Oude speakers nieuw leven inblazen (pics)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.589 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden op zolder een oude Karlson zelfbouw speaker van mijn pa gevonden. Die komt helaas nog uit de tijd van mono versterkers want het is er maar eentje.

Weet iemand hoe ik aan de bouwtekeningen zou kunnen komen? Ik denk dat die speakers erin niet meer te vinden zijn maar er komt best goed geluid uit.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/karlson.jpg
afmetingen 63x41x36 cm

edit: (ik ben lekker wakker 8)7 .. kan m beter in av zetten)

Verwijderd

Je hebt toch een complete ??

Namaken, als je een tekening hebt moet je ook nog gaan zagen ofzo.

BTW. 2-weg speakers zijn niet zo tof. :P

Verwijderd

HK >> AV

Verwijderd

woeiiiiii waaiboom speakers ;)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:31

Sick Nick

Drop the top!

http://home.student.utwente.nl/e.j.j.ulfman/

Heb er zelf ook 1tje gemaakt, en ik verzeker je dat dit geen waaiboom speakers zijn :D

Dingen blazen als een gek, ik gebruik m als subwoofer en hij gaat erug laag.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:55
Er is een hele website over (ff zoeken met google, het is een site op het utwente domein)

Maar de karlson is een draak van een speaker. Ik kan er de mailtjes er wel op nazoeken, maar daar heb ik nu ff geen zin in. Die speaker deugt van geen kant. Het hele idee (dat gevormde slot) is een hersenspinsel van meneer Karlson dat alleen in zijn verbeelding klopt. In de praktijk rammelt het aan alle kanten.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond op 27-08-2002 17:13 . Reden: sick nick heeft hem al gegeven :) ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 15:07
Wel een erg kleine magneet voor een dergelijke woofer, maar eenzelfde nabouwen gaat denk ik niet lukken, de kast wel maar de componenten niet. Dan kun je beter een recenter zelfbouw model opzoeken met bijbehorende componenten en filters (dat laatste is ook niet onbelangrijk).
Overigens, heeft je pa die dingen nooit afgemaakt ofzo? Ze zien er wel wat, eeuhh..., onafgewerkt uit ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 27 augustus 2002 @ 17:17:
Wel een erg kleine magneet voor een dergelijke woofer, maar eenzelfde nabouwen gaat denk ik niet lukken, de kast wel maar de componenten niet. Dan kun je beter een recenter zelfbouw model opzoeken met bijbehorende componenten en filters (dat laatste is ook niet onbelangrijk).
Overigens, heeft je pa die dingen nooit afgemaakt ofzo? Ze zien er wel wat, eeuhh..., onafgewerkt uit ;)
mja.. hij is groen met oranje.. en verder nog wat verfvlekken van een of andere verbouwing.. en ik heb alles effe opengemaakt om te fotograferen.. hij is verder wel compleet.. (op een speaker na dan)

hij had wel 2 filters gemaakt :D

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Lampje schreef op 27 augustus 2002 @ 17:12:
Het hele idee (dat gevormde slot) is een hersenspinsel van meneer Karlson dat alleen in zijn verbeelding klopt. In de praktijk rammelt het aan alle kanten.
ziet er wel uit dat ie er meer verstand van had dan ik :) en t klinkt niet slecht.. maar ik heb ook niets om het mee te vergelijken.. vandaar

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 17:06:

Wat een enorme onzin. Hoe kom je daar bij? :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb de officiele bouwtekeningen ook voor je.. volgends mij zijn die al te krijgen... maar goed..mail me maar als je ze wilt hebben (post hier kan ook)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
heb ik meteen nog maar een vraag.. deze vind ik nog wat belangrijker dan die karlson omdat ik een goed geluid mis op mijn kamer.

Ik heb hier 2 oude boxen liggen.. ze waren ooit zeg maar best duur.

Nou zijn die speakers die je hieronder ziet een beetje beschadigd.

Sommige mensen vertellen mij dat het niet zoveel uitmaakt wat voor speakers erin gaan.. gewoon beetje die specs volgen, speakers van 25,5 cm diameter erin rossen en aan de versterker hangen.

Maar nu vertellen andere mensen me weer, dat de vervangers zo veel mogelijk gelijk moeten zijn aan de oude, aangezien het scheidingsfilter erop is afgestemd ofzo. En omdat de klankkleur anders niet meer zou kloppen ed.

Ik snap er helemaal niets meer van maar ik hoop dat hier iemand zit die er wat meer van kan vertellen.

Reconen zou te duur worden denk ik. Er wordt me ook gezegd dat het zonde is om hier nog geld aan uit te geven, maar ik heb er erg goede herinneringen aan en wil ze graag een nieuw leven inblazen. Weet iemand waar ik vervangende speakers kan bestellen/kopen en hoeveel dat ongeveer zal kosten?

