Toon posts:

80 gb harde schijf in een p2 400 ? (deel 2)

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik wil graag een hd van 80 gb kopen (een maxtor) voor mijn p2 400, past dit?

ik had al eerder deze vraag gesteld, maar toen vroeg iemand wat voor moederbord ik had, en welke versie bios...

effe uitgezocht:

bios versie= A013
Moederbord =? (weet iemand waar je dit vind, ik gebruik windows xp)

alvast bedankt...

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-03 09:04

Thomix

cAFFEÏNE!

download sisoft sandra, die kan je meestal wel vertellen wat voor mobo je hebt. Afhankelijk hier van kan je kijken of je bios schijven > 32 GB ondersteunt en of daar dmv biosupdates iets aan te doen is in het slechte geval.
Anders zou je kunnen proberen om een maxtor tooltje te vinden zodat je hem wel aan de praat krijgt (MAXBlast ofzo, meot je maar even zoeken).
En als laatste, maar ik weet niet of dat voor Maxtor ook opgaat... IBM schijven hebben een optie om op 32 GB te limiten... kan je ook nog proberen als noodgreep maar is wel verrekte zonde natuurlijk. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg ook de raad om een ata 110/133 controller erin te prikken, maar hoe weet ik welke ik nodig heb?

Verwijderd

Er zit een bug in oudere Award bios'en dat ie blijft hangen als er meer dan 32 GB in zit. Hoogstwaarschijnlijk zit die bug ook in jou bios omdat je een vrij oud mobo hebt.

In bijna alle gevallen heeft de fabrikant van je mobo een biosupdate voor je, mocht dat niet zo zijn dan is er ook altijd wel een bios te vinden die door iemand anders aangepast is om de bug er uit te halen.

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06-2021
Ik heb ook een p2 400 gehad waar ik een 40 gig maxtor in wilde plaatsen. Mijn moederbord wilde dit niet, zelfs niet na een update met de nieuwste bios. Volgens mij kan je met een controller zowiezo je schijf aan de gang krijgen.

Verwijderd

IzoOoo schreef op 01 september 2002 @ 23:37:
Ik heb ook een p2 400 gehad waar ik een 40 gig maxtor in wilde plaatsen. Mijn moederbord wilde dit niet, zelfs niet na een update met de nieuwste bios. Volgens mij kan je met een controller zowiezo je schijf aan de gang krijgen.
Het is algemeen bekend waar die bug zit, er zijn sites waar je aangepaste bios'en kunt downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb al een biosupdate gedaan...
van A09 naar A013, ik heb die schijf nog niet, maar omdat zo´n ding nogal duur is...

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-03 20:58
Joris, PII 400 zitten (praktisch) altijd op 100MHZ / ATA 100 mobo's. Deze kunnen altijd (m.b.v een bios update) 128GB ondersteunen.

MAXblast en EZbios downloaden....

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 23:39:
ja ik heb al een biosupdate gedaan...
van A09 naar A013, ik heb die schijf nog niet, maar omdat zo´n ding nogal duur is...
Als je een biosupdate doet moet je toch weten welk mobo je hebt?

Verwijderd

Topicstarter
nee, want bij dell kan je gewoon je code achterop je compu opgegeven en dan kan je drivers downloaden zoals een biosupdate, je ziet evreder nix over je mobo ofzo...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 23:44:
nee, want bij dell kan je gewoon je code achterop je compu opgegeven en dan kan je drivers downloaden zoals een biosupdate, je ziet evreder nix over je mobo ofzo...
Vertel dan welke Dell je hebt, dan is t zo op te zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een dell dimension xps r400

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 21:48

Memendo

V4-power/Team BSD

Door Twynn (Moderator OM) - Sunday 01 September 2002 13:21

FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (3-4-2002)

Daar staat alles in
Daarom ging je vorige topic opslot. Heb je nu al is de faq gelezen???

