Toon posts:

Hier gaan we weer ......

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
vervolg van de thread uit "Lieve Adjes". Voor de kijkers thuis, hier begon het gathering.tweakers.net/showtopic/58080

Denk er om geen flamebaits enzo. Gewoon een normale discussie over wat is goed en wat is "fout" :)

Verwijderd

Mensen zijn fout...

Verwijderd

De RAF een terreurorganisatie? Vind ik absoluut niet, het is maar net van welke kant je het bekijkt. Zoals eerder gezegd vonden de Duitsers eht Nederlandse verzet ook terroristen terwijl wij ze "vrijheidsstrijders" noemen.

Verwijderd

Dat zei ik daar ook al, het gaat er niet om wat iemand van de RAF vindt, het gaat erom wat voor opvattingen Azrael erover heeft, niet of hij elke actie van de RAF ondersteunt.

Verwijderd

ik word nog beroemd of berucht..gaan mensen nu voor me weg rennen of me neerschieten zoals ze bij Dutschke gedaan hebben.. :)

zoals ik al bij die andere topic gezegd heb, sta ik wel degelijk open voor discussie maar ik ben bang dat als ik mijn mening hier post ook dit weer uitloopt op zinloos quoten en vage opmerkingen aan mijn adres.

mad_max, als je echt een discussie wil over de RAF moet je maar icq sturen ofzo.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Hmm, ik vroeg me al af waarom plotseling zoveel mensen uit dit forum in die discussie meededen :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 22 oktober 2000 22:35 schreef Revolution het volgende:
De RAF een terreurorganisatie? Vind ik absoluut niet, het is maar net van welke kant je het bekijkt. Zoals eerder gezegd vonden de Duitsers eht Nederlandse verzet ook terroristen terwijl wij ze "vrijheidsstrijders" noemen.[/quote]Lekkere vergelijking:(

Verwijderd

zowel de Nederlandse terroristen als de RAF streden tegen het fascisme. Beide groeperingen hadden een communistische inslag
(veel nederlandse verzetsgroepen kwamen uit de linkse hoek)

vindt het toch wel een goede vergelijking

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

De RAF streed tegen het fascisme?

*proest*

Het (staats-)Fascisme was al 20 jaar dood en begraven toen de RAF werd opgericht.

En ja, ik weet dat communisten democraten graag fascisten noemen (deed Stalin ook altijd), maar dat blijft toch een benaming die kant nog wal raakt.

Iemand heeft, vlak na WOII, eens gezegt: "De nieuwe fascisten zullen zichzelf anti-fascist noemen"

Dat was iemand met visie duidelijk.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

na de tweede wereldoorlog veranderde in Duitsland bijna niks

op universiteiten bleven de nazis gewoon zitten op hun plek aan de top omdat er simpelweg niemand anders voor in de plaats kon komen. heel veel nazis werden niet vervolgd en konden blijven zitten waar ze macht konden uitoefenen.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Da's wel waar. Het hele bestuursysteem veranderen was ondoenlijk. Dus 'dezelfde mensen op dezelfde posten'. (is een bekende term)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

"Er is geen goed of fout, slechts tegenstrijdige belangen."

-Vilenin, 1992.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

teveel nietzsche gelezen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer.
Even de discussie opporren:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Red Army Faction (RAF)
From: Patterns of Global Terrorism. United States Department of State Publication 10321

