar oke jij maar 1.2Ghz

Ennuh dit systeem is stable as a rock, met een VIA kt333 chipset...
Al goed dat er toch nog een enkel VIA systeem stabiel draait...
Moet je gewoon geluk in hebben denk ik en ik ben gegarandeerd een pechvogel, dus ga ik maar proberen die pech te mijden in de toekomst :p

Oh btw, overklokken doe ik nooit dus overklokbaarheid kan me worst wezen

• _JGC_
VIA is niets mis mee, zolang het maar niet op een MSI moederbord zit :r
VIA VPX op een PC CHIPS mobo: geen probleem
VIA MVP3 op een DFI mobo: geen probleem
VIA KT133A op een Abit KT7A: hier geen probleem, zelfs niet met live
VIA KT133 op een MSI K7TPro2A: problemen
VIA KT133A op een MSI K7TTurbo: problemen
VIA KT266A op een MSI K7T266Pro2: problemen

• Robbeke
_JGC_ schreef op 07 september 2002 @ 15:18:
Op zich heb ik ook geen problemen met de audigy op een VIA bord. De problemen komen enkel als ik die 20 GB quantum hdd erbij steek. vaag |:(

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Kunnen we nu stoppen met offtopic gedoe en geflame naar Via?

Ok.

Hier draaien atm 4 systemen met Via chipset, een Socket 7 chipset (vpx?) die nu Mp3 aan het afspelen is, een 694x waar ik dit stukje op tik, en een KT333 die staat te niksen. M'n ouders hebben dan nog een 693a based mobo dat ook prima draait. SBLive koop ik gewoon niet, omdat ik weet dat ik daar gezeik mee kan krijgen. Problemen kan je ook gewoon voorkomen.
_JGC_ schreef op 07 september 2002 @ 15:18:
VIA is niets mis mee, zolang het maar niet op een MSI moederbord zit :r
VIA VPX op een PC CHIPS mobo: geen probleem
VIA MVP3 op een DFI mobo: geen probleem
VIA KT133 op een MSI K7TPro2A: problemen
VIA KT133A op een MSI K7TTurbo: problemen
VIA KT266A op een MSI K7T266Pro2: problemen
Volgens jouw theorie is mijn MSI KT3 Ultra dus ook brak.. Die is toch echt prima, AFGEZIEN van de _ZWAAR_ kutte onboard sound (we hebben het hier niet over de ARU versie).

Maar goed, je zeikt ook altijd over S3, 1 van de weinige videochip fabrikanten waar ik nooit echt gezeik mee heb gehad en welke me steeds weer laat opkijken van updates die alles weer net ietsje beter maken, en toch steeds weer dingen laat zien waarvan ik niet had gedacht dat ie het zou kunnen (S3 Savage 2000). Geweldige kaart, heb 'm op m'n KT333 mobo gezet, blijkt daarin perfect te werken met PCTV Rave waarmee ik nog problemen had op m'n 694x mobo icm met Viper 2.

Is er nog meer hardware waar jij problemen mee hebt/die je kut vind toevallig? Dan weet ik weer wat m'n volgende aankoop wordt :Y) :+

En ja, ik heb ook andere kaarten gehad dan alleen S3 kaarten : ook een Radeon 7500 en GF2MX200... De enige non-S3 kaarten die het bij mij goed gedaan hebben waren een Ati Rage Pro Turbo 8 MB en een Matrox G400 - die laatste geeft wel een perfecte 2D beeldkwaliteit. Maar daar staat Matrox om bekend...

[/offtopic] ;)

Verwijderd

Nee? Dan moet je eens bij mij thuis langskomen. Zie .sig voor mijn specs: het ding is nog nooit gecrashed. (Behalve als ik met drivers aan het kloten ga.)

Ik niet. Ik heb een paar slechte ervaringen ermee, maar dat was alleen met moederborden van slechte/B en C-Merk fabrikanten. Met Asus borden van VIA en ECS heb ik nooit een probleem gehad.

Natuurlijk Aopen is een goed merk, en de SIS 735 is ook niet de slechtste. GOEDE moederborden met een VIA chipset draaien ook geweldig. Het mijne in ieder geval wel.

Vreemd. Zelfs toen ik mijn KT133a bord kocht, wist ik van die SBLIVE!/VIA 686B bug. Om de een of andere reden heb ik er nooit last van gehad. Ik heb wel een KT133a Revisie 5. (Ik koop nooit "bleeding edge" materiaal. Mijn spul is altijd al minstens 6-8 maanden op de markt voordat ik eraan begin. Dan zijn met nieuwe revisies, biossen en drivers de kinderziektes eruit.)

voor mij nooit meer VIA.

En wat is de reden? :P

Ok, ok.... ik kon het effe niet laten. >:)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik hep een asus a7v333, das dus de kt333 ;) maare rock stable.

