Koude lucht aanvoeren via pvc buis

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Listen up. Ik heb een ideetje dat goedkoop en makkelijk moet zijn om mijn CPU verder te koelen. Ik heb hier een XP 1800+ die nogal wat warmte produceert.
Mijn koeler is een CoolerMaster hsc-v62 (met zo'n thermal controlled fan) en die houdt mijn CPU tussen de 46 en de 56 graden.
De temp van de omgeving is van grote invloed op de temp van de CPU heb ik gemerkt.
De fan blaast de lucht op de heatsink, ipv het gebruikelijke zuigen.

Het plan:

Het lijkt me een goed idee om koude lucht van buiten aan te zuigen via een pvcbuis. De buitenlucht stroomt precies in de fan en valt dus direct op de heatsink! Hiervoor wil ik een flexibele pvcbuis gebruiken van 2.5 meter waar eventueel nog een zuigertje aan bevestigd is aan het eind dat buiten ligt voor optimale aanvoer van koude lucht. Speciaal in de winter een puik plan lijkt mij ;).

vragen

Welnu, bestaat er een zuigertje dat gemaakt is voor op een pvcbuis en waar moet ik dat zoeken? Als de buitenlucht vochtig is (lees: regen), is dit dan een groot gevaar voor mijn systeem? Hoeveel zal de lucht in die 2,5 meter opwarmen? Ik neem aan niet snel, aangezien de buis in feite ook luchtgekoeld is. Eventueel wil ik de buis isoleren.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2002 01:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Het lijkt me dat lucht aanzuigen van buiten je kast al voldoende is (in je kast is het meestal warmer als daarbuiten).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je doet te moelijk

je moet die verdomde sensor tussen de koelelement indrukken
dan gaat die fen harder draaien en word die koeler

ik zelf heb dat ook gedaan
met die van mij en die is een oudere type

amd xp 1600+@1800+
word 43graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe het zo !!!
Afbeeldingslocatie: http://koreamod.com/review/article/10_badong/10.jpg

Koreamod.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 01:59:
je doet te moelijk

je moet die verdomde sensor tussen de koelelement indrukken
dan gaat die fen harder draaien en word die koeler

ik zelf heb dat ook gedaan
met die van mij en die is een oudere type

amd xp 1600+@1800+
word 43graden
Fan draait al op max, ik heb een koetje draaien :P en daarnaast maakt dat ding op full speed nogal wat herrie.
Zeker in de winter is de buitenlucht veel koeler dan de kamerteperatuur. In combinatie met de fan die richting heatsink blaast en buitenlucht direct op die fan levert dit lijkt mij wel meer koeling dan gewoon kamerlucht aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus echt NIET van buiten halen he die koude lucht! aangezien het niet alleen koud is maar ook nog eens verdomde damperig -> vocht op warme elementen poef pats pc weg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je een gat maakt in de zijkant van je kast, kun je een buis maken aan je cpu-fan, zodat die de lucht van buiten je kast aanzuigt.
Je cpu-fan is dan meteen een intake-fan en je krijgt de koelste lucht op je cpu. Bij mij scheelde dit 4 graden cpu-temp. en 1 a 2 graden in de kast.
Als extra kun je dan buitenlucht naar dit gat toe blazen. (gewoon een 80 mm fan aan die buis maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikevanEngelen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-07 23:20
Nou kijk, volgens mij is het zeer normaal dat de fan blaast op de heatsink hoor. Tenminste ik heb iets van 30 pc's gebouwd & geinstalleerd en al die pc's die bliezen op de heatsink.
Nu is het natuurlijk wel te bouwen dat hij zuigt, zeer simpel zelfs. Gewoon de fan anders om er op schroeven, lijkt me niet dat dat problemen mag opleveren.

