Ik kom er simpelweg niet meer uit...
via de faq kwam ik het volgende stukje van Jag tegen
De speakers hebben een impedantie van 8 ohm en een sensitivity van 91 dB (SPL/M @ 2.83V). Invullen in de formule levert dus op: dB = 10 log 32/1, oftewel 16 dB. Maar hoe dan verder? Hoe komt Jag opeens van die 17 dB in het voorbeeld tot 107 dB
Ik weet dat een verdubbeling van vermogen voor 3dB extra zorgt (vraag me niet hoe, want ik heb nooit iets van dat logaritme gedoe gesnapt). Dus als je die 1 watt telkens verdubbelt krijg je 1*2*2*2*2*2=32 (komt toevallig nog mooi uit ook
). Dat is dus 5 keer een verdubbeling, dus 5x 3dB bij die 16dB = 31 dB... een beetje erg weinig, is het niet? Bovendien klopt het dan met het voorbeeld ook niet
via de faq kwam ik het volgende stukje van Jag tegen
Ik heb twee Mission M74 speakers en zit er aan te denken om een Arcam DiVA A65 Plus versterker te kopen. Die levert een vermogen van 40 watt (Both channels driven 8 Ohms, 20Hz-20kHz), met een distortion van 0.01 bij 80% power (32 watt) en een toon van 1Khz. Niet echt veel dus, en ik vraag me af of het nog wel genoeg is om een flinke kamer met geluid te vullen zonder te vervormen, vandaar dat ik aan het rekenen ben gegaan.Dus in de situatie van een speaker met een gevoeligheid van 90dB, een 50 Watt versterker en een speaker met een power handling (continu) van 100 Watt, krijg je volgende berekening:
je gaat uit van 1 Watt, waarbij je een spl hebt van 90 dBspl. Daarna ga je het omrekenen:
aantal dB = 10 log 50/1 = 10 log 50 = 10 * 1.7 = 17 dB.
Je haalt dus een max spl van 107 dB op je kamer, en 110 als je beide speakers gebruikt (reken maar na).
De speakers hebben een impedantie van 8 ohm en een sensitivity van 91 dB (SPL/M @ 2.83V). Invullen in de formule levert dus op: dB = 10 log 32/1, oftewel 16 dB. Maar hoe dan verder? Hoe komt Jag opeens van die 17 dB in het voorbeeld tot 107 dB
Ik weet dat een verdubbeling van vermogen voor 3dB extra zorgt (vraag me niet hoe, want ik heb nooit iets van dat logaritme gedoe gesnapt). Dus als je die 1 watt telkens verdubbelt krijg je 1*2*2*2*2*2=32 (komt toevallig nog mooi uit ook