Ik heb het nu een paar dagen online gespeeld en ik moet zeggen:
DAAAAMN wat een geweldig spel
ik zal het ook nog even onderbouwen voor de goeie orde (achteraf gezien lang en prolly langdradig, maar goed, boeiuh

):
- grafisch:
loopt als een trein en ziet er gewoon goed uit, betekent dat het niet positief of negatief opvalt.
-wapens:
Er zitten 36 wapens in het spel, onderverdeeld in 5 groepen per ras. Humans hebben één standaard melee wapen (wat verbeterd als je netjes doet wat je opgedragen wordt) en zijn vooral gefocust op afstands-wapens. Er zit een marksman's bow in voor de snipers onder ons, verder de goeie ouwe granaat-werpers, lanceer-inrichtingen, electrische wapens, vlammenwerper, van alles. Allemaal goed onderling gebalanceerd.
Ik ben zelf groot fan van snipen, en daar is dit spel één van de betere in, je kunt vrij lang uit zicht blijven in een grote carnage omdat de boog tracers van jouw pijlen niet opvallen tussen de rest. Als tegenpool is het wel weer zo dat je dus nauwelijks rennend kan schieten, en je krijgt maar 5 kogels, met een Ammo Pack item 10.
Ammo limieten gelden voor alle human wapens volgens mij, wat ervoor zorgt dat het weer uitgebalanceerd is tegen de beasts, die bijna alleen maar melee wapens hebben. Als commander moet je dus zorgen dat je een garrison bouwt dichtbij het front zodat je manschappen ammo kunnen halen mochten ze niet dood gaan.
-geluid
zelfde als grafisch denk ik. Het klinkt allemaal gewoon goed. Handigheidje als je met de gewone boog bezig bent op extreme afstand is dat je kunt horen of je iets raakt of niet. Je krijgt er toch een ego-boost van als je weet dat er een gozer achter zn PC zit in Japan of weet ik waar met zo'n kop van 'wtf, van die afstand met een Hunter's Bow!?'.
-gameplay
twee onderdelen dus, de grote kracht van het spel
FPS gedeelte: dit heb ik met name geprobeerd. Helaas alleen nog maar humans vs humans. Goed gebalanceerde gameplay, wel behoorlijk afhankelijk van de commander. Als die niet zorgt dat je een beetje een goed wapen krijgt dan mag je met je gratis euro-shopper-handboogje zware troepen uitschakelen. Ga dr maar eens aan staan, want je hebt 20 pijlen en met 5 pijlen zijn ze pas dood
Aannemende dat je een goeie commander hebt, is het constante lol eigenlijk. Je kan er met een vlammenwerper inspringen, je kan suicide runs maken met demolition packs, je kan onder wat gebladerte staan snipen, voor elk wat wils.
commander deel: heel simpel allemaal. Selecteer een unit, ram met je r-muisknop op waar ie heen moet of op een mijn / gebouw in aanbouw / vijandelijke unit en je geeft automatisch het commando om resources te verzamelen / helpen met de bouw / aan te vallen, etc.
Het is geen groot-leger RTS, maar meer invidivu gericht zoals Battle Realms. Je kunt geen bots bouwen, alleen workers. Al je verdediging en aanval dien je met je menselijke units uit te voeren.
Wat nu als je gewoon niet doet wat je commander je opdraagt? Dat kan, dan zul je echter ook niet beloond worden, en dat scheelt echt. Je krijgt niet alleen automatisch armour hoe meer opdrachten je goed voltooit, maar de commander kan ook zelf extra beloningen geven. Als je geen goud hebt om je wapens mee te kopen kun je die requesten van je commander die je dan de wapens toch kan geven (ik denk ten koste van de grote goud-stapel). Dat zal ie niet zo snel doen bij iemand waar ie niks aan heeft. Op het slagveld kun je ook nog eens van je commander iets krijgen om je te helpen. Kweet eerlijk gezegd niet wat, maar toen ik op 5 vijanden afstormde en een goeie verstandhouding met mn comm had, kreeg ik een vaag rondraaiend rood ding om me heen en overleefde ik het een stuk langer. Ik ging maar na 3 man dood ipv na 1
Enige nadeel tot nu toe: Als je eenmaal aan het verliezen bent, helemaal met een groot aantal spelers dan kun je het misschien nog wel ff uithouden en gelijkspel in stand houden, maar winnen zul je nooit meer kunnen. Uiteindelijk zijn hun Siege weapons klaar, gigantische kruisboog / catapult, en dan ben je toch de lul. Je komt namelijk je basis niet meer fatsoenlijk uit, omdat ze blijven komen. Als je ze neerknalt spawnen ze weer uit hun Garrison wat ze 200m verderop hebben staan met inmiddels 85 guard towers. Je kunt ze lang afhouden op een afstand, maar je zult niet lang meer aan een stuk overleven.
conclusie: savage is bijzonder geslaagd. beeld en geluid zijn dik voldoende en de gameplay is echt gigantisch leuk, hoe je ook wenst te spelen. het RTS-FPS deel is gewoon goed uitgevoert en werkt ook gewoon goed. Als je commander ruk is, tja, dan verlies je.
De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED