Ik ben van plan een computer in een aquarium (*met* water, vissen, bubbels en waterkoeling) te gaan bouwen. Terwijl ik hierover zat te denken kwam nog een idee in me op.. water is toch in principe geluidsdempend? Als de computer aan alle kanten onder water staat dan is het toch goed mogelijk dat je zelfs de harde schijf niet eens meer hoort denken??
Hoe ga je hem onderhouden ? Ofwel drijft ie, ofwel staat ie op de bodem > contact met bodem > geluid
Hoe denk je dat het voor die vissen is ? Die horen dat geluid wel, en voelen trillingen.
Hoe ga je de binnenkant van de kast koelen, je cpu is niet het enige wat warmte genereert.
,...
Hoe denk je dat het voor die vissen is ? Die horen dat geluid wel, en voelen trillingen.
Hoe ga je de binnenkant van de kast koelen, je cpu is niet het enige wat warmte genereert.
,...
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Je moet wel enige luchtkoeling hebben in je pc anders wordt ie nog te warm en of het bevorderlijk voor je vissen is :x
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Right..en al die chemicaliën in/op alle gebruikte eca ? -> vissen harstikke dood 
enne hoe goed kunnen die vissen tegen een dergelijke verwarming ? -> schijnt dat die beestjes redelijk gevoelig zijn voor temperatuur schommelingen -> vissen harstikke dood
Om maar niet te spreken over de verwoestende en geleidende eigenschappen van mineraalhoudend water -> je compu harstikke dood
(heb ik nog iets vergeten wat dood kan gaan ?? ;-))
enne hoe goed kunnen die vissen tegen een dergelijke verwarming ? -> schijnt dat die beestjes redelijk gevoelig zijn voor temperatuur schommelingen -> vissen harstikke dood
Om maar niet te spreken over de verwoestende en geleidende eigenschappen van mineraalhoudend water -> je compu harstikke dood
(heb ik nog iets vergeten wat dood kan gaan ?? ;-))
Ik wil hem op pootjes in het grind op de bodem zetten. Dat de vissen dat geluid wel horen heb je gelijk in, misschien doe ik er dan maar nepvissen in, hoef ik ze ook niet te voeren 
De warmte uit de kast afvoeren wordt een klein probleempje maar ik ben van plan er een Duron 700@500 in te gaan zetten dus ik verwacht niet dat die CPU zoveel van de overige componenten vraagt dat ze warm worden... enige probleempje is de voeding maar het wordt ws een hoog-vermogen voeding die weinig warmte produceert doordat er zo weinig vermogen wordt gevraagd. De northbridge, GPU, voeding en HD afkomt worden ook opgenomen in het WC circuit.
De warmte uit de kast afvoeren wordt een klein probleempje maar ik ben van plan er een Duron 700@500 in te gaan zetten dus ik verwacht niet dat die CPU zoveel van de overige componenten vraagt dat ze warm worden... enige probleempje is de voeding maar het wordt ws een hoog-vermogen voeding die weinig warmte produceert doordat er zo weinig vermogen wordt gevraagd. De northbridge, GPU, voeding en HD afkomt worden ook opgenomen in het WC circuit.
Tropische vissenDolleDries schreef op 29 augustus 2002 @ 14:22:
Right..en al die chemicaliën in/op alle gebruikte eca ? -> vissen harstikke dood
Daar had ik al wel rekening mee gehouden hoorOm maar niet te spreken over de verwoestende en geleidende eigenschappen van mineraalhoudend water -> je compu harstikke dood
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2002 14:29 . Reden: Stukkie vergeten :( ]
Euhm... ik zal dr in iedergeval geen visjes in zetten, als die het als zouden overleven worden ze stressed as hell... gaan ze niet leuk vinden.
Voor de rest isset idee wel geinig, maar lijkt me dat je het nog niet echt goed hebt uitgedacht... Hoe ga jeje PC koelen... elke PC heeft wel een beetje koeling nodig, waterkoeling?
En hoe ga je de comp waterdicht maken?? Denk daarbij ook aan de conectors op de achterkant van je PC.
