Memtest geeft errors steeds bij zelfde adres: brak geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:09

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Topicstarter
Sinds een maand of twee heb ik een 7VRXP mobo, XP2000+ met 512 MB Samsung PC2700.

Nadat ik hem succesvol in elkaar had gezet werd het tijd eens wat te tweaken. Nu kwam ik er al snel achter dat ik de geheugensettings nauwelijks sneller kon instellen dan de traagste/veiligste settings.

Ik heb gisteren maar memtest gedowned en gedraaid. Om lekker wat fouten uit te lokken had ik de geheugensettings erg strak gezet (cas2, 1T command enz).

Nu zag ik in memtest dat alle fouten werden geregistreerd op hetzelfde adres.
Als de timings te strak zijn voor dit geheugen zou ik fouten verwachten op willekeurige plekken, maar ik krijg steeds hetzelfde adres.
Betekent dit dus dat mijn geheuhen idd brak is, of moet ik hier iets anders uit opmaken?

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het reepje dezelfde fouten geeft, wanneer de timings niet strak staan, dan is dat imho reden genoeg om gebruik te maken van de garantie :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Zet 'm op de veiligste traagste instellingen en kijk nog eens... Je moet natuurlijk niet vreemd opkijken van fouten als je spul buiten de specs laat lopen (of is het CAS2/1T mem :?).

Als je goede overclockmogelijkheden van je Samsung had verwacht : is het wel brand-on-brand geheugen? Alleen samsung memchips op een samsung memplank is goed te OCen, anders is het maar afwachten.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Twee Dee

Twee Dee

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 26 augustus 2002 @ 13:54:
Zet 'm op de veiligste traagste instellingen en kijk nog eens... Je moet natuurlijk niet vreemd opkijken van fouten als je spul buiten de specs laat lopen (of is het CAS2/1T mem :?).

Als je goede overclockmogelijkheden van je Samsung had verwacht : is het wel brand-on-brand geheugen? Alleen samsung memchips op een samsung memplank is goed te OCen, anders is het maar afwachten.
Het is Samsung origineel, Merknaam stond op de chips en op het printplaatje.

In het 7VRXP draadje heb ik ook gelezen van iemand die zonder problemen dit Samsung geheugen op 1T command en cas2 laat draaien.

En ik snap dat er fouten optreden als de timings te strak staan, maar het ging er mij om dat de fouten alleen op een bepaald adres optraden ipv van overal (wat je zou verwachten als het geheugen de timings niet meer aankan.
Ik kan op de traagste settings niet eens stabiel draaien op een FSB van 136, dit zou je toch verwachten met dit merk geheugen ;(

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Twee Dee schreef op 26 augustus 2002 @ 15:30:
[...]

Het is Samsung origineel, Merknaam stond op de chips en op het printplaatje.

In het 7VRXP draadje heb ik ook gelezen van iemand die zonder problemen dit Samsung geheugen op 1T command en cas2 laat draaien.

En ik snap dat er fouten optreden als de timings te strak staan, maar het ging er mij om dat de fouten alleen op een bepaald adres optraden ipv van overal (wat je zou verwachten als het geheugen de timings niet meer aankan.
Ik kan op de traagste settings niet eens stabiel draaien op een FSB van 136, dit zou je toch verwachten met dit merk geheugen ;(
Tis PC2700 mem, ik vermoed cas 2.5. Zet het mem op auto/traagste met CAS 2.5 en 133 Mhz FSB en hstclck+33 voor het mem (dan draait het mem dus op 166 Mhz, oftewel ddr333).

Nu moet je memtest draaien en kijken... Als je binnen 24 uur ook maar één foutje krijgt, terug die rommel.

• Twee Dee

Twee Dee

Topicstarter
Ik zal het morgen meteen proberen, als ie op die settings toch geen enkel foutje geeft, nouja dan maar niet overclocken ;).

Volgend jaar afgestudeerd dus dan kan ik sowieso makkelijker nieuw goed spul kopen! (Ook al geeft het geen problemen, ik zal nooit meer een Club3d kaart kopen, al is het alleen maar omdat hun website behoorlijk c-r-a-p is).

Anyway, mijn bios geeft gewoon aan 333/266/auto DDR speed, die Hclk herken ik van mijn vorige bios. (Soltek 67zoiets)

Ik weet weer genoeg!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Twee Dee schreef op 26 augustus 2002 @ 23:22:
Ik zal het morgen meteen proberen, als ie op die settings toch geen enkel foutje geeft, nouja dan maar niet overclocken ;).