Of die pvc tunnel ook echt nut gaat hebben vraag ik me af maar het lijkt me zeker kewl. Als je het gaat doen verw8'en wij zeker pics :! Maar dat lijkt me duidelijk :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

Ik ben het zelfde van plan als de topicstarter, maar dan haal niet de lucht echt van buiten! Net wat T-mug zegt, veel te vochtig, en al dat ongedierte... Niet doen, lucht buiten je kast is koel zat.
En ik zou geen PVC buis nemen, dat werkt niet zo flexibel... Net wat Dissection zegt, gebruik een buis van een wasdroger of airco ofzo. Strd maat is 105 mm, maar als je goed zoekt hebben ze ze ook in 80mm doorsnee, precies goed.
Man wat zal het bij jou koel worden zeg... ;)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Ik zou een casefan monteren, en die met de CPU fan verbinden dmv een buis.

De CPU fan blaast in de buis en die lucht wordt aangezogen door de casefan. Op deze manier wordt de warme lucht van de CPU sneller afgevoerd. Ik zou sowieso niet met buizen van langer dan 25 cm gaan werken want dan heeft het geen effect meer. We hebben het nl. wel over 80mm fans (neem ik aan) en die hebben maar een beperkte kracht.

Mijn plan is het omgekeerde van wat er tot nu toe besproken is, maar ik vind gewoon dat je lucht van een CPU moet AFVOEREN en niet erop blazen. CPU fans zitten er ook niet voor niets zo op dat ze van de heatsink AFblazen.

Oei.
Wat ik nu zeg is niet waar merk ik, bij een blik in mijn kast :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal servers hebben een hele grote heatsink op de proc zitten. Hierover heen dan weer een plastic "tunnel" die naar de buitenkant van de kast gaat. Hier zit dan weer een fan die alle lucht naar buiten blaast.
De warme lucht wordt dus van de proc direct naar buiten afgevoerd. Dit heeft dus een positief effect op je case-temp. Ongeveer hetzelfde als bij waterkoeling met een rad. Alle warme van je proc wordt naar buiten afgevoerd, en heeft dus weinig kans om je case-temp op te hogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok Ok, cool. Goede replies allemaal.
Mijn gedachten na deze replies:
Ten eertse: het verschil tussen lucht aanvoeren van ECHT buiten en lucht van buiten mijn computerkast lijkt mij, zeker inde winter, redelijk groot. Tussen deze twee zit in de winter zeker een temp verschil van 10 graden! (10 graden buitenlucht versus 20 graden kamertemp.)
Ten tweede, ik maak me zorgen om de luchtvochtigheid als ik lucht van buiten gebruik. Hoe gevaarlijk is dit nu eigenlijk voor je systeem? Heeft iemand hier ervaring mee?

PS. ik ga waarschijnlijk pvc gebruiken (zo'n flexibele pvc buis met ribbeltjes), evt een ander soort buis. De optie om mijn CPU fan als zuiger te gebruiken neem ik in overweging, hoewel ik liever een aparte fan gebruik voor het aanzuigen van buitenucht voor een optimaal resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 07:06:
dus echt NIET van buiten halen he die koude lucht! aangezien het niet alleen koud is maar ook nog eens verdomde damperig -> vocht op warme elementen poef pats pc weg :(
Ik doe dit al een jaar of drie en ik woon ook nog eens aan het weiland(veel vocht zou je zeggen)
Als je koude lucht op warme dingen blaast is er niks aan de hand, wel andersom, denk maar aan je koude fles cola als het buiten warm is.
Dus ja dit is een goed idee en als het gaat vriezen is de pret pas echt compleet. >:) >:)

PS. gebruik een aparte fan als aanzuiging, dit is veel beter.
zorg wel dat er aan het eind van de buis heel fijn gaas zit.(horgaas/ vitrage/ panty)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Okee, qua temp is de buitenlucht aantrekkelijker voor je proc dat wel. Maar heb je alle replies wel goed gelezen? Je haalt wel een hoop narigeheid op je hals als je dat wil doen! Luchtvochtigheid, stof en ongedierte! Nogmaals, te veel moeite voor weinig effect.

