Windows Xp en gamen

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
We weten natuurlijk allemaal wel dat XP (maakt niet uit welke versie) niet ideaal is voor gamen.

Ik noem maar even wat:

* XP vreet recources (system)
* XP is een zwaardere belasting voor processor en geheugen.
* Gamen met XP verlaagt je FPS in een game
* XP zorgt ervoor dat niet alle games zomaar vlekkeloos draaien.
* Veel driver geshit.
* XP heeft met een aantal kaarten en games het HZ probleem

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar wat ik veel belangrijker vindt is of XP wel dusdanig te tweaken is (op een normale niet TE ingrijpende manier zodat je bovenstaande problemen niet meer hebt.

Een ander voorbeeld is b.v. die messenger shit en die firewall die er standaard bij zit.

Ik draai nu met 98 SE en ben er zeer tevreden over (alles draait er zonder problemen op) maar op een gegeven moment zal ik toch over moeten als die hard gamer.

Is er iemand onder jullie die XP gebruikt en veel spellen speelt ?

Het gaat mij echt om mensen die veel gamen veel spellen installeren en weer verwijderen en waarbij het systeem blijft draaien als een tierelier.

Is dit met XP ook te verkrijgen ?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegt heb.
Ik had ook kunnen vragen of en hoe het mogelijk is XP ideaal voor gamen te maken.

Specs

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Als je veel games installeert en toch een schoon systeem wilt hebben is het handig een ghost image aan te maken met een schone install, zorg wel dat al je dingen die je wilt bewaren op de andere partitie staan.

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
lekker 98SE blijven draaien dan,

trouwens je moet gewoon je Drivers en een refreshfixje installeren en klaar is "Le_Freak"

Verder kan ik jouw verzekeren dat je geen achteruit gang zult krijgen met je FPS ( in tegenstelling zelfs ).
en nog mooier zelfs de meeste populaire games hebben gamefix'es ( patches )
en daarmee zal je vrijwel altijd games onder XP kunnen draaien

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
ik draai Xp en game erg veel en ik heb nergens problemen mee.
firewall uitgezet, msn ook (trillian ruled)
nooit problemen gehad met games.. ja een paar oude die niet draaien maar MS zelf had al gezegt dat niet alles zou werken..

ik vind het wel lekkerder werken dan 98se.. loopt veel minder snel vast (bij mij dan) maar dat heeft win2k ook.. die heb ik overgeslagen

Bier, Whiskey en Metal!!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
mischien kun je hier iets mee:
http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=114

Verwijderd

raptorix schreef op 06 september 2002 @ 13:53:
Als je veel games installeert en toch een schoon systeem wilt hebben is het handig een ghost image aan te maken met een schone install, zorg wel dat al je dingen die je wilt bewaren op de andere partitie staan.
ghost???

ik gebruik RIS van M$ :) maar dan moet je wel een server hebben staan met Win2k Server "Adv dataC"

Verwijderd

Le_Freak ! schreef op 06 september 2002 @ 13:48:
We weten natuurlijk allemaal wel dat XP (maakt niet uit welke versie) niet ideaal is voor gamen.
Ben ik het niet mee eens :) In die zin dat XP ondanks eventuele problemen beter met games overweg gaat dat enige ander OS. Ik gebruikte games met Win 98 en ME (altijd clean install) en zowel 98 als ME diende eens per 1/2 jaar tot 3/4 jaar geherinstalleerd te worden. Windows XP draait nu nog steeds tot volle tevredenheid. Het heeft me overigens 4 dagen gekost om XP te tweaken zoals ik wilde.
Ik noem maar even wat:

Klopt! MAAR dat deden 98 en ME ook. Zelfs nog erger: van 98 en ME is bekend dat er geheugenlekken inzitten die men niet kon oplossen. Win XP heeft dat niet.
* Veel driver geshit.
Klopt. XP is zwaarder indien je alles als basis ingesteld laat staan. Zet de skins uit en alles loopt een stuk sneller.
FPS is niet alles als het om gamen gaat. XP ondersteunt DX8.1. Dat is veel belangrijker.
Driver shit :? Wat bedoel je daarmee? AL mijn hardware draaide direkt op de STANDAARD drivers. Overigens: windows 98 en me vragen net zo hard om drivers.
HZ probleem? Veklaar je nader want daar heb ik nooit last van gehad ;)
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar wat ik veel belangrijker vindt is of XP wel dusdanig te tweaken is (op een normale niet TE ingrijpende manier zodat je bovenstaande problemen niet meer hebt.

Een ander voorbeeld is b.v. die messenger shit en die firewall die er standaard bij zit.
Heb ik niet meer hoor :) msn is weg. Enne welke firewall? Zie de WOS/SA faqs wat je daaraan kunt doen.
Ik draai nu met 98 SE en ben er zeer tevreden over (alles draait er zonder problemen op) maar op een gegeven moment zal ik toch over moeten als die hard gamer.

Ja ikke.
Het gaat mij echt om mensen die veel gamen veel spellen installeren en weer verwijderen en waarbij het systeem blijft draaien als een tierelier.
IWD2, BG Throne of Bhaal, Prince of Qin, Morrowind, Warcraft3, Star Trek: Away Team, Dungeon Siege, Drakan, Wheel of Time, Crusaders of Might and Magic, Homm3, Homm 4 etc etc. Ik speel heel veel games (nagenoeg dagelijks meerdere uren).
Ik had ook kunnen vragen of en hoe het mogelijk is XP ideaal voor gamen te maken.

Ja dat kan :)
Ik heb nog geen 1 modern spel gezien dat NIET draaide op mijn systeem omdat XP dat niet wilde. En dan heb ik het over een simpele P3 500 met 512 Mb geheugen en een GF3...

