Grafische Opleiding.

Pagina: 1
Acties:

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 14:58
Ik heb 2 jaar brugklas HAVO/VWO gedaan. Ben daarna overgegaan naar de 2e(=1e) van MAVO. Toen naar 4e(=3e) van MAVO, en ben daar een jaartje blijven zitten. Leraren vonden het toen maar beter dat ik zelf werk zocht, had ook totaal geen motivatie enzo.

Blijkt dus niet mee te vallen, voor een goede baan heb je toch de papieren nodig.

Ik wilde een bedrijfje opstarten.. maar dat lijkt me ook geen goed idee, omdat de markt niet helemaal toppie is en dat soort bedrijfjes to als paddestoelen de grond uit schieten en bij bosjes weer neervallen.

Wat dan? Ik zat laatst met iemand hierover te lullen, en kwam tot de conclusie dat ik maar beter terug kon naar school. Ik kreeg een nummer door van iemand waarmee ik maar eens contact op zou moeten nemen. Gedaan, en ben vandaag even wezen praten. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk alleen deze opties heb:

1) MAVO 3+4 in 1 jaar, 1 mogelijkheid tot examen overnieuw volgend jaar, maar niet in alle vakken.

Ik vrees dat dat niet gaat werken, ik mis veel kennis van bepaalde vakken (natuurkunde/scheikunde/geschiedenis/aardrijkskunde/biologie) waarbij ik in de 4e (3e) niet heb opgelet, en aangezien ik van de 2e (1e) naar de 4e (3e) ben gegaan dus ook de kennis die in de 2e geleerd wordt van die vakken niet heb. Het is hoogstwaarschijnlijk dat na een half jaar ik erachter kom dat het echt niet gaat.

2) LOI/NTI MAVO 3+4 cursus.

Zelfde als met 1)

3) LOI/NTI beroepsopleidings cursussen.

Zal niet gaan lukken, heb zelf moeite om aan zelf-gebonden structuren te houden (door mijzelf in elkaar gezette timetables enzo), en er zijn in m'n persoonlijke omgeving veels te veel impulsen waar ik door afgeleid zal worden.

4) Beroepsopleiding doen.

Dat is eigenlijk de enige die ik kan doen. Naar gelange mijn interesses, heb ik eigenlijk de keuze uit de volgende opleidingen:

1) Applicatie Ontwikkelaar. Oftewel programmeur.

Voordeel is dat ik daar al enige kennis van heb, van sommige programeertalen enzo.. Nadeel is dat de markt verzadigd is, en dat het zo snel gaat dat je na je opleiding nog 2 jaar studies moet gaan volgen ofzo om weer een beetje bij te zijn.

2) Multimedia Vormgever. Oftewel het ontwerpen van posters tot commercials tot folders.. vanalles.

Dit lijkt me wel leuk, alleen heb ik hier totaal geen echte voorkennis van.

En basisopleiding overnieuw doen gaat niet, dan moet ik het volledige bedrag betalen (zo 7000 gulden per jaar ofzo?), daar heb ik echt het geld niet voor. Althans, niet voor meerdere jaren.

Dus, ik wil Multimedia Vormgever gaan doen. Alleen, dat is niveau 4. Nu zou ik dus een opleiding moeten zoeken op niveau 3 en eentje op 2, zodat ik kan doorstromen. Of zou ik direct in niveau 3 of 4 kunnen komen? Gezien dat ik geen basis heb afgemaakt? Zitten hier mensen die die opleiding doen en me hier een definitief antwoord op kunnen geven?

En nu nog iets waar ik zelf niet helemaal zeker meer van ben: Moet 'k nou eerst zeker weten welke opleiding ik wil en kan doen (waarbij ik toegelaten wordt), en zodra ik toegalaten ben een stagebedrijf gaan zoeken, of eerst een stagebedrijf gaan zoeken? Want die gast had het erover dat ik veel tijd moest steken in het zoeken van een stagebedrijf omdat 't allemaal heel gesloten is ofzo in de grafische branche? Dat dat problemen op gaat leveren? Ik weet 't niet meer precies.

Oh, BOL is toch alleen school en BBL deeltijd, dus 1 dag naar school en 4 dagen werken? Of is BOL ook 1 of 2 dagen in de week werken?

Trouwens, iemand die op 't grafisch lyceum utrecht of a'dam zit? Hoe is 't daar?

edit: Ik hoor net van m'n ma dat ik ontheffing kan krijgen ofzo? Dat ik niet persé op niveau 2 maar ook op 3 of 4 kan beginnen? Klopt dit, of is dat (wat ik vermoed) complete bullshit?

