Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computerbesturing

Pagina: 1
Acties:

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024
Hallo,

Ik wil voor mijn profielwerkstuk als onderwerp computerbesturing nemen, en dan bedoel ik van die kleine apparaatjes zoals een fietscomputer o.i.d. waar de software opgeslagen zit in een eeprom en alles heel simpel werkt. Ik zou zelf dan ook zoiets willen maken, maar ik vraag me af of dit makkelijk is.
Ik heb er zo'n 80 uur voor om het uit te zoeken.
Is dit mogenlijk of is dit een dwaas ID?

Tnx
Tom

Online LED calculator

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

wat wil je nou weten???
jah, het is wel mogelijk om zoiets met de comp te maken, maar hangt vooral van je kennis af, maaareh 80 uur moet wel lukken, alleen moet je dan een computer op je fiets meenemen ;)

Electronics development

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
groetjes/bedanktjes hoeven niet hoor: http://gathering.tweakers.net/forum/faq.

wel lief van je ;)

zal idd van je kennis af hangen, ik denk dat het niet zo 123 iz gedaan.

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35
wat doet iedereen toch gvd moeilijk over dat profielwerkstuk :/

ik heb afgelopen jaar gewoon wat knipperlichtjes gemaakt en er een verslagje bij gedaan hoe het werkte en wat de onderdelen deden , en kreeg er een goed voor .....

80 uur my ass , middagje solderen met 2e, en avondtje verzamelen van internet en klaar :+

oh als je zakt, niet mij de schukd geven :P

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Ik denk dat je je onderwerp wat beter moet afbakenen, embedded systems of zo?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• tomvleeuwen
Ik heb er eigenlijk weinig kennis/ervaring mee, maar dat wil ik juist opdoen.
Electronica opzich kan ik goed mee omgaan, maar ben nog nooit met een systeem bezig geweest (altijd kleine eenvoudige dingetjes bijv. IR ontvanger e.d.)
Rappie schreef op 05 september 2002 @ 16:47:
wat doet iedereen toch gvd moeilijk over dat profielwerkstuk :/

ik heb afgelopen jaar gewoon wat knipperlichtjes gemaakt en er een verslagje bij gedaan hoe het werkte en wat de onderdelen deden , en kreeg er een goed voor .....

80 uur my ass , middagje solderen met 2e, en avondtje verzamelen van internet en klaar :+

oh als je zakt, niet mij de schukd geven :P
Ja hoe jij het doet interresseert me niet zo maar ik d8: laat ik mijn hobby met school combineren. Een paar knipperlichtjes kan m'n zusje van 5 nog wel (die ik niet heb...) (jij zit zeker op de Havo of zo........)
80 uur is ook maar een richttijd, het is de bedoeling dat het ongeveer 80 uur duurt maar als ik mijn profielwerkstuk over iets doe dat ik altijd al heb willen weten maakt tijd niets uit.
Rockster schreef op 05 september 2002 @ 16:54
Ik denk dat je je onderwerp wat beter moet afbakenen, embedded systems of zo?
Embedded systems?
Kun je het misschien even uitleggen? Ik heb hier zoals hieboven staat weinig ervaring mee.
Ik wil gegevens uit kunnen lezen, verwerken en weer versturen, het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Denk aan een rekenmachine of een lichtkrant. Of fietscomputer zoals hierboven.

Online LED calculator

• tomvleeuwen
3lmowww schreef op 05 september 2002 @ 16:45:
wat wil je nou weten???
jah, het is wel mogelijk om zoiets met de comp te maken, maar hangt vooral van je kennis af, maaareh 80 uur moet wel lukken, alleen moet je dan een computer op je fiets meenemen ;)
Nee, ik bedoel dus een systeem zonder dat er een PC aan te pas komt (behalve voor het programmeren natuurlijk

Online LED calculator

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55

Shunt

Boe

Fuzzems schreef op 05 september 2002 @ 16:46:
groetjes/bedanktjes hoeven niet hoor: http://gathering.tweakers.net/forum/faq.

wel lief van je ;)

zal idd van je kennis af hangen, ik denk dat het niet zo 123 iz gedaan.
aarg in de first post mag het wel ok ;)

mare ik zou als je er nog geen reet van weet iets anders pakken ;) heb op het moment niet zo veel ideetjes dus doe zelf maar effe je best :D

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

tomvleeuwen schreef op 05 september 2002 @ 17:20:
[...]