Windows XP is naar mijn idee een vervolg op een stijgende lijn als het gaat voor games. 95 was rommel, 98 iets beter, ME een heel klein beetje beter maar XP was weer een grote stap vooruit.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

RIS vind ik niet echt je van het .. voor thuis gebruik werkt Ghost ook prima. Tja.. XP is wat heavier dan Win98SE. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat Win98SE betere performance kan geven voor games dan een zwaarder OS als Win2K of XP .. maar ik was het gewoon zat om na 2 maanden weer een brak systeem te hebben.. dat heb ik met Win2K en XP niet.

Win2K Pro + SP2 heeft altijd als een speer gelopen thuis.. ik heb nu over gegaan op XP omdat ik wilde kijken of de perfomance beter was.. Ik kan geen verschil ontdekken eigelijk maar goed, XP loopt ook prima dus laten we dat maar staan ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-01 17:15
Ik stem ook voor Windows 2000 met sp2 of 3 :) .
En ik kan mezelf met gerust hart diehard gamer noemen :) .
Ik vond XP zelf ook maar errug brak.

Steam

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Ik heb echt überveel spellen geïnstalleerd, en nu heb ik door schijfruimtegebrek bijna alles weer ge-uninstalled. XP draait nog steeds prima. Ik heb trouwens nooit echt problemen gehad met spellen + XP :? Hiervoor had ik trouwens 98 op deze pc staan, maar XP is toch echt een opluchting. En ik merk nou niet bepaald dat m'n fps er lager van is geworden.

Verwijderd

ik heb win xp en heb nergens last van, game dan wel veel maar installe en uninstall niet veel games, heb een paar games die ik vaak speel, en demos gebruik ik zelden. speel alleen blizzard games en dod en xp is nog nooit vast gelopen

• Le_Freak !
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 14:22:
[nohtml]
[...]

Ben ik het niet mee eens :) In die zin dat XP ondanks eventuele problemen beter met games overweg gaat dat enige ander OS. Ik gebruikte games met Win 98 en ME (altijd clean install) en zowel 98 als ME diende eens per 1/2 jaar tot 3/4 jaar geherinstalleerd te worden. Windows XP draait nu nog steeds tot volle tevredenheid. Het heeft me overigens 4 dagen gekost om XP te tweaken zoals ik wilde.
4 dagen ? ? ? :) dat bedoel ik dus, ik wil eventueel wel overstappen maar wil dan wel weten wat ik precies moet doen allemaal.

Kun je vertellen wat jij allemaal gedaan heb ItSnows _/-\o_ ik zou er erg blij mee zijn. (je mag me eventueel ook ff mailen daarover: mu_zik@hotmail.com)
Ik begrijp dat je XP zwaar getweaked hebt EN daarmee een systeem hebt gemaakt die lekker snel is maar wel zeer stabiel.

Ps. bedankt voor de link Crash-Override

[ Voor 0% gewijzigd door Le_Freak ! op 06-09-2002 15:11 . Reden: iets vergeten te vermelden ]

Specs

• Le_Freak !
ItSnows :) laat even weten of je me nog kunt helpen met het tweaken van XP voor gamen.

Ik zou graag van je vernemen hoe je dat gedaan hebt en wat je allemaal gedaan hebt.

Specs

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Heb xp gewoon gekocht half jaartje geleden, het ruled, superstabiel, snel zat, gewoon in de preferences tab de optie "performance" nemen en alles draait snel, spellen draaien ronduit beter dan met 98 of me, enige nadeel maybe is dat het meer ram vreet, maar aangezien ram nix meer kost is het ff sparen voor 512MB en dan is er geen reden meer om xp niet te gebruiken.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hij zal er wel mee bedoelen dat spellen meestal in 60Hz gaan, wat overigens simpel op is te lossen door een programma te installeren wat je refresh rate's locked. :)
(Powerstrip bv, zie de V&B FAQ)
Le_Freak ! schreef op 06 september 2002 @ 16:54:
ItSnows :) laat even weten of je me nog kunt helpen met het tweaken van XP voor gamen.

Ik zou graag van je vernemen hoe je dat gedaan hebt en wat je allemaal gedaan hebt.
Gewoon windows 2000 installeren.
Als je WinXP net zo ver tweakt totdat hij goed is HEB je Windows 2000, goed, behalve misschien dat logo tijdens het booten :+

🌞🍃

Verwijderd

Ik draai win2k met alle update's, alle game's werken perfect hoor :)

Ik zou dus win2k instaleren.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik ga even met ItSnows mee.

XP roelt boven alle andere versies van Windows imho. Deel 98 was instabiel, over ME trek ik me bek niet eens open, 2000 is gewoon ongeschikt om op te gamen en de rest doet niet mee ;).

Ik kan met geen ander OS gewoon een week lang gamen zonder 1 reboot hoor ;).

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Mwoh, lukt mij vrij aardig met Linux (het aantal noemenswaardige spellen voor dat platform is op de vingers van 1 hand te tellen, maar dat terzijde). :+

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:06

inXs

known as inXs

ik draai ook XP met super veel spellen.. En het draait nog als een tierelier.. Af en toe een beetje me register leeg halen.. Dingen de-instaleren (vergeet je snel met 80gb hd :D) Beetje tweaken zo nu en dan.. Perfect.. Windows ME zoog nogal, vet veel recources gebruikte het.. WinXP kan dagenlang draaien bij mij en ik kan nog steeds de zwaarste spellen spelen.!

superB

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 16:14

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb een poosje Win2k SP2 en later SP3 gedraait, maar games lopen bij mij niet goed onder 2k. Echt traag.