En je wilt met flexibele PVC buis aan de slag? die van 3cm doorsnede ofzo?? :D Dan moet je er wel veel gebruiken om een beetje lucht aan te kunnen zuigen zeg! En dat alles wil je met een strd PC fan doen? LOL! Dat lukt je never nooit niet, daar zijn die fannetjes veeel te slap voor. Ik heb een zelfgemaakte adaptor van 92mm naar 70mm gemaakt over he heatsink en daar heeft me fan al moeite mee!
Maar goed, ik wens je veel suc6, dat zal je nodig hebben ;) nofi afcaurse :D

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet zoiezo geen lucht van buiten halen, want dan wordt het in je kamer ook nog eens enorm koud, stel het vriest buiten en jij zuigt de hele dag lucht van buiten naar binnen? Binnen een niet al te lange tijd is het ijs en ijskoud in je kamer. Zet dan gewoon je raam open.... Of ga buiten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silentpuma schreef op 07 september 2002 @ 13:35:
Okee, qua temp is de buitenlucht aantrekkelijker voor je proc dat wel. Maar heb je alle replies wel goed gelezen? Je haalt wel een hoop narigeheid op je hals als je dat wil doen! Luchtvochtigheid, stof en ongedierte! Nogmaals, te veel moeite voor weinig effect.

En je wilt met flexibele PVC buis aan de slag? die van 3cm doorsnede ofzo?? :D Dan moet je er wel veel gebruiken om een beetje lucht aan te kunnen zuigen zeg! En dat alles wil je met een strd PC fan doen? LOL! Dat lukt je never nooit niet, daar zijn die fannetjes veeel te slap voor. Ik heb een zelfgemaakte adaptor van 92mm naar 70mm gemaakt over he heatsink en daar heeft me fan al moeite mee!
Maar goed, ik wens je veel suc6, dat zal je nodig hebben ;) nofi afcaurse :D
afvoerslang van wasdroger ?? ;) deze is perfect, en heeft een doorsnede van 120à125mm.
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 13:43:
Je moet zoiezo geen lucht van buiten halen, want dan wordt het in je kamer ook nog eens enorm koud, stel het vriest buiten en jij zuigt de hele dag lucht van buiten naar binnen? Binnen een niet al te lange tijd is het ijs en ijskoud in je kamer. Zet dan gewoon je raam open.... Of ga buiten zitten...
Deze koude lucht wordt door je PC gewoon weer op kamertemp gebracht, en beter tekoud in mijn computer kamer, trek ik gewoon een trui aan, dan te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Ik ga het als volgt doen:

Ik scoor gewoon meerdere buizen en kijk wat het beste werkt. Een pvc buis is erg smal, toegegeven, maarrrrrr, dan loop ik minder risico dat mijn kamer te koud wordt. Als ik zo'n wasdrogerslang ga gebruiken zal het een beetje frisjes worden in mijn kamer, zeker als het vriest. De ideale situatie is natuurlijk wanneer mijn cpu een paar graden daalt en ik daarvoor niet met een ijsmuts achter mijn bureau hoef te zitten.
Ik gebruik een aparte fan voor het aanzuigen van lucht. Deze plaats ik bij voorkeur aan het einde van de buis dat buiten ligt i.v.m. het lawaai. Wat ik echter niet weet is of dit ideaal is. Misschien is het beter om 'trek' te creëren door de zuigfan aan het einde van de buis in mijn computer te zetten.

/edit ik gebruik ook gaas aan het eind van de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Captain Pervert schreef op 06 september 2002 @ 13:39:
fans (neem ik aan) en die hebben maar een beperkte kracht.

Mijn plan is het omgekeerde van wat er tot nu toe besproken is, maar ik vind gewoon dat je lucht van een CPU moet AFVOEREN en niet erop blazen. CPU fans zitten er ook niet voor niets zo op dat ze van de heatsink AFblazen.