Dit zijn de specs en foto's.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/svenskas.jpg

afmetingen: 55x32x30

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/jamos.jpg

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Pixal schreef op 27 augustus 2002 @ 17:48:
deze zijn alleen door vervanging te repareren...
als je geluk hebt zijn bij een betere electronica zaak nog gelijkwaardige speakers te krijgen...

je kunt bij enkele speciaal zaken wel die rubberrand er opnieuw op laten zetten, maar reken dan om enkele tientallen tot een paar honderd euro's per luidspreker.

en voor dat geld kun je nu ook zeer behoorlijke jamo's kopen ('t merkje voorop is de naam waaronder ze verkocht werden in skandinavie)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jamo is niet supergoed..er was slechts een paar serie's die werkelijk goed waren (alles in prijs/kwaliteits verhouding)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
gitaarwerk schreef op 27 augustus 2002 @ 18:22:
jamo is niet supergoed..er was slechts een paar serie's die werkelijk goed waren (alles in prijs/kwaliteits verhouding)
dat heb ik eerder gehoord.. maar ik ben niet zo'n mannetje die dat hoort.. wat ik hoor is of de bass er goed uitkomt en (bij de muziek die ik luister) de elektrische gitaar er lekker uitkomt

ehm hoe leg ik het uit.. het moet zuiver zijn maar het verschil tussen 2000 en 20000 euro hoor ik denk ik niet

(tenzij iemand me wat kan voorschieten.. dan ga ik weleens kritisch luisteren)

Verwijderd

Als je de Thiele & Small parameters op het web of bij JAMO kan opvragen van dat type speaker kun je misschien een vervanger zoeken met dezelfde T&S para's. Dit kan wel een goed resultaat hebben.
Tja de meningen over carlson kasten zijn verdeeld. Ik heb er veel gehoord en sommige klinken echt lekker en sommige niet.
Probeer anders zelf die ring te fixen. Beetje flexibel material een goeie lijm.. Het zal er wel niet zo heel erg tof uitzien maar dan zet je de grill er weer voor :)
Een hersenspinsel lijkt me sterk hier wat info http://home.student.utwente.nl/e.j.j.ulfman/theory.htm

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Wat een volslagen onzin, het mooiste ontwerp imo.

Verwijderd

Tja iedereen zijn smaak, maar ik ben van overtuiging dat een 2-weg erg goed kan klinken, vaak veel beter dan een 3-weg voor dezelfde prijs.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ShittyOldMan schreef op 27 augustus 2002 @ 17:17:
Wel een erg kleine magneet voor een dergelijke woofer,
ik gok zelfs dat het een breedbander is....

Wise enough to play the fool

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

hervaz schreef op 27 augustus 2002 @ 19:53:

Er zijn tegenwoordig hele goeie breedbanders die over het hele 20Hz-20KHz bereik subliem geluid weergeven. De losse speakerunits (Lowther) beginnen bij zo'n 250 euro per stuk, maar dan heb je ook wel wat :Y)

Dat scheelt weer een overgang tussen woofer en tweeter, dus minder fase problemen e.d.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

google , eens op Carlson

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

btw pixal.. ik zal morgenavond even de pagina's scannen.. ben nu op de heltf.. et zijn ongeveer 11 pagina's (A5) ud minimaal 6 documenten.. redeljk wat..
overdag moet ik eventjes werken..ffkes geduld aub

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
gitaarwerk schreef op 28 augustus 2002 @ 00:42:
btw pixal.. ik zal morgenavond even de pagina's scannen.. ben nu op de heltf.. et zijn ongeveer 11 pagina's (A5) ud minimaal 6 documenten.. redeljk wat..
overdag moet ik eventjes werken..ffkes geduld aub
perfect! ik wil je niet onder druk zetten dus doe maar rustig aan :)

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Exirion schreef op 27 augustus 2002 @ 23:59:

[...]

Er zijn tegenwoordig hele goeie breedbanders die over het hele 20Hz-20KHz bereik subliem geluid weergeven. De losse speakerunits (Lowther) beginnen bij zo'n 250 euro per stuk, maar dan heb je ook wel wat :Y)

Dat scheelt weer een overgang tussen woofer en tweeter, dus minder fase problemen e.d.
Ik heb al eens een breedband systeem met zo'n unit gehoord, een zeer aparte ervaring, natuurlijk is een 1weg het mooiste, maar je mist veel hoog en laag, een mooie 2weg kon nog wel eens de opvolger worden van mijn monsoons (magnetostaat/hybride).

Alleen eerst ff mn cd speler afbetalen (meridian 506.24), en dan eens een half jaar tot een half jaar sparen en dan eens kijken naar een echte mooie 2weg.

Voor de topicstarter, 2dehands kijken naar andere speakers lijkt me nog de handigste oplossing, die jamo's zijn nou de moeite van het opknappen niet waard, een oude kef cresta, of iets van imf og b&w van 10 tot 15 jaar oud kan nog makkelijk meekomen heden ten dage.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Als het je geen ruk uitmaakt: JAMO bellen, type nummer doorgeven en je krijgt zo nieuwe thuis gestuurd.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Exirion schreef op 27 augustus 2002 @ 23:59:

[...]