Verwijderd

Misschien is het zowieso wel een goed idee om een ATA133 (RAID) kaartje te kopen. Dan weet je zeker dat je 80Gb geen problemen oplevert. Ik heb namelijk mijn PII400 met een Highpoint RocketRaid 133 uitgerust, en zelfs met een 40Gb Maxtor 7200 rpm disk (dus geen raid configuratie) ging mijn performance al vooruit van 20 naar 45 MB/sec volgens ATTO. In RAID 0 met 2 disks zelfs 70Mb/sec write! :*)

Benchmark zonder Highpoint controller HIER
Benchmark met Highpoint controller en 1 disk HIER
Benchmark met HighPoint Controller en 2 disks in RAID 0 HIER

Maar ik kan natuurlijk niet in je spaarpot kijken, het kaartje dat ik gebruik koste 129 euro...

ow, schiet me ineens te binnen: ik heb een dell laptop, PII400, en wilde daar een 20Gb disk in hangen. Heb toen gewoon Dell gebeld en gevraagd of dat mogelijk was. Konden ze me meteen vertellen dat het geen probleem was. :)

Verwijderd

Dell heeft inderdaad geen update die hd's groter dan 32 gb ondersteund. Ik zou MaxBlast proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik zat zelf aan een max van zo´n 200 euro te denken, kaart en evt. ata controller...
bij mycom hebben ze een aanbieding van een 80 gb maxtor 7200 rpm voor 110 euro dus dan zou ik voor iets van 90 euro een goede ata controller moeten kopen...

Verwijderd

Topicstarter
oh ja btw, die faq heb ik gecheckt, ik weet wel welke hd ik wil kopen (maxtor 80 gb 7200 rpm) ik hoef ook geen raid kaart, het gaat mij puur om de space en ik heb niet echt gegevens die ik perse niet kwijt mag raken...

Verwijderd

Topicstarter
effe sisoft sandra gedowned, dit weet ik nu van mijn mobo:
manufacturer: intel
model: se440bx
version: aa696089-408

mij zegt dit niks, maar misschien dat iemand anders hier iets uit kan halen ?

Verwijderd

Ik weet niet precies hoe het zit met een Dell. Er zit dus een Intel mobo in, maar Dell maakt een speciale BIOS. Misschien heeft Intel wel een betere bios, maar dan is wel alle Dell zooi weg in de bios. Niet dat dat erg is, maar ik weet niet of er dan problemen ontstaan.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Welkom op Got, misterjoris :)

Om te beginnen ff De Forum FAQ's lezen ;) Zo is het niet de bedoeling dat je in vier minuten drie posts maakt. Gebruik de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif), zeker als er nog niemand na je heeft gepost...

Verder is "elke" drive op "elk" mobo aan te sluiten (een MFM op een UltraSparc gaat imo niet lukken, maar iets zegt mij dat je daar geen last van gaat hebben :)).

80GB gaat je altijd lukken als je (i) van te voren MaxBlast of OnTrack oid download (van de fabrikant van je HD) en daarmee een speciaal bootflopje aanmaakt, (ii) van te voren de layout van je drivejumpers opzoekt (daar zit vaak ook een hoe-overtuig-ik-mijn-PC-dat-deze-HD-past-jumpertje op) en eventueel (iii) de bios van je Intel-bordje (zoek eens op www.intel.com) flashed. Mocht je er niet in slagen, dan *kan* je een controller kopen, maar nodig is het niet, alleen maar lekker makkelijk.

Jumper je schijf correct, voer een eventuele flash uit, bootflop erin, partitioneren/formateren... Hey, volgens mij staat dit ook in de faq :)

[edit:] vergeet ik te melden dat ik hier een PII350 met elcheapo rijzende zon-mobo'tje heb draaien. Doet het met en zonder controller, zonder biospatches of -flashes, met 80G schijven - zitten er twee in, nu.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Mentalist
  • Laatst online: 10:05

Mentalist

[avdD]

Maxblast, en dan vooral EZbios werkt NIET!

