Toon posts:

[Receiver+speakers] deze combi goed? (veel info inside)

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben totaal niet thuis in het audio/hi-fi segment, maar ik wil voor circa 1000~1100 euro iets aan gaan schaffen voor de weergave van mijn muziek (en mogelijk DVD-geluid). Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn in het verschaffen van info, zodat jullie hopelijk een passend advies voor mij hebben.

[Benodigdheden]
Wat ik nodig denk te hebben is een versterker/receiver en 2 of meer speakers. Wat ik niet wil is een 5.1 speakerset, waar alleen de bass door de subwoofer wordt weergegeven, dit vind ik persoonlijk niet zo prettig klinken. Ik heb al zitten bladeren in de catalog/website van Technics, omdat ik hun producten er wel gelikt uit vind zien en mij is verteld dat de kwaliteit van die producten wel oke is.

[Huidige audiogebruik]
Ik luister vooral muziek (en dan met name dance, trance, hardtrance, club, techno of hardcore) vanaf de computer, via een SBlive 1024 digitaal aangesloten op een Cambridge DTT2500 speakerset en ik speel af een toe een DVDfilm in de computer af en bekijk deze ook op de computer (heb nog geen mooie/grote TV in mijn bezit). Ik heb nog een oude versterker met 2x 60 Watt boxen, maar die weergave vind ik persoonlijk minder 'vol' klinken dan de DTT2500, bovendien is de DTT2500 meer 'ruimtevullend' alleen het nadeel vind ik dat je hoort waar een subwoofer zich bevind (ik heb ook al eens geluisterd naar setjes van Bose oid, maar ook daar vind ik dat je merkt waar de subwoofer zich bevind).

[Invulling nieuwe apparatuur]
Ik wil mijn computer-audio aansluiten op de nieuwe versterker, zodat ik alle 'computergeluiden' daar dus op kan weergeven. Die weergave zal dus verlopen vanaf de SBlive, eventueel via de digitale uitgang als dat mogelijk is. Verder heb ik nog een vrij nieuwe stand-alone CD-speler van Sony (CDP XE310) die ik tevens wil aansluiten. Tot slot wil ik ook de mogelijkheid hebben om ooit een DVD-speler aan te sluiten (of wellicht dat dat kan via de SBlive/andere geluidskaart vanaf de DVDspeler in de computer?)

[Omgeving]
De apparatuur moet op mijn slaapkamer komen, omdat ik daar 'leef' zeg maar, maar ik wil ook dat als ik binnen nu en een paar jaar uit huis zou gaan, dat de apparatuur dan ook voldoet voor een 'normale' woonkamer.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/karel.kaas/slaapkamer.jpg
Dit is de invulling van mijn kamer Ik heb nu vloerbedekking op de vloer.) Waar nu de satelieten staan, wil ik de speakers plaatsen, eerst voor in de kamer en eventueel bij bed/kast.

[Mijn idee]
Ik heb zitten kijken naar 2 AV receivers: de SA-DX950 en de SA-DX850
Volgens mij is het Verschil tussen de SA-DX950 en de SA-DX850 de resp. 5x100 Watt vs 5x80 Watt en heeft de SA-DX950 'DVD-Audio Ready hoog geluidskwaliteit design (S/R: >100dB / Breed Frequentiebereik)' (voor als ik een losse DVD-Speler aansluit ?) De eerste kost circa 474 euro en de tweede 390 euro, is het dan aanbevolen de SA-DX950 te kiezen?

Voor wat speakers betreft: de SB-CA21 (176 euro per stuk) zien er zeer gelikt uit en zijn 186x790x253 (bxhxd). De SB-CA11 (139 euro per stuk) zijn volgens de specs in de catalogus hetzelfde, maar de afmeting is 166x450x250. Ik weet niet of het beter is om speakers op de grond te plaatsen, of aan de muur te hangen (of een combinatie van beide), anders lijkt het me een idee, om 2x de SB-CA21 achter mij op de vloer te zetten en 2x de SB-CA11 voor mij aan de muur te hangen, net onder het plafond.

Dit was even de eerste info, ik zal de volledige specs van de receiver/speakers op
verzoek wel posten als deze nodig zijn.