Maar als je je pc niet aard dan kan je problemen verwachten. Statische electriciteit kan een hoop uithalen + over spanning van bijv een tv kabel.

Hep ooit is een tv gehad die lekte stroom. Hierdoor kwam er zo'n 100V (of meer) op de tv kabel te staan. Vervolgens had mijn pa een videorecorder op ze pc aangesloten en via het netwerk stond er dus een hoop stroom op mijn kast. Gelukkig geaard, anders weet ik niet wat de resultaten waren geweest. Tv is weg (was een oud kreng) en nergens meer last van.

Maar een pc aarden kan een hoop zooi schelen.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• _JGC_
VIA kan best wel beter geworden zijn, MSI misschien ook wel (twijfel ik nog aan), maar als je voor de helft van het geld ECS met SiS kunt krijgen heb ik mn keuze snel gemaakt.

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:31

Jake Blues

AKA Jake

Een vriend van me wil persé een AMD-processor. Zelf ben ik altijd een Intel/Intel-consument gebleven, dus ik heb geen flauw idee wat te nemen. Stabiliteit en schaalbaarheid (upgradebaarheid) is het belangrijkst. Er gaat een GF4200 en een SCSI-kaart in. Primaire taak PC: 3d-apps en 3d-games.

Welk moederbord (merk/type) raden jullie aan?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jake Blues schreef op 08 september 2002 @ 12:31:
Een vriend van me wil persé een AMD-processor. Zelf ben ik altijd een Intel/Intel-consument gebleven, dus ik heb geen flauw idee wat te nemen. Stabiliteit en schaalbaarheid (upgradebaarheid) is het belangrijkst. Er gaat een GF4200 en een SCSI-kaart in. Primaire taak PC: 3d-apps en 3d-games.

Welk moederbord (merk/type) raden jullie aan?
Een Radeon 8500 of 9700, verder een MSI KT3 Ultra of ander goed Via KT333 mobo (MSI heeft de minste probs afaik, draait hier ook prima). Als je goede upgradebaarheid wil zou ik beginnen bij een Duron 600 oid :+

Oh ja, er zijn ook nog KT400 mobo's, maar die ondersteunen vooralsnog ook nog geen 166 Mhz FSB (niet officiëel). Dus de officiële support houd bij zo'n beetje de XP 2600+ wel op. Hoever het onofficiëel doorgaat weet ik niet.

KT400 heeft misschien nog kinderziektes, zou ik persoonlijk niet kopen (niet dat ik het jou verbied).

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
{blah blah] Ik ben bij mijn laatste systeem dus voor de Asus A7A266 met ALi Magik1 chipset gegaan. [blah blah] het is wel retestabiel.
Whahahahahahahahahahaha

ALi stabiel...... Das een nieuw topic waard. De socket-7 ALi wou niet eens fatsoenlijk met een TNT2 lopen.

Ik heb overigens nooit Live! problemen gehad (heb een MVP3, KT133, 694x, KT133A en KT266 (gehad)).

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

superbikkel schreef op 26 september 2002 @ 23:18:
[...]

Whahahahahahahahahahaha

ALi stabiel...... Das een nieuw topic waard. De socket-7 ALi wou niet eens fatsoenlijk met een TNT2 lopen.

Ik heb overigens nooit Live! problemen gehad (heb een MVP3, KT133, 694x, KT133A en KT266 (gehad)).
Sorry maarrum... Moet je dit topic daarvoor schoppen na 2 en een halve week :?

Kan toch dat die Ali bij hem wel stabiel draaide? Beetje generalisering eigenlijk om dan maar wat te blaten over stabiliteit..

Ik heb trouwens een Via MVP3, 693A, 694X, KT333 en VPX (gehad). Hmmm, nog eentje en ik heb meer verschillende Via chippies dan jou gehad :P

• Flippy|IA
  • Laatst online: 19-01-2022

Flippy|IA

ispmonitor.be

Ben altijd enorm content geweest met mijn VIA's Kt133 & 266.

Nu uit financiele overwegingen dan toch maar een Sis745 chipset, en moet zegge dat die wel superstabiel draait. Had in het begin wel een paar probs met een 2e Netwerkkaart, maar das nu opgelost (weet nietmeer hoe :/ )

ASUS A7N8X-Deluxe rev2.0, Barton 3000+ , 2x 256 DDR TWINMOS PC3200, Hercules RADEON 9800PRO, Maxtor 80gig 8mb + 120gig WD 8mb SATA, Superflower SF-301 case

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Sja, ik ben nu aan de KT266A (KT133 ook gehad) en heb nog nooit probs gehad met de chipsets. Ligt volgens mij gewoon aan de user die niet de juiste driver combinatie gebruikt.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Pagina: 1