[speaker]Iemand nog aanraders?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-12 22:04
Ik ben me nu al een tijdje aan het orienteren, en ben er inmiddels achter dat ik qua versterker ben gevallen voor de Marantz SR6200. Wat betreft speakers wil ik eerst 2 goede stereo speakers aanschaffen, en vervolgens de surround/center speakers erbij zoeken. Ik heb al verschillende sets beluisterd, echter nog niet 1 die volledig aan mijn smaak voldoet. Heeft er iemand nog aanraders?

Mijn budget = max 1500 euro voor alle 5 de speakers; met de nadruk op de stereo speakers. Ik weet nog niet of ik er een actieve sub bij wil.

Mijn ervaringen tot nu toe:
B&W DM-603 S3: Waar is de bas? Ik houd van een warme stevige bas (je mag 'm best voelen). Voor midden en hoog klinkt ie wel heel lekker. Heel zuiver en helder. Cijfer: 7

Elac ELT 10: Aaahhh, daar is de bas (al mag ie nog net iets meer). Heerlijk geluid, echter midden en hoog van B&W vind ik prettiger. Deze set was een demo-set (250 euro per stuk), echter is reeds verkocht. Cijfer: 8

Dali 6006: De bas vind ik tegen vallen, ik had er veel meer van verwacht met zijn 3 woofers. Hoog klinkt te schel. Cijfer: 6

Chario Syntar 200 tower: De bas is er wel, maar niet voldoende. Midden en hoog _/-\o_ . Wat een genot om hier na te luisteren. Deze speaker met meer bas zou perfect zijn. Cijfer: 8

Uit andere topics heb ik begrepen dat ik ook naar de Mordaunt Short MS 908 moet gaan luisteren. Op http://www.allec.nl/ms.htm staat trouwens dat deze 4-weg zijn. Dit is toch wel een foutje of niet? op http://www.mordaunt-short.com/products/908.html staat iig 3-way

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Als de eerste twee spekers stereo zijn en later aangevuld worden door de rest van het surround-systeem dan zou ik de B&W's nemen: het gebrek aan bas (hoewel je het naar mijn mening eerder balans zou kunnen noemen) wordt bij een surround-systeem ruimschoots gecompenseerd door de subwoofer, dus dat te kleine basvermogen komt helemaal goed op het moment waarop je je speaker-sysyeempje besluit uit te breiden!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10 23:23

Fireman

We talk about luxury problems

Ga eerst even na in wat voor een ruimte je die speakers gaat gebruiken. Dat bepaalt voor een groot deel ook het klankbeeld van de speaker. Dus een speaker die in de winkel heel "mat" klinkt kan thuis heel "warm" klinken. Maar is zelfbouwen niets? kan je een hoop kanten mee uit. en helemaal naar eigen wenst maken.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Ik heb thuis de Surround (2+2+1) set staan van Mordaunt Short. Klinkt echt geweldig. Vooral met DVD afspelen kan de bas voor leuke reakties zorgen bij de buren. Hoge en lage tonen zijn goed in balans op een Kenwood versterker zonder aanpassingen op het geluid qua bass oid. Standaard goed dus

• R Kuipers
Minos111 schreef op 06 september 2002 @ 11:02:
(hoewel je het naar mijn mening eerder balans zou kunnen noemen)
Leg eens uit wat je hiermee bedoelt. In de winkel hadden ze ook allemaal van dit soort termen, maar las leek kun je er weinig mee.
Dus een speaker die in de winkel heel "mat" klinkt kan thuis heel "warm" klinken.
Nog zo eentje... mat???

• Fireman

Fireman

R Kuipers schreef op 06 september 2002 @ 11:22:
[...]

Nog zo eentje... mat???
Nou omdat jij 't bent ;)

Als je een speaker lekker vind klinken dan moet je eens je vinger op de woofer leggen zodat 'ie geen uitslag kan maken. Resultaat: de warme bas kan niet gecreërd worden. De warme klank valt "dood" . De heldere klanken komen niet tot zijn recht en worden te veel geabsorbeert door de luisterruimte.
Met deze situatie kunnen je je voorstellen wat ik met "Mat" bedoel. Of kan je je dat nog niet voorstellen. Gewoon zeggen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45
Algemene opmerking: Persoonlijk vind ik niet dat je voor stereo weergave de actieve sub moet gebruiken. Dus niet aanvullen! De basweergave moet voor de stereo audio weergave van de frontspeakers zelf komen. Voor films is het wel een aanrader om de sub in te zetten.