Volgend jaar afgestudeerd dus dan kan ik sowieso makkelijker nieuw goed spul kopen! (Ook al geeft het geen problemen, ik zal nooit meer een Club3d kaart kopen, al is het alleen maar omdat hun website behoorlijk c-r-a-p is).

Anyway, mijn bios geeft gewoon aan 333/266/auto DDR speed, die Hclk herken ik van mijn vorige bios. (Soltek 67zoiets)

Ik weet weer genoeg!
Hmmm, overclocken kan dan wel, maar dan moet je je mem gelijk krijgen aan de FSB, dan kun je tot (ongeveer, iets meer) 166 Mhz fsb OCen. Dus hstclck ipv hstclck+33...

Geen hstclck+33 optie? Vaag.. Naja, ik heb dan ook nooit een draaiende 7VRXP gehad :X

Club3D is trouwens inderdaad tof, ik had een Radeon 7500 kaart van Club3D... :'(

Maar wat voor 3D kaart heb je dan, er zijn wat probleempjes met revisie 1.0/1.1 van de 7VRXP + Radeon 8500/GF4Ti.. Da's bekend...

Verwijderd

Maak eens een pic van je geheugen!! Want ik weet bijna 100% zeker da je een neppe strook te pakke hebt :(

• Twee Dee

Twee Dee

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 12:44:
Maak eens een pic van je geheugen!! Want ik weet bijna 100% zeker da je een neppe strook te pakke hebt :(
Ik heb helaas nog niet door hoe je hier een pic moet plaatsen (ja n00b alert O-) ), dus mijn beschrijvingen zullen het maar moeten doen...

De DDR is voorzien van 2 stickers:
De eerste toont: Korea 0229 (2002 week 29), op de volgende regel staat: M368L6423DTL-CB3. Hieruit kan je opmaken dat het op 333MHZ werkt met cas2,5.

Op de tweede sticker staat 512DDR PC333 29-4242-02 wat weinig belangrijke informatie verder geeft...

Nu viel me op dat op het printplaatje het nummer M381L3313CTL staat met daaronder "rev 1.0" . Op de site (http://www.samsungelectro...oder/ddrsdramdimm_new.htm
kan ik wel zien wat de verschillen zijn, maar daar kan ik niks uit opmaken...

Volgens mij heb ik dus gewoon het goede geheugen, alleen toch vraag ik me af waarom het printplaatje een ander nummer heeft dan op de sticker staat.

Zou je eens kunnen vertellen waarom je denkt dat het een vals exemplaar is? Zijn er bepaalde kenmerken waaraan ik het zou kunnen zien (pics??).

ps. To W3ird_N3rd ik heb rev 2.0 met een GForce4 Ti4200. Zonder problemen.

[edit] typos

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Twee Dee schreef op 27 augustus 2002 @ 15:06:
Ik heb helaas nog niet door hoe je hier een pic moet plaatsen (ja n00b alert O-) ), dus mijn beschrijvingen zullen het maar moeten doen...
Check onderaan op de FAQ :o ;)

• Twee Dee

Twee Dee

Topicstarter
[img]c:\ddr.jpg[/img] werkt toch zeker niet??

[edit] ik bedoelde dus ook te zeggen dat ik niet een plekje weet om `m naar te uploaden`. 8)7

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Twee Dee schreef op 27 augustus 2002 @ 15:20:
[[url=c:\ddr.jpg]afbeelding[/url]] werkt toch zeker niet??

[edit] ik bedoelde dus ook te zeggen dat ik niet een plekje weet om `m naar te uploaden`. 8)7
Je ISP heeft toch wel een plaatsje voorje foto's !!!!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Twee Dee schreef op 27 augustus 2002 @ 15:20:
[[url=c:\ddr.jpg]afbeelding[/url]] werkt toch zeker niet??

www.picserver.tk O-)

• Twee Dee

Twee Dee

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn geheugen in een andere slot gegooid...

Ook heb ik de FSB iets omlaag gegooid want ik liep vast bij een processor bench. Nu nog maar 136 FSB :/
Maarja, ik geloof dat dat zo`n beetje het belangrijkste probleem was, want inmiddels draai ik (geloof ik) toch stabiel met cas2 en 1T command. Verdere timings op 3-7-3 (weet ff de naam niet van die parameters).

Ik laat het hier maar bij, echt veel tijd heb ik niet om er verder mee te modderen, en het zal toch maar enkele % schelen (jaaja, een echte tweaker...)

Nu ff Feyenoord kijken terwijl ik nog ff memtest laat lopen.

offtopic:
lol: www.picserver.tk All you pictures are belong to us! :*)

Pagina: 1