DVD scart via video naar TV > beeld slechter + rgb switchbox

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paul_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11-2021
Ik had tot een paar dagen geleden een

pioneer 444 dvd speler aangesloten op mijn televisie via een scart kabel. Mijn televisie heeft maar 1 scart aansluiting en geen audio uit en daarom had ik er een scart splitter tussen zitten zodat op mijn televisie 2 scart kabels konden worden aangesloten (1tje voor de dvd speler en 1tje een scart to audio aansluiting voor mijn receiver).

Nu heb ik er een sony videorecorder (720) bij aangesloten. Deze heeft 2 scart aansluitingen. Eentje gaat naar mijn tv en de andere naar mijn dvd speler. Dus nu gaat de scart van mijn dvd via mijn videorecorder naar mijn tv.

Echter nu zie ik als ik een dvd kijk een ander beeld er heel vaag door heen lopen. Dit is zeer irritant. Komt het door de video-recorder en is dat normaal? Of is het een foutje van mijn video-recorder? En moet ik terug naar de winkel.

Heeft iemand anders ook zijn dvd via de video-recorder doorgelust naar de tv? En zonder problemen of met?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 10:15
Volgens mij is dat gewoon de macrovision die het beeld verkloot. Heb je ook als je een video op een video aansluit via de scart. Maar ik kan het mis hebben.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:43
Macrovision...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Paul_
  • Laatst online: 13-11-2021
Marcovision?
Hum, nooit van gehoord.

Dat zit op mijn video? Kan ik dat uitzetten? Ik weet niet waar het voor dient maar DVD kijken is niet grappig op deze manier dus het nut van de 2de scart aansluiting op de video snap ik nog niet...

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Paul_ schreef op 30 augustus 2002 @ 00:43:
Marcovision?
Hum, nooit van gehoord.

Dat zit op mijn video? Kan ik dat uitzetten? Ik weet niet waar het voor dient maar DVD kijken is niet grappig op deze manier dus het nut van de 2de scart aansluiting op de video snap ik nog niet...
Macrovision is een dvd-beveiliging tegen kopieeren. Deze kun je tegen een bedrag laten disablen.

Verwijderd

Je kunt je dvd speler niet met een scart via video doorlussen omdat je dan kopietjes zou kunnen maken en dat mag niet :(. ik geloof dat er een soort scramble codec op zit.

Verwijderd

Macrovision is een kopieer beveiling. Kort door de bocht genereert dit een stoorsignaal, waardoor je via een videorecorder dit soort misselijke grappen kan krijgen :( |:( 8)7 :r

• TimMer
  • Niet online
Zoals ik al eerder zei kun je Macrovision uit laten schakelen, tegelijkertijd kun je hem dan gelijk zonevrij laten maken. :Y)

Verwijderd

Hehe, ik zie nu je post pas.. Ik was zeker nog aan het typen ;)

edit:
Toetsenborden zijn snel zat, maar ik niet :D

• Daacuso
  • Laatst online: 21-02 01:13
Werk zelf bij een electronica zaak en we zien het vaker. Gaat echter nooit goed maw video verkloot het signaal. Dus zal je toch wat anders moeten verzinnen.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Nacho_Man
  • Laatst online: 30-01 11:34
maar macrovision schakelt pas in als je op de record knop drukt...het zal wel aan je video recorder liggen, dat is bij mij ook zo...zelfs op verschillende tv's
tis ook beter om je dvd niet via je vcr te laten lopen, want dan krijg je zowiezo kwaliteitsverlies...

just my 2 cents...

*edit: ik herhaalde onbewust wat de gozers hierboven zeiden...oops :P*

Verwijderd

Heeft je DVD player geen andere uitgangen dan scart?? en je tv geen andere ingang dan scart?

• TimMer
  • Niet online
Dan gaan we nu aankomen bij een vraagstuk waar ik persoonlijk momenteel ook mee zit: er moet dus een schakelkast tussen.

Nu heb ik op de site van Conrad een paar opties gezien. Het idee van die dingen is wel aardig, alleen zie ik er maar bij 1 staan dat 1 van de 3 scartingangen RGB ondersteunt, terwijl ik toch graag wil dat mijn videorecorder in de toekomst ook nog RGB-signaal door kan geven naar de tv.

Dit zijn de artikelen die in aanmerking komen:
- Central Center AV-400:
Ik weet niet of deze RGB ondersteunt, is in ieder geval wel een dure oplossing voor een simpel probleem.

- AV-selector 300 automatic:
Goedkopere oplossing, maar ondersteunt volgens een vage Britse site geen RGB.

- Scart-schakelpaneel AV-100:
Goedkopere oplossing, maar slechts 1 RGB-ingang.

Nou mensen, kom maar met die oplossingen. :)

Eisen:
- minimaal 1 uitgang (uiteraard)
- minimaal 2 ingangen (uiteraard)
- alle in- en uitgangen moeten RGB ondersteunen
- liefst automatisch sensen en switchen

Verwijderd

Email Conrad??