Mijn vraag is: maak ik een goede keuze kwa product/mogelijkheden, of waar moet ik nog op letten / wat is een goed alternatief ?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:05
Mijn vraag is: maak ik een goede keuze kwa product/mogelijkheden, of waar moet ik nog op letten / wat is een goed alternatief ?
Nee, sterker nog, je maakt een hele grote fout door je nu al te binden aan een bepaald merk. Dat is het allereerste wat je uit je hoofd moet zetten. Er is zoveel te krijgen op de luidsprekermarkt en werkelijk elk model klinkt weer anders. Nu ga ik je het advies geven wat iedereen wel een beetje verwacht en dat is dat je zelf moet gaan luisteren. Stel een cd samen met je eigen muziek welke je veel luistert. Mag ook gerust een paar cd's, liever teveel dan te weinig. Voel je niet vreemd door een aantal hifi winkels binnen te stappen en er eens goed voor te gaan zitten. Ga desnoods naar een aantal andere steden. Als je dit een paar keer doet weet je al veel beter waar je over praat en hoe duidelijk de verschillen zijn tussen speakers onderling. En daarnaast, hoe sterk eenieder zijn smaak kan varieren.

Je geeft aan van dance/trance/e.d. te houden. Veelal speelt het laag hier een duidelijke rol in. Daarom zou ik eens gaan rondkijken naar een leuk 3-weg modelletje van een wat steviger type (dus geen 10cm woofer). Hierin is zat te vinden, maar een noemswaardige tip is denk ik om te kijken naar wat modellen van merken als Jamo, JBL, Magnat, deze hebben over het algemeen wel leuke modellen die zich (in ieder geval qua marketing) wat meer richten op het laag. Maar er zijn ook zeker andere merken die dit bieden en daarnaast komt de persoonlijke smaak weer om de hoek kijken, dus zelf gaan luisteren geeft het enige juiste resultaat.

Wat betreft de versterker/receiver. Stereo of 'vijf-punt-één', dat is een zeer grote vraag. Het geheel moet zo te horen nog wel een tijdje meegaan, dus ik denk dat het je beste een leuk beginnersmodelletje met dolby digital / dts kunt kopen. Met een beetje zoeken kom je ze al tegen voor 400,- euro. Dan hou je nog 600,- euro over voor de twee speakers. Dit is wel een beetje passen en meten. Wellicht kun je er nog wat bijleggen om te investeren in de speakers.

Wat betreft de plaatsing, hier moet je eigenlijk pas over gaan nadenken als je de speakers thuis hebt staan. Plaatsing van speakers heeft een grote invloed op het geluid dat er uit komt, en dit kun je eigenlijk pas weten als ze er eenmaal staan. Maar let wel op, want in een winkel kan een speaker dus ook vrij anders klinken dan eenmaal thuis. (mocht het dan echt niet bevallen dan kun je met dit excuus denk ik gewoon je geld terugkrijgen). Persoonlijk vind ik het gewenst dat wanneer ik achter mijn werkplek/luisterplek zit, de speakers niet aan één kant staan, maar precies voor me of precies achter me. Maar de situatie moet dit wel toestaan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Stap eens een winkel binnen en ga luisteren naar het volgende

1) een surroundreceiver + 2 speakers (deze kunnen wat duurder zijn)
2) een surroundreceiver + meer speakers (4??)
3) een stereoversterker + 2 speakers

Dit alles binnen hetzelfde budget.
Als je een idee hebt welk alternatief je het meeste prefereert ga dan binnen dat alternatief verschillende varianten proberen (dus andere versterker, andere speakers etc.)

Uiteraard is dit alles een proces wat tijd en moeite kost, maar dit helpt je wel aan datgene wat je nodig hebt.

Oh ja wat betreft de merken/producten koop datgene wat JIJ mooi vindt.

