Zemanova: Ik ben er bekend mee, maar blijkbaar de enige die begrijpt dat microsoft door middel van .NET de aanval inzet tegen de opkomst van GNU/Linux
Mwah, ik denk dat dit toch wel een stukje overschatting van GNU/Linux is, maar goed

. Ze hebben zeker de aanval ingezet tegen concurrende systemen, maar ik denk dat ik hier wel betere voorbeelden zou kunnen aandragen.
2) indirect door een nieuw platform op een andere abstractie te creeeren waarmee M$ haar monopolie dus behoudt, maar van abstractieniveau laat verschuiven.
Als je .NET om deze reden als evil af wilt schilderen, zal je ook moeten uitleggen waarom het Java Platform evil is. Heeft Sun niet hetzelfde geprobeerd met Java? Dit abstractie niveau kan juist ook relatief eenvoudig gerealiseerd worden op andere systemen. Mono, DotGNU en Rotor zijn hiervan het bewijs.
Dit moet voor een deel gerelativeerd worden omdat
(1) enkele libraries zeer sterke banden hebben met native implementaties op MS Windows (WinForms met name).
(2) veel libraries vrijwel niet gestandaardiseerd en soms matig gedocumenteerd zijn.
Verder is het
jammer dat de source van Rotor (zoals bijvoorbeeld System.Xml) geen Open Source Software zijn omdat nu vrij onnodig veel extra werk gedaan moet worden door de projecten die ports trachten te maken voor andere platformen.
De
mogelijkheden zijn echter niet bepaald kleiner geworden en daar draait het om. Zijn deze argumenten sowieso niet vanzelfsprekend:
(1) Als je ziet dat het GNU Project zelf in de vorm van DotGNU werk aan .NET?
(2) Als je ziet dat een Award for the Advancement of Free Software winnaar als Miguel de Icaza bij Ximian zeer aktief bezig is met Mono en blaakt van enthousiasme?
In het guntigste voor M$ geval verkrijgt M$ er een monopolie bij op een andere abstractie, in een waarschijnlijk geval verschuift hun monopolie van abstractie.
Ik hoop dat ze een groot marktaandeel bereiken op dit niveau van abstractie: dit marktaandeel zal vrijwel volledig van native MS Windows software afgaan en veel software die van dit abstractie niveau uit gaat zal kunnen werken op anderen platformen zoals FreeBSD, GNU/Linux, Mac OS X.
Als dergelijke uitspraken cliche's zijn geworden, zegt dat nog meer over de ernst van de ontwenselijke situatie uit Redmond.
Ach, ze komen uit de mond van een Java liefhebber, GNU/Linux gebruiker en ontwikkelaar van Free Software (zie mijn website). Ik volg Mono met veel interesse en denk er zeker over om tools te gaan ontwikkelen in of voor C# (bijvoorbeeld C# code generatie), zodat
alle ontwikkelaars die .NET gebruiken, ook mijn software kunnen gebruiken.
Ik kan me helaas niet aan de indruk ontrekken dat je niet vanuit het oogpunt van een ontwikkelaar naar .NET en GNU/Linux kijkt. Voor een ontwikkelaar is .NET een goede zaak tov de huidige situatie (native Win32 ontwikkeling en een haperend Java Platform). Je moet toch met een betere onderbouwing aankomen om mij dat uit mijn hoofd te praten.