Dus wat wil je? Vind je audio of video belangrijker? Kies mede hierop je speaker. Ik begrijp in de keuze van de receiver dat je persoonlijk liever video kiest, kijk in dat geval es naar de KEF q series

• R Kuipers
;) 8) :D
... Of kan je je dat nog niet voorstellen. Gewoon zeggen.
Je bedoelt dat bepaalde tonen in de winkel wellicht geabsorbeert worden, terwijl ze thuis wel tot hun recht zullen komen?

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
R Kuipers schreef op 06 september 2002 @ 11:22:
[...]

Leg eens uit wat je hiermee bedoelt. In de winkel hadden ze ook allemaal van dit soort termen, maar las leek kun je er weinig mee.
Nou omdat jij 't bent (alweer?) :*)

De verdeling van hoge tonen, middentonen en lage tonen (bass) wordt het spectrum genoemd. Bij een goede speaker is dit spectrum gelijk aan het spectrum van de concertopname zelf. Wanneer de verdeling tussen de hoge tonen, middentonen en basstonen goed is, klinkt het geluid precies zoals het bedoeld is: zoals bij de concertopname dus. Het geluid is dan in balans.

Snappie?

• R Kuipers
Minos111 schreef op 06 september 2002 @ 12:24:
Nou omdat jij 't bent (alweer?) :*)
Must be my lucky day :+
De uitleg is duidelijk.

Voor zover de termologien, nu de aanbevelingen. Welke speakers moet ik zeker nog gaan beluisteren? Komt u maar... :9

• blue eyes
leuk model, valt binnen je budget, de kef q5

Verwijderd

Een zelfbouw ontwerp die de moeite van het luisteren waard is, is de Scanspeak Event te beluisteren bij speaker&co R'dam, Haarlem, Groningen of Speakerland Oss. TL-ontwerp met een zeer goede laagweergave gecombineerd met ingetogen hoog van een dometweeter.
Valt binnen je budget echter wel vrij duur. Een ander luidspreker die te overwegen valt is mi de Scirocco van speaker&co die is goedkoper dan de Event, maar niet per definitie slechter.

Kort samengevat: Ga eens luisteren bij een zelfbouwspeaker-winkel :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:21
Als bas zo belangrijk voor je is dan zou ik zeker de Dali Suite 2.5 eens luisteren. Voor mij teveel bas (ik vind de 603 al zwaar genoeg), maar misschien vind jij het mooi...

Als je trouwens echt bas wil hebben, dan moet je de CM4 van B&W eens luisteren. Is wel wat duurder, maar daar heb je echt geen sub bij nodig...

Ik ben ook bezig met een surround/stereo set, wat hoger budget, maar een sub komt er bij mij dus niet in. Ik betaal liever wat meer voor een paar goede fronts die een mooie (dus niet per definitie lage) bas kunnen neerzetten. Mijn keus is op de B&W CDM7 NT gevallen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• R Kuipers
s_roubos schreef op 06 september 2002 @ 15:09:
Als je trouwens echt bas wil hebben, dan moet je de CM4 van B&W eens luisteren. Is wel wat duurder, maar daar heb je echt geen sub bij nodig...
Ik zal er eens naar luisteren, maar ik weet nu al dat 800 euro per stuk buiten mijn budget is.

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

Waarom luister je niet eens naar een Tannoy speaker, deze klinken zeer neutraal en hebben een mooie bas. Hier thuis hebben we ook de Chairo 200 towers staan, maar dit vind ik net wintunnels: het geluid is zeer bonkerig en de bas zeer ongekontroleerd, iets wat de tanooys wel hebben. De Bw's zijn volgens mij ook wel ok, die andere ken ik niet.

Je moet gewoon zelf gaan luisteren. Kijk ook naar wat voor een soort muziek je luisterd: Op de ene speaker klinkt klassiek veel beter als punk

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je meer bas wilt dan kun je naar JBL kijken. Sommigen zijn er laaiend enthousiast over, anderen minder. Ligt er maar net aan wat je erop gaat draaien.

Verder kun je nog kijken naar de oudere modellen van Infinity, bijv. Correct in Rotterdam heeft de Infinity Delta 60 voor rond de €180 per stuk staan. Daar zit een stevig basje in, met 2x 21cm woofers. :Y)

Ik heb zelf ook 2x Delta 60, zeer mooi geluid, klinkt lekker met alle soorten muziek, van klassiek tot hardcore.

• blue eyes
heb zelf vooralsnog als tussen oplossing de JBL XTI 60, maar ik vind daar geen duidelijke bas in terug. Ik kan er wel bas in krijgen, maar ik weiger de subwoofer te gebruiker voor muziek, en de knoppen zoals treble en bas zijn ook den boze bij mij. Het geluid van de jbl's zijn echter wel heel helder "bovenin". De jbl xti zijn wel mooi om te zien, klinken ook goed en zijn zeer betaalbaar (299 euro, RAF amsterdam)

Verwijderd

4x KEF Q1, klinkt errug goed alleen niet veel laag, misschien een sub erbij later. En bijbehorende center tadaa, erg mooie set.