Alleen het probleem is dat het in de praktijk niet zo'n groot bereik heeft, meestal houdt het bij 60 Hz al op en aan de bovenzijde bij zo'n 16kHz. Het laag wordt meestal versterkt door een grote hoornachtige constructie te maken, maar ja met een uitslag van een 1mm heb je nu eenmaal geen lage bas weergave. Overigens zijn alle ontwerpen relatief grote kasten. (het voordeel is wel dat deze meestal in de hoek geplaatst dienen te worden)

wat fabrieksmodellen:

http://www.beauhorn.com/pages/virtuoso.html
http://www.lothx.com/Polaris.htm

Verwijderd

Ze zijn nog steeds nieuw te koop hoor die carlsson speakers. Het is al een oud ontwerp, dat wel. Ze hangen bijvoorbeeld bij provadja in alkmaar (cultureel centrum) Ik vindt ze zelf niet echt superbyzonder klinken of zo. Het is een soort hoorn. Die waren vroeger populair omdat ze toen nog niet zulke heel beste speakers konden maken en hoorn ontwerpen hebben een hoog rendement. Dat ze ook meestal heel nare resonanties hadden werd op de koop toegenomen. Als je echt een goed geluid wilt zou ik lekker gaan sparen en een mooi zelfbouwprojectje kant en klaar kopen. Als je zo'n setje zelfbouwt heb je toch iets dat net zo goed klinkt als iets waar je kant en klaar 4 x zo veel voor betaalt!!!!

Als je van superlaag houdt, moet je eens DIY transmissionline in google tikken

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
GA!S schreef op 28 augustus 2002 @ 09:04:
Als het je geen ruk uitmaakt: JAMO bellen, type nummer doorgeven en je krijgt zo nieuwe thuis gestuurd.
ehm gratis? :P

maar dan zal ik t nummer eens zoeken.. wie niet waagt wie niet wint

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Als je op deze foto kijkt naar de draadjes die mijn vader heeft gebruikt.. zou je dan niet zeggen dat ze veel te dun zijn? Of maakt dat niet uit? Ehm.. voorbeeld.. ze zijn net zo dik als draadjes in een telefoon of utp kabel. Daarbij komt dat ze van een soort ijzerdraad zijn en niet van een bundel nog kleinere koperen draadjes.

Kijk die speaker doet het maar waarom gebruiken ze vaak dikkere draadjes als t zo ook werkt?

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/karlson.jpg

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Pixal schreef op 28 augustus 2002 @ 13:51:
Als je op deze foto kijkt naar de draadjes die mijn vader heeft gebruikt.. zou je dan niet zeggen dat ze veel te dun zijn? Of maakt dat niet uit? Ehm.. voorbeeld.. ze zijn net zo dik als draadjes in een telefoon of utp kabel. Daarbij komt dat ze van een soort ijzerdraad zijn en niet van een bundel nog kleinere koperen draadjes.

Kijk die speaker doet het maar waarom gebruiken ze vaak dikkere draadjes als t zo ook werkt?

[afbeelding]
Om verlies door de kabel tegen te gaan.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 10:16:
Als je van superlaag houdt, moet je eens DIY transmissionline in google tikken
helemaal juist,.. maar deze heeft wel een hele vette resonantie frequentie (hangt wel af hoe je het bouwt natuurlijk)
deze kan 8Hz resonantiefrequenteie halen :D
best wel overdreven.. voor mensen die bas willen voelen..

ik vind het wel eens leuk om dat ding te bouwen als subwoofer..
maar Pixal, weet waar je aan begint.. het is geen makkelijk ontwerp... als je zo de bouwtekeningen ziet....veel rekenen etc... naja..tis wel te doen hoor :)

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 21:44
Hey gaaf die Svenska DD 220 heb ik ook hier, bij mij zijn de rubber randen ook verteerd :(. Een alternatief om erin te zetten heb ik niet maar heb ook nog niet gezocht dus zal ook eens gaan rondkijken. Misschien dat we dan samen iets kunnen regelen.

Leeg

• reskobon
GA!S schreef op 28 augustus 2002 @ 09:04:
Dit lijkt mij ook niet echt logsich omdat ze die speakers echt niet meer maken hoor tegenwoordig.

Leeg

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
reskobon schreef op 28 augustus 2002 @ 19:17:
[...]

Dit lijkt mij ook niet echt logsich omdat ze die speakers echt niet meer maken hoor tegenwoordig.
heb je nog meegemaakt dat ze leefden? konden aardig blazen heh! >:)

maargoed.. ik heb JAMO nederland al een mailtje gedaan met specs en info enzo om te vragen of ze iets soortgelijks hadden.. ik hou je op de hoogte

weet niet of ik antwoord terug krijg.. mja.. anders bel ik ze wel effe.. ph34r my 1337 tweaker sociale contacten stoornis :)

• reskobon
Pixal schreef op 28 augustus 2002 @ 21:36:
[...]

heb je nog meegemaakt dat ze leefden? konden aardig blazen heh! >:)

maargoed.. ik heb JAMO nederland al een mailtje gedaan met specs en info enzo om te vragen of ze iets soortgelijks hadden.. ik hou je op de hoogte

weet niet of ik antwoord terug krijg.. mja.. anders bel ik ze wel effe.. ph34r my 1337 tweaker sociale contacten stoornis :)
Sterker nog!!! 1 is nog behoorlijk heel al moet je er niet met scherpe dingen tegenaan wandelen :P. de andere mist wel alle rubber rondom thnx aan onze kat :( Mochten hier dus nieuwe in komen dan komt er ook zeker een rooster voor. Post het hier maar mocht je wat weten, ben ook al aan het zoeken geweest maar tot nu toe zonder succes.

[bijtikmodus]
Als ze weer zouden worden als vroeger worden dit zeker mijn front speakers voor hier echt lekkere luidsprekers.
[/bijtikmodus]

Leeg

Verwijderd

Exirion schreef op 27 augustus 2002 @ 17:24:

[...]