--------------------------------------------------------------------------------

Description
The small and disciplined RAF is the successor to the Baader-Meinhof Gang, which originated in the student protest movement in the 1960s. Ideology is an obscure mix of Marxism and Maoism; committed to armed struggle. Organized into hardcore cadres that carry out terrorist attacks and a network of supporters who provide logistic and propaganda support. Has survived despite numerous arrests of top leaders over the years.
Activities
Bombings, assassinations, kidnappings, and robberies. With decline of world communism, has had trouble recruiting replacements for jailed members. Now concentrating on domestic targets, particularly officials involved in German or European unification and German security and justice officials. Carried out one operation in 1993, destroying a new prison with 600 pounds of commercial explosives. Police shootout with two members ended in death of GSG-9 officer and group member Wolfgang Grams. Group temporarily gaivanized afterward. RAF has targeted US and NATO facilities in the past. During Gulf war, RAF shot up US Embassy in Bonn with assault rifle rounds. There were no casualties, however.
Strength
Ten to 20, plus several hundred supporters.
Location/Area of Operation
Germany.
External Aid
Self-sustaining, but during Baader-Meinhof period received support from Middle Eastern terrorists. East Germany gave logistic support, sanctuary, and training during the 1980s.[/quote]

Verwijderd

GSG-9 icoontje..oei..

binnenlandse veiligheid in de jaren '60 stelde echt niks voor..geen budget..
tot de RAF kwam..het budget verhonderdvoudigde. Alle organisaties werden bij elkaar gevoegd tot een federaal apparaat (wat trouwens bij lange na niet zo efficient was als de Stasi) en de GSG-9 werd opgericht.

De GSG-9 is nooit echt in direct contact met de RAF verwikkeld geweest. Wel met bijv de gijzeling van Olympische sporters in Munchen, en de vliegtuigkaping in Mogadishu.

De GSG-9 is nu vooral een broedplaats voor SAS-leden. De SAS heeft moeite met het vinden van leden op eigen bodem. In de GSG-9 zitten daarintegen zeer veel "talenten"op het moment.

De SAS blijft de best operende legitieme special commandos. (de Mossad scoort hoog maar is niet echt legitiem)

De Hamas & Hezbollah(correcte speling?) is op het moment de sterkste en best georganiseerde terroristische organisatie.

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja, ik dacht laat ik e.e.a. in evenwicht houden.

Maar ik zal hem binnenkort weer veranderen.

Persoonlijk vindt ik humor leuker, leef je ook langer mee.....

(geen hint naar jouw kant)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 02:13 schreef Azrael het volgende:
zowel de Nederlandse terroristen als de RAF streden tegen het fascisme. Beide groeperingen hadden een communistische inslag
(veel nederlandse verzetsgroepen kwamen uit de linkse hoek)

vindt het toch wel een goede vergelijking[/quote]Nederlandse terroristen? Rot toch op man. Hoe kun je de mensen die streden tegen de Duitse bezetter in godsnaam vergelijken met die terroristen van het RAF.

Jij denkt echt dat die RAF lui helden zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Krijg je er ook niet uit, ben ik bang..

Maar ja er zijn genoeg feiten in de andere de andere discussie aangedragen om hem op andere gedachten te brengen en het heeft niet mogen baten. Jammer, maar helaas.

Verwijderd

ik vergelijk de verzetsstrijders en de RAF alleen op het punt dat ze veelal uit dezelfde groepering van de bevolking komen...
zie niet in wat daar fout aan is.
dat ik nederlandse terroristen neerzette was btw een foutje..ik bedoelde verzetsstrijders/partizanen.

ze streden een ander soort strijd..dat ben ik met je eens....

maar Angel-eyes..dit zou toch een topic worden om in te discusieren..niet flamen zoals jij doet.
Max_max levert tenminste nog leuke interessante tegen-argumenten. Jij levert nou niet echt een bijdrage aan deze discussie.

• Hyp Hyper
AngelEyes: Dat je nederlandse verzetstrijders niet ziet als terroristen en RAF-leden wel kan komen door standplaatsgebondenheid. M.a.w. dat je zelf nederlander bent.

Verschillen die ik zie:

Nederlandse verzetstrijders verzetten zich tegen een buitenlandse 'invader' die in zeer korte tijd de boel op zijn kop zette in NL en zelf terreur uitoefende.

RAF'ers verzetten zich tegen (mensen uit) hun eigen volk en wel om politieke redenen.

