Volume versterker + speakers berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er simpelweg niet meer uit...
via de faq kwam ik het volgende stukje van Jag tegen
Dus in de situatie van een speaker met een gevoeligheid van 90dB, een 50 Watt versterker en een speaker met een power handling (continu) van 100 Watt, krijg je volgende berekening:
je gaat uit van 1 Watt, waarbij je een spl hebt van 90 dBspl. Daarna ga je het omrekenen:
aantal dB = 10 log 50/1 = 10 log 50 = 10 * 1.7 = 17 dB.
Je haalt dus een max spl van 107 dB op je kamer, en 110 als je beide speakers gebruikt (reken maar na).
Ik heb twee Mission M74 speakers en zit er aan te denken om een Arcam DiVA A65 Plus versterker te kopen. Die levert een vermogen van 40 watt (Both channels driven 8 Ohms, 20Hz-20kHz), met een distortion van 0.01 bij 80% power (32 watt) en een toon van 1Khz. Niet echt veel dus, en ik vraag me af of het nog wel genoeg is om een flinke kamer met geluid te vullen zonder te vervormen, vandaar dat ik aan het rekenen ben gegaan.

De speakers hebben een impedantie van 8 ohm en een sensitivity van 91 dB (SPL/M @ 2.83V). Invullen in de formule levert dus op: dB = 10 log 32/1, oftewel 16 dB. Maar hoe dan verder? Hoe komt Jag opeens van die 17 dB in het voorbeeld tot 107 dB :?

Ik weet dat een verdubbeling van vermogen voor 3dB extra zorgt (vraag me niet hoe, want ik heb nooit iets van dat logaritme gedoe gesnapt). Dus als je die 1 watt telkens verdubbelt krijg je 1*2*2*2*2*2=32 (komt toevallig nog mooi uit ook :D ). Dat is dus 5 keer een verdubbeling, dus 5x 3dB bij die 16dB = 31 dB... een beetje erg weinig, is het niet? Bovendien klopt het dan met het voorbeeld ook niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De berekening van het voorbeeld gaat uit van de sensitivity 1watt/1meter ipv 2,83V/1meter.
Je hebt het goed uitgerekend verder met de versterker op 1 watt zal de M47 iets van 89 dB geven op 1 meter. En 89 + 16 = 105 dB SPLmax x 2 = 108dB bij een toon van 1Khz. Deze specs zijn eigenlijk niet zo interresant je kunt beter eens gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 16:36:
De berekening van het voorbeeld gaat uit van de sensitivity 1watt/1meter ipv 2,83V/1meter.
Daar dacht ik ook nog aan, maar volges mij is 2,83 volt/meter hetzelfde als 1 watt/meter bij een speaker van 8 Ohm. Als je het immers uitrekent met de wet van ohm krijg je:
2,83 volt / 8 ohm = 0,35375 ampere
0,35375 ampere * 2,83 volt = 1,001 watt
Je hebt het goed uitgerekend verder met de versterker op 1 watt zal de M47 iets van 89 dB geven op 1 meter.
Je bedoelt 91 dB neem ik aan?
En 89 + 16 = 105 dB SPLmax x 2 = 108dB bij een toon van 1Khz.
Je moet dus gewoon de SPL bij het aantal dB bij 1 watt optellen :?
Dat zou dus 91+16 = 107 dB, of 110 dB met twee luidsprekers zijn. Is dat weer niet een beetje veel? Volgens m'n BINAS is 110dB gelijk aan het optreden van een popgroep. Die gebruiken toch wel meer als 40 watt?
Deze specs zijn eigenlijk niet zo interresant je kunt beter eens gaan luisteren.
Ik heb overal gezocht, maar er is geen winkel in de buurt die de Arcam verkoopt :'(
wel heb ik andere versterkers beluisterd en daarvan vond ik de Denon PMA 1055 R het beste in die prijsklasse, maar wat ik zo online aan reviews lees lijkt de DiVA 65 nog een betere keus bij mijn speakers dus ik denk dat ik de gok ga wagen en 'm online koop.

bedankt voor je antwoord trouwes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 15:29
Je moet dus gewoon de SPL bij het aantal dB bij 1 watt optellen
Dat zou dus 91+16 = 107 dB, of 110 dB met twee luidsprekers zijn. Is dat weer niet een beetje veel? Volgens m'n BINAS is 110dB gelijk aan het optreden van een popgroep. Die gebruiken toch wel meer als 40 watt?
Ze gaan er van uit dat je verder dan een meter er vanaf staat ;), gewoon van een 'normale' luisterplek zeg maar komt dan overeen met 1 meter afstand van je speakers. Nu zit je er zelf ook wat verder vanaf waarschijnlijk, dus dan gaat het wat omlaag. Voor een open ruimte is daar ook nog een formule voor, maar ik weet 'm niet meer.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 04 september 2002 @ 17:13:
[...]