Wat een enorme onzin. Hoe kom je daar bij? :?
Omdat 2-weg speakers (in veel gevallen) slechte prestaties geven. Denk hierbij even aan het spectrum en toon-overlapping. Als je de discussie begint over vermogen zeg ik niks, maar over tooneigenschappen is helaas de plank misgeslagen. ;)

btw, de magneet is idd veel te klein... ;) Tip: Koop een andere goeie speaker. Bewaar deze voor emotionele waarde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 19:57:
[...]

Tja iedereen zijn smaak, maar ik ben van overtuiging dat een 2-weg erg goed kan klinken, vaak veel beter dan een 3-weg voor dezelfde prijs.
EN
hervaz schreef op 27 augustus 2002 @ 19:53:
[...]

Persoonlijk moet je het mooi vinden omdat 3-weg speakers vaak zuilspeakers zijn.

Uiteraard is het budget gebonden maar een goede 3-weg speaker met goede scheidingsfilters zal altijd iets beter klinken als een 2-weg.

Nou zijn er heel veel verschillen in afwerking waardoor een 2-weg speaker beter kan klinken dan een 3-weg.
Ik heb zelf speakers van €2500 per stuk (JBL TI10KBE 4-weg!) eens beluisterd maar er kwam geen mooi geluid uit.
Het midden en de hoge tonen werden wel goed weergegeven maar de lage tonen weergave was ronduit teleurstellend. :/

De eerste speaker ( 3-weg )die een 'warm' geluid kon leveren met evengoede hoge tonen maar een zuivere en diepere bas, kwam rond de €400 per stuk. :*)

Ik zelf hou als vuistregel aan dat je minstens net zo veel (of meer) moet besteden aan speakers dan dat je aan apparatuur hebt besteed.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik hoor niemand over 2,5 weg... of breedband??? :)

Verwijderd

2.5 weg is volgens mij gewoon 2- weg maar dan een dubbele mid/bass-driver. En breedband is erg goed geen last van overlap.

Bij meerwegsystemen heb je altijd last dat de speakers elkaar niet perfect aansluiten, hoe goed je filter ook is. Het frequentie-verloop van een 2-weg is veel vloeiender, terwijl je bij meerweg vaak meer dan 1 x-over frequentie hebt. En een warm geluid igeeft volgens mij nooit een echt strakke bas, de behuizing resoneerd gewoon mee ;). Maar nog maals ieder zijn smaak ;).

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

daarom :)
2,5 weg is idd mid/bass en dan redelijk overlappend..
ach..wat dachten we van actieve wisselfilters? >:)
de mooiste (idee) zijn nog steeds de tweeter in andere weegever (dual concentric - tannoy / kef ) alleen uitwerking is niet altijd even super.. iig.. tannoy heeft best leuke!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik had een mail doorgekregen van jamo denemarken om te kijken of
de doorgevraagde speakers nog leverbaar zijn.
Maar helaas is dit niet het geval, tevens is er ook geen alternatief
meer leverbaar.

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Ramon ****

selectro service B.V.

:(

Verwijderd

Ik heb zelf ook 3-weg zuilen en ik vind ze goed klinken maar meestal heb je wel een vette amp(s) en goede kabels nodig om een 3-weg tot z'n recht te laten komen. Helaas moet je voor een goeie 3-weg best diep in de buidel tasten omdat er meer aandacht besteedt moet worden aan speakerkeuze en filters en kast.

• reskobon
Pixal schreef op 29 augustus 2002 @ 13:59:
Ik had een mail doorgekregen van jamo denemarken om te kijken of
de doorgevraagde speakers nog leverbaar zijn.
Maar helaas is dit niet het geval, tevens is er ook geen alternatief
meer leverbaar.

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Ramon ****

selectro service B.V.

:(
Das erg jammer :(
Maar als we nou de impedantie en wattage van de speakers weten dan kunnen we toch op zoek gaan naar andere????

Oh en even over de discussie over 2/3 weg boxen, is dat niet wat offtopic? Al ben ik zlef ook voor 2 weg boxen hoor! :)

Leeg

Verwijderd

Nee met de imp. en Pmaxkom je er niet. Je hebt ook de overige T&S parameters nodig zoals Fs (resonantie frequentie) Qts (Total quality factor) Vas (Equivalent air compliance) als die overeen komen heb je kans dat het goed klinkt.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hehe :P
mooie zoketocht :)
btw.. ik heb ngo geen tijd gehad om verder te scannen.. probeer et morgen.. |:( sirry

• reskobon
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 17:02:
Nee met de imp. en Pmaxkom je er niet. Je hebt ook de overige T&S parameters nodig zoals Fs (resonantie frequentie) Qts (Total quality factor) Vas (Equivalent air compliance) als die overeen komen heb je kans dat het goed klinkt.
Hum beetje jammer is dat dan. Aangezien je die volgens mij niet 1 2 3 vindt :(
Is het verschil goed te merken als het neit geheel overeen komt (en dat heb ik het over kleine verschillen). Ik heb al lopen zoeken naar nieuwe mooie zuilluidsprekers maar deze gaan mij al snel 500 euro per stuk kosten.