De vergelijking gaat dus qua daden wellicht gelijk op, maar niet qua ideologie.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 23:19 schreef Azrael het volgende:
ik vergelijk de verzetsstrijders en de RAF alleen op het punt dat ze veelal uit dezelfde groepering van de bevolking komen...
zie niet in wat daar fout aan is.
dat ik nederlandse terroristen neerzette was btw een foutje..ik bedoelde verzetsstrijders/partizanen.

ze streden een ander soort strijd..dat ben ik met je eens....

maar Angel-eyes..dit zou toch een topic worden om in te discusieren..niet flamen zoals jij doet.
Max_max levert tenminste nog leuke interessante tegen-argumenten. Jij levert nou niet echt een bijdrage aan deze discussie.[/quote]Ik flame niet, ik was zeer 'boos' op het feit dat je Nederlandse verzetstrijders terroristen noemde.

En aangezien het een foutje was, wou ik het er verder bij laten, maar ga mij niet de les lezen over hoe te discussieren:(

Een van mijn interesses is de Tweede Wereldoorlog en ik vind het al erg genoeg om te lezen hoe weinig de doorsnee Nederlander van de Tweede Wereldoorlog weet. Dus jouw opmerking stoot mij een beetje tegen de borst, ik wist niet dat het een fout was.

Ik trek dan ook bij deze mijn "Rot toch op man" terug.

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij een beetje stoort aan de RAF is dat ze dus anti fascist pretedeerden te zijn. Een hele goede instelling volgens mij. Maar....waarom hebben ze dan niet meer kampbeulen enzo vermoord of achtervolgt?

Was het niet Josef Mengele die zo'n 30 jaar na WOII op 80 jarige leeftijd door dinges (:( ben de naam van die Joodse kampbeul opspoorder kwijt :() in Zuid-Amerika werd gevonden.

Als de RAF zich meer had ingezet om die fascisten te vinden, dan had ik meer symphatie voor hun acties gehad....

Verwijderd

Topicstarter
Nog even over de discussie verzetsheld of terrorist: Gisteren zat ik op een website waar terroristische organisaties worden geanaliseert, daar stonden o.a. de HAMAS, de RAF en de ETA op (plus nog 40 anderen) maar grootste ontbreker in het lijstje was de IRA. Dat vindt ik best wel raar. Maar de website nodigde nou niet bepaald uit om dar vragen over te stellen :) www.terrorism.com/terrorism/Groups2.shtml

Verwijderd

de IRA staat er tussen hoor :)
als Provos & PIRA. De oorspronkelijke naam van de IRA was ook Provisional Irish Republican Army.

De IRA, ETA, PLO etc. hebben allemaal een legitieme vertegenwoordiging in een politieke partij oid. Iets wat de RAF helaas niet gelukt is. De Baader-Meinhof groep heeft wel een spontane vertegenwoordiging gehad oa. door de SDS.

Ik mis in dat rijtje eigenlijk de Move2June en de SPK. toch niet echt kleine organisaties. en zeker met een berg succesen op hun naam.

Verwijderd

Topicstarter
Wat noem jij successen? Naar mijn mening zijn successen dat je met de tegenpartij aan tafel komt het probleem te bespreken...

Reageer aub even op die opmerking over de kampbeulen e.d. waarom heeft de RAF zich hier niet mee bezig gehouden ?

Verwijderd

de RAF was niet zo zeer tegen het nazisme gericht (natuurlijk vonden ze de nazis fout) maar meer tegen de autoritaire staat die (volgens de geleerden van die tijd > Frankfurter Schule: Habermas, Marcuse) de neiging had fascistisch te worden.

De revolutie was gerechtvaardigd omdat de studenten net zo als de joden onderdrukt waren. Ze moesten de luxe, bekrompenheid etc accepteren en over zich heen laten komen. en waren dus onderdrukt door het materialistische & kapitaal. (Marcuse)

De RAF heeft enkele nazis geprobeerd uit te schakelen maar had daar de middelen niet toe.