Maar als het lukken gaat... PICS!!!
Voor de rest isset idee wel geinig, maar lijkt me dat je het nog niet echt goed hebt uitgedacht... Hoe ga jeje PC koelen... elke PC heeft wel een beetje koeling nodig, waterkoeling?
En hoe ga je de comp waterdicht maken?? Denk daarbij ook aan de conectors op de achterkant van je PC.
Maar als het lukken gaat... PICS!!!
je weet wel dat een harddisk niet waterdicht is he.. als je die in het water doet is het direct einde harddisk.
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Men ik dacht dat ie nepvissen bedoelde maar hij wil er levende beesten in pluren!!
Shit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nou ja zoals hierboven al gezegd : PICS!!!
Shit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nou ja zoals hierboven al gezegd : PICS!!!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Goh, meen je dat nou? Dat heb ik nou nog nooit gehoord.....Sparhawk schreef op 29 augustus 2002 @ 14:36:
je weet wel dat een harddisk niet waterdicht is he.. als je die in het water doet is het direct einde harddisk.
Blaat
Verwijderd
Een compu onder water...
Je signature is goed gekozen
Als geluid zo belangrijk voor je is waarom pas je dan niet gewoon waterkoeling op de normale manier toe? Koelt stukken beter en is sneller voor elkaar dan het project wat je nu wilt beginnen.
De bak water waarin je je compu wilt zetten zal na 1 dag de kamertemperatuur hebben aangenomen ==> weg positief koeleffect. Sterker nog, omdat je geen luchtkoeling kan gebruiken (tenzij je slangetjes ofzo gaat gebruiken) zal het slechter worden. Door de warmtecapaciteit van het water krijg je een viceuze cirkel waardoor het water warmer wordt, de compu slechter koelt etc. Of je moet het water erg aktief gaan koelen met ijsblokken ofzo
Een CD-Rom speler, floppy drive en dergelijke kun je niet gebruiken, of het moet een heel ingewikkelde constructie worden.
Ik ben benieuwd. Ik verwacht niet dat er mensen zullen zijn die dit voorbeeld gaan volgen. Pics zijn altijd welkom natuurlijk als het zaakje klaar is...
Als geluid zo belangrijk voor je is waarom pas je dan niet gewoon waterkoeling op de normale manier toe? Koelt stukken beter en is sneller voor elkaar dan het project wat je nu wilt beginnen.
De bak water waarin je je compu wilt zetten zal na 1 dag de kamertemperatuur hebben aangenomen ==> weg positief koeleffect. Sterker nog, omdat je geen luchtkoeling kan gebruiken (tenzij je slangetjes ofzo gaat gebruiken) zal het slechter worden. Door de warmtecapaciteit van het water krijg je een viceuze cirkel waardoor het water warmer wordt, de compu slechter koelt etc. Of je moet het water erg aktief gaan koelen met ijsblokken ofzo
Een CD-Rom speler, floppy drive en dergelijke kun je niet gebruiken, of het moet een heel ingewikkelde constructie worden.
Ik ben benieuwd. Ik verwacht niet dat er mensen zullen zijn die dit voorbeeld gaan volgen. Pics zijn altijd welkom natuurlijk als het zaakje klaar is...
Hoe kom je er trouwens bij dat water een hoge geluidsdempende waarde heeft? Wat ik me van de natuurkundelessen herinner, is dat water juist een goede transporteur is van geluidsgolven, doordat watermoleculen de trilling veel makkelijker "doorgeven" dan luchtmoleculen.
Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid
Ja maar dat heeft iedereen alVerwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 14:46:
Een compu onder water...![]()
![]()
Je signature is goed gekozen
![]()
Heb ik vaker gelezen hier op GoT, maar is onzin. Denk je nou echt dat als je het niet actief koelt het water uiteindelijk vanzelf gaat koken? Nee dus. Er ontstaat op een gegeven moment een temperatuur evenwicht. Bovendien wil ik aan de achterkant van de bak een radiator hangen en de waterkoelingspomp komt in het aquariumwater.De bak water waarin je je compu wilt zetten zal na 1 dag de kamertemperatuur hebben aangenomen ==> weg positief koeleffect. Sterker nog, omdat je geen luchtkoeling kan gebruiken (tenzij je slangetjes ofzo gaat gebruiken) zal het slechter worden. Door de warmtecapaciteit van het water krijg je een viceuze cirkel waardoor het water warmer wordt, de compu slechter koelt etc. Of je moet het water erg aktief gaan koelen met ijsblokken ofzo
Alles gaat via het netwerk en de ingebouwde HD. Het gaat een muziek speler worden maar het gaat meer om de fun van het bouwen dan de nuttige toepassing ervan. Vandaar de goedkope componentenEen CD-Rom speler, floppy drive en dergelijke kun je niet gebruiken, of het moet een heel ingewikkelde constructie worden.
Pics van de bouw ook? Ik ga beginnen zodra de AMD Hammer uit is, dan offer ik mijn huidige PC op voor dit projectIk ben benieuwd. Ik verwacht niet dat er mensen zullen zijn die dit voorbeeld gaan volgen. Pics zijn altijd welkom natuurlijk als het zaakje klaar is...
Het lijkt me dat als alle zijkanten van de kast door het water op kamertemperatuur worden gehouden, dat de lucht binnenin ook behoorlijk koel blijft. En vissen kunnen best kleine temperatuur schommelingen hebben hoor! Denk je dat je een grote bak water snel van temp kunt laten veranderen?
Water is idd een goede geluidstransporteur maar geeft volgens mij het geluid heel moeilijk weer af aan de omgeving. Als je onder water schreeuwt kan iemand boven water dat niet eens horen.RRRobert schreef op 29 augustus 2002 @ 14:53:
Hoe kom je er trouwens bij dat water een hoge geluidsdempende waarde heeft? Wat ik me van de natuurkundelessen herinner, is dat water juist een goede transporteur is van geluidsgolven, doordat watermoleculen de trilling veel makkelijker "doorgeven" dan luchtmoleculen.
Verwijderd
Dat het water niet gaat koken snap ik ook welVerwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 14:56:
[...]
Heb ik vaker gelezen hier op GoT, maar is onzin. Denk je nou echt dat als je het niet actief koelt het water uiteindelijk vanzelf gaat koken? Nee dus. Er ontstaat op een gegeven moment een temperatuur evenwicht. Bovendien wil ik aan de achterkant van de bak een radiator hangen en de waterkoelingspomp komt in het aquariumwater.
Verwijderd
Als dei klaar is moet ik em zekers zien. Het is een leuk idee maar de kans van slagen acht ik erg klein. Al hoewel ... het is zon lijp plan dat het bijna wel moet lukken
De temperatuur in de binnenste box zal idd wat hoger zijn dan wanneer er een fris briesje doorheen waait maar momenteen heb ik veel van de componenten in een gewone ATX miditower zitten met alleen een CPU koeler en voedingskoeler. Stressed is de kast van binnen tegen de 30 graden, een hittemonster is het dus niet. De CPU is nu zelfs 100MHz overklokt ipv 200MHz onderklokt dus de warmte afgifte wordt zelfs nog minder. De KT133 chipset blijft ook normaal op kamer temperatuur en er komt een el-cheapo AGP kaartje op (liever nog vind ik ergens een mini-ATX bordje met een SiS chipset en onboard video/geluid/lan. Hoe minder insteekkaarten hoe beterVerwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 15:06:
[...]
Dat het water niet gaat koken snap ik ook welDat er een evenwicht ontstaat ben ik met je eens, maar dat evenwicht is ongunstiger in vergelijking met luchtkoeling. Het is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de bak die je neemt, maar hoe kleiner de bak, hoe ongunstiger dat moge duidelijk zijn.