Leeg

Verwijderd

T&S parameters moet je opvragen bij JAMO. Vervangings luidsprekers zullen rond de 100/150 euro per stuk kosten. Ik denk dat als je een goeie kwaliteit speaker neemt met de Qts van tussen de 0.5 en een Fs van 50Hz en een Vas van 100 liter dat het resultaat goed is. Ik denk dat er ook mooie zuilluidsprekers zijn die veel minder kosten dan 500 euro.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
hoeveel pijn het ook doet om deze kasten langs de kant van de weg te zetten heb ik het idee dat ik beter een van de volgende dingen kan doen

1. nieuwe speakers kopen
2. zelf moet gaan bouwen (pakket kopen) (lijkt me erg leuk om te doen)
3. met behulp van tekeningen van mensen op got die karlson maken

dat bestaat toch? bouwpakketten? ik wil wel weer dezelfde kwaliteit hebben (of beter als mn budget dat toelaat) wat raden jullie me aan voor merk of type? ik heb een oude Technics Stereo Integrated Amplifier SU-V303 en achterop kan ik alleen vinden (naast het stroomkabeltje 340watt) Ik weet dus niet wat ie per speaker kan leveren. ehm hij heeft Computerdrive 8-) :?

speakers zijn denk ik toch wel voor t leven (hun leven) maar ik ben niet zo'n gek die effe 10.000 per speaker neerleg.. ik heb er ongeveer 400 tot 500 voor over maximaal (setje dan)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zelf bouwen is leuk, gewoon wat zoeken op het web en naar de Praxis voor MDF :+

de betaler vervuilt

Verwijderd

Das al een iets oudere versterker. Die geeft ongeveer 2x50 watt aan 8 ohm. Zelfbouwen zou ik niet aan beginnen als geen verstand hebt van filters speakers en dergelijken.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Lampje schreef op 27 augustus 2002 @ 17:12:
Er is een hele website over (ff zoeken met google, het is een site op het utwente domein)

Maar de karlson is een draak van een speaker. Ik kan er de mailtjes er wel op nazoeken, maar daar heb ik nu ff geen zin in. Die speaker deugt van geen kant. Het hele idee (dat gevormde slot) is een hersenspinsel van meneer Karlson dat alleen in zijn verbeelding klopt. In de praktijk rammelt het aan alle kanten.
Ben ik niet helemaal met je eens.....
Het karlson systeem dateert al van ver voor T/S (en zo te zien die speakers ook 8)7 ).
Toen was het best een aardige theorie.....
Maar ja, over 50 jaar lachen we ook over conusluidsprekers enz.
Dat rammelt ook aan alle kanten B)

"man is not truly one, but truly two,"

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 02:09:
Das al een iets oudere versterker. Die geeft ongeveer 2x50 watt aan 8 ohm. Zelfbouwen zou ik niet aan beginnen als geen verstand hebt van filters speakers en dergelijken.
das dus het makkelijke van pakketjes.. dan betaal je wat minder en hoef ik alleen nog bij elkaar geraapte zooi in elkaar te zetten.. ipv 200 euro meer betalen voor het merk enzo

Verwijderd

Tja, geen een speaker is perfect.. Zelfs geen Yamaha NSM-10 (voor mij een compleet raadsel waarom deze zoveel als referentie is (mis)bruikt.. verlicht me?)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 02:09:
ik snap het niet meer..

als ie 50 watt per kanaal kan leveren.. hoe kan het dan dat de draaiknop van de versterker rond de 5 of 6 stond als die speakers van vroeger (die svenska/jamos) op z'n hardst stonden?

en nee.. het powerlampje begon nog niet te knipperen als er een bass kwam

(heb ik weleens gezien bij een aantal oude versterkers namelijk :) )

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat die svenka's die 50 watt niet kunnen hebben omdat de lage tonen er vaak voor zorgen dat de basspeaker zo'n grote slag moet maken dat de speaker al aan z'n top zit terwijl het maximale vermogen nog niet bereikt is. Draai de bas maar eens dicht dan kan die versterker weer wat harder. En zeker oudere speakers hebben niet de luxe om 5mm tot 10mm uit te slaan. Het komt ook vaak voor dat het signaal te veel wordt versterkt en dat de versterker halverwege de volumeknop al gaat clippen (mximaal sinusvermogen bereikt). In de meeste gevallen worden speakers opgeblazen omdat ze blokgolven (geclipped signaal) krijgen toegediend.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ah...

maar die speakers waren niet op te blazen volgens mij.. maar ik kan het gloeiende fout hebben

stond tenminste electronic overload protection op :)

heb het nooit durven uit te proberen

Verwijderd

Dat overload lampje gaat idd aan voor het clippen (hopelijk). Hoeveel vermogen hebben die boxen en wat is de impedantie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 02:36:...lage tonen er vaak voor zorgen dat de basspeaker zo'n grote slag moet maken dat de speaker al aan z'n top zit terwijl het maximale vermogen nog niet bereikt is...
Vergeet niet hoeveel power uit hoge tonen kan komen.. blaast vaak meer op dan bass

Verwijderd

Maar bij de doorsnee stereo is de basspeaker de limiterende factor als het gaat om hoe hard het setje kan als het geluid lekker staat afgesteld

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 02:43:
Dat overload lampje gaat idd aan voor het clippen (hopelijk). Hoeveel vermogen hebben die boxen en wat is de impedantie?
ik bedoelde dat er electronic overload protection op de speakers staat... en er staan pics en specs op de eerste pagina van dit topic.. het gaat over de svenska's en jamo's (jamo zat in de svenska :D )