• R Kuipers
Waarom luister je niet eens naar een Tannoy speaker, deze klinken zeer neutraal en hebben een mooie bas.
Welk type adviseer je? Ik vind de mX4-M trouwens een beauty voor 299 euro. De Revolution R2 trouwens ook. Ik ga ze zeker beluisteren.
Verder kun je nog kijken naar de oudere modellen van Infinity, bijv. Correct in Rotterdam heeft de Infinity Delta 60 voor rond de €180 per stuk staan. Daar zit een stevig basje in, met 2x 21cm woofers.
Belooft inderdaad wel wat. Op de site (http://www.infinitysystems.com) kan ik hier helaas geen afbeeldingen meer van vinden. Lijken ze een beetje op de entra speaker? Bij Stassen staat de zelfde speaker trouwens voor 410 euro :?
heb zelf vooralsnog als tussen oplossing de JBL XTI 60, maar ik vind daar geen duidelijke bas in terug.
Dan vallen ze voor mij toch echt af. Wat betreft de sub ben ik het grotendeels met je eens, al denk ik dat bij muziek als Enigma / Era een sub best wel mee mag doen.

Verwijderd

je kan gaan kijken voor jamo speakers?
zijn ook een van de top merken

snap alleen niet waarom ze dat niet zeggen ?
zelf heb ik hier staan

2x jamo cornet 195
2x jamo studio 130

heerlijke speakers zijn dat

oja schik niet die cornet kosten wel even 900guldens perstuk toen de tijd
gekocht voor 400guldens per stuk

bij correct in rotterdam in de koopjes kelder

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
Tannoy Rulez!!!
heel veel revieuws wijzen uit dat het klasse boxen zijn.
eigenlijk heeft het wat weg van de duurdere revelution serie alleen de afwerking is minder....
maar mij maakt het echt niet uit of het nou echt hout is of geperst hout (weet ik niet zeker) met een plaklaagje er op.
persoonlijk vindt ik het uiterlijk zelfs mooier als de revolutie serie.
ik heb de mx2 als front speakers besteld maar heb alleen naar de mx1 geluisterd.

ik krijg ze volgende week, ik ben echt beniewd hoe ze straks bij mij gaan klinken.
luisteren moet je altijd doen maar laat je niet misleiden door de opstelling.
mx1 klonk bij staffhorst te utrecht echt super slecht. terwijl een andere speaker daar (die ze misschien liever verkopen) beter klinkt.
als ik eerst in utrecht had geluisterd had ik ze niet eens gekocht!
dus echt speakers vergelijken in de zelfde ruimte en opstelling!
maar thuis klinken ze altijd weer anders!

• blue eyes
Dan vallen ze voor mij toch echt af. Wat betreft de sub ben ik het grotendeels met je eens, al denk ik dat bij muziek als Enigma / Era een sub best wel mee mag doen.
Ik heb er nu een andere versterker aangehangen, nu de Denon AVR 3802 (ipv sony str 925), de bas is terug :) . Ik heb dezelfde subwoofer instellingen gehouden, en de subwoofer slaat veel minder aan, maar wel in het geheel wat meer bas, en warmer, etc. Zet de JBL maar weer terug op je lijstje!

• R Kuipers
Zet de JBL maar weer terug op je lijstje!
OMG. Ik ga het nog druk krijgen. Maandag en dinsdag heb ik cursus in Utrecht. Ben dan om half 5 klaar, en heb dan nog ruim uur om te gaan luisteren. Ik zil eens gaan kijken bij Staffhorst. Zodra ik ben wezen luisteren lat ik nog wel iets van me horen. Tot voor zover alvast bedankt voor de reakties _/-\o_

• blue eyes
verwacht geen super geluid van de JBL, het is en blijft een goede BUDGET speaker! Vergelijk deze niet met de duurdere (tussen je oren bedoel ik dan). Hij was normaal 450 euro ongeveer, zag in de advertentie dat ie bij RAF 299 was, ik heb hem bij de mediamarkt gekocht voor 220 euro. Vergelijk deze speaker met gelijkwaardige speakers, niet met topmodellen, want dan kan alles tegenvallen.

Nog iets leuks: Ik ga zelf ook nieuwe speakers kopen, met als inruil de JBL. (Verkoper) Mijnheer: " Deze speaker kostte 450 euro nieuw, is 6 mnd oud, ik geef u 300 euro per stuk inruil". Blijft leuk :7

• Dnc1n
wat voor jbl is dat?! ik heb ook nog 2 zuilen waar ik misschien van af wil (als m'n pa andere wil), xl1000.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 16:52
Misschien ben ik blind, maar ik heb het woord dynaudio nog niet zien vallen, prachtige drukvolle en neutrale speakers.