Succesen noem ik het ontsnappen uit een maximaal beveiligde gevangenis, bomaanslagen waarbij voor een paar ton schade wordt aangebracht zonder slachtoffers (de RAF heeft in zijn latere jaren een net nieuw gebouwde gevangenis ten waarde van een paar miljoen compleet opgeblazen. was echt niks meer van over..geen gewonden)

Rond de tafel gaan zitten was geen optie omdat de staat een heksenjacht was begonnen en niet wilde praten. En praten was voor velen ook geen optie meer omdat ze zich verraden voelden door hun politieke partij. De SPD vertegenwoordigde het linkse gedachtengoed maar in de Grand Koalitizion vormden ze samen met de rechtse CDU een coalitie. De studenten & aanverwanten voelden zich hierdoor verraden (begrijpelijk) en wilden niet meer praten maar wilden praxis

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De RAF heeft enkele nazis geprobeerd uit te schakelen maar had daar de middelen niet toe.[/quote]Da's wel heel raar! wel op training bij de PLO, ontsnappen uit zwaarbewaakte gevangenissen, pistolen de gevangenis in smokkelen etc maar geen nazi kunnen vinden :?

Verwijderd

die gast uit israel heeft er ook bijna zijn hele leven aangewijd om Mengele te vinden..zo gek is het dus niet :)
nazis vinden is toch wel een dagtaak zo niet een levenswerk. En de RAF had andere prioriteiten. (als er op je gejaagd word kan je moeilijk al je resources besteden aan het vinden van nazis)

//offtopic ken je Boys of Brazil van Ira Levin..waanzinnig goed boek.

wat Mengele gedaan heeft kan nooit goed gepraat worden maar hij heeft wel een paar zeer goede ontdekkingen gedaan waar de samenleving baat bij gehad heeft. (meen dat zijn drukonderzoek heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van een oplossing voor caisson-ziekte..duikersziekte)

vaag trouwens dat de Japanse kampdokters nooit vervolgd zijn. Die waren net een tikkeltje erger nog dan Mengele.

Verwijderd

Topicstarter
Concentratiekampen zijn verschrikkelijk ! Maar er is idd wel het nodige uitgevonden in de kampen. Waaronder de verdoving die je bij de tandarts krijgt....

Ook in de concentratiekampen in voormalig Joegoslavie is het nodige uitgeprobeert. :(

Wat trouwens opvalt op die site over terrorisme is dat veel organisaties een Marxistische oorsprong hebben. De oude Marx zou zich bij het aanzien van al het geweld omdraaien in zijn graf....

/edit boek niet gelezen. Waar gaat het ongeveer over ?

Verwijderd

Marx was zelf ook wel een revolutionair en in voor geweld als actie middel..immers zo moest zijn revolutie beginnen. maar zelf maakte hij zijn handen niet vuil :(

boek gaat over nazi-arts (meen mengele) die in Brazilie beschikt over genetisch materiaal van Hitler en daarmee zijn eigen legertje Hitlers gaat maken . boek is heel fascinerend en speelt goed in op klonen, nurture & nature.

Verwijderd

Topicstarter
Aha...ze waren in die tijd idd erg gebrand op tweelingen en niet voor niks..:(
Ik heb al verhalen er over gelezen en gehoord waar je echt misselijk van wordt.

Verwijderd

Mengele was een van de weinige nazi-wetenschappers waarmee het slecht is afgelopen. Er zijn er heel veel naar de Amerikanen overgelopen. Wernher von Braun, uitvinder van oa. de V1 & V2 raketten die op londen werden gegooid, heeft Amerika geholpen als eerste op de maan te komen.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:34

winnie

de poes...

