[koel IDEE] Freon + Water/lucht

Pagina: 1
Acties:

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 08:08
Wat ik nu heb : Vapochill (freon) koel systeem maar die vind ik erg irritant. 2 min wachten voordat die pc opstart en dan reboot hij ook nog eens omdat de temp in het begin snel stijgt want hij heeft dan niet genoeg vemogen. Ik zat te denken aan iets anders :

1 - Waterkoeling en dan het water koelen met die vapo koeler.
2 - Lucht koeling en dan de lucht eerst koelen met die vapo.

Ik wil dus een koelblok maken die precies om het koel element van de vapochill valt en wat dan dus lucht of water kan koelen. Ik ben dan meteen van die hele irri bevestiging af en het risico het de koeling uitvalt is ook minder erg.

Wat ik nu wil weten :

- Heeft dit enig nut?
- Wat is het verschil in temp tussen ingaande lucht en uitgaande lucht bij een verschil van 40 graden? (koelblok -20, lucht +20) dus wat word dan de nieuwe lucht temp bij een normale flow?
- Zijn er nog andere ideen?

Als iemand dat ding wil kopen voor een zacht prijsje vind ik het ook best :)
Ik zat ook nog te denken aan ee beter idee om het koel element te bevestigen. Iemand daar nog een idee voor?

Het is voor een TBird 1.4 die nu op 1520 (9,5x160) draait met standaard vulcano koelblokje en Langzame maar stille Delta fan.

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06-2025

lange

Boom Boom?

hmm ik denk dat je met watercooling toch bevriezings verschijnnselen gaat krijgen en of dat (bij -20) op te lossen is met anti vries weet ik ook niet.
lucht gaat weer condenseren bij die lage temps, en hoe wil je dat gaan doen, een soort wc blok op je proc waar je dan lucht doorheen pompt ofzo?
ennuh wat is een zacht prijsje..? :)

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:12

Weeds

what is a weed...

Volgensmij moet je eerst eens dit forum goed gaan doorzoeken, want zo'n idee is al eens voorbijgekomen

• Tadango
De lucht gaat dan natuurlijk gewoon door een normaal koelblok + fan heen. Waterkoeling zal echt niet gaan bevriezen. Zodra de temp beneden de +5 graden is gaat de koeling gewoon uit :) simpel. Een zacht prijsje lijkt mij iets in de 300 a 350 euro incl kast. Ik heb er toen 1600 gld voor gegeven. Ik heb gezocht maar zal nog eens beter kijken :)

Verwijderd

NoWeedsNoWorries schreef op 03 september 2002 @ 14:28:
Volgensmij moet je eerst eens dit forum goed gaan doorzoeken, want zo'n idee is al eens voorbijgekomen
Idd..... dat was ik :P met een soort gelijk idee.
Het idee was het water van je waterkoeling koelen met je Vapo unit.

Kijk maar....

• Tadango
Ik wil liever geen water want daarvoor heb je een pomp en reservoir nodig en dat is groot + een vapo past echt niet in een kast. Ik dacht dat lucht ook wel wou. Je zuigt lucht van buiten de kast aan door een tunnel en leid dat lang een koelblok die gekoeld word door een vapo unit. Die lucht gaat verder door de tunnel naar de CPU waar gewoon een koper koelblok opzit met fan. Als die vapo uitstaat of nog geen vermogen heeft heb je normale lucht koeling en na 2 min heb je dan koude lucht. Ik vraag me alleen af of de lucht veel kouder word als je het langs een koelblok van -20 graden leid. De ijsvorming heb ik nog geen oplossing voor maar als de lucht langs een koelbok van 0 graden gaat is ook best.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 08:15

TGEN

Hmmmx_

Je moet geen freon gebruiken, sinds 1989 ofzo mag dat niet meer gebruikt worden (vanwege nieuwe wetten op t gebied van CFK's enzo, ik vraag me af of Asetek wel Freon gebruikt, de Denen zijn nog huiveriger qua milieubeleid). In plaats daarvan is er nu r134a, maar je komt niet zomaar aan dat goedje. Het idee om lucht te koelen is eigenlijk best wel inefficient, aangezien het minder stroom kost om direct de cpu te koelen met het vaporiseerblokje. Het feit dat een Vapochill-systeem op vermogen moet komen is gewoon de prijs die je betaalt voor koeling tot -40 graden Celsius. Als je het maar een irritant systeem vindt vraag ik me af hoe je ooit hebt kunnen beslissen om 1600 gulden over de balk te smijten. Voor jou lijkt mij toch een regulier waterkoelingsysteem ideaal (bijvoorbeeld die Klax dingen). Maar luchtkoeling onder het vriespunt? Een absurd idee :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Verwijderd

tgen, r134a IS freon. alleen de wat minder schadelijke variant van het vroegere freon. r134a wordt tegenwoordig gebruikt in koelkasten. heb er gister nog een gerepareerd :) dat gas kan je inademen. niet de hele dag door want dan is het niet goed. maar je kan het wel makkelijk gebruiken ervoor.

grtz

Verwijderd

Eerst een misverstand uit de weg ruimen: FREON is de handelsnaam van DuPont voor de door hen geproduceerde CFC/HCFC gebaseerde koelmiddelen (vnl. FREON 12 en FREON 22, respectievelijk R12 en R22). Sinds 1995 mag R12 niet meer gefabriceerd worden.
R134a is dus gewoon Refrigerant 134a, en geen freon.

Ontopic: via lucht de kou overbrengen is niet zo'n strak plan. Ik betwijfel of je een lagere delta-T dan 20-25 graden krijgt, wat betekent dat je geen performance overhoudt van je vapochill.

Via water werkt prima, en da's wat ik ook doe. Zie mijn website voor meer info.

Die 2 minuten opstarttijd is misschien lastig, en dat crashen is nog vervelender. Wat ik doe (als tijdelijke oplossing), is met SoftFSB de FSB omhoog krikken als mijn proc op bedrijfstremperatuur is. Dus bij opstarten draait mijn proc default, na afkoelen knal ik de FSB op 171MHz.

• Tadango
Dat kan natuurlijk ook. Is een oplossing voor het crashen. Die 2 min opstart tijd moet ik dan maar accepteren. Eerst een betere bevestiging vinden voor dat koel element. Iemand nog ideeen daarvoor?

Verwijderd

Volgens mij kun je die 2 min opstartijd ook wel disablen. Het moet best mogelijk zijn om meteen je PC aan te laten gaan. Als je proc op default of niet te ver daarboven draait, dan kan dat ook best. Zeker bij het opstarten word niet teveel hitte geproduceerd, en een capillaire expansiesysteem (wat de Vapo gebruikt) is niet gevoelig voor een warme verdamper bij het opstarten van het koelsysteem (systemen met expansieventiel wel; dan overbelast je de compressor).

Een betere bevestiging? Is de originele Vapo bevestiging zo slecht dan?
Pagina: 1