Oei.
Wat ik nu zeg is niet waar merk ik, bij een blik in mijn kast :)
Idd, ik dacht dus ook dat die dingen altijd van de heatsink af blazen, maar da's niet het geval. Eigenlijk ook wel logisch als ik erover nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Door a.p.versteeg - Saturday 07 September 2002 14:08

quote:

[...]

afvoerslang van wasdroger ?? deze is perfect, en heeft een doorsnede van 120à125mm.
Door Silentpuma - Friday 06 September 2002 10:45

En ik zou geen PVC buis nemen, dat werkt niet zo flexibel... Net wat Dissection zegt, gebruik een buis van een wasdroger of airco ofzo. Strd maat is 105 mm, maar als je goed zoekt hebben ze ze ook in 80mm doorsnee, precies goed.
Man wat zal het bij jou koel worden zeg...
Voortaan wel eerst de hele topic lezen ja, ik had het al eerder voorgesteld ;)
Door rubenski - Saturday 07 September 2002 16:27

/edit ik gebruik ook gaas aan het eind van de buis.
Zucht, je bent onverbeterlijk... Gebruik dan tenminste een fijn rooster of iets van heel grof schuimrubber om al dat ongedierte buiten te houden. Spinnen en dergelijke kruipen er maar al te graag in ;)
En de buis met open kant naar beneden, anders heb je ineens echte waterkoeling als het regent... :+

Zomaar nieuwschierig, maar hoe maak je dat gat naar buiten? Is dat niet een beetje hoop werk voor die paar graden dat je PC koeler wordt? Beetje zonde, niet?...

En... normale case-fans zullen een lange afstand niet trekken, ook niet met zijn 2en, misschien moet je opzoek naar een echte afzuig/blaas instalatie als die in een WC of douche...

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

conrad levert een mooie 12v ventilator zo,n slakkenhuis met aansluitingen van ongeveer 80mm.
zet die in de aanzuigbuis,maar voed hem niet uit de computervoeding maar met een eigen stroomvoorziening.
http://www.nl.conradcom.d...hop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen. Ik heb het plan uitgevoerd en met succes.
Mijn cpu-temp werd na het veranderen van een antal dingen al veel lager, namelijk 49 stessed. Voor de veranderingen zie DIT topic.

Ik heb bij Gamma zo'n wasdroger-afvoer slang gekocht van 10 cm doorsnee. Hieraan hangt buiten een intake fan die zuigt. Bij mijn ouders op zolder gevonden :D . Buis aan fan, buis op koeler en ziedaar! 6 graden van mijn cpu temp af!! Nu loopt ie stressed op 42 a 43 graden en dat voor een AXP 1800+. Ben zwaar tevereden met mijn modje. Moet echter nog een goede vocht en beestenbescherming om de intake fan bouwen en de slang iets nauwkeuriger monteren. Overigens draait de fan van mijn cpu koeler nu op maar 3000 toeren! Lekker rustig.

Afbeeldingslocatie: http://boabv.netfirms.com/got/temp.gif

ps. buitentemp ligt rond de 16 graden i suppose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

Whuzz

Dodgeball!

Ik zou zowiezo de lucht niet van buiten je huis aanzuigen. Is voor mij een beetje principekwestie. Ik wil een koeling die in alle omstandigheden goed functioneert en niet alleen in de winter. Daarmee bedoel ik dat je je CPU in de winter waarschijnlijk flink kunt overklokken, door de (ijs)koude lucht. Draait alles net lekker op je nieuwverworven CPU speed, wordt het zomer, moet je alles terugschroeven, omdat je lucht niet zo koel meer is.
Je zult maar een spel gekocht hebben dat (goed) draait op die hoge CPU speed en dan ineens brak loopt als je speed terug moet :(

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ach, zonder deze mod werkt het ook prima, 49 stressed. Over de zomer maak ik me geen zorgen. Het was vandaag al behoorlijk warm op mijn kamer. Ik zit recht onder het dak met ramen op oost- en zuidzijde (dus de hele dag zon) waarvan er maar 1 een stukkie open kan. het is hier dus elke dag zomer als de zon schijnt.
Pagina: 1