Nee, ik bedoel dus een systeem zonder dat er een PC aan te pas komt (behalve voor het programmeren natuurlijk
uhm, ik ben bang dat dit dan wel ff ietsjes te hoog gegrepen is, jij zit nu te praten over eeproms ed, maar da`s geen controller, dat is alleen geheugen, je zou dus een microcontroller moeten nemen (PIC, AVR, dat soort ongein) daar moet je een progger voor maken (wat niet zo moeilijk is btw), maar je moet die dingen welkunnen proggen, daar moet je wel voor kunnen programeren, je hebt iig basic compilers, dus maak je een .bas, compile je em, en dan kun je em proggen...

je zou dan ook een schema moeten ontwerpen voor de randhardware: inputs, clock, enzovoorts...

zonder enige ervaring in electronica en programmataal gaat het je dus niet lukken, je zegt dat je behoorlijke kennis van electronica hebt, hoeveel is de vraag, en kan je ook programmeren en in welke talen??

voor de rest zou ik het niet erg vinden als je iets minder flamerig reageerd op reacties van mensen die jou willen helpen, zo zit er zo een slotje op, en hebben mensen geen zin meer om je te helpen...

nofi allemaal en succes

Electronics development

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
suc6

- Systeem Specs -

Verwijderd

Je kunt denken aan b.v. een AVR,goedkope chips, makkelijk te krijgen. Gratis assembler, programmeersoftware, de programmeerkabel kost je een printerpoort connector, 4 weerstanden en een stuk draad.

Er is zelf een gratis volledige C-compiler incl. sample-applicaties beschikbaar.

Een leuke start is www.avrfreaks.com en natuurlijk www.atmel.com zelf.

Mij Xtreme Baybus (zie Xtreme Baybus: De hardware en www.xtremehardware.tk) is ook gebaseerd op een AVR...

Verwijderd

Microcontrollers is idd wel een goed idee voor jou. Maar je moet er wel echt in geïnteresseerd zijn, anders lukt het echt niet. Misschien is iets simpels als het namaken van een snelheidsmeter wel een optie voor jou.
Als je al ervaring hebt met programmeren zou het een stuk makkelijker worden. Assembly programmeren is niet moeilijk, maar het helpt een boel als je al standaard programmeer onderdelen van te voren al kent (loops, goto's, variabelen en labels bijv).
Neem een simpele microcontroller, zoek de Datasheet erbij, lees deze aandachtig door, zoek wat voorbeeld programma's op en probeer zelf wat uit te vogelen. Je komt al gauw een heel eind. Als je eenmaal de basis onder de knie hebt gaat het heel snel.

Aanrader microcontroller: PIC16F*** series. Deze maken gebruik van een instructieset van 35 woorden. Snel te leren en makkelijk toe te passen.

• tomvleeuwen
Sorry als mijn reacties onaardig overkomen, dit is niet mijn bedoeling geweest.
Ik denk dat ik binnekort even op de websites ga kijken die easy me door gaf.
Ik heb een klein beetje ervaring met programmeren in VB, de standaard commando's ken ik wel (loops, goto's, variabelen en labels bijv). (quote.....). Ik denk dat ik met het juiste pc-programma wel in staat ben een simpel programmatje te schrijven voor mijn systeem.
Ow ja, dat ik behalve een eeprom ook een microcontroller nodig had besefte ik ook wel alleen wist ik niet hoe zo'n ding hette ;)
Nogmaals mijn excuses als mijn vorige reacties onaardig zijn overgekomen, ik probeerde alleen wat duidelijker te maken wat ik bedoeld.

Tom

Online LED calculator

Pagina: 1