Ik spreek helaas uit ervaring. Ok, het werkt wel, maar je kunt niet van je EZbios schijf booten. Ik heb ten einde raad uiteindelijk het mobo maar vervangen (waarmee ik ook meteen video/sound kaart die onboard was moest vervangen, proc en behuizing). Ik kon ook wel zo'n los IDE kaartje kopen maar de andere zooi had ik nog liggen :D.

De eenvoudigste oplossing echter is een los IDE kaartje. Vertrouw maar niet op vage biossen voor je hd en dat soort rommel.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
nou in eider geval bedankt, ik zal niet meer zo vaak posten hoor...

Verwijderd

Ik had laatst een oude Pentium met edo ram en een heel oud mobo. Toch was er ergens een aangepaste BIOS te downloaden, en t werkte perfect met een 40 GB HD :)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik gebruik ezbios trouwens ook wel eens om het bouwen van een multi-boot makkelijker te maken: de cylindercount wordt door die dingen omlaag gegooid waardoor je eenvoudiger een Linux-bootpartitie onder de 1024 cyls kan laten vallen ;)

Nofi, maar als je ezbios niet aan de praat krijgt heb je *hele* brakke hardware, of je hebt de handleiding niet gelezen. Alleen partition magic wil wel eens over de zeik gaan, maar die heb je na ezbios niet meer nodig ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Ben je nou nog bezig met die harddisk? Tjonge :7

Schaf nou gewoon zo'n Promise IDE kaartje aan... ben je voor 40 euro weer uit de brand...

Maar goed... 't is mijn geld natuurlijk niet...

Nadeel van die software oplossingen is inderdaad dat ze vaak niet werken.

Werken ze wel dan is de kans redelijk groot dat je een keer opstart en je de 'C' schijf ineens in lege toestand aantreft... minder makkelijk te recoveren bij problemen (virus etc.)

• Mentalist
  • Laatst online: 10:05

Mentalist

[avdD]

Rataplan schreef op 02 september 2002 @ 00:35:
Nofi, maar als je ezbios niet aan de praat krijgt heb je *hele* brakke hardware, of je hebt de handleiding niet gelezen. Alleen partition magic wil wel eens over de zeik gaan, maar die heb je na ezbios niet meer nodig ;)
Ik gebruik geen Partion Magic, maar die software is ook aardig brak. Eerst geef ik in maxblast aan dat de huidige schijf gekopieërd moet naar de nieuwe en dat EZ bios op die nieuwe schijf moet. Wat doet maxblast : pleurt EZbios op de oude HD |:( |:( |:(

Daarna heb ik nog met moeite EZbios op de nieuwe HD gekregen, en daar kon ik met geen mogelijkheid van booten. Ik hang het ding aan een ander mobo en het werkt in 5 sec....

Op zo'n moment heb ik het dus gewoon gezien met maxblast en EZbios - wat mij betreft moeten HD's door je bios gezien worden, of door zo'n aparte IDE kaart dan. Maar software oplossingen, hell! Nooit meer. Werkt alleen voor een extra HD.

En ja, het zal best mogelijk zijn om het aan de praat te krijgen, maar vraag mij niet hoe. En zo'n n00b ben ik nou óók weer niet... ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
ja ik denk dat ik eerst dat mxblast progje probeer (heb al een biosupdate gedaan) en als dat niet werkt probeer ik zo´n ata controller kaart, maar 1 vraagje: hoe weet ik of ik een ata 100 of ata 133 moet hebben? of kan het allebei?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

133 is altijd goed, en verder hangt het van je schijf af. Die is ata100 of ata133, als het goed is staat dat op je scherm als je de pc aanzet.

Maaruh: heb je die schijf nou al gekocht? Zou je hem niet eerst gewoon eens in je pc schroeven en kijken wat er gebeurt?

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is inderdaad wel slim, ik bestel hem via internet...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals in je vorige topic staat vermeld, staat alles wat je wil weten reeds in de FAQ beschreven.

Je hebt tot zover meer dan genoeg informatie vergaard zie ik, deze gaat dan óók op slot :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.