Luister er iets langer naar, het is een strakke zeer diepe bas die op het eerste gezicht niet opvalt, maar later merk je pas hoeveel strak en voelbaar laag eruit komt. Verder is het hoog en midden gewoon zeer goed naar mijn mening. Die chario vind ik ook een dijk van een speaker trouwens, jammer dat de syntar 300 de bas mist, maar wel het mooie midden en hoog heeft, de duurdere series bieden wel afgronddiep laag en prachtig mid/hoog, maar die zijn duurder helaas, ik zal nog ff een piccie onvoegen van een dynaudio, echt aanraders.

Afbeeldingslocatie: http://www.dynaudiousa.com/products/photo/aud/newaud/72.jpg

Verwijderd

hervaz schreef op 08 september 2002 @ 11:02:
Misschien ben ik blind, maar ik heb het woord dynaudio nog niet zien vallen, prachtige drukvolle en neutrale speakers.

Luister er iets langer naar, het is een strakke zeer diepe bas die op het eerste gezicht niet opvalt, maar later merk je pas hoeveel strak en voelbaar laag eruit komt. Verder is het hoog en midden gewoon zeer goed naar mijn mening. Die chario vind ik ook een dijk van een speaker trouwens, jammer dat de syntar 300 de bas mist, maar wel het mooie midden en hoog heeft, de duurdere series bieden wel afgronddiep laag en prachtig mid/hoog, maar die zijn duurder helaas, ik zal nog ff een piccie onvoegen van een dynaudio, echt aanraders.

[afbeelding]
Ik wou idd net iets gaan zeggen :) Zijn prachtige speakers..
R Kuipers: Wat voor kamer/liusterruimt wil je gaan gebruiken?

• R Kuipers
Nog iets leuks: Ik ga zelf ook nieuwe speakers kopen, met als inruil de JBL. (Verkoper) Mijnheer: " Deze speaker kostte 450 euro nieuw, is 6 mnd oud, ik geef u 300 euro per stuk inruil". Blijft leuk
Het zal er wel aan liggen wat je er dan koopt. ;) Hij zal er toch echt wel op verdienen.

hervaz: het plaatje wat je er bij toegevoegd hebt is de Dynaudio Audience 72. Deze ligt helaas buiten mijn budget.

• R Kuipers
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 13:05:
[...]
R Kuipers: Wat voor kamer/liusterruimt wil je gaan gebruiken?
De set komt in de voorzijde van de woonkamer te staan. Hier hebben we laminaat liggen. Er staan een driepersoons- en tweepersoons-bank, een salontafel en een bijzettafeltje. Voor het raam hangen gordijnen. De muren zijn gestucadoord met middelfijn spartelpoets (absorbeert goed).

Verwijderd

R Kuipers schreef op 08 september 2002 @ 14:04:
[...]

De set komt in de voorzijde van de woonkamer te staan. Hier hebben we laminaat liggen. Er staan een driepersoons- en tweepersoons-bank, een salontafel en een bijzettafeltje. Voor het raam hangen gordijnen. De muren zijn gestucadoord met middelfijn spartelpoets (absorbeert goed).
OK, en dan praten we waarschijnlijk over een grote woonkamer, niet? Dan zou ik voor je fronts in ieder geval floorstands nemen. Zowel voor het tot het recht komen van het geluid, en omdat je dan een stevigere (vaak strakkere) bass hebt in een grote ruimte..

• hervaz
En hopelijk heb je een kleed ofzo liggen nog? Laminaat is niet best voor je luisterruimte.

Verwijderd

R Kuipers schreef op 08 september 2002 @ 01:16:
[...]

OMG. Ik ga het nog druk krijgen. Maandag en dinsdag heb ik cursus in Utrecht. Ben dan om half 5 klaar, en heb dan nog ruim uur om te gaan luisteren. Ik zil eens gaan kijken bij Staffhorst. Zodra ik ben wezen luisteren lat ik nog wel iets van me horen. Tot voor zover alvast bedankt voor de reakties _/-\o_
Staffhorst is vooral duur... wat je daar bevalt, elders kopen! ;)

Ook vind ik dat je min of meer verplicht bent om te vragen of je de speakers die je in zo'n klantenhokkie leuk vindt ook thuis mag proberen, omdat dat toch altijd anders is dan in de winkel. Vooral luidsprekers zijn hier heel gevoelig voor. Als het een goede en betrouwbare winkel is, zullen ze daar geen bezwaar tegen hebben. Soms vragen ze daar borg voor, maar ja, dat geld wil je toch uiteindelijk in die speakers stoppen...