Nu heb ik weer een dual boot gebouwd Win98SE voor de games wat perfect loopt en Win2k voor de rest.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Mandor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

Mandor

Lord of Chaos

Van alle Windows die ik heb gehad (allemaal behalve NT <= 4) vind ik WinXp de beste. Het is stabiel in zo verre dat je er goed op kan gamen (Win2000 is stabieler imo, maar gamen gaat niet echt goed). Het enige duidelijke nadeel van WinXp bij mij was de nvidia loop error, waar ik extreem veel last van had. Maar dat heb ik inmiddels ook gefixed :). Dus voor mij is het XP all the way!

And isn't it appealing to recline? Get blinded and to go into the light again...

Verwijderd

Persoonlijk vind ik Win2k met SP2 veel beter voor gamen om idd de redenen die jij al gaf. Vooral driver gekut is bagger en je moet sommige spellen patchen. Enigste wat beter is aan WinXp is de opstart tijd vind ik. Maar binnekort gaat ik weer formatten en komt er bij mij weer Win2k op

En ik vond Win2k ook stuk stabieler vooral als je een proggy sluit met ctrl+alt+del (gaat bagger in Xp)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2002 18:13 . Reden: shibby ]

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 12:53
FPS gaat niet omlaag hoor, tenminste niet bij de spellen die ik had voordat ik 98SE wiste
driver problemen heb ik ook geen last van eigenlijk
ik vond XP alleen maar een verbetering ten opzichte van 98SE, ik heb beide OS-sen naast elkaar gedraaid een tijdje maar het liep of lekkerder onder XP, of even goed met beide OS-sen
inmiddels heb ik 98SE eraf gemikt

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• kamerplant
  • Niet online
IceStorm schreef op 06 september 2002 @ 17:28:
Ik ga even met ItSnows mee.

XP roelt boven alle andere versies van Windows imho. Deel 98 was instabiel, over ME trek ik me bek niet eens open, 2000 is gewoon ongeschikt om op te gamen en de rest doet niet mee ;).

Ik kan met geen ander OS gewoon een week lang gamen zonder 1 reboot hoor ;).
IceStorm, hoezo is 2000 ongeschikt voor gamen? Al de spellen die ik erop speel doen het gewoon net zoals op elk ander OS, of misschien zelfs wel beter :o

XP:
Ik ga even in dit topic en ineens begint XP te swappen als een gek.

2000:
Gewoon de pagina op de achtgrond downloaden, en dan kan ik hem gewoon normaal bekijken nadat ie met m'n chellolijntje binnen is.

XP:
Dat verdraaide ding heeft een verplichte pagefile.sys wat zo 600MB groot is. Je mag zelfs niet eens weten waar die staat, hij neemt gewoon de driveletter die het dichtste bij de A zit en waar hij op past, en daar slaat ie hem op. Dat was vooral met m'n 20GB schijfje zeer vervelend. Het uitzetten of aanpassen is gewoon ONMOGELIJK (ja, veel gesearched, niks gevonden)
Zelfs al zet je hem gewoon uit, dan doet XP net alsof er geen pagefile is, hij is er wel :r

2000:
Zet je je pagefile uit? Hij heeft een waarschuwing tijdens het booten dat je geen pagefile hebt en legt uit hoe je die aan zet. That's it.

..
Tja, dat geheugen lijkt mij namelijk ook in games belangrijk :o
En misschien is zo'n pagefile wel belangrijk, maar het is te zot voor woorden dat ik zelf niet eens mag weten waar dat ding staat :r

🌞🍃

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Le_Freak ! schreef op 06 september 2002 @ 13:48:

Ik noem maar even wat:

Klopt, maar voor wat extra belasting heb je wel een stabiel systeem.
Oorzaak en gevolg (zie ook vorige punt).
Oude (DOS) games willen niet altijd, maar als het op Win2K draait draait het ook op XP.
* Veel driver geshit.
Was ook met Windows ME toen dat OS uitkwam. Windows 2000 drivers doen het overigens vaak ook goed. Maar als je een kaart/chip heb van een fabrikant die failliet is, kan het lastig worden.
Tja, dat schijnt een probleem met NT5 te zijn, dus dat zou ook al zo in 2K moeten zijn (kan iemand dit bevestigen/ontkennen?)
Noem eens wat ;)
Is allebei uit te zetten, MSN is ook te uninstallen.
Hoezo, als het goed werkt, waarom veranderen (if it ain't boke, don't fix it)

Ja, mn systeem is nog in goeie conditie, niet meer zo super als na een verse install, maar nog steeds draait ie lekker na 4/5 maanden en tig games.
Het voordeel is dat DirectX 8.1 geintregeerd (goed geschreven :?) is in XP, dat zou sneller moeten zijn. En ja, er zijn natuurlijk mogelijkheden om te tweaken, anders zit je op het verkeerde forum >:) :P

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 11:33
XP vreet recources (system)
* Nooit wat van gemerkt
XP is een zwaardere belasting voor processor en geheugen.
* Bij mij loopt veeeel sneller dan Win98SE
Gamen met XP verlaagt je FPS in een game
* Is een leugen, nieuwe games (van na zomer 2001) zijn gemaakt voor winxp en games zoals Quake, en Half-Life lopen juist veel beter onder winxp bij mij.
XP zorgt ervoor dat niet alle games zomaar vlekkeloos draaienVeel
* alleen oude games, zoals Red Alert 1 voor de rest draait alle nieuwere games perfect
driver geshit
* driver geshit? slaat nergens op, gewoon Detenator XP downloaden, installen en klaar is kees
XP heeft met een aantal kaarten en games het HZ probleem
* is met 1 dingetje installen en rebooten verholpen

Optimaliseren kan altijd, door bijv System Restore uit te zetten. XP is al ideaal voor gamen want alle gamemakers maakten hun games voor winXP.
Ik snap niet wat je hier nou mee wil bereiken het lijkt een beetje op een troll want de dingen die je vertelt kloppen niet want windows XP is de beste OS voor te gamen. Beetje zinloos topic, misschien slotje?