Verwijderd

ik zou als ik jou was eerst eens gaan werken aan je doorzettings en inzet vermogen, je kunt nl de beste plannen maken, maar je moet het zelf doen.... een loi cursus of welke zelfstudie dan ook kan ik je dan al helemaal niet aanraden, omdat zelf dicipline naarbij echt noodzakelijk is.... wellicht kun je eens gaan kijken naar een prive/particuliere school, is een heel stuk duurder, maar daar krijg je vaak hele intensieve begeleiding....

• DiSiLLUSiON
Hmm ja doorzettingsvermogen en inzet was er niet omdat ik nooit de nut inzag van de opleiding.. De enige vakken waar ik 8en en 9ens voor haalde waren Nederlands en Engels, omdat ik dacht dat dat de enige vakken waren die je nodig had in de ICT-brance. Maar nu ben ik er echt achter dat het niet zo is.. De inzet en motivatie is er nu wel, alleen doorzettingsvermogen niet zoveel als nodig zou zijn met een 3+4 MAVO LOI cursus, maar meer dan genoeg voor een 'gewone' opleiding.. Dus dat is het probleem niet meer, alleen het feit dat ik nu niet veel meer KAN, doordat ik dat probleem wél had met m'n MAVO opleiding. En een privé school is vééls te duur, dat kan ik van m'n leven niet betalen. En ik heb de begeleiding ook helemaal niet nodig, omdat ik nu geen gebrek meer heb aan motivatie en doorzettingsvermogen.

--

Als ik nou dit doe:

Basisvoorbereider, BOL - 2 -> Electronisch Voorbereider, BOL/BBL - 3 -> Multimedia Vormgever, BOL - 4

Bij die 1e staat bij de toelatingseisen:
Om toegelaten te worden tot deze opleiding, worden de volgende voorwaarden gesteld: - VMBO diploma sector Techniek: basisberoepsgerichte leerweg - VMBO diploma, andere sectoren: basisberoepsgerichte leerweg + keuzevak wiskunde of nask 1 - Een vergelijkbare opleiding - Minimale leeftijd 16 jaar en 10 jaar dagonderwijs hebben gevolgd Mbo-instellingen kunnen aanvullende eisen stellen, informeer hiernaar bij de instelling van je keuze (klik op de knop 'adressen' voor meer informatie). Kijk ook naar de digitale brochure van de ROC-instelling (klik op de knop 'digitale brochure' voor het aanvragen van informatie).
Wordt basisschool daar ook bij gerekend of niet? Want ik heb in totaal maar 5 jaar voortgezet onderwijs gevolgd.

Heeft iemand trouwens enig idee hoe lang die 3 opleidingen zijn? Want op de pagina's van de opleidingen zelf op schoolweb.nl kan ik geen informatie vinden over de duur..

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 10:18
Ik doe multimedia vormgeving op 't grafisch lyceum utrecht, BOL, tis normaal gesproken 4 jaar, maar omdat ik de havo heb gedaan kan ik 'm in 3 jaar doen en gare vakken als talen, wis/natuurkunde enzo skippen. Tis voltijd, gemiddeld van 8:30 tot 15:00 ofzo, soms vrij weinig soms vrij veel. Stagebedrijf mag je zelf zoeken maar hoeft niet, wordt in principe door de school geregeld.
De opleiding is een duw in de rug. Je leert met de technieken werken. Het is ook vrij breed, van 3d animatie tot videomontage tot krantopmaak. Van alles wat. Maar je leert er geen gevoel voor vormgeven ontwikkelen, dat moet uit jezelf komen door veel te kijken en veel te doen. Een beetje basiskennis is gewenst, computerkennis that is. Maar het is niet verplicht en je red het ook wel zonder.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DiSiLLUSiON
Yup, dat is die ik bedoel.. lijkt me erg leuk.. alleen, met de niveau 2 en 3 opleidingen erbij duurt 't zo 10 jaar.. beetje te lang, denk niet dat 't dan nog veel zin heeft..

Misschien is het toch maar beter om m'n MAVO 3+4 in 1 jaar te halen,.. en dan thuis '2e' boeken te kopen voor die vakken waar ik in de 3e niks aan gedaan heb (en dus alleen '1e' weet) en erbij leren.. Kost me wel al m'n vrije tijd maarja.. Ben toch een nerd, wilde net me weer wat meer in de buitenwereld gaan begeven, maarja.. 1 jaartje extra met weinig sociale contacten kan d'r ook nog wel bij. :P