Verwijderd

ik heb hier 2 sets staan, boven en beneden. boven is alles infinity, beneden is het:

L+R = Mirage OM7

http://www.miragespeakers...uct/omserie/om7/index.htm

heel duur maar heel goed, werkt met omnisat (voor en achter speakers), heel veel laag genoeg voor flink blazen met muziek.

C = Mirage OM center

http://www.miragespeakers...ct/omserie/omc2/index.htm

LS+RS = B&W 603's (heerlijke dingen)

S = Infinity HPS-500 (klein beetje open maar anders blaas je de ramen eruit!)is ook geschikt voor muziek,maar gebruik ik meestal niet daarvoor

http://www.hificomponents...nd/features/42092230.html

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

R Kuipers schreef op 06 september 2002 @ 22:47:
[...]
Welk type adviseer je? Ik vind de mX4-M trouwens een beauty voor 299 euro. De Revolution R2 trouwens ook. Ik ga ze zeker beluisteren.
Je moet eens kijken naar de Revolution en Saturn series, zeer goede speakers voor een aantrekkelijke prijs. Ik heb nu tannoy en me vader ook en ik wil nooit meer andere speakers: eerst hadden we B&W en deze bonkten echt weg net zoals de Chairo's. Die set bestond uit een Marantz model 3240 reciever, maar nu met die tannoys klinkt het echt geweldig!!!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:21
L+R = Mirage OM7
Leuke speakers :) Maar volgens mij wilde hij 1500 euro voor de hele boel uitgeven... gaat niet lukken zo denk ik ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

hervaz schreef op 08 september 2002 @ 11:02:

[afbeelding]
weet je misschien nog winkels die ze ook hebben ? :)

Dynaudio ruled! hehe

Verwijderd

Wat is er mis met de bass uit het Uni-Q systeem van de Kef Q5's? zijn geile speakers, qua prijs moeten ze ook nog wel kunnen, toch?

Verwijderd

Ik zou de mordaunt-short 908 ook zeker even beluisteren als ik jou was. Erg goede speaker en kost € 399 per stuk, bovendien zien ze er ook nog geweldig mooi uit én komen erg laag omdat ze een geïntegreerde passieve subwoofers hebben aan de flanken.

ff een pic opgezocht...

Afbeeldingslocatie: http://www.mordauntshort.com/news/gallery/908_72dpi.jpg

• Borry
  • Laatst online: 15-12 22:25

Borry

prutsen is mijn leven

Goede boxen zijn erg belangrijk, ik hoorde ooit eens iemand zeggen," als je €1000,- uitgeeft voor een versterker en €10.000,- voor je luidsprekers dan denk je na een tijdje, goh, ik heb toch teveel bezuinigd op mijn speakers!".
Maar ff serieus, de versterker is ook erg belanrijk.
Ik heb zelf een Chario set, Syntar 200T/ Syntar Dialoge (center)/ Syntar Surround, in kombinatie met een Harman-Kardon set, AVR/DVD/CD, en dat klinkt als een klok, ook de lage tonen.
Deze zelfde speakers heb ik ook een tijdje op een Technics versterker aangesloten( type weet ik niet meer maar het was geen goedkope) omdat mijn eigen AVR in reparatie was.
Ik miste toch wel wat aan het geluid, vooral in het laag.
Hierdoor werd mij duidelijk dat de combinatie versterker/boxen erg belangrijk is.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• blue eyes
Dnc1n schreef op 08 september 2002 @ 10:52:
wat voor jbl is dat?! ik heb ook nog 2 zuilen waar ik misschien van af wil (als m'n pa andere wil), xl1000.
Instappertje: de JBL XTI 60

• R Kuipers
OK, en dan praten we waarschijnlijk over een grote woonkamer, niet? Dan zou ik voor je fronts in ieder geval floorstands nemen. Zowel voor het tot het recht komen van het geluid, en omdat je dan een stevigere (vaak strakkere) bass hebt in een grote ruimte..
Kamer is (samen met de daaraan grenzende serrre) 11 meter lang, 4 meter breed. Floorstands it will be.
En hopelijk heb je een kleed ofzo liggen nog? Laminaat is niet best voor je luisterruimte.
Nee, er ligt geen kleed. Maar dat kan altijd nog. Vooralsnog zijn we het net van plan. Ik weet dat laminaat niet erg bevordelijk is, maar kan daar nu niets aan veranderen.
Staffhorst is vooral duur... wat je daar bevalt, elders kopen!
Ook vind ik dat je min of meer verplicht bent om te vragen of je de speakers die je in zo'n klantenhokkie leuk vindt ook thuis mag proberen, omdat dat toch altijd anders is dan in de winkel. Vooral luidsprekers zijn hier heel gevoelig voor. Als het een goede en betrouwbare winkel is, zullen ze daar geen bezwaar tegen hebben. Soms vragen ze daar borg voor, maar ja, dat geld wil je toch uiteindelijk in die speakers stoppen...
Thanks (mede namens mijn portemonee) voor de tips

• hervaz
Uiteraard thuis luisteren, thuis klinkt get namelijk geheid een heel stuk anders.

En ik verwacht meer bas, want die conussen van alle andere speakers in zo'n luisterruimte trillen ook mee, een selectie maken in de winkel, enkele speakers thuis proberen en de beste nemen lijkt me een goed plan.

Dat je daar iets meer voor betaald...tja service kost geld.

• basset
  • Laatst online: 22:48
Mordaunt short is een goede keuze. Zeker voor de prijs. Ik geloof dat je met 1500 euro heel goed uit kan komen inclusief de sub. De 902's als rear (heb ik ook) de ms 905 als front 906 als hoofdspeakers. De 908 zijn veel duurder en met een sub (907) heb je die niet nodig.

Ze hebben ook complete kits. een is wat goedkoper (600euro voor de hele kit, en zeer goed getest) de ander is een stuk duurder (THX logo erbij) ziet er ook mooi uit. Maar al hun speakers zien er zonder frontje erop mooi uit, met dat gepoetste alluminium)

Goede waar voor je geld vind ik. Ik heb ze als aanvulling op mijn elipson speakers gekocht. (de 902 dan voor surround) voor die andere dingen heb ik even geen geld meer.

Hop,hop,hop!

• R Kuipers
OK, ik ben vandaag dus wezen luisteren bij Straffhorst. Heel veel speakers beluisterd. Helaas had ik geen eigen CD's bij, omdat ik niet dacht dat ik er vandaag veel tijd voor zou hebben. Gelukkig hadden ze nog wel wat muziek in huis ;)

Ik heb naar de volgende floorstands geluisterd:
KEF Q3, Q5, Q7
B&W 602, 603
Magnat 420
Dali Suite 1.5, 2.5
Chario Syntar Tower 200
Quadral Aurum 5

De winnaar is geworden:
De Quadral Aurum 5. Na speurwerk op het internet kwam ik deze review tegen: http://www.audio-muziek.nl/audio-o2/oquadral.htm. Deze review omschrijft goed hoe ik de Aurum 5 ervaren heb. De kanttekening wat betreft het lage (volgens de reviewer iets te veel) beschouw ik als prettig. Helaas dat de speaker een fors prijskaartje heeft, maar daarover later meer...

En een andere kamer hadden ze ook de Mondaunt Short 908 staan. Deze had ik ook beluisterd, echter het was erg moeilijk om een goed vergelijk te maken met de andere kamer. Daarom heb ik voor morgen en afspraak gemaakt om deze eens naast de Quadral te kunnen beluisteren. Helaas heb ik geen Tannoy kunnen beluisteren.

En nu wat betreft het prijskaartje. Na lang wikken en wegen, en mede dankzij mijn vorige topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/572549 ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch voor een Stereo opstelling ga. Je moet gewoon te veel op kwaliteit inleveren bij een gelijkblijvend budget. Daar ga ik surround te weinig voor gebruiken. Ik probeer er een tweedehands stereo versterker bij te zoeken. Als ik dan over een paar jaar alsnog voor surround ga, heb ik niet zoveel op de versterker toe gegeven. Aan de andere kant hadden wel een hele leuke Yahama AX-496 staan voor 339 euro. Bij stassen staat de Aurum 5 al voor 499 euro. Dan ben ik totaal 1337 euro kwijt voor een beter klinkende surroundset van >2000 euro.

• TimMer
  • Niet online
R Kuipers schreef op 06 september 2002 @ 22:47:
[...]
Belooft inderdaad wel wat. Op de site (http://www.infinitysystems.com) kan ik hier helaas geen afbeeldingen meer van vinden. Lijken ze een beetje op de entra speaker? Bij Stassen staat de zelfde speaker trouwens voor 410 euro :?
Stassen heeft wel vaker bezopen prijzen, dat merk ik wel de laatste maanden.
Hier kun je specs en pics vinden. :)

• TimMer
  • Niet online
Ik heb de specs (puur de specs dus mensen, ga niet roepen "je hebt hem niet gehoord"...) van de Aurum 5 tegenover de Delta 60 gezet en kwam tot een paar interessante punten:

- de Delta heeft een 2x zo hoge gevoeligheid als ik me niet vergis, namelijk 90dB/1W/1m tegenover 87dB/1W/1m. Klopt dit jongens?