Verwijderd

Pixal schreef op 30 augustus 2002 @ 02:48:
[...]
ik bedoelde dat er electronic overload protection op de speakers staat... en er staan pics en specs op de eerste pagina van dit topic.. het gaat over de svenska's en jamo's (jamo zat in de svenska :D )
Reken altijd op een zekere vertraging.. Zeker met oudere geluidsweergevers 8)

Verwijderd

Ohw ik dacht dat het lampje op de versterker was |:( . Een protectie lampje op de svenka dat is idd voor het maximale vermogen berekend voor de speaker. Meestal is het een soort glaszekering die als er teveel stroom gaat lopen licht gaat geven. De speakers zijn 110 watt sinus bij 6-8 ohm die versterker kan bij 6 ohm iets van 70 watt leveren.

offtopic:
En nu ga ik maffen :Z want m'n camels :7 zijn op ;(

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik denk dat ik voor een zelfbouwpakket toch het beste naar een of andere winkel in noord holland moet gaan (woon ik in) en dan aan het bouwen slaan.. Wan hier spreken de meeste elkaar toch een beetje tegen. In de winkel wordt ik als een dome hond overgehaald.. makkelijker denk ik. Maar ik kom er echt niet uit anders.

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11-2025

jjkewl

Computer problems?!

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 02:25:
Tja, geen een speaker is perfect.. Zelfs geen Yamaha NSM-10 (voor mij een compleet raadsel waarom deze zoveel als referentie is (mis)bruikt.. verlicht me?)
Doh de yamaha's gebruiken we om te luisteren hoe kut het kan klinken bij de mensen thuis. Tevens blaas je hun tweeters er zo uit. (Heb je eindelijk een tafel met leuke sweeps, is het slecht voor je near fields)

Meer weg vs breedbanders:
Hoe meer speakers des te meer moeite om de fase gelijk te houden. Dus duurdere scheidingfilters en/of alignde conussen (pcies boven elkaar ziet er niet uit believe me).

Breedbander: stel je voor een ziekenauto, komt op je af, toon hoger, rijdt van je weg, toon lager (dopler). Raad 's wat er gebeurt als je conus lekker laag 20Hz zit te doen en je daarover ook een hoge toon van 10KHz gooit, juist dopler...
Nu is ons gehoor niet erg gevoelig voor dopler behalve in de hoge tonen vanaf 8KHz. Vandaar dat tweeweg beestjes beter klinken. (Of een array van 256 speakers die wavefront synthesis doen, geen fase ellende!).

Zelf heb ik hier een set grote aktieve Haflers staan. In elke box 2 versterkers, 1 voor de tweater, 1 voor de woofer. Fase en freq geheel recht van 40Hz tot 18KHz.

Vet met counterstrike en met divxen beamen op de muur.

Log!c

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

Verwijderd

Koop Visaton als bouwpakket. Maat van mij heeft ooit daarvan een zeer heftig speakertje mee gemaakt (nou ja.. circa 1'60m hoog... ) Ik hoor nog steeds die high-end tweeter in me oor.. en dat is 10 jaar geleden *LOL* (info: vraag RCA)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
http://www.speakerenco.nl/Visaton.htm

ik ga maar eens naar haarlem om te kijken

Verwijderd

Fout!

Luisteren :)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
:D

*slaat op voorhoofd*

[offtopic]
ik zie dat je Amiga Rulezz hebt staan

weet jij wat ik voor een A3000 kan vragen?

Verwijderd

[OT] niet meer dan 200 dollar... en zeer afhankelijk van wat in haar zit.. Tenzij het een Unix Tower is..

edit:
Dudes van Nasa kunnen wel wat spare parts gebruiken

Of geef me een leuk prijsje voor een Unix versie.. met documentaasie :) en schijfjes ;)

Verwijderd

Pixal schreef op 27 augustus 2002 @ 17:48:
heb ik meteen nog maar een vraag.. deze vind ik nog wat belangrijker dan die karlson omdat ik een goed geluid mis op mijn kamer.

Ik heb hier 2 oude boxen liggen.. ze waren ooit zeg maar best duur.

Sommige mensen vertellen mij dat het niet zoveel uitmaakt wat voor speakers erin gaan.. gewoon beetje die specs volgen, speakers van 25,5 cm diameter erin rossen en aan de versterker hangen.

Maar nu vertellen andere mensen me weer, dat de vervangers zo veel mogelijk gelijk moeten zijn aan de oude, aangezien het scheidingsfilter erop is afgestemd ofzo. En omdat de klankkleur anders niet meer zou kloppen ed.

Ik snap er helemaal niets meer van maar ik hoop dat hier iemand zit die er wat meer van kan vertellen.

Reconen zou te duur worden denk ik. Er wordt me ook gezegd dat het zonde is om hier nog geld aan uit te geven, maar ik heb er erg goede herinneringen aan en wil ze graag een nieuw leven inblazen. Weet iemand waar ik vervangende speakers kan bestellen/kopen en hoeveel dat ongeveer zal kosten?

Dit zijn de specs en foto's.