Briljante zin:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>de RAF was niet zo zeer tegen het nazisme gericht (natuurlijk vonden ze de nazis fout) maar meer tegen de autoritaire staat die (volgens de geleerden van die tijd > Frankfurter Schule: Habermas, Marcuse) de neiging had fascistisch te worden.[/quote]Als de RAF niet in Oost-Duitsland (het prototype autoritaire staat) onderdak had gezocht, dan waren ze allang opgepakt.
En hoe heet die RAF advocaat ook al weer, die nu overgelopen is naar de NDP (of andere extreemrechtse club), en die als reden voor zijn overstap gaf, dat hij nog steeds tegen de staat vocht?
En dan nu mijn mening:
Als ik ergens van kots, dan is het wel communisme en haar verdedigers. En als er dan mensen menen dat het revolutionaire gedachtegoed van de raf verdedigd moet worden, dan heb ik weinig andere gevoelens voor die mensen. De raf (en de PLO en de IRA en de ETA en Lichtend Pad en ga zo maar door) zijn in mijn ogen beesten, die je gewoon ver weg moet wegstoppen. Niet doodschieten, wantik ben geen voorstander van de doodstraf, maar wegstoppen, totdat ze berouw hebben getoond.
(overigens geldt dat wegstoppen ook voor extreem-rechts).

Verwijderd

Topicstarter
Vindt ik persoonlijk iets te kort door de bocht. Als je de manier van overheersing van de Engelsen over Ierland door de eeuwen heen bekijkt, dan heeft de IRA op zich recht van handelen. Grootste nadeel is dat er vele splintergroeperingen onder de IRA zijn die niet voor rede vatbaar zijn. Zij vinden Sinn Fein te gematigd en willen geen compromissen.

• winnie

winnie

de poes...

Dus in het kader van oog om oog, tand om tand is het toegestaan om iemand anders maar dood te schieten?
Ik geloof dat Ghandi daar een iets andere mening over had (en die staat nu toch niet als verliezer bekend).

Verwijderd

maar winnie...in het oog van de duitsers waren de nederlandse verzetsstijders ook terroristen..
die zouden dus volgens jij beredenering dus ook behoorlijk fout zijn bezig geweest.

over dat RAF-lid kan ik kort zijn: zijn motivatie was het bereiken van zijn doelen. of wat voor manier dan ook. of hij zich nou bij links of bij rechts moets aansluiten. Het gaat bij hem meer om de actie dan om het idee dat er achter zit.

en winnie jij zegt dat je beide einden van het politieke spectrum wilt opsluiten.
Dan blijft dus alleen gematigd midden over.
Zowel extreem-links als extreem-rechts zorgen voor dingen om over na te denken. Ze zorgen voor vernieuwing. Als die 2 weg zijn zal de politiek dus niet meer vooruitstrevend zijn. dat is hetzelfde als dat bijv Nvidia een monopolie-positie zou krijgen. dan zou ook het ontwikkelen van nieuwe videokaarten op een laag pitje komen te staan :(

• winnie

winnie

de poes...

Wat een onzin, dat je extremen of polarisatie nodig hebt om tot innovatie te komen. Los van het feit, dat ik weiger om een produktontwikkeling van een videokaart te vergelijken met politieke ontwikkeling, lijkt het me nergens voor nodig om tot evolutie te komen middels geweld. Want uiteindelijk draait het daarom: Al die extremistische groeperingen menen hun gelijk middels geweld (tegen mensen) te krijgen. EN daar ben ik dan weer tegen. Dialoog kan meer bereiken dan geweld (wie zei ook al weer: "the pen is mightier than the sword")
IN wo2 werd er ook verzet werd geboden dmv van de februaristaking. Was een effectieve actie, die iig niet geweldadig was. Daarnaast is een oolog nog altijd iets anders dan wat er in duitsland of baskenland gebeurd. Tijdens wo2 waren er duidelijk twee kanten/partijen die elkaar de oorlog verklaarden. Bovendien was er sprake van bezetting van eigen grondgebied door een andere mogendheid. Dat kan je niet zeggen van duistland of baskenland. In mijn ogen waren/zijn in die twee landen gewoon een stel gekken bezig, die geweld verheerlijk(t)en en geen oog hadden voor de realiteit.
De RAF moest zo nodig Schleier doodschieten, de ETA meent nu ook gewoon gekozen raadsleden te moeten doodschieten. Ik snap niet hoe iemand dan nog dat zo groeperingen kan verdedigen.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 15:05 schreef winnie het volgende:
De RAF moest zo nodig Schleier doodschieten, de ETA meent nu ook gewoon gekozen raadsleden te moeten doodschieten.[/quote]Schleyer was gekidnapt om de top van de RAF uit de gevangenis te krijgen. Schmidt had een paar dagen na de kidnapping al gezegd dat ze Schleyer hadden opgegeven. Er werd dus niet onderhandeld. Nadat Baader & co. in de gevangenis dood werden aangetroffen werd Schleyer daadwerkelijk vermoord. De Duitse regering is omdat ze niet ingingen op pogingen tot overleg & discussie deels verantwoordelijk voor zijn dood. hij is gewoon door de overheid in de steek gelaten.