• Le_Freak !
Beetje irritant hoor Novah om om een slotje te vragen.

Je voorgangers hebben mij wel waardevolle informatie gegeven.

Volgens mij heb ik de vraag ook zeer nauwkeurig en serieus omschreven.

Bedankt voor de mensen die WEL snapten hoe de vraag bedoelt is.

Specs

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik gebruik XP, en heb geen problemen met spellen of prestatie. Ik speel vrij veel spellen. Zeker zo'n 5 verschillende titels per maand, dus das niet niks.

'k heb m'n XP getweaked, en kom qua prestatie boven Win98 uit. Ik ben geen n00b, ik weet wat ik doe.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

ik heb xp en loopt lekker. En wat bedoelen jullie met xp tweaken?? Misschien een domme vraag maarem wat wil je dan allemaal tweaken in xp.

Ik heb gewoon tweakxp :+ . Daar kan je wel het 1 en ander doen :P . Voor de rest loopt alles als een tierelier.

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-01 14:32

Mohy

Star Citizen

Misschien een beetje late toevoeging, maar is win XP niet oa ontwikkeld voor betere prestaties voor games.
Ikzelf had hiervoor win 2000 pro en dat was af en toe drama met spellen. Met winXP draait het (naar mijn gevoel) een stuk beter

Si vis pacem, para bellum

Verwijderd

Flip.m0: met tweaken bedoelde ik het grote geheel: instellen zoals ik het wil hebben ;)
Hier zijn een aantal tools voor zoals powertoys (tweakxp).

Voor het online-gamen en d/l van games/files kun je zeer zeker een en ander doen om vanuit de instellingen van XP een betere prestatie te krijgen (was onder 98 en ME ook al hoor ;) ). Belangrijkste is dat windows xp standaard de package handling (MTU meen ik dat het heet en TweakMTU de tool) tijdens downloaden verkeerd doet. Deze loopt niet helemaal synchroon met wat door het web naar jou toekomt. En bij een online FPS wil je natuurlijk alles zo snel mogelijk op je scherm ;)

Ken je deze al: http://www.tweakxp.com/tweakxp/default.asp ?

• Le_Freak !
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 08:51:

Voor het online-gamen en d/l van games/files kun je zeer zeker een en ander doen om vanuit de instellingen van XP een betere prestatie te krijgen (was onder 98 en ME ook al hoor ;) ). Belangrijkste is dat windows xp standaard de package handling (MTU meen ik dat het heet en TweakMTU de tool) tijdens downloaden verkeerd doet. Deze loopt niet helemaal synchroon met wat door het web naar jou toekomt. En bij een online FPS wil je natuurlijk alles zo snel mogelijk op je scherm ;)

Ken je deze al: http://www.tweakxp.com/tweakxp/default.asp ?
Moet je die TweakMTU tool nog op een speciale manier instellen of wijst dat vanzelf ?

Specs

Verwijderd

Volgens mij wijst dit zichzelf.

(ik meen dat het een schermpje toont met de huidige waardes en na een button in te duwen de nieuwe waardes die je kunt opslaan).

Vorige even je i-net snelheid 10 keer vaststellen via zo'n snelheidstestpagina en na wijziging nog eens ;)

• Novah
Le_Freak ! schreef op 07 september 2002 @ 04:03:
Beetje irritant hoor Novah om om een slotje te vragen.

Je voorgangers hebben mij wel waardevolle informatie gegeven.

Volgens mij heb ik de vraag ook zeer nauwkeurig en serieus omschreven.

Bedankt voor de mensen die WEL snapten hoe de vraag bedoelt is.
Sorry dat ik het moet zeggen maar je topic slaat nergens op. Windows XP IS geoptimaliseert voor games, als het bij jou niet goed draait omdat je computer helemaal onder de spyware zit dat is jouw probleem.
Zon beetje iedereen draait tegenwoordig windows XP, ik ken niemand met een andere OS uit mijn clan (op een eigenwijs na die bij Win2k blijft :P).
Dat is windows XP al.
Jij bent geen die hard gamer, die hard gamers hadden niet zulke vragen gestelt.
Een ander voorbeeld is b.v. die messenger shit en die firewall die er standaard bij zit
Sorry dat ik het moet zeggen maar dit slaat echt alles, wat heeft MSN Messenger met gamen te maken???? :? :? :? En firewall? Uhm die staat standaard uit, als je er niet aanzit is er toch niets aan de hand! :?

XP is wel te tweaken als je dat precies wil weten moet je eens in de FAQ kijken, staan wat handige tweaks. Hier nog een link voor je waar je XP een beetje kan tweaken maar het zal misschien een paar frames per seconden extra opleveren maar dat merk je toch niet echt.
www.TweakXP.com is misschien ook wat voor jou, maar als XP slomer loopt kwa games bij jou dan Win98 SE heb je iets goed fout gedaan, begin eerst maar eens met een clean instal en defragmenteer geregelt, scan geregelt op spyware (ad-aware) en op virussen.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-01 17:28

Snow_King

Konijn is stoer!

ik heb het zelfde..

Onder XP draait GTA3 echt bagger, maar onder win98se draait ie super!

• Novah
Snow_King schreef op 07 september 2002 @ 12:09:
ik heb het zelfde..