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09-2025

merijnen

Beam Me Up Scotty!

aan de andere kant is 't juist weer HANDIG om je aan 1 merk te binden, anders is de keus juist VEEL te groot! Wij hebben gekozen voor Denon, en daar dan een paar mooie onderdeeltjes voor gekozen!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:45
Marantz SR4200, kan je vinden voor 350 euro, perfecte instapmodel DTS receiver (helaas heb ik hem wat te snel gekocht, in combinatie met mijn nieuwe speakers is hij wat te licht).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

merijnen schreef op 26 augustus 2002 @ 17:50:
aan de andere kant is 't juist weer HANDIG om je aan 1 merk te binden, anders is de keus juist VEEL te groot! Wij hebben gekozen voor Denon, en daar dan een paar mooie onderdeeltjes voor gekozen!
Wat is daar handig aan als je dan niet krijgt wat je zelf het beste vind klinken :{

Voor de rest zou ik zelf gaan voor de Jamo X850 of zelfs de X870. Zijn niet de beste op alle muziekgebieden, maar geloof me, voor de muziek die jij luistert (ik ook trouwens :) ) is dit echt een van de beste ! Vooral de bas gaat diep en heeeeeel strak met een gigantische luchtverplaatsing. Dus ga die is beluisteren.

Over die sub: je kan ook voor je home cinema een sub kopen en die zo instellen dat die pas daar inspringt waar je speakers niet bijkomen :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Ik denk dat je beter surroundamp kunt nemen omdat je later, als je wel een mooie grote tv hebt, misschien wat meer speelruimte hebt icm dvd, divx etc.. De kwaliteit met alle respect voor jou muziek is niet het belangrijkste dus dan kun je daar beter voor kiezen. Je hield niet zo van subwoofers maar misschien is het toch eens verstandig om naar een paar modellen van REL of Tannoy te luisteren deze klinken zeer strak en zuiver in tegenstelling tot de meeste subs, die je bij die standaard alles in een HT troep krijgt, en zijn goed te combineren met een paar leuke zuilen. Je bent dan ook weer voorbereidt op DD en DTS.
Kies niet voor speakers met een kleine luchtverplaatsing dus het liefst een speaker met een groot oppervlak of meerdere drivers met samen een groot speakeroppervlak.

Hier een suggesties:

KEF Q 35.2 Mooi egaal transparant hoog weinig laag sub nodig 2 x 260 = 520 euro
Tannoy mx sub Strak laag kleine makkelijk te plaatsen kast 400 euro
Marantz SR5200 goeie amp genoeg pwr enz.. 700 euro

Mocht je van muziek keuze veranderen dan ben je met zo'n set nog steeds goed.
Die Jamo's van hierboven zien er niet slecht uit alleen de prijs is een beetje hoog..

Euhm ja sorry foutje gemaakt sr5200 kost 700 euro :+ en niet sr4300
Die sr5200 is trouwens goed getest

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

SR4200 700 euro ?!?! :D Stukkie goedkoper

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

moeite met lezen ? hij zegt sr 4300 let op de '3' dat is een dts-es discrete en zou ipv 5x 70 6x80 watt moeten leveren ( bron avland.co.uk ) maar dan nog denk ik niet dat die 700 euro gaat kosten hoor, prijzen blijven hetzelfde als de 'oude' serie

Verwijderd

Jah ik zat niet op te letten maar die prijzen zijn maar even ter indicatie. Het kan best zijn dat de amp/dvd/speaker bij de ene zaak echt veeel goedkoper is dan bij de nadere. leuk voorbeeld: Ik werk bij de mikro-electro (waar :? ) we verkopen sinds kort bandridge Profigold interconnects. Die dingen zijn best goed. Pak bv de scartkabel die kost bij Echo audio (wie :? ) 45 euro terwijl hij bij ons voor 20 euro hangt!! Volgens mij maken ze er veel winst op hmmm

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:43
Leuke aanvulling op die Marantz, Mordaunt Short luidsprekers, klinken redelijk voor weinig euro centjes. Heb je misschien nog wat geld over voor een Marantz DVD spelertje

"If it ain't broke, don't fix it!"