• TimMer
  • Niet online
Dat antwoord kan ik je al geven: alles wat we hebben staat op de site. Verder kunnen wij u helaas niet van dienst zijn. Goedendag!

Verwijderd

BAH :( enige optie is dus iemand zoeken met dergelijke spullen.

www.htforum.nl?

• TimMer
  • Niet online
Ik heb nu een bericht gestuurd naar Conrad met de vraag of die dure installatie ook RGB-signalen ondersteunt. Zo ja, dan ga ik die dan maar kopen. Duur, maar wel goed.

Sowieso natuurlijk nog ff checken of hij ergens anders goedkoper is te vinden, de echte Nederlander dat ik ben. ;)

Verwijderd

De prijs zegt nix helaas.. harde specs wel :)

• ShittyOldMan
Maar hoeveel apparaten heb je die een RGB output kunnen leveren? Alleen de dvd speler toch? Of heb je nog een satalietontvanger die dit kan ofzo?

Verwijderd

Al heeft ie er honderd.. Ok, zijn vraag was fuzzy logic off topic 8)

• ArnoutD
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-03 06:21
Is het niet dat via het beeld van je TV -> DVD over de RGB video pinnetjes van je SCART kabel gaan en als je via je DVD -> VIDEO -> TV je signaal alleen nog via je enkele VIDEO pinnen gaan. Zelfde verschil als SVHS en gele TULP stekkertje.

• TimMer
  • Niet online
Antwoord Conrad over of dat dure ding RGB ondersteunt:
Dit artikel kan helaas geen RGB-signalen verwerken.
Een wel RGB-compatibele versie is niet leverbaar.

Met vriendelijke groet,

Louis Wooldrik

Conrad Electronic Nederland BV
Windmolenweg 42
7548 BM Boekelo
http://www.conrad.nl
Conclusie dus: qua videocontrollers verkopen ze bij Conrad echt alleen maar meuk. :(

Nou, op zoek naar een echte kwaliteitszaak dan maar...

• TimMer
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op 30 augustus 2002 @ 03:16:
Maar hoeveel apparaten heb je die een RGB output kunnen leveren? Alleen de dvd speler toch? Of heb je nog een satalietontvanger die dit kan ofzo?
Nou ,die DVD-speler zal inderdaad RGB leveren, video weet ik niet. Kan dat?
Handleiding spreekt alleen over 21 pinnen, voor de rest niets.

Dan zou deze oplossing dus weer in aanmerking komen?

Punt is alleen: dit systeem is parallel, niet serieel, dus je krijgt gelijktijdige signalen van video en dvd. Nu zet je natuurlijk slechts 1 bron tegelijk aan, bijv. dvd, maar stoort de video die dan standby staat het signaal niet dan? Ik heb namelijk wel eens zoiets gehoord.

• ShittyOldMan
TimMer schreef op 30 augustus 2002 @ 15:23:
[...]

Nou ,die DVD-speler zal inderdaad RGB leveren, video weet ik niet. Kan dat?
Handleiding spreekt alleen over 21 pinnen, voor de rest niets.

Dan zou deze oplossing dus weer in aanmerking komen?

Punt is alleen: dit systeem is parallel, niet serieel, dus je krijgt gelijktijdige signalen van video en dvd. Nu zet je natuurlijk slechts 1 bron tegelijk aan, bijv. dvd, maar stoort de video die dan standby staat het signaal niet dan? Ik heb namelijk wel eens zoiets gehoord.

Volgens mij is een schakelpaneel juist zo leuk omdat je kunt schakelen ;), ik heb ze dan ook eigenlijk nooit gezien waarbij alles met alles verbonden is, dan krijg je geen normaal beeld namelijk dus dat schiet ook niet op. Een video kan geen rgb uitzenden, hooguit s-video. Als het bij één rgb bron blijft denk ik dat dit schakelkastje voldoende is.

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 30 augustus 2002 @ 16:24:
...Een video kan geen rgb uitzenden, hooguit s-video.
Zeker wel, ik heb nog gemonteerd met m'n Amiga en een genlock.

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 16:29:
[...]
Zeker wel, ik heb nog gemonteerd met m'n Amiga en een genlock.

Ik heb het ook over een normale huis-tuin-en-keuken videorecorder, niet over een montage systeem ;). Maar dan nog, zover ik weet sluit je de amiga via rgb aan op de genlock en deze vervolgens op een monitor, de videostream komt dan ondertussen binnen via de Y/C of composite tulp. (anyways, het heeft alsnog weinig te maken met een 'gewone' vcr)

Verwijderd

idd, geen huis-tuin en keuken apparaat (hoewel, twas gewoon een svhs recorder)
En video kwam echt via de rgb poort naar binnen; Dat was voor mij een eis. Maar goed, wel een beetje offtopic ;)

• TimMer
  • Niet online
Voor de rest geen ideeën mensen?

• ShittyOldMan
Oke, kep in een oude conradgids wat gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/rgbscart-584500.jpg

Dit is uit de gids van 2001. Echter kan ik deze verder niet meer vinden op de site. De gids van 2002 heb ik niet gekregen :( en die van 2003 is onderweg. Dus als iemand anders even in de huidge kan kijken dan graag (wat zuigt die site zeg). Maar het bestaat dus, een rgb schakeldoos, nog voor weinig ook :7

• TimMer
  • Niet online
Hee bedankt man! :) :Y)

Uit bovenstaande reacties maak ik trouwens op dat mijn videorecorder geen rgb-ingang nodig heeft, omdat hij toch geen rgb ondersteunt. Klopt dat dus?
Dan kies ik namelijk liever voor dat dingetje wat 1 rgb-ingang heeft (voor dvd) en de rest normaal, want aan dat ding kun je ook gelijk je geluidskabels hangen, scheelt weer ingangen achter op je receiver. :)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:56
de meeste videorecorders gebruiken juist RGB, want als de tv een rgbsignaal detecteerd springt de tv meteen op videokanaal, dat is het handige aan RGB

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:00
hey, die heb ik ook nodig (om gamecube en dvd-speler aan te sluiten op RGB)
.... thanks shittyOldMan.
nou hopen dat ze hem dit jaar ook weer hebben...

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat een beeld lichtjes er doorheen loopt betekent vaak een lek in het videoswitchbordje in het apparaat zelf, gewoon wegbrengen voor reparatie...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:16
Wees wel voorzichtig met bovenstaande switch de mijne heeft het nl. na 2 weken al begeven...

"Better ask questions before you shoot"

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02 22:19

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Waarom de video recorder niet gewoon via de antenne kabel laten lopen. VHS is sowieso brakke kwaliteit en een DVD kopiëren lukt toch niet, dus:
video via antenne en
dvd via RGB-scart

• Dr. Strangelove
Je ziet dus wel heel duidelijk verschil tussen een coax en een scart aansluiting voor je video hoor...

• DarkChylde
en ik heb 2x rgb nodig... en niet discussieren over het probleem, maar zoeken naar een oplossing ;)
alsjeblieft :P

• Dr. Strangelove
Volgens mij moet het vrij makkelijk zelf te maken zijn... door wat draadjes in zo'n scartdoosje te solderen... maar ik weet niet hoe of wat.

• TimMer
  • Niet online
Ondertussen heeft Conrad haar site (en dus assortiment?) aangepast, de enige oplossing die zij nog bieden is deze scartcontroller. Deze ondersteunt geen RGB. :(

Op deze pagina staat onderaan de "Quattro+ 5 Way Auto / Remote Scartcontrol". Dit ding zou een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat ik hem nog niet in Nederland heb gevonden en hij "slechts" 79,95 Britse pondjes kost... :(

• memphis

memphis

Pak dan een handmatige printerswitch (25-polig) en maak daarop externe scartverloopjes of vervang de 25p Dsub connectoren voor female scart connectoren.

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
arjandijk schreef op 03 september 2002 @ 09:23:
de meeste videorecorders gebruiken juist RGB, want als de tv een rgbsignaal detecteerd springt de tv meteen op videokanaal, dat is het handige aan RGB
Uhm, kan me vergissen, maaruh, dat omschakelen gebeurd via blanking detectie..
(een spanning die via de scart loopt zodra je de video aanzet.. ?)

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 23-11-2025
TimMer schreef op 30 augustus 2002 @ 00:47:
[...]

Macrovision is een dvd-beveiliging tegen kopieeren.
Macrovision zit ook op sommige VHS banden hoor, heeft niets met DVD te maken....
Nacho_Man schreef op 30 augustus 2002 @ 01:13:
maar macrovision schakelt pas in als je op de record knop drukt...
Nope... veel videorecorders hebben het continue aanstaan...

• memphis

memphis

Frag_lag schreef op 04 september 2002 @ 07:37:
[...]

Uhm, kan me vergissen, maaruh, dat omschakelen gebeurd via blanking detectie..
(een spanning die via de scart loopt zodra je de video aanzet.. ?)
Nee, is gewoon een spanning op pin-8 die de omschakeling doet, geen signaaldetectie.

0-3 volt is uit
3v en hoger is aan

• Goodielover

Goodielover

Zit er geen front aansluiting op de televisie, daar zou je de video recorder ook op kunnen aansluiten, dan heb je wel gelijke kwaliteit en heb je toch geen schakelkastje nodig

• DarkChylde
nee, want de front aansluiting is per definitie een (s)vhs/s-video aansluiting..
en wij willen rgb

• Goodielover

Goodielover

Je hebt nooit RGB uit je video recorder. Standaard heb je composiet, en alleen bij een s-vhs-recorder komt er s-video uit. Dus die front aansluiting is gewoon te gebruiken.
Check de handleiding van je videorecorder maar eens, daar komt echt geen RGB uit; zou ook kolder zijn, want de opnames zijn zo flut van kwaliteit dat het geen toegevoegde waarde biedt.

• DarkChylde
heeft iemand nog een oplossing gevonden?
Pagina: 1