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 03 september 2002 @ 21:29:
Ik doe multimedia vormgeving op 't grafisch lyceum utrecht, BOL, tis normaal gesproken 4 jaar, maar omdat ik de havo heb gedaan kan ik 'm in 3 jaar doen en gare vakken als talen, wis/natuurkunde enzo skippen. Tis voltijd, gemiddeld van 8:30 tot 15:00 ofzo, soms vrij weinig soms vrij veel. Stagebedrijf mag je zelf zoeken maar hoeft niet, wordt in principe door de school geregeld.
De opleiding is een duw in de rug. Je leert met de technieken werken. Het is ook vrij breed, van 3d animatie tot videomontage tot krantopmaak. Van alles wat. Maar je leert er geen gevoel voor vormgeven ontwikkelen, dat moet uit jezelf komen door veel te kijken en veel te doen. Een beetje basiskennis is gewenst, computerkennis that is. Maar het is niet verplicht en je red het ook wel zonder.
dat van de gare vakken wis en natuurkunde skippen klopt volgens mij niej helemaal want ik doe nu 3e klas mavo en ik hoor juist dat wiskunde heel belangerijk is als je door wilt stromen naar de grafische sector dus wat is dan de reden dat jij dat gare vakken vind en ze kan laten vallen als je daar eenmaal zit ?...

• ShittyOldMan
Wat jij bedoelt is meer de grafimedia, zit ook op onze school, dat is meer drukwerk enzo. Wat ik doe is multimedia. Daar is geen wiskunde voor nodig. En de wiskunde die er voor nodig gehad heb ik met wisB op de havo al gehad. Evenals natuurkunde en Engels. Dus die vakken hoef ik niet te doen. Evenals dingen als Duits, maatschappijleer, en al die andere 'bij-vakken'. Ik doe nu alleen de kern van de opleiding, zit voor 90% denk ik achter een pc en af en toe een mac.
Maar je kan die vakken dus laten vallen alleen met een havo diploma en voor al die vakken minimaal een 6.
Yup, dat is die ik bedoel.. lijkt me erg leuk.. alleen, met de niveau 2 en 3 opleidingen erbij duurt 't zo 10 jaar.. beetje te lang, denk niet dat 't dan nog veel zin heeft..
10 jaar is wel erg lang voor een opleiding als deze. Ik ga er vanuit dat we ook een soort doorstroomregeling hebben. Maar je kunt maar beter eerst even de mavo afmaken. Dat kun je, mocht deze opleiding je niet bevallen, altijd nog ergens anders naartoe. (had ik zelf ook voordat ik hier terecht kwam). Ik ga nu m'n laatste jaar in en het bevalt nog steeds :)

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 04 september 2002 @ 14:17:
Wat jij bedoelt is meer de grafimedia, zit ook op onze school, dat is meer drukwerk enzo. Wat ik doe is multimedia. Daar is geen wiskunde voor nodig. En de wiskunde die er voor nodig gehad heb ik met wisB op de havo al gehad. Evenals natuurkunde en Engels. Dus die vakken hoef ik niet te doen. Evenals dingen als Duits, maatschappijleer, en al die andere 'bij-vakken'. Ik doe nu alleen de kern van de opleiding, zit voor 90% denk ik achter een pc en af en toe een mac.
Maar je kan die vakken dus laten vallen alleen met een havo diploma en voor al die vakken minimaal een 6.

[...]

10 jaar is wel erg lang voor een opleiding als deze. Ik ga er vanuit dat we ook een soort doorstroomregeling hebben. Maar je kunt maar beter eerst even de mavo afmaken. Dat kun je, mocht deze opleiding je niet bevallen, altijd nog ergens anders naartoe. (had ik zelf ook voordat ik hier terecht kwam). Ik ga nu m'n laatste jaar in en het bevalt nog steeds :)
Wel leuke opleiding? wat moet je zoal doen? want ik ga dit hierna ook doen.

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:02

flexje

got-father

kijk is op http://www.sae.edu misschien zit daar wat voor je bij

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 16:24:
[...]

Wel leuke opleiding? wat moet je zoal doen? want ik ga dit hierna ook doen.

Ik zal eens wat oude roosters opzoeken. Die zeggen altijd veel meer dan de standaard praat van school :P. Tis zeker een leuke opleiding. Maar verwacht niet dat je straks een volwaardig multimedia artiest bent aan de hand van wat je geleerd hebt. Het is een duw in de rug. Als je zelf geen interesse ergens in hebt haal je het wel, maar leer je niks.

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 04 september 2002 @ 17:16:

[...]

Ik zal eens wat oude roosters opzoeken. Die zeggen altijd veel meer dan de standaard praat van school :P. Tis zeker een leuke opleiding. Maar verwacht niet dat je straks een volwaardig multimedia artiest bent aan de hand van wat je geleerd hebt. Het is een duw in de rug. Als je zelf geen interesse ergens in hebt haal je het wel, maar leer je niks.
aha zou cool zijn
Pagina: 1