Toon posts:

hulp bij 7vrxp raid gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een gigabyte 7vrxp met een promise fasttrak 133lit conteroller erop en wil nu 2 40 GB maxtor disks en wil er met raid 0 (striping) windows xp op zetten.

ik heb de laatste promise drivers al op een floppy staan.

wat moet ik nu precies doen?

moet ik bij de installatie de MBfasttrak of de SBfasttrack drivers selecteren?

hoe moet ik de jumpers zetten?

moet ik van te voren al wat veranderen middels het promise menuutje?

als ik de MBfasttrack drivers gebruik ziet de winxp installatie beide disks apart, hoort dit?

kan iemand met de 7vrxp die dit al een keer gedaan heeft mij aub helpen?

k heb al in de raid faq gekeken maar kom er niet uit..

alvast bedankt!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
voor je gaat installeren moet je eerst in je raid bios een raid-0 array maken.

en je moet je raid array partitioneren en formatteren maar dit kan in principe door de installatieprocedure van xp gedaan worden.

Verwijderd

sambucca ik zou dit ook graag weten ik ben al twee avonden aan stoeien met eenraidcontroller onboard van een GA-IRXP bordje.
De drivers die ik gevonden heb staan in een zipfile van 5,3 MB Nu weet ik niet welke files ik moet hebben precies. Ook heb ik de cd erbij gekregen maar er staan een paar promise dirs op.
En hoe wat heb jij op IDE1,2 zitten ? En master of slave ? Of maakt dit niets ?
succes als ik het werkend heb kan ik misschien meer helpen(en dan laat ik het weten). Van die MBfastrak en SBfastrak weet ik ook nog niet maar ik ga eten nu en dan weer hard zoeken..........

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 14:17:
ik heb een gigabyte 7vrxp met een promise fasttrak 133lit conteroller erop en wil nu 2 40 GB maxtor disks en wil er met raid 0 (striping) windows xp op zetten.

ik heb de laatste promise drivers al op een floppy staan.

wat moet ik nu precies doen?

moet ik bij de installatie de MBfasttrak of de SBfasttrack drivers selecteren?
Volgens mij moet je de MBfasttrack drivers gebruiken, maar als het goed is staat dat wel ergens in de handleiding.
hoe moet ik de jumpers zetten?
Beide drives op Master. In de BIOS moet je RAID activeren (volgens mij staat ie standaard op IDE3 & 4 i.p.v. RAID) en als boot-volgorde moet je bijvoorbeeld 1. floppy, 2. CD-ROM en 3. RAID kiezen.
moet ik van te voren al wat veranderen middels het promise menuutje?
Voordat je Windows gaat installeren moet je eerst een RAID-0 array definieren in de Promise Fasttrack BIOS.
als ik de MBfasttrack drivers gebruik ziet de winxp installatie beide disks apart, hoort dit?
Als je bovenstaande zaken hebt gedaan (jumpers op de schijven naar Master, schijven aansluiten op de IDE connectors van de RAID controller, RAID-0 array aanmaken in Fasttrack menu, RAID activeren in BIOS, boot-volgorde aanpassen in BIOS) dan ziet het systeem beide schijven als één grote harddisk. Deze kun je gewoon partitioneren en formatteren, zoals je dat normaal met één schijf ook doet (bijvoorbeeld met Partition Magic, of gewoon met Fdisk).

Met de 'Fasttrack monitoring utility' zie je wel een overzichtje van de array waarin de afzonderlijke schijven worden vermeld, maar dat is wat anders; Windows zelf benadert de hele boel alsof het één grote schijf is. Misschien dat je tijdens de WinXP installatie ook een dergelijk overzicht van de array te zien krijgt? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, want ik heb zelf een dual-boot Win98se/Win2k systeem geïnstalleerd, waarbij ik voor Win2k tijdens de installatie op F6 moest drukken om de drivers te selecteren (ik heb trouwens gewoon de drivers op de CD-ROM gebruikt, zie ook mijn reactie in dit topic).

Verwijderd

Topicstarter
MORA, ontzettend bedankt voor je goede uitleg!

ik heb inmiddels via het fastbuild menu een raid 0 array gemaakt en windows vindt ze als ik de MBfasttrak drivers gebruik...ik ben er dus bijna... ;D

windows XP installatie ziet het wel als één schijf, alleen.....

hij ziet het volgende:

80498MB on ID0:
d: partitioned space : 11456MB (mijn huidige windows partitie zonder RAID)
unpartitioned space : 28064MB (tweede helft van mijn 1e raid schijf)
unpartitioned space : 38965 MB (de tweede, nieuwe, lege HD)

nu, voordat ik de windows partitie waar mijn huidige windows opstaat delete, ben ik benieuwd of hij danwel de hele schijf gaat gebruiken voor raid 0 of een van de ongepartitioneerde delen.

Ik denk dus datals ik mijn huidige partitie delete, hij hetvolgende gaat aanwijzen:

809673 MB on ID0:

unpartitioned space: 38964MB
unpartitioned space: 38964MB

en dat iedan maar een schijf gebruikt.

Dit zouook weleens onzin kunnen zijn,maar dit zijn mijn eerste ervaringen met RAID, dus vergeef deze misschien wat domme vragen.

Verwijderd

Topicstarter
bump...

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:41

tweakerbee

dus..?

Voordat je een RAID0 array aanmaakt moet je even ALLE partities van je schijven verwijderen.

You can't have everything. Where would you put it?

Pagina: 1