Al met al denk ik niet dat ik erg bang hoef te zijn voor hitte, misschien maak ik een paar wegen waarlangs de hitte kan ontsnappen (heatpipe vermomd als periscope? kan er wel mooi een kleine fan in
Hoe ga je je kabels aansluiten, je kan je case wel waterdicht maken ... maar er moeten kabels aan
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
DinX schreef op 29 augustus 2002 @ 15:20:
Hoe ga je je kabels aansluiten, je kan je case wel waterdicht maken ... maar er moeten kabels aan
De kabels gaan via de pootjes door kabelgoten over de vloer van het aquarium (verstopt door het grind) weer naar buiten.
Verwijderd
wel een verschrikkelijk mooi idee als het lukt
dus een plexiglas bak, met in het midden een kleinere plexiglas bak, waarin je je comp bouwt, dan met goed veel kit de bovenste plaat van de kleine bak dichtkitten, zodat je eigenlijk nooit meer in je pc kan sleutelen, en dat het waterdicht is. Dan vol met water gooien en klaar
dus een plexiglas bak, met in het midden een kleinere plexiglas bak, waarin je je comp bouwt, dan met goed veel kit de bovenste plaat van de kleine bak dichtkitten, zodat je eigenlijk nooit meer in je pc kan sleutelen, en dat het waterdicht is. Dan vol met water gooien en klaar
als je eerste de buitenkant vd kast bekleed met rubber en dan in die ruimte tussen het water zet, scheelt een hoop trillingen vboor die blub beesten
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
volgens mij komt er dan visse stront in je cpu blokje
eneuh... als die wissen in dat warme water moeten zwemmen? zijn ze zo dood....
Je kan ook de (4?) pootjes wat dikker maken met een opening naar buiten toe, dus niet in het water. Daar kun je dan kleine fans inzetten en kabels door laten lopen.frim schreef op 29 augustus 2002 @ 16:14:
ben benieuwd hoe je dat met je voeding denkt te gaan doen.. die heeft toch echt luchtkoeling nodig?
http://www.tweakers.net/nieuws/21142frim schreef op 29 augustus 2002 @ 16:14:
ben benieuwd hoe je dat met je voeding denkt te gaan doen.. die heeft toch echt luchtkoeling nodig?
Koelblokjes vervangen door waterkoeling en hopla
Tarin schreef op 29 augustus 2002 @ 16:21:
Het probleem is denk ik nog dat je cdrom-drives nog wel buiten water zitten (hey, lijkt me moeilijk cdtje verwisselen anders), en die vormen (bij mij iig) een belangrijkebron van herrie.
RBYP (Read Before You Post)Alles gaat via het netwerk en de ingebouwde HD. Het gaat een muziek speler worden maar het gaat meer om de fun van het bouwen dan de nuttige toepassing ervan.
Dan zie je niets meerdroupsnoet schreef op 29 augustus 2002 @ 16:17:
als je eerste de buitenkant vd kast bekleed met rubber en dan in die ruimte tussen het water zet, scheelt een hoop trillingen vboor die blub beesten
zorg nog maar eerst weer voor een goed plan lijtk mij?
dus als ik het goed begrijp wil jeje pc in het water zetten
moet i wel helemaal watredicht zijn en als een component kapot gaat dan moet je je hele kast weerophelaen (lassen) neem ik aan anders is in niet waterdicht en als ik het goed heb dan roesten denk ik ook nog wel wateronderdelen.
dus als ik het goed begrijp wil jeje pc in het water zetten
moet i wel helemaal watredicht zijn en als een component kapot gaat dan moet je je hele kast weerophelaen (lassen) neem ik aan anders is in niet waterdicht en als ik het goed heb dan roesten denk ik ook nog wel wateronderdelen.
Water kan geluid sneller verplaatsen, maar dempt het geluid wel. Alleen weet ik nie of het effect zo groot is bij weinig water.
Niet goed begrepen. Dit is het idee:Twix schreef op 29 augustus 2002 @ 16:46:
zorg nog maar eerst weer voor een goed plan lijtk mij?
dus als ik het goed begrijp wil jeje pc in het water zetten![]()
code:
1
2
3
4
5
| ___________ | _______ | | | | | | |_____| | |__|___|__| |
Pagina: 1