Verwijderd

nou ja Mordaunt-Short vind ik wel meer dan redelijk klinken hoor, ik heb zelf het declaration 500 THX select systeem van ze en dat is echt een superset maar goed meningen blijven subjectief he ;) Als je ooit een systeem zoekt die superlaag komt zonder dat je de subwoofers kunt plaatsen dan is dit echt een aanrader. Hier worden ze aangestuurd door een harman/kardon avr 7000 ( heeft een sr 7200 van marantz vervangen ivm met powerspec) maar je kunt een dergelijke set ook aansturen met een wat lichtere amp, erg mooi.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 19:43:
moeite met lezen ? hij zegt sr 4300 let op de '3' dat is een dts-es discrete en zou ipv 5x 70 6x80 watt moeten leveren ( bron avland.co.uk ) maar dan nog denk ik niet dat die 700 euro gaat kosten hoor, prijzen blijven hetzelfde als de 'oude' serie
Ja ik kan lezen en ik kan tevens logisch denken, dat de 4300 niet duurder word dan de 5200. Dus kappen met je flames.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 26 augustus 2002 @ 19:36:
SR4200 700 euro ?!?! :D Stukkie goedkoper
dan komt deze post niet zo snugger over, toch ?

Verwijderd

Nee das inderdaad maar ja boeiend dan zoeken ze de prijs zelf maar op :)

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Hmmm...ja, ok, maar daar hoef je geen flame van te maken :P

Dat was gewoon een typo

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
OKe weer een paar vraagjes.

Ik heb vandaag geluisterd naar de Mission M74 http://www.mission.co.uk/m70_ser.htm#m74 en die vond ik zeker niet verkeerd klinken. Nu ben ik niet zo heel erg thuis in audio zoals ik zei, dus heb ik deze 'review' gelezen: http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=1562 ;volgens de review geen verkeerde speaker. De speakers geven de trebble wat nadrukkelijk weer als je ze flink hard zet, maar ik neem aan dat met een goeie receiver hier wel wat in de balanseren/verstellen is. Ze kosten waar ik ze gezien heb 200 euro per stuk, maar ik weet niet of dat duur is of niet (is er niet een soort pricewatch voor speakers?)

In mijn oorspronkelijke post had ik het over de SB-CA21 van technics, maar deze zijn op papier iig minder 'goed' dan de beluisterde Mision M74. Nu is mijn nieuwe vraag of het het frequentiebereik groot genoeg is van die M74. (ik wil in principe niet met een subwoofer gaan werken). De speakers zijn trouwens 160mm groot en de tweeter 25mm.

Ik ben vandaag de halve dag op pad geweest, in 3 zaken waar ik kwam in de buurt stond eigenlijk niets wat mij aansprak of binnen mn budget zou passen dus vandaar dat ik eigenlijk zo weinig heb gehoord. Verder ben ik eigenlijk niet van plan om iets 'ver' van huis te gaan kopen/beluisteren, omdat me dit teveel tijd naar mijn zin kost en ik die tijd niet heb.

Kort advies over deze speakers is dus met name welkom :)

Wat betreft een receiver, weet ik niet wat in aanmerking komt qua features. Ik wil toch vast voor een surround receiver gaan (met DTS?) omdat ik daar een tijdje mee vooruit moet kunnen. Nu rijst alleen de vraag: hoe kan ik de SBlive zodanig aansluiten dat ik bij gebruik van 4 speakers (iig de 2 nieuwe en evt. 2 bestaande speakers als dat bevalt) aan de receiver, het bekende 'four point surround' geluid krijg? Mijn Sblive heeft een digitale uitgang en 2 analoge, maar wat ik begreep is dat je niet zomaar 2 analoge signalen tegelijk op je receiver kan ontvangen en dan het ene signaal op de frontspeakers kan spelen en het andere signaal op de achterspeakers. Wie weet een product wat dat kan, of als dit onmogelijk/zinloos is wat dan een goede keuze kwa receiver is?
Ik heb vandaag een aantal modellen van Sony gezien en geluisterd naar een model van +- 440 euro, maar ik weet dus niet of ik daarmee een goeie koop doe.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Voor home cinema zijn er maar weinig speakers die evenveel bas bieden als met een sub. Voor muziek zit het wel goed. Maar waarom geen sub ? Stel dat die Missions het tot 45 hz trekken, dan stel je de sub in dat die alles onder de 45 hz moet weergeven en niet hoger en met muziek zet je hem uit.