en zoals ik al eerder gezegd heb. een dialoog was niet meer mogelijk in de jaren '60. veel blijft er dan niet over.

wat er in Baskenland is gebeurd is te vergelijken met oorlog. De Basken hadden soeveriniteit tot Franco met zijn regime kwam en Baskenland onderdrukt werd door Spanje. De ETA reageerde hierop met verzet. De situatie is grotendeels veranderd maar de ETA blijft zich verzetten tegen Spanje. maar de ETA treft nu helaas ook de eigen bevolking. (ben zelf ook in San Sebastiaan geweest toen daar een stel autobommen ontploften :( )
maar als je goed leest verdedig ik de ETA nergens.

maar jij zegt eerst dat je walgt van oog om oog, tand om tand. maar verzetsstrijders deden dat ook. waarom zouden die wel met geweld mogen reageren op geweld?
ik zelf vindt geweld als antwoord soms gerechtvaardigd.

• Hyp Hyper

Verwijderd

leuk linkje

tja de jeugd van tegenwoordig doet alles voor een kick.het is een stelletje immorele pubers >:)
vroeger hadden mensen tenminste nog idealen >:)

(btw..dit is een niet zo serieuse reply)

• Hyp Hyper
Hmm.. hier
http://www.dia.uva.nl/csecdrom/duin/html/bondsrep2.htm staat dat Schleyer eerst werd vermoord en dat daarna pas de zelfmoorden plaatsvonden.

De volgende ochtend werd het lijk van Schleyer na een tip van de ontvoerders in de Franse stad Mulhouse gevonden. In reactie op deze dramatische gebeurtenissen pleegden een aantal gevangen RAF-kopstukken zelfmoord. Heel Duitsland was tijdens deze angstige tijden in de ban geweest van het terrorisme. Na de herfst van 1977 nam de intensiteit van de terreur snel af.

• winnie

winnie

de poes...

Schleier werd niet in de jaren zestig ontvoerd en doodgeschoten maar in 1977. Een zinloze daad die niet nodig was geweest. In een periode, waar de raf helemaal niets meer aan hun idealen (zo die ooit te rechtvaardigen waren) deed, maar puur uit zelfbehoud handelde. Ook dus de periode, waar zij onderdak vonden in de totalitaire staat die bekend staat als de DDR. EN zich voor het karretje van dezelfde DDR liet spannen in een poging om de west-duitse staat te destabiliseren.
Geweld is inderdaad in bepaalde omstandigheden te rechtvaardigen. Ik leg de grens duidelijk ergens anders dan jij.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>17-18 October, Aden & Stuttgart
The refueled 737 takes off from Aden, landing a few hours later in Mogadishu, Somalia. The hijackers demand that the German government fly Baader and the other German terrorist prisoners to Mogadishu, or they will blow up the Lufthansa plane. Late in the day a German representative tells Mahmud that the prisoners are being prepared to be flown to Mogadishu.

