Toon posts:

[Interbase] Savepoints in Interbase

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om savepoints te gebruiken in Interbase? Dus dat je binnen een transactie een savepoint kan aanbrengen, zodat je kan rollbacken tot dat punt. Ik heb gezocht maar ik kan er helemaal niks over vinden.

(Ik moet het gebruiken i.c.m. Delphi en de IBX componenten)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Hmz, is dat dan in andere dbms'en wel mogelijk?

Ik dacht namelijk dat een transactie 'een geheel van mutaties was die op een databank kunnen uitgevoerd worden', en dat de mutaties ofwel allemaal moesten gebeuren ofwel dat er geen enkel mocht uitgevoerd worden?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Als je bijv een transactie hebt dan kan je binnen die transactie punten aangeven (savepoints). Je kan dan vervolgens committen of rollbacken tot 1 van die punten. Dus dan blijven de gegevens voor die savepoints wel aanwezig.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
jah hoor savepoints zitten in vrijwel elke 'grote' dbms :)

ik heb even opgezocht interbase heeft wel degelijk safepoints.
moet je anders even je manual op na slaan

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

Verwijderd

Topicstarter
xoror schreef op 02 september 2002 @ 10:24:ik heb even opgezocht interbase heeft wel degelijk safepoints.
moet je anders even je manual op na slaan
In welke manual staat dat dan? Ik heb ze ook doorzocht en ik ben er niks over tegengekomen. Het gaat trouwens om Interbase 6.0

Verwijderd

whoami schreef op 02 september 2002 @ 10:18:
Hmz, is dat dan in andere dbms'en wel mogelijk?
Ik dacht namelijk dat een transactie 'een geheel van mutaties was die op een databank kunnen uitgevoerd worden', en dat de mutaties ofwel allemaal moesten gebeuren ofwel dat er geen enkel mocht uitgevoerd worden?
In SQLServer gebruik je SAVE TRANSACTION [transnaam].
Je kunt dan ROLLBACK TRANSACTION [transnaam] doen en je rolt terug naar dat punt. Is erg handig wanneer je in een stored procedure, die zelf een transaction start een andere stored procedure aanroept die dat ook doet: aan het eind van die aangeroepen stored procedure moet bv hij terugrollen naar het begin van de stored proc, niet de gehele transaction afbreken. Dan gebruik je save transaction.

Het zal me verbazen als het in Interbase anders heet.
Pagina: 1