Wat betreft je live: meeste receivers hebben een zogenaamde 5.1 ingang, om eventueel later decoders aan te sluiten voor nieuwe surround formaten. Je kan hier echter ook de 4 kanalen van je live op aansluiten.

Ecodan warmtepomp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:05
Nu rijst alleen de vraag: hoe kan ik de SBlive zodanig aansluiten dat ik bij gebruik van 4 speakers (iig de 2 nieuwe en evt. 2 bestaande speakers als dat bevalt) aan de receiver, het bekende 'four point surround' geluid krijg? Mijn Sblive heeft een digitale uitgang en 2 analoge, maar wat ik begreep is dat je niet zomaar 2 analoge signalen tegelijk op je receiver kan ontvangen en dan het ene signaal op de frontspeakers kan spelen en het andere signaal op de achterspeakers. Wie weet een product wat dat kan, of als dit onmogelijk/zinloos is wat dan een goede keuze kwa receiver is?
Dit kan op 2 manieren.

1] Je kunt het aansluiten via de digital out. De pc stuurt dan gewoon het Dolby Digital signaal door. Op de receiver stel je dan in dat je geen subwoofer hebt en geen center (phantom heet dat laatste). Zo krijg je dus '4p surround'.

2] De andere mogelijkheid is om de boel aan te sluiten via een analoge 5.1 ingang. Echter moet de receiver dit wel hebben. De fronts sluit je aan op de fronts, de rears op de rears, de center en sub laat je voor wat het is. In bijv. powerDVD stel je dat in voor audio 'output naar 4 luidsprekers', en daarnaast dat het LFE kanaal moet worden toegevoegd aan de frontkanalen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Aan die M74's heb je geen miskoop voor 400 euro voor een set. Ik ben zelf nogal mission fan. Over het algemeen klinkt mission heel aangenaam voor veel muziekstijlen. Meestal klinken ze helder en breed en je moet van dat tikje extra hoog houden. Je zou 4 point surround zou evt via de discrete 5.1 analoge input kunnen aansluiten. Je mist dan alleen geluid door de center en de sub. Die speakers halen tot -3dB 44 Hz -6dB zal ongeveer op 40 Hz liggen. Dit is meestal laag genoeg. Vaak worden bij speakers de minder interresante -6dB cijfers gebruikt hier moet je wel op letten.

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 27 augustus 2002 @ 18:59:
Voor home cinema zijn er maar weinig speakers die evenveel bas bieden als met een sub. Voor muziek zit het wel goed. Maar waarom geen sub ? Stel dat die Missions het tot 45 hz trekken, dan stel je de sub in dat die alles onder de 45 hz moet weergeven en niet hoger en met muziek zet je hem uit.

Wat betreft je live: meeste receivers hebben een zogenaamde 5.1 ingang, om eventueel later decoders aan te sluiten voor nieuwe surround formaten. Je kan hier echter ook de 4 kanalen van je live op aansluiten.
De missions gaan tot 44 Hz volgens spec, misschien als ik echt geld overhoud dat ik wel een sub koop, maar daar ga ik niet vanuit voorlopig. In principe wil ik dus zonder sub voldoende bas-weergave hebben, maar ik heb geen idee of 44 Hz nou 'hoog' of 'laag' is voor een bas.

Als ik jou zo begrijp kan ik wel surround-games goed spelen op 4 speakers, dus dat je uit de juiste speaker het geluid hoort (een shot van achter hoor je dan ook alleen achter)? De verkoper die ik vandaag sprak had het erover dat je dan een receiver met A/B/A+B moet hebben? Kan je dit wat verder toelichten ?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Dat A/B/A+B slaat nergens op, dat is gewoon meerdere uitgangen voor ALLEEN je frontspeakers. Wat Shitty zegt, kan je voor DD je digitale uitgang gebruiken. Dit geld echter niet voor EAX oid. Daarvoor moet je de 5.1 ingang gebruiken. Ik zou het Dolby Digital decoden wel door je amp laten doen en niet de live omdat je amp het beter doet.