After darkness, a Boeing 707 carrying the crack GSG-9 commando team lands unnoticed at the Mogadishu airport. After an hour of preparation, the GSG-9 unit storms the plane, killing three of the four hijackers, and seriously wounding the final one. None of the passengers is injured, save for one stewardess whose leg is is slightly hurt. Back in Stammheim, Raspe has been following the drama on his small, smuggled transistor radio. After hearing of the success of the raid, he spends the next few hours talking to Baader, Ensslin, and Möller on their secret "phone" system. They agree to a suicide pact. Verena Becker, the only other terrorist currently in Stammheim's high security wing, is apparently left out of the loop.

Much of what happens next is shrouded in controversy. Here's the official version: Sometime in the night of October 17-18, between 11:00pm and 7:00am, in cell 719 Baader removes his carefully hidden 7.65 caliber FEG pistol from its hiding place (it was among the dozens of illegal items smuggled into the "most secure prison in the world" by Baader-Meinhof lawyers). He shoots two bullets: one at the wall and one into a pillow, to leave the impression of a fight. Then he holds the gun behind his neck, puts his thumb on the trigger, and pulls it, blowing a hole through the top of his forehead.

In cell 716 Raspe takes his hidden 9mm Heckler and Koch pistol, sits on the edge of his bunk, puts the gun to his temple, and pulls the trigger.

In cell 720 Ensslin takes a piece of speaker wire and runs it through the narrow mesh grating covering her window. She makes a noose, puts her head through it, stands on a chair, and then kicks the chair aside.

In cell 725 Irmgard Möller takes a stolen knife and stabs herself four times. She comes within millimeters of her heart, but misses.[/quote]<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>19 October, Paris
"After 43 days, we have ended Hanns-Martin Schleyer's miserable and corrupt existence," reads a letter received by the leftist French paper Libération.

"Herr [Chancellor Helmut] Schmidt, who from the start has been reckoning with Schleyer's death in his power calculations, can find him in a green Audi 100 with Bad Homburg plates in the rue Charles Peguy in Mulhouse [France]. His death is of no significance in our pain and rage at the slaughter of Mogadishu and Stammheim. The fascist drama staged by the imperialists to destroy the liberation movement does not surprise Andreas, Gudrun, Jan, Irmgard and ourselves. We will never forgive Schmidt and the imperialists who support him for the blood that has been shed. The fight has only just begun. Freedom through the armed anti-imperialist struggle."

After police find Schleyer's body in the trunk of the Audi, they determine that he had been shot three times in the head, probably while kneeling in a forest (his mouth had pine needles in it).[/quote]

Verwijderd

Schleyers moord was een reactie op de dood van de RAF-kopstukken en op de mislukte kaping.

(pikant feit: Baader en co. werden begraven in de stad van burgermeester Rommel, de zoon van de bekende nazi-generaal.)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 15:58 schreef winnie het volgende:
Ook dus de periode, waar zij onderdak vonden in de totalitaire staat die bekend staat als de DDR. EN zich voor het karretje van dezelfde DDR liet spannen in een poging om de west-duitse staat te destabiliseren.[/quote]de RAF gebruikt door de DDR? niet echt hoor..van die kant hebben ze bijna nooit steun gehad (op onderdak na). En in hun opzicht was de DDR zeker niet totalitair, maar ze hebben zich ook nooit pro-DDR uitgesproken. De RAF was ook zeker niet communistisch maar neigde meer naar Mao (en daar zit echt een groot verschil in)

• Hyp Hyper
Ok, jouw volgorde klopt. :)

Verwijderd

hehe..de volgorde klopt..alleen of ze nu zijn vermoord of zelfmoord hebben gepleegd zal niemand waarschijnlijk zeker weten..

• winnie

winnie

de poes...