[afbeelding]

afmetingen: 55x32x30

[afbeelding]
Ik heb ook een paar svenska's maar dan de 80W uitvoering: zelfde problemen gehad. Andere speakers erin ( een of andere onbekende maar goede 75W speakers erin gezet en heb nu beter geluid! Iets betere bass en een voller geluid.

Verwijderd

lijkt het maar zo of hebben jullie het allemaal over van die ouwe verrotte speakertjes??

• reskobon
lijkt het maar zo of hebben jullie het allemaal over van die ouwe verrotte speakertjes??
Ja klopt is toch niks mis lijkt me zo?

Ik heb ook even zitten kijken op die zelfbouw site en heb me wel eens laten vertellen dat Peerless ook niet slecht is, kan iemand dat bevestigen of heeft er ervaring mee?

Ik kwam bijv. deze tegen:
code:
1
2
3
4
5
JUST 4 FUN 
2.5 weg basreflex systeem Hoog WA 10/8 
Afmetingen 120 x 31 x 31 cm Laag 4 x HDS 182 
Belastbaarheid 140 Watt 
Speakerset met filter € 425,-

Belastbaarheid is vrij hoog en moet zeggen dat de afmetingen me ook wel aanspreken al vind ik ze nog wel wat breed.

Leeg

Verwijderd

Peerless maakt er goede drivers, die WA 10/8 is een hele mooie dome-tweeter voor het geld.

• OgWok
  • Laatst online: 09:08

OgWok

U.N.C.L.E.

De speaker in de Carlson lijkt op een Philips breedband speaker uit de 70er jaren lijkt me zo.
Philips maakte in die tijd veel 30 (32) cm speakers met verschillend wattage, deze ziet eruit als een 25watt model.
Als je de Carlson wilt gebruiken, kan je hem beter zo'n 30cm van de grond af zetten, anders krijg je veel "kastboem".
Mijn vader (85) gebruikt nog dagelijks een Carlson. Geef mooi laag bij orgelconcerten 8)7

Nog mooier als je er 2 nabouwd van MDF en 2 goede 30cm speakers zijn ook wel te betalen.

Wel handig als je niet te klein woont :)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• reskobon
Ik bedacht me vanochtend dat ik ook nog vrij nieuwe (2 jaar oud) 25 cm woofers heb liggen. Deze zijn 100 Watt en 4 Ohm voor de rest weet ik er niks van :(. Dus heb deze er nu ingeplaatst, voor de duidelijkheid in die svenka's dus. Het geluid valt niet tegen alleen moet ik hem nu wel wat harder zetten voor het resultaat en hij gaat iets minder laag als voorheen.

Leeg

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

OgWok schreef op 30 augustus 2002 @ 10:14:
De speaker in de Carlson lijkt op een Philips breedband speaker uit de 70er jaren lijkt me zo.
Philips maakte in die tijd veel 30 (32) cm speakers met verschillend wattage, deze ziet eruit als een 25watt model.
Als je de Carlson wilt gebruiken, kan je hem beter zo'n 30cm van de grond af zetten, anders krijg je veel "kastboem".
Mijn vader (85) gebruikt nog dagelijks een Carlson. Geef mooi laag bij orgelconcerten 8)7

Nog mooier als je er 2 nabouwd van MDF en 2 goede 30cm speakers zijn ook wel te betalen.

Wel handig als je niet te klein woont :)
klopt ... er werden voornamelijk 2 soroten speakers hiervoor gemaakt : warfdale en philips..
ik probeer zo snel mogelijk de bouwtekeningen te posten..
echter is het toch een heel ingenieus ontwerp.. maareigenlijk ook weer niet.. je zou zelf zoveel meer verstand moeten hebben van deze kasten wil je er echt wat goeds uit moeten krijgen (combo tussen de maten en de speakers)

btw.. opver die overload protection.. veelal zie ik in de goedkopere kalsse (in de duurdere worden ze echter echt niet gebruikt)
de meeste overload protectors gaan vaak tot 50W RMS

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
gitaarwerk schreef op 30 augustus 2002 @ 11:46:
[...]

klopt ... er werden voornamelijk 2 soroten speakers hiervoor gemaakt : warfdale en philips..
ik probeer zo snel mogelijk de bouwtekeningen te posten..
echter is het toch een heel ingenieus ontwerp.. maareigenlijk ook weer niet.. je zou zelf zoveel meer verstand moeten hebben van deze kasten wil je er echt wat goeds uit moeten krijgen (combo tussen de maten en de speakers)

btw.. opver die overload protection.. veelal zie ik in de goedkopere kalsse (in de duurdere worden ze echter echt niet gebruikt)
de meeste overload protectors gaan vaak tot 50W RMS
tja mn pa is ook weer geen audiofiel en ook niet rijk maar die speakers kostten rond de 900 piek per stuk geloof ik... t was nou ook weer niet van de rommelmarkt ofzo

tja goedkoop.. mijn computer vond ik ook duur maar ja, je hebt ook servers..

en mijn fietsbel was ook de goedkoopste die er was.. maar ja.. ik kan er wel mee bellen :7