44 hz is diep genoeg voor muziek, voor home cinema werkt het ook wel, maar je mist toch wat. MAar je kan beter sparen voor een goede sub :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

44Hz dat geeft de diepte aan het basgeluid. Meeste basgeluiden (explosies, basdrum, etc) hebben een frequentie die rond de 60 tot 80 Hz ligt. Die frequenties zorgen voor de druk en de lagere tonen maken het wat 'echter'. Hogere bastonen 100 tot 150Hz zorgen voor het dreunende geluid dat je kunt voelen in je maag.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

100-150 hz ??? Eerder 40 hz en lager. 100 hz dreunt alleen maar, 40 hz en lager voel je echt in je maag, en niet via de vloer alleen.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 27 augustus 2002 @ 19:05:
[...]

Dit kan op 2 manieren.

1] Je kunt het aansluiten via de digital out. De pc stuurt dan gewoon het Dolby Digital signaal door. Op de receiver stel je dan in dat je geen subwoofer hebt en geen center (phantom heet dat laatste). Zo krijg je dus '4p surround'.

2] De andere mogelijkheid is om de boel aan te sluiten via een analoge 5.1 ingang. Echter moet de receiver dit wel hebben. De fronts sluit je aan op de fronts, de rears op de rears, de center en sub laat je voor wat het is. In bijv. powerDVD stel je dat in voor audio 'output naar 4 luidsprekers', en daarnaast dat het LFE kanaal moet worden toegevoegd aan de frontkanalen.
Wat aanvullende kleine vraagjes:

1] Ik heb de 'passieve' subwoofer van mn DTT2500 iig nog (maar met dat kastje erbij is ie min of meer actief?) die ik wellicht kan aansluiten ?

2] Hoe herken ik of een receiver 5.1 analoog heeft, staat dat specifiek vermeld in de specificaties ? en in welke prijsklasse zit zo'n receiver?

Ik denk dat ik qua sub gewoon wacht tot ik ook ooit een breedbeeldtv/stand alone DVD speler heb, dan kan ik gelijk wat goeds kopen (dan heb ik gelijk mooi weer gespaard).

Edit: allen bedankt voor de snelle reacties! :)

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Dat staat in de specs, en bij de betere merken begin je op zo een 400-500 euro. En als je je DTT2500 sub erop wil aansluiten dan hoef je die amp niet te kopen :X Die sub is van zodanig slechte kwaliteit dat je je hele geluid van die amp verpest (NOFI)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Met mijn speakers voel ik toch duidelijk de basgeluiden in mijn maag maar die speakers halen de 40Hz nauwelijks

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk snel iets aanschaffen en heb ook na het lezen van de review over de M74 en de reacties hier wel het gevoel dat ik geschikte speakers aanschaf. Is het verstandig of niet om de speakers aan te schaffen en dan vervolgens daar een receiver bij te kopen? (de speakers kan ik nu op een bestaande Stereo versterker aansluiten)
In de winkel waar ik de speakers heb beluisterd staan vooral receivers van Sony en ik weet niet of dat zo'n goede koop is (ik hoor weleens mensen zeggen dat je beter geen Sony kan kopen, dat je wat beters voor hetzelfde geld kan krijgen)?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ik zou niet gaan kopen zonder te luisteren.

Walter: ja, maar met de echt lage tonen voel je het sneller. Voorbeeld: Jurassic
Park, de dino, op een REL Stentor II. Het geluid stond niet hard, ook niet de bas, beetje praat niveau. Toch voelde ik het heel goed dat de dino kwam. Ik denk dat we hier allebei over andere trillingen hebben; trillen kan je voelen via de vloer omdat dat word doorgegeven (soort van resonantie) en echt trillen van luchtdruk. Weet eigenlijk niet precies hoe ik het moet uitleggen.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ik snap precies wat je bedoelt maar die trillingen die jij bedoelt die klinken bij goedkopere spullen vaak drukkend op de oren en ongecontroleerd. Die REL stentor II is natuurlijk een hele vette bijna audiofiele sub hij kost volgens mij iets van 2000 euro dus dat is appels (4 x 6,5cm basswoofertjes uit de 753) en peren (stentor II volt speaker) Maar die tactiele bastonen die dus doorgegeven worden aan meubels, vloer en dergelijken klinken ook vaak vrij indrukwekkend en dat zonder sub :)

Nooit kopen zonder luisteren. Ik denk dat je de Mission M74 even moet vergelijken met de Q35(.2) als je er ergens nog aan kan komen, en de B&W 602.5 s3. Ik denk dat die KEF's iets beter zijn in het hoog maar de mission zal wat meer gebalanceerd klinken voor meer soorten muziek en de B&W zal wat meer in het laag hebben en een rustiger middengebied.
Wat betreft die sony amps, zou ik niet doen al is die STR-DB870 nu in de uitverkoop en die is niet echt verkeerd voor z'n prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: ik heb dus wel geluisterd naar de Mission M74 speakers mochten jullie denken dat ik ze zou kopen zonder te horen :)
De versterker was trouwens de Sony TAFB940 van 499 euro (geen receiver), ik weet niet hoe receivers van vergelijkbare prijs zich verhouden tot de kwaliteit van deze versterker ?
Ik heb al gevraagd bij die zaak of ze voor mij wat receivers hebben/kunnen leveren die 5.1 analoog aansluiting hebben in prijssegment 400~600 euro, dan moet je toch wel iets behoorlijks hebben ?

Edit: ik zie dat die Sony STR-DB870 iig heeft wat ik zoek (5.1 analoog, 5x100 Watt moet voldoende zijn), Sony richtprijs = 747 euro volgens de prijslijst van Sony dus ben ik weleens benieuw hoe duur deze nog in de winkel is. De QS-serie van Sony is over het algemeen toch niet zo verkeerd?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Maar je moet ook vergelijken.

Walter: die echte diepe tonen en vooral het voelen daarvan is zo anders dan wat jij bedoelt, en de meeste mensen die ik ken vinden het diepere ook indrukwekkender. Ik heb hier Tannoy staan die tot 45 hz gaan bij -1 of -2 db, maar je mist gewoon erg veel met films.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ja klopt ik kijk te veel vanuit muziek,PA perspectief. En zekers te weten datsublaag indrukwekkend en realistisch klinkt ik ben daarom zelf ook al tijd op zoek naar een sub ter aanvulling van het laag. Ik zou toch eens kijken naar die aanbieding van stassen 2 x KEF Q55.2 marantz sr4300 en tannoy mx 10 sub voor 1535 euro Tis wel iets hoger als het budget en hij heeft nog surrounds nodig maar echt een leuke set. Die STRDB870 kost in de winkel ongeveer 550 euro

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Mx10 vind ik ook niks. Kijk anders is naar zelfbouw, voor 700 euro zelfbouw evenaar je de kwaliteit, zo niet haal je het in, van een Stentor 2.

Ikzelf vind dat de Mx 10 sub niet laag genoeg gaat en dat ook de dynamiek/power een beetje mist. En voor je muziek zou ik geen sub gebruiken, daarvoor komen je normale speakers diep genoeg dus kan de sub het alleen maar verpesten doordat deze vaak te langzaam is.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Voor die prijs is de mxsub zeker niet slecht maar inderdaad er is altijd beter.. Zelfbouw is zeker een optie als je tijd, geduld en een beetje handig bent

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 00:35:
Die STRDB870 kost in de winkel ongeveer 550 euro
In de winkel waar ik naar die Mission M74 heb geluisterd staat die receiver voor 679 euro, is jouw prijs nou een bodemprijs, of bieden ze mij deze receiver te duur aan ? (Sony adviesprijs = 747 euro). Waar kan ik em goedkoper (online) bestellen denk je ?

Verwijderd

Waar ik werk (mikro-electro) is tie vorige week van 599 naar 549 gegaan. Maar we hebben er nog maar een stuk of 10 dus op=op. De nieuwe serie 780 en 1080 kosten wel een stuk meer. Deze receivers hebben DPLII en dergelijken.

En toch ben ik van mening dat een sub voor muziek ook niet verkeerd is. Als je kunt kiezen voor twee goedkopere speakers van een serie die kosten 300 euro per stuk en een sub van 500 euro of je kiest voor een beter type die 550 euro per stuk kost dan zal die eerste combinatie vaak veel lekkerder klinken en ook niet zo'n dure versterker nodig hebben.
Pagina: 1