Ze gaan er van uit dat je verder dan een meter er vanaf staat ;), gewoon van een 'normale' luisterplek zeg maar komt dan overeen met 1 meter afstand van je speakers. Nu zit je er zelf ook wat verder vanaf waarschijnlijk, dus dan gaat het wat omlaag. Voor een open ruimte is daar ook nog een formule voor, maar ik weet 'm niet meer.
argh, ja idd dat zal het wezen!
die formule was volges mij iets van 4 * pi * r ^3
nouja, doet er ook niet toe... zo te zien is het meer dan voldoende. Heeft het niet veel zin om bijvoorbeeld de A75 te kopen die 10 watt meer levert maar wel 200 euro duurder is. Prijsverschil zal ook vooral wel komen door een aantal features die ik toch niet gebruik dus ik ben wel blij dat de A65 wel genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee verdomd je hebt gelijk 2.83v=1 watt bij 8ohm.

110dB? Nou meer iets van 115dB maar goed het verschil is dat die 115dB gemeten is in de zaal ipv 1 meter v/d speaker en die 110 dB bij jou in de kamer is als je de twee luidsprekers links en rechts 1 meter van je oor zet en dan de volumeknop helmaal opendraait. Dan heb je hetzelfde effect. Alleen de bastonen zullen niet zo indrukwekkend zijn omdat deze ook geen 91dB 1w/1m zijn maar iets van 88 of 85 dB bij 1w/1m.
Arcam daar heb je geen miskoop aan. Ze maken goeie kwaliteit amsp die echt voor de geluidskwaliteit gaan (lage THD goeie freq. respons.) en niet voor de aantal watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Arcam roelt, zeer goede amps. alleen lagen ze wat buiten mn budget maar een miskoop heb je er zeker NIET aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me idd echt een fijne versterker van wat ik er zo over lees
Denk dat het ook wel een mooie match gaat worden met m'n missions en m'n persoonlijke smaak. En natuurlijk dat design, want dat speelt toch wel een rol in m'n keuze :)

Hij hoeft ook niet zo hard te kunnen dat de ramen meetrillen, maar hij moet wel een stevig geluid kunnen produceren. Maar meestal staat de muziek hier toch maar zachtjes op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 17:19:
Hee verdomd je hebt gelijk 2.83v=1 watt bij 8ohm.

110dB? Nou meer iets van 115dB maar goed het verschil is dat die 115dB gemeten is in de zaal ipv 1 meter v/d speaker en die 110 dB bij jou in de kamer is als je de twee luidsprekers links en rechts 1 meter van je oor zet en dan de volumeknop helmaal opendraait. Dan heb je hetzelfde effect. Alleen de bastonen zullen niet zo indrukwekkend zijn omdat deze ook geen 91dB 1w/1m zijn maar iets van 88 of 85 dB bij 1w/1m.

Precies. Als je de speakers ongeveer op een meter afstand van je oren zet en je draait hem helemaal open dan zal je pieken halen van meer dan 110dB. Maar de meeste mensen zullen verder van de speakers afzitten dan 1 meter, en daar is een simpele formule voor om dat snel te berekenen. Namelijk voor elke verdubbeling van de afstand tot de geluidsbron, gaat het geluidsniveau 6 dB omlaag. Op 2 meter afstand zal je dus nog 104 dBspl kunnen halen, en op 4 meter 98 dBspl.
En als je het echt wil berekenen, dan kan je de volgende formule gebruiken:
aantal dB = 20 log (afstand 1 / afstand 2)

Overigens gaat dat alleen maar op in een situatie waarin je geen reflecties hebt (bijvoorbeeld buiten of een anechoische kamer), binnen zal de spl na een bepaalde afstand nauwlijks nog afnemen door kamerreflecties.
De speakers hebben een impedantie van 8 ohm en een sensitivity van 91 dB (SPL/M @ 2.83V). Invullen in de formule levert dus op: dB = 10 log 32/1, oftewel 16 dB. Maar hoe dan verder? Hoe komt Jag opeens van die 17 dB in het voorbeeld tot 107 dB
Nou, wat je uitrekent is het verschil tussen de ene situatie en de andere. In de ene situatie levert de amp 1 Watt, in de andere 50. Het verschil daartussen is 17 dB, 17 dB harder dus. Dus in de ene situatie heb je een geluidsdruk van 90 dBspl, en in de andere situatie 107 dBspl.

Overigens speelt er nog veel meer mee in de subjectieve beleving van geluidsniveaus. Als er veel reflecties zijn, klinkt het veel harder. En met veel laag is de ervaring van een bepaald geluidsniveau ook heel anders. En als je er ook nog wat bij voelt is het al helemaal anders. En ook vervorming helpt mee. Sommige discotheken die zich wel aan de voorschriften houden wat betretf geluidsniveau's, gebruiken exciters om vervorming in het hoog frequente deel van het signaal te genereren. Dat verhoogt de "gevoels-spl" ook aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 16:37
Niet echt interresant dit gereken, je kan beter je budget vermelden, dan kunnen we eens een paar aanraders geven, met het volume zit het echt wel goed, je mission zijn erg gevoelig, mij ex magnetostaten draaien nu op 17 wat klasse a buizenblokjes en die dingen hadden een sens van 85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier draai ik op 15 Watt klasse A solid state ook met 85 db speakers. Mijn kamer is niet zo groot (25 m2) En ik speel met mijn voorversterker op een kwart (logaritmische alps pot-meter) dus dat is maar een paar Watt. Ik denk dat 40 Watt wel voldoende is, tenzij je kamer erg gedempd is met veel absorberende objecten in de kamer (banken, stoelen, vloerbedeking, kleden enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Precies, dat overkill aan vermogen altijd, hoewel ik zelf met een 100 watt per kanaal op speakers speel met 91 db sens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is onmogelijk om te berekenen.

heeft te maken met,
de slagvolume van je speakers tov volume vd kamer
(bereken bv de golflengte eens van een 25Hz signaal)
vorm van je kamer
opstelling vd speakers
interieur van je kamer (veel dempings materiaal)

en theorie klopt het allemaal wel maar de praktijk is dan toch weer ff wat anders.

nix kopen, setje op proef laten komen bij goede audio zaak.
wat je een en demo ruimte hoort zal thuis verrassend anders klinken.
klinkt het thuis goed kopen is het niet goed iets anders proberen.
en veel schrijven. er zijn ook demo ruimtes met verplaatsbare muren
daar kun je je kamer eens na bouwen en luistern.

staar je zelf niet blind op vermogens je heb nu eenmaal watts en watts
oftewel 50% vervorming en 0,01% vervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 04 september 2002 @ 18:00:

Nou, wat je uitrekent is het verschil tussen de ene situatie en de andere. In de ene situatie levert de amp 1 Watt, in de andere 50. Het verschil daartussen is 17 dB, 17 dB harder dus. Dus in de ene situatie heb je een geluidsdruk van 90 dBspl, en in de andere situatie 107 dBspl.
ah, bedankt.
nu snap ik de berekening tenminste ook echt ipv dat ik alleen maar waardes invul :)
hervaz schreef op 04 september 2002 @ 19:37:
Niet echt interresant dit gereken, je kan beter je budget vermelden, dan kunnen we eens een paar aanraders geven.
zo'n 600-700 euro in eerste instantie :)
maar ik hou nooit alteveel vast aan een budget want als er een versterker die het dubbele kost, maar dan ook echt precies is wat ik wil ga ik natuurlijk voor die.

Tot zover heb ik een Marantz 7000PM, een NAD C350, en een Denon PMA 1055 R beluisterd. De Marantz vond ik veel te gekleurd en te warm in het laag, de NAD was vrij neutraal maar daar is alles ook wel mee gezegd imho. Blinkt nergens in uit, gewoon een solide geheel. En de Denon beviel me nog het best: heel mooi stereobeeld, al was er nauwelijks diepte (maar dat vind ik niet zo belangrijk). Verder een heel mooi gedetailleerd laag wat zeker niet overheersend was zoals bij de Marantz. Vooral de weergave van de allerlaagste frequenties was perfect (ook ivm m'n muzieksmaak: drum 'n' bass). Verder was het hoog wel vrij scherp, zeker samen met die missions die al een beetje teveel treble hebben maar dat vind ik niet zo erg. Ik hou toch wel van een lekker heldere setup. Ik ben er helaas niet meer aan toegekomen om een rotel te beluisteren maar aangezien die een vrij wollige bass zou hebben heb ik daar ook verder geen moeite meer voor gedaan.

Ik heb trouwes ook net een mailtje gekregen van de importeur van Arcam en het blijkt dat er toch een dealer hier in de buurt zit, dus daar ga ik vrijdag denk ik nog even langs om es te kijken of ik 'm kan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Ik heb met 2 rotel voor/eind combo's gespeeld, en ik kan je vertellen dat rotel echt retestrak klinkt, verder neem merken als rega en vincent mee, of probeer een 2dehands muth 5 van sphinx, je zal versteld staan! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tweedehands doe ik liever niet aan, is iets principieels :)
Rega heeft zo te zien op alle modellen geen koptelefoon uitgang? Dan valt hij zowiezo al af... Vincent ken ik eigenlijk totaal niet (heeft die geen site?), zal ook wel weer niet meevallen om hier in de buurt te beluisteren.

Rotel ga ik vrijdag denk ik wel nog even beluisteren als ik er toch ben.

Verwijderd

Vincent is volgens mij chinees, maakt erg goede versterkers voor het geld. De 100 watt klasse A monoblokken klonken iig erg goed. Zelf vond ik de hybride versterker (buis in de voortrap) tegen vallen.

Helaas nog nooit Rotel gehoord, maar veel mensen zijn er van onder de indruk :). Volgens mij maakt arcam de beste geintegreerde versterkers dus daar heb je geen miskoop aan.
Pagina: 1