Door onderdak te accepteren en zich in te zetten voor de ontwrichting van specifiek de west-duitse staat, heeft de RAF zich uitstekend gedragen als belangenbehartiger van de DDR. Dat de RAF bij dat onderdak geen andere steun van de DDR heeft geaccepteerd (vervoer, wapens, papieren) wil er bij mij niet in. Juist door de RAF te steunen, (naast andere acties zoals de spion in de buurt van Brandt) kon de DDR in de WDR een klimaat creëeren, waar misschien een linkse (lees communistische) revolutie kon plaatsvinden.
En ter ontlasting van Rommel: Rommel is wel de veldmaarschalk geweest die op aandringen/onder dwang van Hitler zelfmoord heeft gepleegd, nadat hij (Rommel dus) in opstand was gekomen tegen Hilter.

• winnie

winnie

de poes...

En nu ga ik naar huis.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Geweld is inderdaad in bepaalde omstandigheden te rechtvaardigen. Ik leg de grens duidelijk ergens anders dan jij.[/quote]Het is denk ik niet waar je de grens legt, maar hoe je tegen het geheel aankijkt.
In vanuit de ogen van de Engelse regering is de IRA een terroristische groepering, in de ogen van de Ierse bevolking een verzets-organisatie.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• winnie

winnie

de poes...

Ach welnee, ik heb altijd gelzen, dat de meerderheid van de ierse bevolking en zelfs de meerderheid van de noorierse bvolking tegen het geweld van de IRA is. Men is wel voor vrijheid (wie niet), maar tegen de manier waarop die vrijheid wordt verkregen. simpelweg, omdat geweld alleen maar tot een neerwaartse spiraal lijdt. Zelfde geldt voor de ETA.

Verwijderd

Topicstarter
Zowel de IRA als de ETA probeerden met harde hand de achterban te dwingen hun te blijven steunen. Dit had juist het averechtse resultaat. Onder de eigen bevolking heeft men te veel slachtoffers gemaakt en is het vertrouwen weg.

Het is uitzonderlijk moeilijk een grote groep mensen warm te houden voor een bepaald doel en daar offers van te verlangen die men liever niet geeft. Zijn weinig leiders op de wereld geweest die genoeg charisma hadden om dat te bewerkstelligen en die tevens in staat waren tweespalt binnen de geledingen te voorkomen.

• Servowire
  • Registratie: September 2000

Servowire

prutser:~#

En de topic gaat maar door en door

besteed toch geen aandacht aan die persoon

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 oktober 2000 16:19 schreef Servowire het volgende:
En de topic gaat maar door en door

besteed toch geen aandacht aan die persoon[/quote]?? volgens mij ging het niet over personen maar over wat goed & fout is en waar mensen die grens trekken.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 16:44 schreef Azrael het volgende:
teveel nietzsche gelezen? :)[/quote]Nee hoor... van Nietzsche kan je nooit te veel lezen :). Maarre... ik geloof niet dat Nietzsche dit gesteld heeft. *Ik* stelde het.

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 oktober 2000 08:38 schreef MadMax-007 het volgende:
Zowel de IRA als de ETA probeerden met harde hand de achterban te dwingen hun te blijven steunen. Dit had juist het averechtse resultaat. Onder de eigen bevolking heeft men te veel slachtoffers gemaakt en is het vertrouwen weg. [/quote]Je noemt onterecht de IRA en de ETA in de zelfde zin. Wat je stelt over deze groepen geldt voor de ETA, maar voor de IRA zeker niet!

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 08:56 schreef MadMax-007 het volgende:
Was het niet Josef Mengele die zo'n 30 jaar na WOII op 80 jarige leeftijd door dinges (:( ben de naam van die Joodse kampbeul opspoorder kwijt :() in Zuid-Amerika werd gevonden. [/quote]Simon Wiesenthal

• winnie

winnie

de poes...

Hoezo geldt dit niet voor ira? Zij zijn bekend om het geven van knieschoten bij afvalligen. Oké, ze doen nog niet aan protectie (zoals de ETA), maar echt vriendelijk voor neutrale personen zijn ze ook niet echt.

Verwijderd

Topicstarter
Juist Winnie dat bedoelde ik dus. Vooral UIT de IRA stappen is geen echte aanrader..
Pagina: 1