Onder XP draait GTA3 echt bagger, maar onder win98se draait ie super!
*zucht*

Heb je wat goed fouts gedaan met je WinXP want bij iedereen die ik ken die GTA3 draait loopt ie zoals het zou moeten, als dat bij jou niet zo is moet je je systeem goed inorde maken tenzij het een hardware probleem is dat iets niet goed functioneert onder XP.

Verwijderd

Rustig Novah ;)

Snow_King: dan doe iets toch niet goed ;)

• Novah
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 12:16:
Rustig Novah ;)

Snow_King: dan doe iets toch niet goed ;)
Hehe, maar ik zit net een heel verhaal te typen voor die jongen krijg je een reply.

'bij mij zuigt winxp ook'

Beetje shit, maargoed ik hoop dat ie aan die 2 links wat heeft, het zijn goede guides misschien kan hij daar zijn probleem vinden. :)

• Le_Freak !
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 12:01:
Volgens mij wijst dit zichzelf.

(ik meen dat het een schermpje toont met de huidige waardes en na een button in te duwen de nieuwe waardes die je kunt opslaan).

Vorige even je i-net snelheid 10 keer vaststellen via zo'n snelheidstestpagina en na wijziging nog eens ;)
Bedankt :)

Het is nu me nu in ieder geval duidelijk geworden dat overstappen zonder gameproblemen wel degelijk mogelijk is.
Helemaal in het begin (toen winXP net uit was gekomen) hoorde ik niets dan geklaag over dit besturingssysteem in combinatie met gamen.

Specs

Verwijderd

Le_Freak: ja maar dat komt ook omdat je niet weet waar wat zit ;)

Op het werk heb ik collega's die klagen ook dat XP langzamer is dan 98 maar ze hebben wel die groen/blauwe skin aanstaan en een screensaver aanstaan. Dan heb ik ook zoiets van: DUH! ;)

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2025

QuestGamer

Questje

XP vindt ik gewoon over het algemeen VEEL prettiger werken dan 98. Loopt minder vaak vast, soepeler, etc...
Ik speel niet zoveel verschillende spellen, maar wel veel UT en dat gaat prima.

60Hz probleempje is zo opgelost met bijv. 'Refreshlock' van Guru3d.com

3Dmark2001SE geeft in XP trouwens 300 punten meer bij mij dan in 98, dus van een lagere FPS is volgens mij geen sprake.

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• Novah
Tip: ik gebruik voor HZ probleem nu ReFresh Force, ook van Guru3d.com daar hoef je niet voor te rebooten! Ideaal

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14
dat je lagere fps krijgt in games is onzin
want er zijn tests gedaan waaruit blijkt dat je met windows xp een duidelijk hogere fps krijgt in games in vergelijking met windows 98(8 fps meer) ( windows 2000 had de hoogste fps 2 meer als xp)

• Da-WiZZy0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Bij mij werken alle games vet goed op WinXP en ik heb er veel, dat kan ik je wel vertellen...

Een greep uit m'n collectie:

Command & Conquer Renegade
Jedi Knight 2
Dungeon Siege
Global Ops
Grand Theft Auto 3
Soldier of Fortune 2
Mobile Forces
Medal of Honor: Allied Assault
Warcraft 3
Spider-Man The Movie game
Moto GP

Werkt allemaal prima (op het geluid van Moto GP na, dit heeft te maken met het spel zelf wat niet goed samenwerkt met een SB Audigy)

• Novah
Yep, maar spellen als Command en Conquer en Red Alert draaien niet/niet goed.

Verwijderd

Staat ook niet op de doos dat deze met XP werken meen ik ;)

Verwijderd

ik snap niet waarom iedereen lult over driver gekloot, als XP een oude ISA netwerkkaart (XP op Celeron 600) direct herkende, en zonder ook maar 1 muisklik installde, terwijl ik onder 98 hier 1 volle dag mee bezig was!
Dit gekut met die netwerkkaart lag niet aan mij maar aan het feit dat Novell op die PC zat, maar dat terzijde.

edit:
Over die fps, in de PU stond een tijdje geleden een artikel bij de hardware rubriek, dat 98/MEen XP/2000 vergelijkte. XP Pro haalde 0,3 frames meer dan XP ofzo, en XP/2000 zo'n 4 meer dan 98/ME.
Ik sluit me aan bij ItSnows.

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

Ace

Happy Happy Joy Joy

DataBeest schreef op 06 september 2002 @ 18:32:
[...]

IceStorm, hoezo is 2000 ongeschikt voor gamen? Al de spellen die ik erop speel doen het gewoon net zoals op elk ander OS, of misschien zelfs wel beter :o

XP:
Ik ga even in dit topic en ineens begint XP te swappen als een gek.

2000:
Gewoon de pagina op de achtgrond downloaden, en dan kan ik hem gewoon normaal bekijken nadat ie met m'n chellolijntje binnen is.

XP:
Dat verdraaide ding heeft een verplichte pagefile.sys wat zo 600MB groot is. Je mag zelfs niet eens weten waar die staat, hij neemt gewoon de driveletter die het dichtste bij de A zit en waar hij op past, en daar slaat ie hem op. Dat was vooral met m'n 20GB schijfje zeer vervelend. Het uitzetten of aanpassen is gewoon ONMOGELIJK (ja, veel gesearched, niks gevonden)
Zelfs al zet je hem gewoon uit, dan doet XP net alsof er geen pagefile is, hij is er wel :r

2000:
Zet je je pagefile uit? Hij heeft een waarschuwing tijdens het booten dat je geen pagefile hebt en legt uit hoe je die aan zet. That's it.

