40% bandbreedtegebruik max met winroute PRO

Pagina: 1
Acties:

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 12:51
Ik gebruik Winroute 4.1.25 om NAT en dhcp te verkrijgen voor mijn netwerk. Winroute draait op een asus p2b-f met een p2-450, 512 mb ram.

Probleem is nu als volgt:
- als ik via mijn client met win2kpro via mijn winroute bak ga downloaden op xs4all newsservers, dan haal ik max 80 kB. Rechtstreeks aansluiten op het internet haal ik ruim 200 kB (Cistron ADSL). Conclusie: met Winroute max 40% gebruik van mijn bandbreedte.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Het is vast wel mooi weer buiten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

colisions ......... (full/half duplex) .

Iperf

• Batje4
Hm.
Ik gebruik een half-duplex hubje, maar het oranje lampje van de collisions brandt bijna niet. Dat wordt erger als er meer machines tegelijk aan gaan hangen natuurlijk.

Ik neem dan even aan dat er veel collisions in mijn winroute-bak zijn. Hoe kan ik die aanpakken? Of denk ik verkeerd?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Colisions zijn "fysiek" dus als er 2 electrische singalen op het zelfde moment naar een hub gaan. die kan hij dus niet tegelijk verwerken ... (daarom ook half duplex op een hub)

dat gebeurt dus niet op je pc maar op je "knooppunt"

je pc is prima in staat om van beide nics full duplex tegelijkertijd te gebruiken.

je een p2 450 moet meer dan genoeg zijn om winroute te draaien ..

(staat QoS mischien aan op de winroute bak) virusscanner .. o.i.d

Iperf

Verwijderd

Je probleem zou kunnen liggen in de ethernetkaart(-en) die je gebruikt in je WinRoute machine. Of misschien draai je nog andere services op die machine die de algehele performance omlaag halen? WinRoute zelf is niet de oorzaak van het snelheidsverlies.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gebruik eens iets beters als de xs4all newsservers om je snelheid te meten.
(Je kan trouwens vanaf newszilla maar maximaal met 3x 50KB tegelijk downloaden)

Bijvoorbeeld de test bestanden van Cistron zelf: http://www.marcoh.mbit.nl/

• Batje4
Ik gebruik de standaard settings in win2k. Zegt dat iets over QoS (wat betekent dat eigenlijk --> google zal d'r goed voor zijn). Verder zitten er twee netwerkkaarten in, die zelfstandig getest prima hun werk deden. Twee keer Realtek. Meer dan genoeg dacht ik zo. En met alles uit behalve winroute: geen verbetering.

• Batje4
Little_soundman: als die 3x50 kB waar is, hoe kan dat dan dat ik daar toch meermalen tegen 220 kB/s haalde? Met zelfs een gemeten top van 300 kB/s? (tenzij de teller van NewsPro kaduuk is)

Verwijderd

geen colliosions, alle collitions die in je eigen collition domain (lees tussen router en kabel modem vallen) worden lokaal retransmitted en niet via de modem naar buiten, en tellen dus ook niet mee voor je bandbreedte. Dus het is denk ik ook ergens een misaanpassing, wat voor ethernet adapters gebruik je ? en hoe zijn ze ingesteld ? Volgens mij moeten ze beiden half duplex zijn en 10mb zou ook voldoende moeten zijn.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Dat hele QOS verhaal (Quality of service) is bullshit. het neemt geen bandbreedte in gebruik, [bold] Zolang [/bold] er geen applicaties zijn die het ondersteunen. en die ben ik nog neit echt tegen gekomen in normale programmas.
Misschien dat ze bij XS4all zo snugger zijn om de max download te cappen. Want laten we nou ff vanuit hun oogpunt kijken. waarvoor is het nodig dat jij met meer als 80 kb kan downen van een newsserver ?
Voor zover ik weet heeft winroute helemaal geen mogelijkheid om de bandbreedte te cappen, duzz daar kan het probleem niet zitten.

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Ik heb maar een basic-abo bij XS4All ;) en ik merkte iets soortgelijks. Ook hadden mijn huisgenoten de grootste problemen met Hotmail en Outlook Express. Na _heel veel_ zoeken ben ik hier terecht gekomen. (Zie ook de ADSL-FAQ van DSL Reports) Na een week lang pingstatistieken richting xs4all te hebben gegenereerd en een aantal mailtjes met hun helpdesk heb ik uiteindelijk met het progje DrTCP de MaxMTU van alle adapters in ons hele netwerk op 1372 ingesteld (1500=standaardinstelling voor win2K). Dat was het einde van alle problemen. Nou had deze instelling specifiek te maken met het feit dat wij aan het MxStream netwerk hangen (kon XS4All niets aan veranderen), dus de situatie zal voor jou gegarandeerd anders zijn. Als je op GoT zoekt op bovenstaande kreten, zal je nog een paar interessante topics vinden.
Edit: zoals deze.

Verder: Overweeg een update naar v4.2 en kijk in de FAQ van WinRoute voor specifieke ADSL instellingen. (IPFragMode, NatConnectionPool, NatConnectionLimit, etc.)
Succes ermee!!

[ Voor 0% gewijzigd door Concrete op 02-09-2002 16:26 . Reden: url erbij... ]

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Batje4 schreef op 02 september 2002 @ 08:52:
Little_soundman: als die 3x50 kB waar is, hoe kan dat dan dat ik daar toch meermalen tegen 220 kB/s haalde? Met zelfs een gemeten top van 300 kB/s? (tenzij de teller van NewsPro kaduuk is)
Is sinds kort pas.
De limiet was er wel maar door een fout in de software was het niet in werking. Sinds een update werkt het nu wel. (Is nu 2 weken ofzo.)

• Batje4
Enkele testjes gedaan die betrouwbaarder zijn dan de tests op de newsserver (dat nieuws over een max down limiet: hartelijk dank daarvoor):

downen van 100 MB: gemiddeld via save optie windows: 130 kB (dus 65% van mijn bandbreedte)
downen van 100 MB: gemiddeld via Flashget (multithreaded): 147 kB (dus: 74 % van bandbreedte).

Situatie: 1 werkstation doet download.

volgende test: download via server zonder gebruik van winroute. Ik wil kijken of misschien mijn server anders omgaat met de beschikbare bandbreedte dan mijn werkstation.
Of hebben jullie misschien een beter idee om te testen?

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

routing overhead van WinRoute ?
Pagina: 1