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hehe.. zo bedoel ik et niet pixal :P
die overload protectors vind je meestal in goedkopere speakers.. :D :7
carlson ontwerp is redelijk moeilijk.. et zijn ook zelfbouw kasten ... dan is 900 idd duur... met een beetje geluk.. en veel rekenwerk kun je de 2e speakerkast zelf bouwen.. en bij allebei een mooie nieuwe unit erin zetten.. die past in de speaker.. maar je moet HEEL goed rekenen en zoeken..want et is een ramp om de juiste speakers te vinden!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
gitaarwerk schreef op 30 augustus 2002 @ 13:47:
hehe.. zo bedoel ik et niet pixal :P
die overload protectors vind je meestal in goedkopere speakers.. :D :7
carlson ontwerp is redelijk moeilijk.. et zijn ook zelfbouw kasten ... dan is 900 idd duur... met een beetje geluk.. en veel rekenwerk kun je de 2e speakerkast zelf bouwen.. en bij allebei een mooie nieuwe unit erin zetten.. die past in de speaker.. maar je moet HEEL goed rekenen en zoeken..want et is een ramp om de juiste speakers te vinden!
hou de jamos en de karlsons nou apart!! had het over de jamos

dat is eigenlijk ook de reden dat ik twee aparte topics hierover was gestart, maar eentje is er helaas dicht gegooid door de modjes :( en ja.. mensen halen mijn vragen al meerdere keren door elkaar

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Pixal schreef op 30 augustus 2002 @ 13:49:
[...]

hou de jamos en de karlsons nou apart!! had het over de jamos

dat is eigenlijk ook de reden dat ik twee aparte topics hierover was gestart, maar eentje is er helaas dicht gegooid door de modjes :( en ja.. mensen halen mijn vragen al meerdere keren door elkaar
aah.. i see.. :7 sorry mate..
misschien heb ik nog niet genoeg koffie op

Verwijderd

Peerless is echt goed spul werd vroeger veel gebruikt in Tandberg speakers (nederlands speaker merk) Kijk maar eens naar de XLS10 die heeft een slag van 40mm! Ze hebben ook mooie tweeters voor niet al te veel geld.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
slag???

peerless? is merk? ik google wel

Verwijderd

met de slag bedoel ik de Xmax dat is de maximale uitwijking die een conus kan maken en die is bij de XLS 4cm en dat is veel. Peerless is een engels speaker merk.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

peerless is echt super!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Zeg vergeten we Audax niet ??? Toch ook klassespul. Alleen was het lastig te krijgen omdat Philips een deal met ze had gemaakt om niet in Nederland te verkopen.

De Audax TW80 tweeter (alluminium conus) is één van de beste die er is.

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
Ja, Audax! O+ Heb zelf ook nog een audax zelfbouwsysteem errug goed geluid!!! :7

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Die Yamaha's worden gebruikt omdat als het daarop klinkt, het overal op klinkt.. ;)

Verder niks verkeerds over oude speakers, ik heb inmiddels 3 sets BNS 382 verzameld, de eerste is van mijn vader en die heeft die speakers gekocht toen hij mijn leeftijd was.. Die speakers zijn inmiddels al zo'n 25 jaar oud en klinken beter dan verreweg de meeste speakers die ik tegenwoordig hoor..

Dan nog even over 2weg, jjkewl, jij beweert hier nu dus dat 2weg altijd beter is als 3weg en da's natuurlijk helemaal grote onzin.. Bovendien kraam je een verhaal uit dat onsamenhangend is en niet eens een redenatie is:
Nu is ons gehoor niet erg gevoelig voor dopler behalve in de hoge tonen vanaf 8KHz. Vandaar dat tweeweg beestjes beter klinken. (Of een array van 256 speakers die wavefront synthesis doen, geen fase ellende!).
Het ziet er erg interessant uit maar slaat als een tang op een varken..

Verwijderd

Je kunt echt helemaal kapot discuseren over 2-weg 2,5-weg of 3-weg. In de lage <1000 euro per paar prijsklasse wint 2-weg en 2,5-weg het vaak van 3-weg en in de hogere (>2000 euro per paar)prijsklasse is 3-weg meestal beter.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Wie er wil bouwen heeft hier wel wat aan dacht ik zo:

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.demon.nl/GOT/KARLSON_KL.jpg

of deze als je het wat groter wil bestuderen:

http://super-moem.demon.nl/GOT/KARLSON_GR.jpg

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

waarom niet?

beter een goeie 2-weg dan een slechte 3 of meer weg

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Verwijderd

2-weg sux, je mist altijd middentonen en als ze eruit komen komen ze er niet egt lekker uit...

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 18:58:
2-weg sux, je mist altijd middentonen en als ze eruit komen komen ze er niet egt lekker uit...
:O

Verwijderd

Hmmm volgens mij kan ik je wel helpen aan een bouwtekening

Verwijderd

Oops geen emeel in me sig ...laat maar ff weten of ik ze ff in moet scannen

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 19:48:
Hmmm volgens mij kan ik je wel helpen aan een bouwtekening
als je ze hier kan posten harstikke mooi.. er staan er wel al een paar trouwens

Verwijderd

Ik zie het ....ik denk dat ik dezelfde heb (zie m eik nu pas) ....ik kijk morgen wel ff

Verwijderd

Idd.. ik heb dezelfde bouwtekening. Uit het boek 'Luidsprekerinstallaties voor zelfbouw' van W. van Bussel. Meer als die ene tekening (hierboven) staat er (over de karlson )niet in.
Erg goed boek, alhoewel ietsewat gedateerd als het op de techniek aankomt.
Pagina: 1