..
Tja, dat geheugen lijkt mij namelijk ook in games belangrijk :o
En misschien is zo'n pagefile wel belangrijk, maar het is te zot voor woorden dat ik zelf niet eens mag weten waar dat ding staat :r
My Computer > Properties > Advanced > Performance > Virtual Memory

Wat bazel je nou eigenlijk dat je dat niet kan veranderen? Daar kan je in XP gewoon instellen waar je je pagefile wilt hebben en in wat voor grootte. Uitzetten van pagefile is onnozel. Het OS is zo geschreven dat het een pagefile nodig heeft en gebruikt.

En voor de topicstarter (die ook bazelt) wanneer je veel gamed is XP het beste OS.

Wor so moe van al die mensen hier :P

Verwijderd

idd, swapfile, pagefile, al die shit kan je gewoon instellen. Ik heb nu de klassieke windows layout, en dat ziet er echt goed uit, en het gaat sneller dan de winxp look. Dat 'tweaken' kostte me 30 seconden, inclusief het aanpassen van de skin wat 15 seconden duurde.

Verwijderd

Ik heb xp en het is beter dan 98

1. minder crashes
2. xp kan beter met je ram overweg vooral als je meer dan 512 hebt
3. de nieuwe games zijn geoptimaliseerd voor xp
4. xp is juist wel sneller met games er zijn een hoop benchmarks van dat games in xp meer halen op een paar oudere na
5. Met tweak xp ken je het helemaal fijn afstellen gewoon de trial crack is niet nodig je start het denk toch niet meer op dan 50 keer

Paar nadelen

1. Xp kan vaak niet met oude scanners overweg en andere dingen
2. De oudere games werken soms niet
3. Wel een snellere comp hebben en meer dan 128 ram ( maar als je games speelt heb je wel meer )

Ik zelf heb 98 gehad maar die crashes etc is gewoon #%@ ik heb nu 98 getweaked en alles is perfect dat het fps zou kosten is een fabeltje

• Le_Freak !
keldon schreef op 07 september 2002 @ 16:00:
[...]

En voor de topicstarter (die ook bazelt) wanneer je veel gamed is XP het beste OS.
Bazel ik ? ? :O waar heb je het over man, ik wilde gewoon even het 1 en ander weten van tweakers die net als ik die hard gamers zijn.
Daar is dit forum toch voor |:(

Kijk ik draai nu op Win98SE maar aangezien dat nu al of op een gegeven moment niet meer ondersteund wordt door microsoft d.m.v. patches en updates wilde ik weten hoe het met Windows XP ervoor staat op dit moment.

Specs

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 16:10:
Ik heb xp en het is beter dan 98

1. minder crashes
2. xp kan beter met je ram overweg vooral als je meer dan 512 hebt
3. de nieuwe games zijn geoptimaliseerd voor xp
4. xp is juist wel sneller met games er zijn een hoop benchmarks van dat games in xp meer halen op een paar oudere na
5. Met tweak xp ken je het helemaal fijn afstellen gewoon de trial crack is niet nodig je start het denk toch niet meer op dan 50 keer

Paar nadelen

1. Xp kan vaak niet met oude scanners overweg en andere dingen
2. De oudere games werken soms niet
3. Wel een snellere comp hebben en meer dan 128 ram ( maar als je games speelt heb je wel meer )
Hier ben ik het volledig mee eens.. :) XP is perfect voor games, en met name dat laatste punt is belangrijk. Heb je een snelle/nieuwe PC dan zal het er een stuk beter op worden, heb je een langzamere PC (en met name minder dan 256MB ram) dan werkt het eerder averechts (ook ivm beschikbaarheid van drivers).

Win 95/98 beginnen min of meer achterhaald te raken. WinXP heeft veel betere ondersteuning voor nieuwe hardware. Bovendien is het geheugenbeheer gewoon stukken beter. Je kunt wel zeggen dat WinXP meer geheugen gebruikt, maar je hebt het toch niet voor niets? Je draait nu ook geen DOS meer, dat genoeg heeft aan 640kb conventioneel geheugen.. ;) Wat betreft die swapfile is onzin, die kun je neerzetten waar je wil en zo groot maken als je wenst. Voor Win95 komen nauwelijks updates meer, en het zal niet lang duren voordat met Win98 hetzelfde gebeurd. WinME is een ramp, daar zeg ik maar niets over. :P Kortom: het is zonde om nu nog een Win9x OS op een nieuw systeem te installen imho, aangezien XP gewoon sneller en stabieler is.

Ik heb zelf een Win98SE / WinXP dualboot, en het verschil tussen beiden is duidelijk te merken. WinXP werkt stukken sneller, met skin of zonder skin...dat maakt allemaal niet zoveel uit. Ook games draaien beter. Met dezelfde driverversie voor de videokaart etc. haal ik hogere framerates en 3dmark scores. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de veel betere TCP/IP stack, snellere boottijden etc.
Okay, er zitten voor sommige mensen misschien wat meer overbodige frutsels in, maar die zijn er makkelijk uit te slopen. :)

Win2k is ook een perfect OS. Voor gamers heeft XP alleen het voordeel dat je nog een zgn. Win9x compatible mode hebt. Alles wat 2k heeft, heeft XP ook (+ meer), dus vanuit dat oogpunt zou ik voor de nieuwste van beide gaan.. met name met het oog op toekomstige updates en support..

#

Verwijderd

Zap schreef op 07 september 2002 @ 16:38:
[...]
Win2k is ook een perfect OS. Voor gamers heeft XP alleen het voordeel dat je nog een zgn. Win9x compatible mode hebt. Alles wat 2k heeft, heeft XP ook (+ meer), dus vanuit dat oogpunt...
Windows 2000 heeft dat ook, maar daarvoor moet je een speciale update installeren.

• Rafe
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 16:10:
Nu haal je Office XP en Windows XP door elkaar, als je na 30 dagen na de installatie je Windows niet heb geactiveerd, zal deze zich helemaal blokkeren en kan je enkel nog registeren, daarna gaat XP pas weer open.
Hetzelfde geld voor Office XP, alleen die werkt met 50 keer opsarten ipv 30 dagen.

