CRT Beamer uitlijnen/instellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Ik heb hier nu een CRT beamer/projector staan.. Vidikron TGS Two

Erg oud dingetje, is ook maar 600 lumen volgens de specs.. maar goed, dat maakt allemaal niet uit, 't is maar om te testen/spelen, en ik kan m voor (bijna) nix krijgen

Dat ding is dus opgebouwd uit 3 tvtjes zegmaar, met een beste lens ervoor :) (3 kanonnen dus, per kleur 1)

Ding neergezet, en dan begint het gedonder.. ding heeft ENORM veel knoppies, uiteindelijke doel is dat je kleuren dus precies goed staan op het scherm, dus niet dat rood naast groen komt ipv netjes een mengkleur te vormen...

Maar ja, WAAR te beginnen met afregelen? Dan is ie in het midden goed, dan weer aan de kanten, dan weer zus krom, dan weer zo krom enz..

Suggesties voor afregelen? Welke testpatronen? Welke volgorde, welke kleur eerst scherpstellen, enzo...

Verwijderd

Ik kan je hier niet mee helpen, maar de echte techneuten zitten hier www.htforum.nl
suc6!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:43
Even heel globaal:
  • Bepaal eerst de plek van het scherm en tevens de afmeting van het scherm.

• Aan de hand van deze gegevens kun je de plek van de projector bepalen. Je kunt het ook een beetje als samenspel beschouwen, dus eerst ongeveer de plek van de projector en dan de schermafmeting bepalen. Daarnaast is het vanbelang of het 'tablemounted' of 'ceilingmounted' is, ofwel, of het ding staat of hangt op z'n kop. Hou er rekening meer dat er vaak een vaste projectiehoek is. Bij die van mij is dat 10,5 graden.

• Vervolgens moet je de draaihoek van de lenzen vaststellen. Hierbij kun je de hulp gebruiken van wat testpatronen. Dit is wel precisiewerk.

• Dan kun je beginnen aan dat 'kruisjes testpatroon' (convergentie), waarbij rood en groen precies over elkaar heen moeten vallen om mooi geel te krijgen.

Dit is even het globale gedeelte. Een CRT heeft tijd en aandacht nodig om alles goed te krijgen. Daarnaast, vooral als de crt een tijd niet gebruikt is, moet je het patroon op den duur weer bijstellen. Het kost even tijd en moeite, maar dan heb je ook wel wat :D

Mijn Home Cinema in aanbouw