- de Delta heeft 2x 21cm woofers tegenover 2x 17cm woofers van de Aurum.

- de Delta heeft een EMIT-R-tweeter, die zeer goed aangeschreven staat, tegenover ribbon tweeter van de Aurum, hier weet ik niets van, behalve dat aardig wat mensen ribbon tweeters beter vinden klinken dan een 'normale' tweeter.

- de Delta kan hogere wattages aan, maar dat boeit niet zoveel volgens mij.

• hervaz
R Kuipers schreef op 09 september 2002 @ 23:18:
OK, ik ben vandaag dus wezen luisteren bij Straffhorst. Heel veel speakers beluisterd. Helaas had ik geen eigen CD's bij, omdat ik niet dacht dat ik er vandaag veel tijd voor zou hebben. Gelukkig hadden ze nog wel wat muziek in huis ;)

Ik heb naar de volgende floorstands geluisterd:
KEF Q3, Q5, Q7
B&W 602, 603
Magnat 420
Dali Suite 1.5, 2.5
Chario Syntar Tower 200
Quadral Aurum 5

De winnaar is geworden:
De Quadral Aurum 5. Na speurwerk op het internet kwam ik deze review tegen: http://www.audio-muziek.nl/audio-o2/oquadral.htm. Deze review omschrijft goed hoe ik de Aurum 5 ervaren heb. De kanttekening wat betreft het lage (volgens de reviewer iets te veel) beschouw ik als prettig. Helaas dat de speaker een fors prijskaartje heeft, maar daarover later meer...

En een andere kamer hadden ze ook de Mondaunt Short 908 staan. Deze had ik ook beluisterd, echter het was erg moeilijk om een goed vergelijk te maken met de andere kamer. Daarom heb ik voor morgen en afspraak gemaakt om deze eens naast de Quadral te kunnen beluisteren. Helaas heb ik geen Tannoy kunnen beluisteren.

En nu wat betreft het prijskaartje. Na lang wikken en wegen, en mede dankzij mijn vorige topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/572549 ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch voor een Stereo opstelling ga. Je moet gewoon te veel op kwaliteit inleveren bij een gelijkblijvend budget. Daar ga ik surround te weinig voor gebruiken. Ik probeer er een tweedehands stereo versterker bij te zoeken. Als ik dan over een paar jaar alsnog voor surround ga, heb ik niet zoveel op de versterker toe gegeven. Aan de andere kant hadden wel een hele leuke Yahama AX-496 staan voor 339 euro. Bij stassen staat de Aurum 5 al voor 499 euro. Dan ben ik totaal 1337 euro kwijt voor een beter klinkende surroundset van >2000 euro.
Een hele mooie keuze, goed over nagedacht, mooie speaker...voor mij zou ie te veel laag hebben, maar da's persoonlijk, heerlijk hoog door het ribbon, veel luisterplezier gewenst!

• hervaz
TimMer schreef op 10 september 2002 @ 00:38:
Ik heb de specs (puur de specs dus mensen, ga niet roepen "je hebt hem niet gehoord"...) van de Aurum 5 tegenover de Delta 60 gezet en kwam tot een paar interessante punten:

- de Delta heeft een 2x zo hoge gevoeligheid als ik me niet vergis, namelijk 90dB/1W/1m tegenover 87dB/1W/1m. Klopt dit jongens?

- de Delta heeft 2x 21cm woofers tegenover 2x 17cm woofers van de Aurum.

- de Delta heeft een EMIT-R-tweeter, die zeer goed aangeschreven staat, tegenover ribbon tweeter van de Aurum, hier weet ik niets van, behalve dat aardig wat mensen ribbon tweeters beter vinden klinken dan een 'normale' tweeter.

- de Delta kan hogere wattages aan, maar dat boeit niet zoveel volgens mij.
Specs zeggen nou eenmaal niets, verder is de emit in de delta serie nou niet echt de topper, bekijk eens de emit in de oudere kappa's, veel mooier,duurder en beter klinkend model (een maat had de delta 50). Qua gevoeligheid overdrijft infinity eens beetje, ik had een stel kappa's die ook zogenaamd 90 db hadden, nou 86/87 zou ik eerder geloven. De aurums zijn gewoon een klasse (of 2) beter, maar ook een anders prijssegment....dus trek het je niet aan 8)

Plaatje oude emit: http://hervaz.freeservers.com/Emitr.jpg

(uit mijn kappa 6.2 die ik al eens had)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

nja hervaz.. die infinity's van andre beloven dat ze minder laag gaan dat ze kunnen :D dat was zeker een ervaring (rainesance 80 geloof ik ) maar beetje offtopic.. hopelijk is de topicstarter blij met zijn speakers...
ik zag dat de b&w cm4 juist veel bas geven.. dat valt toch (hopleijk :D ) wel mee? :7 (weet wel dat ze af en toe boemig zijn als je niet gericht luisterd)

wat ik niet snap is dat passieve speakers aan de zijkanten nou echt een goed stereobeeld geven.. (om even alleen naar het model te kijken dan) ik denk ook dat een passieve speaker langzaam is.... dus altijd een beetje dreunend is.. maar ik kan me vergissen... ik heb dit oordeel al heel lang..daarom heb ik nooit de moeite genomen om ernaar te gaan luisteren :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• basset
  • Laatst online: 22:48
Gitaarwerk, ik neem aan dat je doelt op die MS speakers? Dat is een woofer, dus het maakt niet zoveel uit waar die naartoe wijst.

Hoewel ik persoonlijk voor de versie zonder die woofers aan de zijkant zou kiezen (906 d8 ik) en er een aparte sub (907) bij zou nemen.

Hop,hop,hop!

Verwijderd

Inderdaad gitaarwerk, ik heb zelf de mordaunt-short declaration 500 THX select set en fronts ervan de 502's zijn kwa design identiek aan de 908's, enige verschil is dat deze een ander x over hebben ( THX) en dat deze actief zijn uitgevoerd, maar de gebruikte materialen zoals de woofers zijn identiek.
En ik kan je verzekeren, deze woofers zijn heel erg snel... met film klinken ze oorverdovend,
maar met muziek superstrak en snel... bovendien krijg je ( misschien juist doordat die woofers aan de zijnkant zitten) een mooi stereobeeld dat niet vervormd, bovendien kan je de bass niet meer plaatsen zoals dat vaak met conventionele woofers wel het geval is.
Afbeeldingslocatie: http://www.allec.nl/images/msthx.gif

• Fireman

Fireman

Na een weekje op vakantie geweest te zijn ben ik er weer :)
R Kuipers schreef op 06 september 2002 @ 11:55:
[...]

;) 8) :D

[...]
Je bedoelt dat bepaalde tonen in de winkel wellicht geabsorbeert worden, terwijl ze thuis wel tot hun recht zullen komen?
Of andersom.

off topic
Waarom kan ik niet méér quote :( , moet ik het weer zelf doen.
end off topic

Hervaz schreef:

Check mijn site :7, zelfbouw met voor mij een perfect geluid. Het zijn de Dynaudio Nuance.

ShaDoW schreef:
weet je misschien nog winkels die ze ook hebben ?

Dynaudio ruled! hehe
Geïntereseerd? voor een goed bod gaan ze weg. Check quote hier boven.

Maarre kuipers ben je al iets tegengekomen wat je mooi vindt klinken? Want het gaat er natuurlijk om of je de desbetreffende speakers mooi vind klinken.

• Dnc1n
darkman, het maakt echt niet uit of je nou een sub onder in die zuil van m-s hebt of een losse sub-woofer. basgolven kunnen zich heelgoed verspreiden door de hele kamer.

• R Kuipers
Hallo allemaal. Ik wil jullie nog even laten weten wat mijn eindelijke keuze geworden is. Na veel luisteren, speuren en vragen heb ik gekocht:
* Versterker Marantz PM6010 OSE Gekocht bij Stassen voor 245 euro.
* luidsprekers Quadral Aurum 7 Gekocht tweedehands voor 750 euro.

Wat een geweldig geluid voor onder de 1000 euro !!! De speaker klinkt prettig en helder in midden en hoog, en warm en diep in het laag. De versterker heeft genoeg vermogen om zelfs op zeer hoge volumes zuiver te blijven en je te laten trillen in je stoel.

Voor mijn doen heb ik nu ook absoluut geen subwoofer nodig, mocht ik ooit nog beslissen om alsnog voor surround te gaan. Even refererend naar mijn vorige topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/572549: gisteren hebben ik en wat vrienden een filmpje gehuurd (13th ghost) en ook met stereo kun je heel prettig een filmpje kijken.

Allemaal bedankt voor jullie reakties.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

R Kuipers schreef op 15 september 2002 @ 21:20:
* luidsprekers Quadrant Aurum 7 Gekocht tweedehands voor 750 euro.

Allemaal bedankt voor jullie reakties.
Bedoel je niet Quadral?/

Is iig een goed merk.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• R Kuipers
Duck-Twacy schreef op 15 september 2002 @ 23:02:
[...]

Bedoel je niet Quadral?/

Is iig een goed merk.
You're right. Ik pas het wel even aan.