En ik kan het weten, ik ben ooit vergeten XP te 'patchen' en na 30 dagen gaf XP me 2 keuzes: Activeren of PC afsluiten.

EDIT:
Win2k is ook een perfect OS. Voor gamers heeft XP alleen het voordeel dat je nog een zgn. Win9x compatible mode hebt. Alles wat 2k heeft, heeft XP ook (+ meer), dus vanuit dat oogpunt zou ik voor de nieuwste van beide gaan.. met name met het oog op toekomstige updates en support...
DX 8.1 zou nu ook beter en meer zijn geintegreerd in XP, zelfs je screensavers gebruiken het nu.

Uit eigen ervaring kan ik dit vertellen: ik wilde eens een potje Red Alert2 spelen via een netwerk, een vriend van me had een Win2K/XP dual boot, ik alleen XP.
Op 2K wilde het spel niet opstarten (met laatste drivers/updates en dergelijke), met XP draaide het meteen.

Ik wil niet zeggen dat 2K een kut-OS is, maar XP is in mijn ogen 2K met betere multimedia (games dus) ondersteuning.

Just my $ 0.02.

Verwijderd

nee hij heeft het over tweakXP, dat kan je maar 50x opstarten zonder het te registreren.

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 16:42:
[...]

Windows 2000 heeft dat ook, maar daarvoor moet je een speciale update installeren.
Ik heb m'n bericht in de tussentijd nog lichtelijk ge-edit ;)

Maja ok, dan valt dat argument deels weg.. Maar dit soort updates zul je bij Win2k dus wel los moeten installeren..

Los daarvan: Eigenlijk verschilt XP niet zo heel veel met 2k, het zijn voornamelijk onderhuidse updates (overgang van WinNT 5.0 naar WinNT 5.1). Maar schijnbaar is de skin-ondersteuning het enige dat sommige mensen opvalt en de boel meteen in een negatief daglicht brengt.. (althans, dat idee heb ik af en toe) Ik hoor mensen nooit klagen over een linux KDE desktop met skin, maar zodra Windows die mogelijkheid krijgt moet het met alle macht uit.. Okay als je dat doet vanuit visueel oogpunt, maar met de performance van de hedendaagse PC's is het geen issue meer lijkt mij. Hardware wordt steeds sneller, dan mogen de effecten daarvan ook best in de software te zien zijn vind ik.. We leven niet meer in 1995.. ;)

#

Verwijderd

Novah schreef op 07 september 2002 @ 13:13:
Yep, maar spellen als Command en Conquer en Red Alert draaien niet/niet goed.
Hier kun je de XP patch downloaden. De officiele patch van Westwood zelf, ik zou zeggen als je problemen met spellen hebt loop dan eerst even de websites van de makers af of ze updates en/of patches beschikbaar hebben gesteld, scheelt je een hoop koppijn :)
Deze patch is een nieuwe versie van thipx32.dll, die door zowel de eerste C&C als de eerste Red Alert gebruikt wordt. De melding dat het spel niet draait op NT die je bij de installatie krijgt is simpel te omzeilen door deze te starten in compatibility mode. Daarna de dll vervangen met die uit de patch en je kunt gewoon normaal spelen. Er hangt echter één nadeel aan: je kunt niet meer over LAN spelen (kennelijk zitten er een aantal verschillen in hoe win9x en winxp met IPX overweg gaan of zo, anders zou ik het ook niet kunnen verklaren).

En om toch nog even on-topic te blijven vind ook ik XP een prima platform voor games. De meeste games draaien 'out of the box', sommige moet je een patch voor zoeken of instellingen wijzigen (zo werkt dungeon siege niet als je anti-aliasing aan zet, om even snel een voorbeeld te noemen).
En oudere (DOS)games, tjsa. Als je daar veel waarde hecht zou je denk ik het beste een wat ouder systeem ernaast moeten houden waar native DOS op draait, of op z'n hoogst Win95-OSR2 (Pentium 133 of 166, dat was wel zo'n beetje het punt waarop de DOS games begonnen uit te sterven en zou je qua performance goed moeten zitten).
Compatible blijven met oude(re) software is leuk, maar het houdt op een gegeven moment gewoon op. De PC's worden er ook veel te krachtig voor in veel gevallen, waardoor een OS niet langer de enige factor is maar de hardware het simpelweg niet meer ondersteunt.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
IK heb topic niet doorgelezen :). Maar het is vrij veel onzin :P, bij 3d mark scores scheelt het haast niks misschein 100 puntjes op 4000 :). Dat vind ik zelf nou niet echt zo erg, voor een NT os :P.

Verwijderd

Nou ik ben mooi ME en het loopt als een titje.
Niks op aan te merken...:)

Verwijderd

3DMark scores zeggen nix, loop daar de FAQ van videoplanken & beeldkannonen maar op na.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 21:25:
Nou ik ben mooi ME en het loopt als een titje.
Niks op aan te merken...:)
Zolang je maar niet meer dan 256 ram hebt zou je nog ME kunnen gebruiken, maar ik vind het maar een bagger OS :)

Verwijderd

ME = 98 met leuke interface en bagger ondersteuning.
Een voorbeeld? Een vriend van mij had een redelijk nieuwe scanner. Hij had ME, en ik kreeg m daar met geen mogelijkheid aan de praat. Sluit m thuis aan op 98, direct herkend, alleen nog ff de CD van de scanner nodig.
In XP, aansluiten, hij zegt in zo'n klein venster onderin, nieuwe hardware gevonden, 10 sec. later nieuwe hardware geinstalleerd.

Maar goed we hadden het over games.

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Kijk ik vind het een bagger OS hoor je vaak, maar kijk iedereen heeft een andere pc/configuratie en kijk bij de 1 loopt het vlekkeloos en de ander zit steeds te klottuuh met instellingen. Kijk ik ben ook nie echt fan WinME maar mij is het ook gelukt om het zo stabiel mogelijk te maken en toen draaide het ook best ok. Dus het is weer een eigen keus. Ikzelf ben ook geen fan van XP maar dat heeft andere redenen (systeembronnen aso) Niet om dat Win2k 400 puntjes meer haalt met 3Dmark dat boeit me totaal niet. Tis meer eigen keus.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

systeembronnen hebben we het over gehad, dat valt best mee, en idd, de systeemeisen van XP zijn hoger dan die van 98, maar die van ME waren ook hoger dan die van 98.
ME was gewoon een misser, geef toe, waarin vind je ME dan beter dan 98?

• Kwartjuh
  • Laatst online: 22-01 14:40
Ik draai win2k, en ben nog nooit over een M$ OS zo tevreden geweest...

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

maar gebruik je 2K alleen voor games, of ook als server en shit?
Puur voor games is het natuurlijk minder geschikt, niet omdat het niet goed zou zijn (heb ik geen ervaring mee), maar ook omdat het natuurlijk duur is.
2k heeft allemaal netwerk functies en shit waarvan 95% van de huis-tuin-en-keuken users niet weet dat ze bestaan.

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik denk dat de meeste het hier hebben over Windows 2000 Professional dit is de Windows 200 versie voor de desktops oke er zitten best wat meer functies in die we nie gebruiken maar ook veel opties die wel kunnen gebruiken om te tweaken en multiplayer ff snel servertje om te gamen, beheer en sharing op thuisnetwerken. Kijk de Windows 2000 server serie das niet echt een OS om op te gamen. Maar nu alles op XP wordt afgestemd zullen de games ook automatisch voor Win2k geschikt zijn.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• kamerplant
  • Niet online
keldon schreef op 07 september 2002 @ 16:00:
[...]

Wat bazel je nou eigenlijk dat je dat niet kan veranderen? Daar kan je in XP gewoon instellen waar je je pagefile wilt hebben en in wat voor grootte. Uitzetten van pagefile is onnozel. Het OS is zo geschreven dat het een pagefile nodig heeft en gebruikt.

Wor so moe van al die mensen hier :P
Ik word moet van jouw aangezien je m'n stuk niet eens leest.
Als ik dat in XP doe, netjes kies enzo, lijkt het ook net alsof het zo gebeurt, maar als je dan kijkt blijkt het nog steeds op de plek te staan waar XP het wilt, en waar jij de ruimte nodig hebt.. :{

🌞🍃

Verwijderd

DataBeest schreef op 07 september 2002 @ 22:10:
[...]

Als ik dat in XP doe, netjes kies enzo, lijkt het ook net alsof het zo gebeurt, maar als je dan kijkt blijkt het nog steeds op de plek te staan waar XP het wilt, en waar jij de ruimte nodig hebt.. :{

Dan doe je het niet goed ;)

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

Ace

Happy Happy Joy Joy

DataBeest schreef op 07 september 2002 @ 22:10:
[...]

Je moet wel rebooten nadat je deze instellingen verandert. Wil je een pagefile verwijderen dan filesize op 0 > set. Daarna de goeie filesize instellen op D: of whatever.

Dus je doet het niet goed :)

Verwijderd

Databeest: vergeet je niet op SET te drukken? ;)

Verwijderd

idd, apply, toepassen, als je dat niet doet werkt het niet ;)
Heb nu nog de standaard groote, heb toch nog 32GB vrij, dus waarom me druk maken ;)
Als je nu een nieuwe PC met XP koopt, lijkt me niet dat harddisk ruimte direct het grootste probleem is. Kleine harddisk voor erbij zijn tegenwoordig ook niet zo duur meer...

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2025

[...]

[...]

Klopt! MAAR dat deden 98 en ME ook. Zelfs nog erger: van 98 en ME is bekend dat er geheugenlekken inzitten die men niet kon oplossen. Win XP heeft dat niet.

[...]

Klopt. XP is zwaarder indien je alles als basis ingesteld laat staan. Zet de skins uit en alles loopt een stuk sneller.
FPS is niet alles als het om gamen gaat. XP ondersteunt DX8.1. Dat is veel belangrijker.
Driver shit :? Wat bedoel je daarmee? AL mijn hardware draaide direkt op de STANDAARD drivers. Overigens: windows 98 en me vragen net zo hard om drivers.

[...]

Heb ik niet meer hoor :) msn is weg. Enne welke firewall? Zie de WOS/SA faqs wat je daaraan kunt doen.

[...]

Ja ikke.

[...]

IWD2, BG Throne of Bhaal, Prince of Qin, Morrowind, Warcraft3, Star Trek: Away Team, Dungeon Siege, Drakan, Wheel of Time, Crusaders of Might and Magic, Homm3, Homm 4 etc etc. Ik speel heel veel games (nagenoeg dagelijks meerdere uren).

[...]

Ja dat kan :)
Ik heb nog geen 1 modern spel gezien dat NIET draaide op mijn systeem omdat XP dat niet wilde. En dan heb ik het over een simpele P3 500 met 512 Mb geheugen en een GF3...

Windows XP is naar mijn idee een vervolg op een stijgende lijn als het gaat voor games. 95 was rommel, 98 iets beter, ME een heel klein beetje beter maar XP was weer een grote stap vooruit.
I couldn't agree more, you said it all

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

Dicht.
Uitgekauwd Wos topic ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.